Nekromanti Starta nytt rollspelsförbund?

Theobot

Veteran
Kanske dags att starta ett nytt förbund? Rollex? RiotMinds skickar in 20.000 kr som en första grundbult om någon har en bra idé om hur det ska göras och vad existensberättigandet ska ligga i. Gör alla de andra rollspelsbolagen gemensam sak har vi ju i alla fall lite stålar att göra något bra för. //Theo - RiotMinds

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Theobot;n196200 said:
Kanske dags att starta ett nytt förbund? Rollex? RiotMinds skickar in 20.000 kr som en första grundbult om någon har en bra idé om hur det ska göras och vad existensberättigandet ska ligga i. Gör alla de andra rollspelsbolagen gemensam sak har vi ju i alla fall lite stålar att göra något bra för. //Theo - RiotMinds
Shit jag har nog att göra om jag ska bli klar med äventyret! Men okej, jag ska fundera på det!

/Magnus

.113

Swashbuckler
Theobot;n196200 said:
Alla I styrelsen får så klart en äkta rollex? :)

Nä men nu är jag ju inte jätteinsatt I sverok osv men det mesta jag hört om dem överhuvudtaget har varit om annat än rollspel så det vore kanske inte helt tokigt. Lycka till att komma på något, ska fungera själv oxå

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Theobot;n196200 said:
Den här tanken har slagit mig förut. Vill minnas att man måste ha 5000 medlemmar som förbund för att ha rätt till statligt bidrag, men jag tror att pengar är ganska lågt på priolistan för svenska rollspelare idag.

Om det är fler som tänder på den här idéen kan man ju ta det till en egen tråd. Någon som har förslag på vad en central organisation skulle kunna hjälpa rollspelare i Sverige med?

Theobot

Veteran
Och här kommer en till. Alla som pytsar in 50 spänn/år till ett Rollex-konto som kontrolleras av Seter, Dante eller någon annan trustworthy person får 20% rabatt på alla rollspelspryttlar som RiotMinds säljer.

Bolongo

Herr Doktor
Vad skulle syftet vara?

Edit: Okej, nu läste jag klagovisan i den ursprungliga tråden. Men jag håller med Krille här - den som vill starta ett nytt förbund borde först göra sin hemläxa.

Lukas

Mannen i Gult
Jag hade tyckt det var skithäftigt att om vi skulle starta upp ett rollspelförbund.

Jag hade gärna sett ett förbund som aktivt jobbade för att sprida rollspel. genom att göra ansatser till att nå ut till unga och visa upp hobbyn.

Sedan hade jag gärna sett fler rollspelskonvent, för allvarligt talat så är de flesta konvent (typ gothcon) ganska dåligt anpassade för rollspel.

Bolongo

Herr Doktor
Lukas;n196239 said:
Jag hade gärna sett ett förbund som aktivt jobbade för att sprida rollspel. genom att göra ansatser till att nå ut till unga och visa upp hobbyn.
Djävulens advokat här: Och hur sker det tänker du? Genom att du lägger en röst i ett kuvert? Genom att du pytsar en medlemsavgift? Och då dyker det magiskt upp en bunt människor som sätter dina önskningar i verket?

Cissi

Up to no good.
Jag tror att vi som hobby är starkare tillsammans med övriga nördar och jag själv ser mig som spelare/gamer före rollspelare och ärligt talat så klarar vi knappt av att nominera till SVEROKS stämma och än mindre hålla igång en fungerande styrelse för WRNU. Vi behöver styrkan och engegemanget från de som orkar/hinner/vill ägna sig åt sånt här. Alternativet är att övetyga SVEROK om att skapa en filial för rollspel och ge extra utrymme. Men sen är det ju upp till oss och arren på andra konvent än Gothcon har de senaste åren inte imponerat på mig, inte alls.

