Nekromanti Starta nytt rollspelsförbund?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Abolitio;n196449 said:
Lite fortsatta funderingar
Jag tycker att Svenska Magics upplägg är intressant, med en separat organisation för seniorer och en för juniorer.
Spännande lösning! Annars är ju äldre medlemmar mest en belastning för en föreningen som är ute efter pengar, då det är procenten medlemmar under 25 och inte antal som avgör.

da_bohz

Swordsman
Finns det för få konvent och liknande temporära mötesplatser för rollspelare i Sverige?
  • ?Lösningen på detta är uppenbar, men desto svårare att genomföra för enstaka individer. Att dra ihop ett nytt konvent är inget man gör i en handvändning. Om någon vill bevisa mig motsatsen skulle jag bli väldigt glad.
Finns det för få lokala föreningar och spelgrupper som aktivt värvar och lär upp nya rollspelare?
  • Jag känner nog bara till en enda lokal förening som håller på med rollspel på något sätt (och det är på flera sätt väldigt märkligt). Samtidigt krävs det nog en hel del tålamod att lära upp nya spelare i regler, världar och hur man spelar osv. på en regelbunden basis för att spela introäventyr eller liknande med dem, utan någon som helst säkerhet i att de nya spelarna kommer återkomma för att spela någon mer gång.
  • Det är svårt att komma in i en spelgrupp som är vana vid sina medlemmar och som anser att de redan är tillräckligt många. Det är dessutom få som har tid att vara aktiva i mer än en eller kanske två spelgrupper samtidigt. Det kan dessutom finnas problem i att släppa in någon helt grön spelare i ett påbörjat äventyr eller en kampanj som pågått några spelmöten.
Varför har vi svårt att hitta nya rollspelare? (med tanke på innehållet i denna tråd gissar jag att detta är ett återkommande problem).
  • Jag tänker mig att de som vill spela rollspel åtminstone halvhjärtat försöker hitta folk att spela med (vilket i mina ögon är det största problemet), men det är nog få som vågar ta sig plats för att hoppa in i en redan etablerad spelgrupp, och det är som redan nämnts ibland svårt för en spelgrupp att släppa in folk hur som helst.

Tsianphiel

Swordsman
Magnus Seter;n196300 said:
Men jag har varit engagerad i Sverok, och vet också att Sverok sagt nej till flera förslag att sprida rollspel genom åren. När det var som mörkast fanns det inte en spänn att få för att skapa t.ex. ett nybörjarspel att skicka ut till föreningarna, för att nämna ett förslag som jag vet lades fram.
Har exakt samma erfarenheter som Seter. Jag har också suttit i Förbundsstyrelsen och engagerat mig, skickat in projektbeskrivningar, arrat konvent etc. Det var verkligen en Oliver Twist upplevelse hela vägen. Mössan i handen och ingen respons, inte ens som förbundsstyrelseledamot.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Tsianphiel;n196490 said:
Har exakt samma erfarenheter som Seter. Jag har också suttit i Förbundsstyrelsen och engagerat mig, skickat in projektbeskrivningar, arrat konvent etc. Det var verkligen en Oliver Twist upplevelse hela vägen. Mössan i handen och ingen respons, inte ens som förbundsstyrelseledamot.
Samma här. Mina framstötar med planer och idéer har under årens lopp bemötts med ointresse. (Detta trots att jag har ett solitt track record när det gäller att leverera vad jag lovat.)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Så med ovanstående erfarenheter redovisade kan vi väl enas om att det inte endast är att säga "ja men engagera er dårå så händer nått" för att lösa knuten?

/M

RasmusL

Champion

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Magnus Seter;n196531 said:
Så med ovanstående erfarenheter redovisade kan vi väl enas om att det inte endast är att säga "ja men engagera er dårå så händer nått" för att lösa knuten?

/M
Nä, ska vi påverka Sverok så måste vi jobba hårt och taktiskt under lång tid. Det är nog fortfarande enklare att få utdelning på det än att skapa ett eget förbund, misstänker jag, men det enklaste att få utdelning på är en aktiv förening som samlar och fördelar resurser och erfarenheter. Skulle man längre fram nå den kritiska massa av medlemmar, initiativ och kunskapstradition som behövs så blir steget till att starta ett eget förbund ganska litet.

För egen del försöker jag få mina barn att spela rollspel och planerar att hjälpa dem att åka på och arra konvent framöver :) Hellre det än att fara på ett gäng fotbollsturneringar och vara funktionär.

Det är förresten väldigt enkelt att arrangera mindre konvent, baserat på mina erfarenheter med Grottröj (25-30 deltagare regelbundet). Den stora blockaden att ta sig förbi brukar vara att få tag i lokal (där har vi en oändlig tur att Studiefrämjandet har lämpliga lokaler som vi får och kan låna).

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Björn Wärmedal;n196573 said:
Nä, ska vi påverka Sverok så måste vi jobba hårt och taktiskt under lång tid. Det är nog fortfarande enklare att få utdelning på det än att skapa ett eget förbund, misstänker jag, men det enklaste att få utdelning på är en aktiv förening som samlar och fördelar resurser och erfarenheter. Skulle man längre fram nå den kritiska massa av medlemmar, initiativ och kunskapstradition som behövs så blir steget till att starta ett eget förbund ganska litet.

