Nekromanti Starta nytt rollspelsförbund?

Lukas

Mannen i Gult
Tsianphiel;n197000 said:
Jag skulle gärna ställa upp på att göra konvent eller arra igen, men jag bor dessvärre i Kanada, so no can do.
Kan du inte tänka dig att anordna ett Kancon?
Att ha ett spelkonvent i Kanada för svenska spelare har ju den stora fördelen att det förväntade besöksantalet är så lågt att man inte behöver skaffa en speciellt stor lokal.

Tsianphiel

Swordsman
Jag känner typ fem svenskar i Edmonton och alla spelar rollspel :D (alla jobbar på BioWare, så det är inte så konstigt...)

Zorbeltuss

Hero
PAX;n197022 said:
Är det någon här som har varit på Containerarrangemangen som GoB i Jönköping hållt i?
Jag har för länge sedan, det känndes inte så välkomnande för icke GoB:are och är nog med upplägget rätt otillgängligt för alla som inte kan avvara en hel vecka, men det var mycket rollspel där.

Med reservation att mycket kan ha ändrats på 12 år.

/Luna Lovegood

PAX

Jordisk Äventyrare
Luna Lovegood;n197030 said:
Jag har för länge sedan, det känndes inte så välkomnande för icke GoB:are och är nog med upplägget rätt otillgängligt för alla som inte kan avvara en hel vecka, men det var mycket rollspel där.

Med reservation att mycket kan ha ändrats på 12 år.

/Luna Lovegood

Jag har själv inte deltagit men några av vännerna brukade åka. Nu vet jag inte om Container arrangeras längre. Ville mest kolla om andra ens har hört talas om detta arrangemang.

Jag får en uppfattning att det bara är de stora konventen som är intressanta för de flesta. Någon frågade för några dagar sedan här på forumet om fler skulle till Borås, så jag tog en titt på deras hemsida.... Den känns minst sagt lite tom på info, nu några månader innan spelstart.

Vore det inte mer intressant med renodlade rollspelskonvent? Back to basic. Spelkonvent anno 80-tal?

RasmusL

Champion
Krille;n197019 said:
De där två är väl typ ytterligheterna på konventsskalan: det ena är Sveriges största konvent med över 2000 pers som fyller tre skolor; det andra är ett trettital folk som Dante gillar som samlas i en villa i Älvsjö.

Mer drag på DanCon än på LinCon senaste åren iaf! (var inte där i år men flera år i rad tidigare har varit väldigt chill)

erikt

Hero
RasmusL;n197015 said:
...men jag upplever det ändå som väl glest på många större konvent och liknande! Vad jag menar är att det i mina ögon finns en massa massa massa arrangemang men inte, upplever jag, intresserade spelare i tillräcklig mängd.
Men är det inte så att på många konvent så måste man anmäla ett helt lag till flertalet arrangemang? Jag vet att det åtminstone förr i tiden har varit vanligt förekommande.
Är det så, ja då är det väldigt många som är uteslutna från att vara med.

obak

Hero
Vi behöver ett nyttmoderat rollspelsförbund med tydliga liberala värderingar!

Björn Wärmedal

Björning Wheel
erikt;n197123 said:
Men är det inte så att på många konvent så måste man anmäla ett helt lag till flertalet arrangemang? Jag vet att det åtminstone förr i tiden har varit vanligt förekommande.
Är det så, ja då är det väldigt många som är uteslutna från att vara med.
Mig veterligen är det här fortfarande standard på nästan alla konvent. På sätt och vis skulle jag vilja ha några konvent som var mer av den amerikanska stilen. "Lisa anordnar två pass med ett äventyr i Red & Pleasant Land, 5 spelare på varje pass. Först att anmäla sig får plats, sen blir det reservlista"

anth

Vetefan
Alla säger: "jag vill ha"
Ingen säger: "jag vill göra"

Jag avskyr den passivitet och letargi som sprids över världen, där alla förväntar sig att allt ska serveras på silverfat utan att man själv behöver lyfta ett finger.

RasmusL

Champion
anth;n197149 said:

Jag avskyr den passivitet och letargi som sprids över världen, där alla förväntar sig att allt ska serveras på silverfat utan att man själv behöver lyfta ett finger.
Jag kan inte nu, har redan ett hobby-utvecklingsprojekt som tar all min tid, men om ett år så är jag beredd att dra igång/haka på. Det är kanske ett orimligt tidsperspektiv men det är min förutsättning. Om ett år är jag beredd att lägga 30-60 min per dag i något år framöver.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
anth;n197149 said:

Ha! Jag tar inte åt mig av det här, eftersom jag bevisligen gör en hel del av det jag vill ha ;) Men ja, det kräver en viss investering i tid och arbete, och det i sig kräver prioritering. Jag kan verkligen inte döma någon som känner att hen inte har tid eller ork -- även små saker kan te sig svåra att organisera eller få grepp om i en redan stressig tillvaro. Det ska definitivt inte hindra människor att drömma och önska! Om inte andra önskade saker skulle min egen insats kännas ganska meningslös, faktiskt.