/Cissi, som tror att det är skitdålig idé

Lukas

Mannen i Gult
Bolongo;n196241 said:
Djävulens advokat här: Och hur sker det tänker du? Genom att du lägger en röst i ett kuvert? Genom att du pytsar en medlemsavgift? Och då dyker det magiskt upp en bunt människor som sätter dina önskningar i verket?

Jag tänker mig att ett förbund borde kunna ha ett så pass stort medlemsantal att det inte skulle vara omöjligt att organisera upp event där man gör just det.
Jag tror det finns tillräckligt många rollspelare som brinner så pass starkt för hobbyn att det skulle gå att få dem att hjälpa till för att hjälpa hobbyn.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Med den föreslagna budgeten är det nog mer rimligt att starta en förening än försöka sig på ett förbund :) En förening kan göra väldigt mycket av det det verkar som om folk önskar att Sverok gjorde.

Och med några medlemmar i åldrarna 7-26 kan den dessutom få sverok-bidrag... ;)

Bolongo

Herr Doktor
Ja, för att lägga min sarkasm åt sidan och emulera Cissis plain talking här...

Ideella organisationer är inte företag.

It's people. SVEROK is people.

Specifikt, det är eldsjälar. En förening eller ett förbund kommer att göra det som de mest engagerade medlemmarna driver. Den typen av outreach som Lukas beskriver kan mycket väl göras av SVEROK. Beviset för det är att det har gjorts förr. Varför görs det inte nu? För att det inte finns några rollspelare som erbjuder sig att driva ett sådant projekt. Om de fanns och hade en seriös plan skulle SVEROK slänga pengar på dem omedelbums.

Lukas

Mannen i Gult
Cissi;n196244 said:
Jag tror att vi som hobby är starkare tillsammans med övriga nördar och jag själv ser mig som spelare/gamer före rollspelare och ärligt talat så klarar vi knappt av att nominera till SVEROKS stämma och än mindre hålla igång en fungerande styrelse för WRNU. Vi behöver styrkan och engegemanget från de som orkar/hinner/vill ägna sig åt sånt här. Alternativet är att övetyga SVEROK om att skapa en filial för rollspel och ge extra utrymme. Men sen är det ju upp till oss och arren på andra konvent än Gothcon har de senaste åren inte imponerat på mig, inte alls.

/Cissi, som tror att det är skitdålig idé
Som en person som först och främst identifierar mig som rollspelare, så håller jag inte med dig.
jag tycker det är självklart så att vi inte bryr oss att nominera till sveroks stämma, för det spelar ingen roll vad vi gör där ändå, för det verkar som att så pass många inom sverok inte vill ge rollspel den behandling det förtjänar.

sedan så förstår jag att svenska rollspelare inte orkar arrangera eller åka och spela rollspel på så många konvent, för eftersom konventen inte är anpassade för rollspel så är det ett skitdåligt format att spela i.
Varje gång man skall spela rollspel på gothcon (förutom i indierummet) så blir man ju helt paff på hur fullkomligt dåligt organiserat den biten är. med ett skit värdelöst anmälningsystem och vad som verkar vara ett oerhört dålig lösning på hur spelledare hittas (vilket gör att grupper som lyckas anmäla sig blir utan spelledare)

Cissi

Up to no good.
Lukas;n196254 said:
Som en person som först och främst identifierar mig som rollspelare, så håller jag inte med dig.
jag tycker det är självklart så att vi inte bryr oss att nominera till sveroks stämma, för det spelar ingen roll vad vi gör där ändå, för det verkar som att så pass många inom sverok inte vill ge rollspel den behandling det förtjänar.

sedan så förstår jag att svenska rollspelare inte orkar arrangera eller åka och spela rollspel på så många konvent, för eftersom konventen inte är anpassade för rollspel så är det ett skitdåligt format att spela i.
Varje gång man skall spela rollspel på gothcon (förutom i indierummet) så blir man ju helt paff på hur fullkomligt dåligt organiserat den biten är. med ett skit värdelöst anmälningsystem och vad som verkar vara ett oerhört dålig lösning på hur spelledare hittas (vilket gör att grupper som lyckas anmäla sig blir utan spelledare)

