Nekromanti Starta nytt rollspelsförbund?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Bolongo;n196250 said:
Om de fanns och hade en seriös plan skulle SVEROK slänga pengar på dem omedelbums.
Kanske. Men jag har varit engagerad i Sverok, och vet också att Sverok sagt nej till flera förslag att sprida rollspel genom åren. När det var som mörkast fanns det inte en spänn att få för att skapa t.ex. ett nybörjarspel att skicka ut till föreningarna, för att nämna ett förslag som jag vet lades fram.

Det handlar inte BARA om att engagemanget saknas. Sverok har under många år signalerat, genom ointresse för att bidra till olika projekt, att de inte är intresserade av rollspelare. I alla fall upplevde jag det så under slutet av 90-talet och början av 00-talet. Och sen brydde jag mig till slut inte.

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Med det sagt så är nog Sverok ett mäktigare förbund nu än om de varit "rollspelarnas förbund".

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Magnus Seter;n196300 said:
Kanske. Men jag har varit engagerad i Sverok, och vet också att Sverok sagt nej till flera förslag att sprida rollspel genom åren. När det var som mörkast fanns det inte en spänn att få för att skapa t.ex. ett nybörjarspel att skicka ut till föreningarna, för att nämna ett förslag som jag vet lades fram.

Det handlar inte BARA om att engagemanget saknas. Sverok har under många år signalerat, genom ointresse för att bidra till olika projekt, att de inte är intresserade av rollspelare. I alla fall upplevde jag det så under slutet av 90-talet och början av 00-talet. Och sen brydde jag mig till slut inte.

/M

Du slutade ungefär när jag började, med andra ord! När jag satt i Sverok Övre Norrland och Sverok Stockholm kastade vi pengar på exakt alla projekt som följde bidragsreglerna. Det handlade till 90% om att ansökan skulle vara skriven enligt de tydliga reglerna vi spaltade upp, och till 10% om att det skulle ge något tillbaka till förbundet/hobbyn (tex beviljades bidrag till ett lajvs SFX-avdelning bla om de dokumenterade och spelade in någon instruktionsfilm på hur de gjorde litet saker så att andra kunde ha nytta av deras erfarenhet, vilket var föreningens förslag och inte distriktets, distriktets reaktion var typ "O: VILKEN BRA IDÉ O: "). Diskriminering mot rollspel fanns inte, däremot var det nästan bara lajv (och en gång magicspelare) som skickade in projekt, ansökningar, och ville samarbeta med oss.

På riksnivå är mina minnen bara litet mer luddiga, eftersom jag hade mer med distrikten att göra, men jag vill inte minnas att det fortfarande försiggick saker av den sort du beskriver* under min tid!

*Annat än att det nog fortfarande inte beviljades bidrag till ett nybörjarrollspel, utan hellre fokuserades på att bevilja dem till event där folk fick prova existerande spel. Men nu finns Hjältarnas Tid, så nu är det ändå överspelat ;)

Bolongo

Herr Doktor
Abolitio påminde mig om något viktigt. Organisationssverige är ungdomsfokuserat. Om "ungdom" betyder det samma som förr, så är det max 25 år. Vill man ha en förening eller ett förbund som har mer resurser än vad medlemsavgifter ger, måste majoriteten av medlemmarna vara under den gränsen.

För rollspel i Sverige var det inget problem på 80-talet, och det funkade väl fortfarande på 90-talet, men i dag har vi nog inte den demografin. Teoretiskt skulle man kunna göra stora rekryteringsprojekt, men då stöter man på paradoxen att "it takes money to make money". Och innan man slänger en massa resurser på något sådant, vill varje ansvarig beslutsfattare se en ordentlig sannolikhetsanalys på den förväntade utdelningen. Krasst talat: vad är chansen att stora mängder kids som lever i dagens underhållningslandskap skall gå att konvertera till penna-och-papper?