Däremot är det väldigt frustrerande när jag känner att jag vill ha hjälp med något och ingen annan är beredd att ta upp de tyglarna. Men det som för mig känns som ett väldigt litet och simpelt åtagande kan för andra kännas som en oöverstiglig uppgift eller fängslande ansvar, och den känslan måste jag respektera. Jag går i mina skor, de går i sina, och jag kan aldrig se hela deras bild lika lite som de kan se min.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
anth;n197149 said:

Jag tar inte åt mig. Skälet -- det lämnas blankt som en argumentationsanalytisk övning. :wink:

Rickard

Urverk speldesign
Björn Wärmedal;n197148 said:
Mig veterligen är det här fortfarande standard på nästan alla konvent. På sätt och vis skulle jag vilja ha några konvent som var mer av den amerikanska stilen. "Lisa anordnar två pass med ett äventyr i Red & Pleasant Land, 5 spelare på varje pass. Först att anmäla sig får plats, sen blir det reservlista"
Indierummet har drop-in och där har folk anmält intresse på spel så att vi kunnat ringa in dem senare när andra har visat intresse.

Rangertheman

Myrmidon
anth;n197149 said:

Jag har varken tiden eller kunskaperna att projektleda ett så här stort åtagande, men bidrar gärna med så mycket tid jag kan under uppbyggnadsfasen.

Zorbeltuss

Hero
anth;n197149 said:

Om rollspelssverige ska vara så otåligt så man inte kan låta saker ta den tid det tar så skiter jag i det här.
Jag sade inte jag vill göra för att det är idiotiskt att säga att man står bakom en ej formulerad handlingsplan men det troliga hade varit att jag hade ställt upp, nu är jag dock trött på sånt här beteende både från tidigare föreningar och politiskt arbete så om du ska vara sån får du faktiskt ta och föregå med gott exempel.

Edit: Bättre formulering, om ni vill se den sämre, se citeringen från RasmusL nedan ;)

/Luna Lovegood

RasmusL

Champion
Luna Lovegood;n197183 said:
Om rollspelssverige ska vara så otåligt så man inte kan låta saker ta den tid det tar så skiter jag i det här.
Jag sade inte jag vill göra för att det är idiotiskt att säga att man står bakom en ej formulerad handlingsplan men det troliga hade varit att jag hade ställt upp, nu är jag dock trött på sånt här beteende både från tidigare föreningar och politiskt arbete så om du ska vara sån får du faktiskt ta och göra det själv.

/Luna Lovegood
Nej! _DU_ får göra det själv! _JAG_ blir trött och nu är jag arg också!

;)

anth

Vetefan
Luna Lovegood;n197183 said:
Jag sade inte jag vill göra för att det är idiotiskt att säga att man står bakom en ej formulerad handlingsplan men det troliga hade varit att jag hade ställt upp, nu är jag dock trött på sånt här beteende både från tidigare föreningar och politiskt arbete så om du ska vara sån får du faktiskt ta och föregå med gott exempel.

Edit: Bättre formulering, om ni vill se den sämre, se citeringen från RasmusL nedan ;)

/Luna Lovegood
Du missar en sak: det är jag som HAR gjort en h*****es massa saker.

Forumsöl, Repetikon, Rollspelsdraken,...
Tyvärr får jag och det fåtalet andra som brukar ställa upp ingen hjälp från övriga rollspelssverige.
Resultatet är att jag i praktiken gått in i väggen när det gäller rollspelsengagemang.

Ja, saker får ta den tid det tar. Och jag vet ungefär hur lång tid små projekt här tar och ungefär hur många som brukar ställa upp. Med den kunskap jag har om att genomföra rollspelsrelaterade projekt skulle jag säg att det är lite optimistiskt att tro att man kan starta upp ett nationellt rollspelsförbund på två år. Ett lite mer realistiskt tidspann är 25 år.
Nej det är inte ett skämt. Ja, jag skulle bli otroligt imponerad om man kunde korta ner tiden till bara 20 år.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Okej, jag tycker att vi gör så här för att inte hilla in oss för mycket i det här med engagemang.

Alla vet att det finns fler idéer än personer att genomföra dem.

Alla vet att det kräver engagemang av någon eller några för att genomföra dem.

Alla vet att engagemang är en bristvara*.

Alla vet att sådana här diskussioner tenderar att resultera i stora tankar, men få handlingar.

Okej, alla vet detta. Det är dags att lämna det och istället fundera vidare för dem som vill fundera vidare.

/Magnus

* = Som enligt min mening dessutom inte har med vår moderna tid att göra, så har det alltid varit.