Tja, av erfarenhet så vet jag att inget blir av om ingen bryr sig. Det går inte att säga att allt bara blir skit och att det är andras fel att saker inte fungerar. Blir det nått indierum den dagen Vico inte orkar mer? Finns det folk som tar över och fortsätter? Finns det några som orkar bege sig in i drakens håla och slåss för oss på SVEROK eller vill vi sitta lite på undantag och gnälla över att ingen bryr sig om oss? Hade vi inte för bara ett år sedan nästan lagt ner WRNU för att det inte ens gick att hitta fem personer på det här forumet som vill jobba för en styrelse som har möten två gånger om året och inget annat att bestämma över?

Vi kan inte skylla på att SVEROK eller arrangörerna är dåliga på att bjuda in oss, vi måste ta plats. Vi kan inte tänka att GothCon och LinCon och alla andra cons ska hålla en massa plats öppna för rollspelare när ingen arrar och ingen kommer. Det är en ond cirkel men innan vi har kommit ifrån att rollspelare helst spelar med sina vänner och inte gärna på konvent (lagen anmäls med folk man känner, det är sällan man hoppar in i ett lag där man känner ingen) så har vi inget underlag för att starta ett eget förbund. Och jag tror inte att jag är helt ute och cyklar när jag påstår att man som rollspelare är tryggast i sin egen spelgrupp, där man vet vad som gäller, man vet vad man kan förvänta sig och ärligt talat börjar hobbyn bli lite gammal (inget illa menat). Många rollspelare har barn och med små barn kommer mindre tid och kidsen kanske mer är intresserade av cosplay, dataspel och lajv än klassiskt rollspelande. Jag vet, det låter jätteneggo men det är precis samma diskussion som vi har haft i scouterna i massa år. "Vi får inga nya medlemmar" "Vi går ut på skolorna och rekryterar!" "JA!" "Vem gör det ?" *Tystnad*

Det handlar för mig inte bara om att starta ett nytt förbund, det handlar om rimligheten i att få folk som redan sliter bredvid sitt vanliga liv med att skapa rollspel att lägga ännu mer tid. Jag tror att det är orimligt med de spelare som hobbyn har idag. Ingen är tillräckligt driven att hålla igång ett förbund. Jag är ännu mer benägen att hålla med mig själv och Bolongo. Skaka fram några eldsjälar som kan sätta lite fyr på SVEROK och sparka in ett par eldsjälar i staben för GothCon och LinCon så kommer vi inte längre att vara marginaliserade.

:)

Bolongo

Herr Doktor
Lukas;n196254 said:
Eftersom det inte gick fram första gången: ett spelkonvent är inte ett företag. Dina tankar verkar fortfarande vara låsta i modellen att rollspelsarrangemang är en tjänst som GothCon tillhandahåller, och att du är en kund som betalar för den tjänsten. Det är en falsk tankemodell. Om du vill reformera spelkonvent behöver du först sätta dig in i hur de faktiskt fungerar.

Lukas

Mannen i Gult
Bolongo;n196258 said:
Eftersom det inte gick fram första gången: ett spelkonvent är inte ett företag. Dina tankar verkar fortfarande vara låsta i modellen att rollspelsarrangemang är en tjänst som GothCon tillhandahåller, och att du är en kund som betalar för den tjänsten. Det är en falsk tankemodell. Om du vill reformera spelkonvent behöver du först sätta dig in i hur de faktiskt fungerar.

Du Får gärna peka ut hur JAG kan få den här delen att förändras?
Gothcon planeringsmöten sker i göreborg och det är lite långt för mig som stockholmare att närvara på dem.

Jag har tagit upp min kritik till folk som driver Gothcon, och det händer inget trotts att ingen rollspelare jag känner gillar det nuvarande systemet ( ingen har iallfall sagt något bra om det).
Rollspelare är helt enkelt för oorganiserade för att lyckas åstakomma något idag.