.113

Swashbuckler
För att förtydliga det iaf jag skrev I förra posten så när jag hörde talks om dem så var det via kompisar som spelade airsoft eller nåt sånt. Flera av dem spelade rollspel oxå men jag visste inte ens sverok sysslade med rollspel förrän jag Kom till wrnu.

Jag tycker det här är ett bra initiativ om man har någon plan. Man behöver en bra anledning, ett bra fokus alltså. Annars ger det Inget.

Sen ska man tänka på att det är svårt om man inte har de där som brinner för det, jag har läst trådarna om att hålla igång wrnu bara. Varje gång verkar det vara nära det Läggs ner pga bristande intresse att vara I styrelsen, så utan tydligt fokus och rätt personer ger det Inget.

Men bara det att det kommer upp säger kanske något och det är väl inte bara jag som försöker få ungar att spela så en ny generation startar, de väljer hellre rollspel än telefonen. Det säger något tycker jag. Så kan man få större spridning vore det kul :)

Cissi

Up to no good.
Jag tycker det verkar finnas en bitterhet mot SVEROK som sträcker sig tillbaka över tjugo (!) år i tiden. Jag för min del satt och läste årsmötesprotokoll från SVEROK-distrikten igår och såg massor med exempel på hur distrikten stöttar rollspel och rollspelsarrangemang. Det handlar nog mycket om att rollspelarna som hänger på det här forumet anser sig för gamla för att gå på rollspelskvällarna på fritidsgården, eller prova-på-spelen på aktivitetshuset. Det anordnas en massa rollspelsaktiviteter men det anordnas inga rollspelsaktiviteter som _ni_ vill gå på. Men bara för den skull kan man inte säga att SVEROK inte gör något förr rollspelen i Sverige. Det var illa under nittiotalet. Det vet vi alla. Men det är över tjugo år sedan! Kom igen nu. Ni kan inte vara så långsinta!

God morgon btw! :) [FONT=&quot] [/FONT]

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag tände stenhårt på den här idéen igår kväll, faktiskt. Fast nu har jag hunnit fundera lite och behärska mig, så här kommer den krassa realismen (i en optimistisk ton!):

- Theos förslag om att slänga in pengar och få rabatter hos spelmakare är fullt möjligt med en förening.
- Med en stark förening kan man påverka Sverok. En "stark" förening i det här fallet är en som nominerar flera medlemmar som ombud till Riksmötet och lobbar för att de ska bli valda (det är inte så svårt att bli vald som man kan tro) och engagerar medlemmar på distriktsnivå.
- Vilka behov vi än har som rollspelare så tror jag inte att de är stora rent monetärt. Som redan påpekats är vi en köpstark grupp. Det leder till nästa punkt och fråga:
- Vad skulle vi vilja att ett förbund gör för oss rent konkret? Vilka resurser kräver det? Pengar? Folk? Lokaler? Brinnande murmeldjur?

En liten off topic-punkt om rollspel på konvent också:
På Grottröj samlar vi alla deltagare innan varje pass och de som kan tänka sig att spelleda kör ett elevator pitch av sitt äventyr. Sen delar alla in sig beroende på vilket äventyr de vill spela. Sen kör vi. Det skulle naturligtvis funka mindre bra på ett skitstort konvent, men jag tror att modellen att man ska anmäla sig i lag och varje äventyrsskribent ska kunna bidra med en mindre hord av spelledare är värd att utmana med någon annan modell. Det kan vara skitsvårt att få ihop ett lag som deltagare, och det kan vara skitsvårt att få ihop spelledare som skribent.

Zire

Swashbuckler
Problemet är väl att vi vill återuppväcka rollspelandet i sverige, medan SVEROKs fokus ligger på medlemmarna och deras mer generella spelintresse. När medlemmarnas intresse för rollspel är lågt så blir förbundets intresse för förbundet också lågt. De har ju inget intresse av att driva just rollspelandet framför lajvande, datorspelande, paintballande, brädspelande och vad mer de inrymmer. I det avseendet tror jag vi har att vinna på ett förbund.

