Lite fortsatta funderingar
Det finns säkert en hel del rollspelande inom ramen för Sverok. Det är ju trots allt ett gigantiskt förbund. Utmaningen är att det inte finns samlat i en helhet. Och det som finns försvinner i ett hav av dataspel och annat. Jag hoppas och tror att Sverok skulle se det som positivt om rollspelare samlas i en riksorganisation, särskilt om den kvarstår som en förening/organisation/förbund inom ramen för deras förbund. Sverok kanske till och med skulle kunna avsätta medel till en sådan satsning?
Jag tycker att Svenska Magics upplägg är intressant, med en separat organisation för seniorer och en för juniorer. Och att de gör detta inom ramen för Sverok, vilket garanterar dem bidrag för ungdomsverksamheten.
WRNU skulle kunna fungera utmärkt som plattform, både för en veteranavdelning
och för en ungdomsverksamhet. Detta tänkta ”förbund” behöver inte heller rekrytera in befintliga föreningar, utan det viktigaste är att få många individer att ansluta sig. Som enskild person är det förövrigt fritt fram att vara med i en mängd olika föreningar / förbund.
Idrottsrörelsen är bra på att bygga både elitsatsningar/vuxenverksamhet (för 26+ år) och samtidigt jobba med ungdomsverksamheten (som ger bra med bidrag). Jag tänker på hur idrottsrörelsen lyckas få vuxna, föräldrar, tränare att sätta sina barn i föreningar. Klart att mina barn ska vara med i en rollspelsförening
men sannolikheten att min 6 åring själv startar upp en organisation är låg, men det är något vi vuxna kan / ska göra! Varför lyckas idrottsrörelsen, jo de har byggt upp fungerande infrastruktur med ledare, tränare, fotbollsmammor & tjänarpappor etc... Alla barn som (tvingas) spela fotboll blir ju med i en förening (mer eller mindre automagiskt).
Se hur tex Skolidrottsförbundet organiserar mängder av föreningar där de krokar arm med skolor över hela Sverige. Saxar lite från deras sajt: "Skol-IF drivs av barn och ungdomar med hjälp av ett vuxenstöd." samt "Svenska Skolidrottsförbundet är riksorganisationen för landets samtliga skolidrottsföreningar och alla deras medlemmar. I dag finns cirka 1 300 skolidrottsföreningar vid landets skolor fördelade på förbundets 26 distrikt.Totalt har dessa föreningar ungefär 150 000 medlemmar." Kan gissa att alla dessa ungdomar / barn inte självmant valt att bli medlemmar ^^ Men de är med och genererar verksamhetsbidrag till idrottsaktiviteter.
Det behövs en satsning som samlar rollspelare rent generellt. Det behövs en uppsamling av oss äldre veteraner. Men det behövs också ett ungdomsförbund som är bidragsberättigade så att det går att göra insatser så att tillväxten faktiskt blir av. Ett startkapital om 20 000 kr som Theo utlovade är försvinnande litet sett ur ett större sammanhang, men det skulle vara en bra start.
Hade vi pratat ”fotbollsförbund” så hade det funnits en service / infrastruktur där unga spelare får träna / spela, åka på läger, få hjälp, etc... Det är ju gamla strukturer som byggts upp under lång tid med fokus på just fotboll. När det gäller rollspelen så krävs det på liknande sätt en vuxenvärld som är med och stöttar de unga, och nu är vi här när vi veteraner faktiskt kan göra nått.