Bolongo

Herr Doktor
Du har säkert konvent som ligger närmare dig än GC.

Att ta upp kritik är väl bra, men sannolikheten att din kritik är något helt nytt, som är lätt att fixa när väl någon kommit på att det finns ett problem, är rätt låg. Vill du se en förändring måste du föreslå en lösning också.

För att spara dig lite tid på research:
Varje rollspelsarrangemang på ett konvent drivs av frivilliga entusiaster. På den gamla tiden fanns det oftast en förening bakom varje "turnering", och alla spelledare kom från föreningen. I modern tid är arrangörerna oftare individer som inte har tillräckligt många kompisar för att förse hela arrangemanget med SL. Därför har konvent börjat gå in och stötta med SL, men hur skall de värvas? Allt konventet kan göra är att erbjuda vad alla andra som jobbar ideellt får - typ gratis inträde och kanske en t-shirt. Att på något sätt göra det mer professionellt (t.ex. att "screena" SL för kvalitet på något sätt) finns inga resurser till. Ett alternativ vore att övergå till den amerikanska modellen, där majoriteten av arrangemang bara är ett bord, men det har inte funnits någon entusiasm för detta i Sverige.

Så. Vilken förbättring skulle du föreslå?

da_bohz

Swordsman
Jag vet inte om ett förbund eller en förening vore rätt väg att gå. Om enda syftet är att sprida rollspel till rollspelare räcker det med en väl uppbyggd och marknadsförd hemsida. Bjud in rollspelsmakare att promota sina egna rollspel på sidan, ta kontakt med spelbutiker, konvent, WRNU-folk, etc. och försök hitta läsare. Driv den individuellt och ideellt och se om det finns en efterfrågan. Om du gjort ett bra jobb och efterfrågan finns kanske du kan starta en förening som en bakomliggande drivkraft för hemsidan, men teknikaliteterna kring den biten har jag inte själv full koll på.

?Visar det sig att det är en väldigt succé med det hela (tyvärr känner jag mig ganska skeptisk, fastän jag egentligen vill tro att det är så lätt) kan man ju ta det till nya nivåer i ett senare skede med anordnade evenemang, rollspelskonvent och liknande. Tror dock att det är en lång och krokig väg dit, och man måste som privatperson lägga ner väldigt mycket möda för att det ska fungera.

Abolitio

Veteran
Att starta ett rollspelsförbund
Skoj! Intressant. Men massor av arbete. Men inte omöjligt på något sätt.

Rollex? Nja, men Svenska Rollspelsförbundet låter mäktigt och representativt.

Att starta förbund kan man göra på en gång. Utmaningen är om organisationen ska leva upp till kraven för att vara bidragsberättigande! Då behöver förbundet vara en ungdomsorganisation.

Att starta ett ungdomsförbund tar tid. Organisationen måste ha varit igång i två år innan bidrag kan sökas. Dessutom ges bidrag ut i efterhand med en eftersläpning på nära två år. Medlemmar som rekryteras tex 2016 ger utdelning först våren 2018. Men det går att söka separat bidrag under startåren.

Saxar lite från MUCF, läs mer här: http://www.mucf.se/bidrag-till-barn-och-ungdomsorganisationer

För alla barn- och ungdomsorganisationer som kan få organisationsbidrag krävs att:
* Medlemskapet är frivilligt.
* Organisationen har haft verksamhet i Sverige under minst två år före ansökan.
* Minst 60 procent av organisationens medlemmar är från 6 år till 25 år.
* Organisationen ska ha minst 1000 medlemmar som är från 6 år till 25 år.
* Det finns medlemsföreningar i minst fem län.

Utmaningarna
Det finns flera men också olika möjligheter.

Ungdomsförbund?
Gissar på att snittåldern är relativt hög bland rollspelare vilket gör att om alla ska samlas i samma förbund så kan man inte räknas som ungdomsorganisation och därmed få bidrag.