Men min bild är att det fungerar bättre för att organisera eldsjälar, få dem att brinna ihop för ett gemensamt mål och få dem att uträtta stordåd. Det fungerar dåligt för att få en sömnig samling associala reliker* att plötsligt vakna upp och engagera sig i ungdomar och agera ambassadör för en hobby de ändå har haft större delen av sitt liv på sig att sprida kunskap om. Det ska alltså snarare handla om att organisera alla befintliga initiativ än att hoppas att det plötsligt ska skapas nya.

(*Jag vet att jag är en sömnig associal relik som definitivt borde ta och spela Äventyr med mina döttrar för att åtminstone dra något strå till stacken. Och faktiskt fara på ett konvent någon gång.)

Zorbeltuss

Hero
Största problemet med Sverok för mig är hur ovälkommnen man känner sig när man inte längre tillhör åldersgruppen, det beror givetvis mycket på föreningarna, men om det skulle vara ett nytt förbund skulle jag hellre se att det inte var ett ungdomsförbund eller att det faktiskt arbetade för att integrera åldersgrupperna.

/Luna Lovegood

Khan

Kondottiär
Luna Lovegood;n196360 said:
/.../om det skulle vara ett nytt förbund skulle jag hellre se att det inte var ett ungdomsförbund eller att det faktiskt arbetade för att integrera åldersgrupperna.

/Luna Lovegood
Håller med. Givetvis finns det många som testar rollspel och slutar, men jag tror det finns en stor hög med folk som håller sig kvar i hobbyn om än sporadiskt. Jag har fortfarande kontakt med folk från min gamla gymnasieförening (10+ år sedan) och vi spelar ibland. Jag har fortfarande kontakt med några i min högstadieförening och jag vet att vi spelar på skilda håll. Jag själv har aldrig slutat spela, bara haft längre uppehåll mellan spelmötena.

Jag tror det finns en lucka i hobbyn just nu och att det behövs ett "veteranförbund" bland rollspelare. Eller åtminstone ett förbund som inte bara fokuserar på ungdomar.

Kan man skapa ett parallellförbund som föreningar kan ansluta sig till utan att för den delen omöjliggöra en SVEROKanslutning tror jag det kan vara ett vinnande koncept.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Men hörrni. Ska vi inte ta iaf hälften av energin och viljan som visar sig här och kanalisera in i Föreningen WRNU? Den är ju redan en nationellt omspännande förening som inriktar sig enbart på rollspel, och den är knappast fokuserade enbart på ungdomar :)

Som jag nämnde i min tidigare post så tror jag att vi kan uträtta det mesta vi vill genom en förening som är Sverokansluten. Jag tror knappast att vi behöver ett nytt förbund. Zire har ju också rätt i att en ny organisation kan samla initiativ, men knappast skapa nya genom sin blotta existens.

Zorbeltuss

Hero
Björn Wärmedal;n196375 said:
Men hörrni. Ska vi inte ta iaf hälften av energin och viljan som visar sig här och kanalisera in i Föreningen WRNU? Den är ju redan en nationellt omspännande förening som inriktar sig enbart på rollspel, och den är knappast fokuserade enbart på ungdomar :)

Som jag nämnde i min tidigare post så tror jag att vi kan uträtta det mesta vi vill genom en förening som är Sverokansluten. Jag tror knappast att vi behöver ett nytt förbund. Zire har ju också rätt i att en ny organisation kan samla initiativ, men knappast skapa nya genom sin blotta existens.
Well, mina förslag till ombud var i stor omsträckning baserat på samma åsikter, som jag lade fram, men just det jag påpekar hjälper ju inte en förening till eller från om inte förbundet ändrar sig.

/Luna Lovegood

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Luna Lovegood;n196379 said:
Well, mina förslag till ombud var i stor omsträckning baserat på samma åsikter, som jag lade fram, men just det jag påpekar hjälper ju inte en förening till eller från om inte förbundet ändrar sig.

