Nekromanti Starta en spelgrupp?

blueskin

Veteran
Vi är två gamla rollspelsfantaster som behöver förstärkning för att kunna dra ihop ett spelgäng. Ni som platsar i gänget är:

Över 25.
Stockholmare.
Inte powergamers.
Trevliga.
Kaffe/te-beroende.
Mer förtjusta i en sjysst, stämningsfull kampanj snarare än höga grundegenskaper och kopiösa mängder magiska föremål.

Vi vill gärna köra längre kampanjer med möjlighet för karaktärerna att utvecklas.
Vi är 34-35, at-läkare/statsvetare och saknar att spela!
Tror du att du passar in - hör av dig! Vi spelar gärna Dungeons & Dragons 3.5, Rolemaster, Star Wars, Pathfinder, Exalted, Paranoia och massa annat. Spelar och spelleder efter behov.

Zebulon

Swordsman
Intressant!
jag har just gått igenom samma process och hittat några likasinnade. Vi skall lira WoD Orpheus med mig som SL och skall ses åtminstone en gång till för att göra karaktärer.
Spelstart är kanske 3-6 veckor bort och vi är 3-7 st, vi får se hur det funkar när vi kommer igång.
Vi är spridda över Stockholm, kring 30, extremt olika yrken (bla läkare, projektledare, väktare, journalist)och verkar överens om att ett utvecklat karaktärsspelande är en viktig ingrediens i en rolig kampanj.
Skulle ni vara intresserade att vara delaktiga på något sätt?
Vara med och lira eller kanske spela gruppens fiender?

Dessutom skulle jag tycka det var väldigt roligt att spela lite när jag rollspelar en större kampanj och hoppa på att spela något helt annat med er. Kanske det går att pussla ihop tidsmässigt trots allt.
Jag är mer sugen på Exalted och Star Wars än D&D. Alltså inte så mycket klassisk fantasy utan något med mer knorr i så fall.

/Zeb

blueskin

Veteran
Det låter bra. Ingen av oss har spelat WoD men jag har spelat vampire. Kan du berätta lite om upplägget? Vi är såklart spelsugna.

Såklart skulle det vara kul att spela något annat också. Hög prioritet för oss skulle vara att lira Star Wars Saga. Vi drar gärna igång något eget med dig och ev ngn annan. Är det någon av de andra du snackat med som är specifikt sugen på Star Wars? Det skulle vara grymt kul.

claes

Swordsman
Nyinflyttad till Stockholm och lirar gärna lite rollspel igen. 31 år, IT-konsult, blir kinkig utan kaffe. Lirar gärna Star Wars Saga, helst som spelare då.

Hur ofta har ni tänkt spela? Helger eller kvällar mitt i veckan?

blueskin

Veteran
Låter som klippt och skuren! Vi har tänkt snacka ihop oss och se hur ofta folk kan - kanske en gång i veckan, varannan vecka. Det viktiga är att det inte blir för långt mellan spelmötena och att vi har kul. Spelledare i Star Wars Saga finnes så det skulle vara kul om du ville sälla dig till spelarna.
Hur ofta vill/kan du? Vilka dagar?

Zebulon

Swordsman
Star Wars Saga låter hur coolt som helst!
Jag spelar helst vardagkvällar, helgerna går åt till spela med familjen, 2 barn och hustru, i ett galet scenario jag tror heter "Livet - vad är det som händer?". Osäker på om jag är spelledare, spelare eller NPC...

Det borde kunna funka varannan vecka tänker jag mig, kanske mer ibland, vilka vardagar som helst. Jag har inte snackat med nån av de andra men jag skall posta nåt i vår spel-tråd.

Jag har det svenska Star Wars som bygger på T6...
Dock har aldrig fått spela det och jag minns att jag så jävla gärna ville spela och vara jedi-riddare. Jag känner fortfarande klumpen i bröstet... Kan det gå att ordna är jag er eviga rollspelsthrall.

/Max

claes

Swordsman
Jag spelar helst kvällar i veckan och kanske söndagar. En gång per vecka eller kanske varannan vecka till att börja med.