Svenska Magic förbundet har två parallella organisationer, en för ungdomarna och en för veteraner. Kolla in http://www.svenskamagic.com/club/

Uppstartsperioden om 2 år
Intressant är också att medlemmarna i Magic-förbundet även är del i förening inom ramen för Sverok.

”Vi är en nationell förening för Magic-spelandet i Sverige. Vi är medlemmar i Sverok, sveriges största ungdomsförbund. Är du medlem i en av våra avdelningar så är du också per automatik medlem i Förbundet SvenskaMagic och Sverok.”

Ett renodlat rollspelsförbund behöver inte stå på egna ben direkt. Det går att existera som en del av Sverok. Sverok gör massor med bra saker, och en samlande organisation under Sverok kan få medlemsbidrag direkt. Har sett liknande upplägg inom annat förbund, där en organisation kan växa (med bidrag för medlemmarna via det nuvarande förbundet) med målet att stå på egna ben senare.

Organisationen
Att organisera många människor i föreningar och ett samlande förbund brukade en gång i tiden vara krångligt. Idag accepterar MUCF medlemmar i föreningar som tackat ja digitalt. Det är så de stora internetföreningarna inom e-sport och gaming gör. Och det finns idag flera föreningar med 10, 20, 30 000 medlemmar idag. (föreningar så pass stora att de egentligen kan vara egna förbund). Upplägget är enkelt: vill man vara med i spelföreningens turneringar eller aktiviteter så måste man vara medlem, vilket löses enkelt med att lämna från sig lite uppgifter online. Man tar inga pengar i medlemsavgift, vilket är helt ok då MUCF inte ställer krav på detta. Det kan vi också göra!

Det måste skapas olika typer av incitament för att dra in medlemmarna. Både aktiva och mer eller mindre passiva medlemmar. Vill man vara medlem i WRNU och nyttja forumet... kryssa i rutan för medlemskap. Vill du ha medlemsrabatt i RiotMinds shop? Få billigare spel i butiken XYZ? Osv... Bara fantasin sätter gränser här.

Sverok har bra verktyg för att organisera föreningarnas medlemmar. Det är gratis att använda för Sverokanslutna föreningar och andra förbund kan köpa tjänsten. http://sverokadmin.se/stodsystem/ebas/

Lite krasst. Ska man få ihop ett ungdomsförbund för rollspelare krävs 5 medlemsföreningar i lika många län. Minst 1000 personer som medlemmar, varav minst 600 i åldrarna från 6 år till 25 år. Detta är dock i samband med ansökan efter två års existerande som dessa siffror måste vara uppnådda.

Inte helt orimliga siffror att nå, men då krävs det system online där det enkelt att bli medlem. Och varför inte sortera in alla medlemmar i 5 geografiskt avgränsade föreningar beroende på vart man bor. Systemet att hantera detta blir otroligt viktigt.

Demokrati
Utmaningen för de stora dataspelsföreningarna är demokratin. Att få folk att engagera sig. Att hitta folk till styrelser. Få folk till årsmöten, osv. Ser dock flera exempel på detta som fungerar i dataspelsföreningar, och konstigt vore om det inte skulle fungera i ett rollspelsförbund även om det skulle ha liknande sätt att rekrytera medlemmar. Möten online, rösta online, osv...

En nyckel ligger i stadgarna. Vad är förbundet till för? Vilket uppdrag har förbundet? Vad ska man göra för medlemmarna? Är det tydligt beskrivet och det finns bra fördelar för att bli medlem så är det inte så konstigt eller krångligt. Tydliga och välkonstruerade stadgar är viktiga för att skapa stabilitet i organisationen (detta gäller även samarbetsavtal med olika partners)

En annan nyckel är att medlemmarna förstår att de är medlemmar. Sverok mailar/ringer slumpmässigt utvalda medlemmar i de stora föreningarna för kontroller. Detta då det krävs av MUCF.