För egen del försöker jag få mina barn att spela rollspel och planerar att hjälpa dem att åka på och arra konvent framöver :) Hellre det än att fara på ett gäng fotbollsturneringar och vara funktionär.

Det är förresten väldigt enkelt att arrangera mindre konvent, baserat på mina erfarenheter med Grottröj (25-30 deltagare regelbundet). Den stora blockaden att ta sig förbi brukar vara att få tag i lokal (där har vi en oändlig tur att Studiefrämjandet har lämpliga lokaler som vi får och kan låna).
Medhåll på detta.

»Rollspelsfrämjandet«, kanske?

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
En sak som vi faktiskt kan göra för att främja rollspelssverige är ju faktiskt att få det här forumet att funka som vi vill och lite till kanske. Samla ihop de resurser som finns till rollspel här, länkar, bloggar (erbjuda bloggplats här) senariobank, trycka in svenskarollspel.nu hit, sida med länkar till rollspelsbutiker (där de kan köpa reklam? )
Allt det där kräver ju förutom en dels personers godkännande en hel del arbete som vi inte har folk till. Så vi får helt enkelt anlita nån, sverok kanske kan bidra med nån slant sen får vi väl köra en kickstarter och sen kanske en medlemsavgift eller nått för att hålla igång allt.

Theobot

Veteran
oj.. startade visst något.... Jag tänker högt...

1) Det ena utesluter inte det andra.. Låt Sverok vara Sverok.. Tycker man att det är bra så kan det ju fortsätta vara bra.
2) Säg aldrig NEJ det går inte.. säg JA, det provar vi, vem vill hjälpa till. Jag hatar NEJ, det går inte.. Jag hör jämt folk som säger NEJ det går inte och lik förbannat så går det skitbra! Vad är det värsta som kan hända? Sverok vaknade till liv och hjälpte till! Två aktörer som jobbar för samma sak är bättre än en.
3) Tänk inte bara rollspelare.. tänk även Rollspelsföretagen
4) Kolla på Spelplan. Per Strömbäck körde i princip ensam igång Spelplan för svenska datorspelsbranschen och har idag blivit en riktigt bra samlande kraft. Det var många som sa då Nej, det går inte, vi vill inte vara med.. Det gick, och det gick skitbra.
5) Börja med att samla ihop.. rollspelare, rollspelsföretag, distributörer, nyheter, bloggar.. så att man blir KÄLLAN.
6) Börja gräv där du står. WRNU är väl en utmärkt start... bygg på, rensa upp, inspirera, engagera... inkludera... (är inte det där Seters ord?)
7) Fixa en snygg logga. Allt börjar med en snygg logga, precis som att flugfiske börjar med en snygg keps!

Mina två cents
Theo

Rangertheman

Myrmidon
Theobot;n196595 said:
5) Börja med att samla ihop.. rollspelare, rollspelsföretag, distributörer, nyheter, bloggar.. så att man blir KÄLLAN.
6) Börja gräv där du står. WRNU är väl en utmärkt start... bygg på, rensa upp, inspirera, engagera... inkludera... (är inte det där Seters ord?)
Mycket viktiga poänger! I WRNU finns redan ett bra fundament som med lite pengar och engagemang skulle kunna bli en central mötesplats för svenskt rollspelande.

Lukas

Mannen i Gult
Björn Wärmedal;n196573 said:
Detta är även mina erfarenheter ifrån att drivit Tullcon i två år

terje

xenomorf mystiker
Dante;n196588 said:
Medhåll på detta.

En rikstäckande sverokansluten förening med syftet att främja rollspel?

Om nån vill viga några år av sitt liv till att driva ett superambitiöst projekt skulle det kanske kunna se ut så här:

Rollspelsfrämjandet söker medel från sverok syftet att sprida och utveckla rollspelshobbyn (specifikt bordsrollspel, penna och papper). Vad skulle sån verksamhet kunna bestå i?

* En webbsida med information (text, ljud, video) om vad rollspel är och hur det går till. Här finns också färdiga scenarion och spel att ladda ned. www.rollspel.nu skulle kunna vara en bra adress... Webbsidan har också sidor på sociala media och en youtube-kanal.

* Ett material (både papper och digitalt) som enkelt förklarar grunderna i rollspel, helst praktiskt så att materialet består av ett scenario man spelar med sina vänner. Detta ska kunna delas på nätet, spridas på evenemang.

* Föreningen söker bidrag för en särskild satsning riktad till barn och unga. Projektanställer tre pers som under ett halvår i någon av våra tre storstäder gör arrangemang i skolor, på fritidsgårdar, på bibliotek osv. Helst får man Kamratposten eller barn-tv att uppmärksamma projektet.

...profit!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Dante;n196588 said:
Jag ändrar mig.

»Bordsrollspelsfrämjandet«, borde föreningen/lobbyorganisationen så klart heta.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
* Föreningen kontaktar kommuner och skakar fram lokaler som kan användas i varje kommun för små och medelstora arr, för att sedan förmedla detta till arrangörer som är i behov av det.

* Föreningen samlar information om svenska rollspelsproducenter och bygger ihop samarbeten med dem i olika former.

Det är skitbra att spåna idéer, så kan man kanske prioritera dem senare. Jag ser gärna att Föreningen WRNU och rollspel.nu ligger i centrum för initiativ, för då har vi redan kommit en bit på vägen.