Det är väl Star Wars Saga Edition, det senaste Star Wars-rollspelet från Wizards, vi pratar om?

blueskin

Veteran
ja det är det senaste sws. spelledaren jocke har drivor av böcker till det förra star wars men det är saga edition som är på tapeten. en gång i veckan, kanske varannan verkar vara bäst för samtliga. vardagkvällar är att föredra för mig. helgerna går oftast åt till att umgås med min kära fru men vissa helger jobbar hon så det funkar även med helger ibland. ska vi ses alla 4 (som vi är hitintills) och ta en kaffe och snacka ihop oss + slå fram karaktärer?

zebulon: jag spelade det gamla svenska star wars och blev grymt besviken. spelade många år senare den förra utgåvan av star wars och hade så sjukt kul - det var mystik, detektivarbete, action, kärleksdramatik och ljussabeldueller på hög nivå. tråkigt nog hann vi inte spela klart kampanjen då flera spelare droppade av pga tidsbrist. det är verkligen ett suveränt kul rollspel!

blueskin

Veteran
jag är på väg att köpa ett av mina gamla favoritrollspel Paranoia

http://sfbok.se/asp/artikel.asp?VolumeID=40239

ett sjukt roligt spel som lämpar sig utmärkt för ett kaffedränkt enkvällsäventyr. kanske kan vara något att lira någon gång då och då.

finns intresse kan vi även köra det alltså. jag är även sugen på att höra om ngn av oss kan spelleda call of cthulu. eller något annat för den delen...

claes

Swordsman
Jag köpte den senaste versionen av Paranoia för ett tag sen och har sporadiskt läst i det. Spelade det gamla Paranoia lite grand under gymnasietiden och det var riktigt roligt vill jag minnas. Så, självklart ställer jag på Paranoia igen.

Jag är en så kallad rollspelssamlare och har alldeles för mycket spel hemma i hyllan. Vi kan ju ta en titt någon gång och se om det är något annat som passar. Men det kanske är bäst att ha en lite lägre ambitionsnivå i början så att vi kommer igång med något som Star Wars då. Blir det rutin på det kanske det kan vara läge att lägga till något mer spel.

Zebulon

Swordsman
Jag håller med, huvudsaken är att man kommer igång och lirar.
Även jag är samlar lite men jag har aldrig spelat Paranoia, det hade varit kul att testa nån gång.
One step at a time though... :gremsmile:
Nu känner ja mig ganska hooked på Star Wars måste jag säga. Den senaste versionen är säkert mycket bättre än den jag har i min ägo, hoppas man kan få lite Luke Skywalker vibbar, det hade varit värt mycket!

/Max

blueskin

Veteran
Jag har språkat med min vän Joakim och han är helt inne på att spelleda Satar Wars Saga så det kan väl anses vara klubbat att vi kör igång med det till att börja med. Jag kan tilläga att han idag köpte till den kampanjmodul som behandlar om tiden mellan episod 3 och 4.

http://sfbok.se/asp/artikel.asp?VolumeID=68491

Det är alltså under denna tid vi kommer att spela. Han har också önskemål att vi ska snacka ihop oss om vad vi vill göra för karaktärer så att det blir en bra sammansättning och så. Jag kan säga med 101% säkerhet att jag vill spela Jediriddare. :gremsmile:

YmeR

Veteran
Om ni har utrymme för två till i eran spelargrupp så är jag och min kompis intresserade.

Vi är då två gamlingar som är på rätt sida om 30 års-strecket och har drösvis med erfarenhet av rollspel på olika sätt, olika genrar och olika system.

raincat

Veteran
Hej,

Jag är också intresserad! Liksom de flesta verkar vara här i tråden så är jag också i 30-årsålderna, och jag har nyligen återupptagit rollspel efter många års uppehåll. Karaktärsspel och karaktärsinlevelse är nog det som jag är mest intresserad av i spelet.

Star Wars låter kul, och lite mer lättsamt jämte Orpheus, som jag tänkt börja spela med Zebulon inom kort. Låter ju dock som jag är lite sent ute om jag vill vara Jedi? Fast vi kanske kan vara Jedis allihop! =) (eller så kan jag ju förstås spela nåt annat)

... Och jag är synnerligen te-beroende -- gärna Lapsang =)

YmeR

Veteran
Ursäktar de långsamma svaret. Vi bor både i norrort av Stockholm. Vi har dock lite ovanliga tider pga jobba och studier så vi kan med säkerhet säga att vi kan spela på helger.

claes

Swordsman
Hur går vi vidare nu? Ska vi kanske ses över en kopp kaffe/te eller öl någon kväll framöver och se vad vi är för ena jeppar?