/Luna Lovegood
Det är naturligtvis sant, men vi kan ju se till att vår förening är välkomnande mot alla iaf :)

clarence redd

FrostByte Books
Oavsett i vilken form man ska organisera sig, så tror jag att man ska börja i andra ändan: *vad* ska man göra?

Om det finns en budget (Theo lade fram en bra idé och ett väldigt generöst erbjudande tycker jag), så skulle jag i all enkelhet föreslå en "projektjury". Pengarna används till projekt från externa aktörer (alltså någon här på forumet eller vem som helst som har en bra idé). Juryns uppgift är att välja vilka projektansökningar som ska beviljas ekonomiskt stöd.

På det här sättet kan eldsjälar få lite lön för mödan och stöd för mer okommersiella idéer, jobbet som jurymedlem blir roligt & eftertraktat (i motsats till många föreningsuppdrag), och svensk rollspelskultur får en fin inkubator för bra idéer.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
clarence redd;n196401 said:
Oavsett i vilken form man ska organisera sig, så tror jag att man ska börja i andra ändan: *vad* ska man göra?
Ja, jag tror också på att man måste börja med det mer grundläggande konceptet. Ta WRNU som exempel: vi har föreningen, vi har verktyg så som konton, vi skulle om vi ville kunna ha en någorlunda monetär grund att utgå från...

...men vi gör inget.

Jag tror vilken väg man än går för att få det gjort behöver man först ta fram rent konkret vad det är som skall göras och hitta folk som är beredda att göra det.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag tror att man får bättre utväxling på sin arbetsinsats att jobba inom Sverok än att starta ett helt nytt förbund för sina aktiviteter.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Rymdhamster;n196409 said:
Ja, jag tror också på att man måste börja med det mer grundläggande konceptet. Ta WRNU som exempel: vi har föreningen, vi har verktyg så som konton, vi skulle om vi ville kunna ha en någorlunda monetär grund att utgå från...

...men vi gör inget.

Jag tror vilken väg man än går för att få det gjort behöver man först ta fram rent konkret vad det är som skall göras och hitta folk som är beredda att göra det.
Både jag och Lupus gick med i styrelsen utifrån premissen att styrelsen inte kommer anordna saker utan det är upp till varje enskild medlem att ta tag i olika projekt. Föreningens syfte är att hjälpa till att sprida rollspelshobbyn. Detta genom att erbjuda ekonomiskt stöd samt kunskap och kontaktnät till enskilda arrangörer. Detta så att de som verkligen brinner för något ska kunna få hjälp med att förverkliga sina projekt.

I nuläget så väntar jag på besked från Sverok om access till föreningens konto. Så fort jag har fått tillgång till det så kommer jag börja med att ta in medlemsavgiften. Sen får vi även räkna med att det kommer ta ett tag med att få igång föreningen och dess verksamhet, detta eftersom den mer eller mindre är nystartade i dess nuvarande form. Så jag ber er ha tålamod med föreningen även om det kan vara svårt då man helst vill se resultat nu, helst igår.

Utöver att jag och Lupus valde att gå in i styrelsen så jobbar vi även med Indierummet samt migreringen av forumet på vår fritid för att i långa loppet kunna gynna den hobby vi alla älskar.

Zorbeltuss

Hero
wilper;n196412 said:
Jag tror att man får bättre utväxling på sin arbetsinsats att jobba inom Sverok än att starta ett helt nytt förbund för sina aktiviteter.
Jag är inte helt säker på det, många har varit intresserade av att göra förändringar förr och ju bredare sverok blir desto svårare är det att få in förändringar som inte rör majoriteten.
Däremot tror jag inte man ska stjäla rollspelsföreningar från sverok om man inte måste, minns jag rätt tillåter väl sverok sen några år tillbaka att man är ansluten till flera förbund.

/Luna Lovegood

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Vicotnik;n196413 said:
Både jag och Lupus gick med i styrelsen utifrån premissen
Det var inte meningen att utlösa en bunt försvarstal från nuvarande styrelse, jag sitter ju i nuvarande styrelse själv =) Men eftersom det kom så kan vi ju ta det som exempel: vi väntar alltså i nuläget på besked om access till kontot, över fem månader efter avslutat årsmöte. Och då ligger vi ändå rätt bra till om vi jämför med förra året.