Varför ett rollspelsförbund?
En tydligare röst för rollspel? Sverok gör fantastiskt mycket bra, men då de är så pass stora och breda så ligger fokus inte på rollspel som i jämförelse med e-sport och dataspelen är försvinnande små. Med det sagt så har jag redan pekat på att det går att ha en samlande organisation under Sverok. Och efter två år kan Rollspelsförbundet ta beslut på om man vill stanna kvar inom Sverok eller söka status som bidragsberättigat ungdomsförbund.

Jag tänker att Sverok är för stora. De kan aldrig representera sina små verksamheter fullt ut. Och att gå in och arbeta inom Sverok för att skapa fokus på rollspelen kommer vara svårt då framför allt gaming, e-sport, konsollspel, LAN, etc utgör en så pass förkrossande majoritet av Sverok idag.

Sverok har dessutom infört att föreningar i sin tur kan ha små avdelningar vilket leder till att stora dataspelsföreningar blir gigantiska. Läs om tex Keita som var en förening, men idag räknas som fler än 400! http://www.sverok.se/2015/06/18/sad...-av-foreningen-keita-gamings-400-avdelningar/

Det var några år sedan Sverok var Sveriges roll- och konfliktspelsförbund... http://www.sverok.se/2011/12/13/sa-blir-sverok-2012/

MUCF ger en fördel till små förbund då bidragen fördelas med dels en relativ hög fast grundpeng dels en rörlig peng beroende på antal medlemmar/föreningar. För små förbund blir då den fasta summan ganska stor. Jag har dock bara översiktliga kunskaper om detta. Den fast grundpengen ligger i storleksordningen 3-400 000 kr har jag för mig. Bra pengar för ett liten förbund. Sen tillkommer peng för medlemmar/föreningar.

Många förbund, bla Sverok etc får in statsbidrag och betalar sedan ut direkt till många små olika föreningar. Inget fel med det, men en konsekvens är att förbundet inte har samma kraft att göra riktade centrala satsningar. Istället får många små föreningar var sin liten peng att tex köpa spel, chips eller göra lokal verksamhet för. Men om förbundet tidigt i sina stadgar bestämmer att bidrag ska gå till mer fokuserade satsningar så kan nog ett litet förbund göra större avtryck.

Vad ska förbundet göra då?
Jisses. Krånglig fråga. Men kanske ska det vara rätt avgränsat. Ett litet förbund kan inte göra allt. Är syftet att få fler att spela så ligger fokus på det.

Kan tänka mig flera olika saker
  • En röst för rollspelen (en röst i konsensus, där man tar gemensamma beslut).
  • Ta fram ett manifest!
  • Ta på sig rollen att vara talesperson i frågor kring rollspel i debatt och media
  • Lyfta rollspel på olika sätt
  • Underlätta för rollspelare, rollspelsmakare, etc...
  • Saker som gör nytta för många / alla rollspelare (detta exkluderar typ sponsring av events som bara når ett fåtal)
  • Skapa olika mervärden för medlemmarna (feta rabatter och kampanjer hos samtliga rollspelsmakare? Eller ja, inga rabatter/kampanjer för icke medlemmar... Viktigt att rollspelsförlagen får frodas)
Detta måste mejslas fram tillsammans. En interimstyrelse / arbetsgrupp skulle kunna ta fram ett förslag.

Vad behövs då?
Det behöver inte vara så krångligt.
  • En interim styrelse som sparkar igång. Ett gäng som kan föreningslivet, mm. Kan även vara folk från rollspelsförlag som kan lite business
  • Ett gäng samarbetspartners / communities / FB sidor / rollspelsförlag osv som vill vara med och stötta.
  • En digital plattform för att regga medlemmar.
  • Olika incitament för varför NN ska bli medlem, medlemsrabatter, medlemsexklusiva aktiviteter etc...
  • Ett litet startkapital
Så. En liten text skriven rätt sent. Ta det för var det är. Ett utkast.