Jag menar, vi har ju till och med redan haft vårt konstituerande styrelsemöte =)

Men min poäng är inte att vår förening inte är fantastisk. Min poäng är att det räcker inte med att man har en förening för att saker ska hända. Så man ska kanske börja i en annan ände om man nu har asspirationer på att få till någonting.

Abolitio

Veteran
Lite fortsatta funderingar

Det finns säkert en hel del rollspelande inom ramen för Sverok. Det är ju trots allt ett gigantiskt förbund. Utmaningen är att det inte finns samlat i en helhet. Och det som finns försvinner i ett hav av dataspel och annat. Jag hoppas och tror att Sverok skulle se det som positivt om rollspelare samlas i en riksorganisation, särskilt om den kvarstår som en förening/organisation/förbund inom ramen för deras förbund. Sverok kanske till och med skulle kunna avsätta medel till en sådan satsning?

Jag tycker att Svenska Magics upplägg är intressant, med en separat organisation för seniorer och en för juniorer. Och att de gör detta inom ramen för Sverok, vilket garanterar dem bidrag för ungdomsverksamheten.

WRNU skulle kunna fungera utmärkt som plattform, både för en veteranavdelning ;) och för en ungdomsverksamhet. Detta tänkta ”förbund” behöver inte heller rekrytera in befintliga föreningar, utan det viktigaste är att få många individer att ansluta sig. Som enskild person är det förövrigt fritt fram att vara med i en mängd olika föreningar / förbund.

Idrottsrörelsen är bra på att bygga både elitsatsningar/vuxenverksamhet (för 26+ år) och samtidigt jobba med ungdomsverksamheten (som ger bra med bidrag). Jag tänker på hur idrottsrörelsen lyckas få vuxna, föräldrar, tränare att sätta sina barn i föreningar. Klart att mina barn ska vara med i en rollspelsförening :) men sannolikheten att min 6 åring själv startar upp en organisation är låg, men det är något vi vuxna kan / ska göra! Varför lyckas idrottsrörelsen, jo de har byggt upp fungerande infrastruktur med ledare, tränare, fotbollsmammor & tjänarpappor etc... Alla barn som (tvingas) spela fotboll blir ju med i en förening (mer eller mindre automagiskt).

Se hur tex Skolidrottsförbundet organiserar mängder av föreningar där de krokar arm med skolor över hela Sverige. Saxar lite från deras sajt: "Skol-IF drivs av barn och ungdomar med hjälp av ett vuxenstöd." samt "Svenska Skolidrottsförbundet är riksorganisationen för landets samtliga skolidrottsföreningar och alla deras medlemmar. I dag finns cirka 1 300 skolidrottsföreningar vid landets skolor fördelade på förbundets 26 distrikt.Totalt har dessa föreningar ungefär 150 000 medlemmar." Kan gissa att alla dessa ungdomar / barn inte självmant valt att bli medlemmar ^^ Men de är med och genererar verksamhetsbidrag till idrottsaktiviteter.

Det behövs en satsning som samlar rollspelare rent generellt. Det behövs en uppsamling av oss äldre veteraner. Men det behövs också ett ungdomsförbund som är bidragsberättigade så att det går att göra insatser så att tillväxten faktiskt blir av. Ett startkapital om 20 000 kr som Theo utlovade är försvinnande litet sett ur ett större sammanhang, men det skulle vara en bra start.

Hade vi pratat ”fotbollsförbund” så hade det funnits en service / infrastruktur där unga spelare får träna / spela, åka på läger, få hjälp, etc... Det är ju gamla strukturer som byggts upp under lång tid med fokus på just fotboll. När det gäller rollspelen så krävs det på liknande sätt en vuxenvärld som är med och stöttar de unga, och nu är vi här när vi veteraner faktiskt kan göra nått.