Nekromanti Starta nytt rollspelsförbund?

Naqser

Veteran
terje;n196640 said:
Liknande bok: http://www.adlibris.com/se/bok/politikens-bog-om-rollespil-9788756782708

Något liknande skulle kunna vara bra även för vuxna - i synnerhet om boken i första hand är praktiskt inriktad med scenarion och enkla spel att pröva på själv. Helst skulle man då få ut en sån bok i pockethyllorna i vanliga butiker, på flygplatser och järnvägstationer osv.
Kom att tänka på SJ reklamen som nu snurrar på TV.

Kostym uppklädda damer och herrar:

"Men *bortglömt namn*, har du inga ambitioner?"

"Jamen de e ju lätt för dej att säga, du har ju en stor fästning i asien, jag har bara en gubbe på Island, ennn gubbe"

Jag blev mer inspirerad att spela Risk än att åka tåg av den reklamen. Tänk om de spelat rollspel istället?

terje

xenomorf mystiker
RasmusL;n196644 said:
Vet inte hur det är med bordsrollspel men bland lajvare skämtas det iaf om att det i Norge är en utdöende hobby med väldigt få medlemar.
Jag har heller ingen aning om hur det ser ut med mängden utövare i Norge. Det här skämtet bland lajvare, betyder det att lajvhobbyn *är* utdöende där eller består skämtet i att det är ett uppenbart absurt påstående för att den är så levande?

RasmusL

Champion
terje;n196646 said:
Jag har heller ingen aning om hur det ser ut med mängden utövare i Norge. Det här skämtet bland lajvare, betyder det att lajvhobbyn *är* utdöende där eller består skämtet i att det är ett uppenbart absurt påstående för att den är så levande?
Att den är döende. Sorry för otydligheten.

terje

xenomorf mystiker
RasmusL;n196654 said:
Att den är döende. Sorry för otydligheten.
Även lajvhobbyn lider nog av att den kräver så pass mycket engagemang. Och till skillnad från många idrotter som också är tidskrävande har den inte en hel industri kring sig, visas inte på tv och lovar inte en framtida karriär för den som är skicklig nog.

Men jag skulle inte bli förvånad om det kommer en våg av lajv-liknande AR-spel.

Edit: Ursäkta OT-spåret om lajv.

RasmusL

Champion
terje;n196667 said:
Även lajvhobbyn lider nog av att den kräver så pass mycket engagemang. Och till skillnad från många idrotter som också är tidskrävande har den inte en hel industri kring sig, visas inte på tv och lovar inte en framtida karriär för den som är skicklig nog.

Men jag skulle inte bli förvånad om det kommer en våg av lajv-liknande AR-spel.

Edit: Ursäkta OT-spåret om lajv.
Stämmer nog. Danmark har ju nått någon form av kritisk massa och är i samma storleksordning som fotboll när det kommer till antal ungdomar som prövat på men det skiftar ju väldigt mellan länderna hur det ser ut!

Khan

Kondottiär
Terje said:
* En webbsida med information (text, ljud, video) om vad rollspel är och hur det går till. Här finns också färdiga scenarion och spel att ladda ned. www.rollspel.nu skulle kunna vara en bra adress... Webbsidan har också sidor på sociala media och en youtube-kanal.

* Ett material (både papper och digitalt) som enkelt förklarar grunderna i rollspel, helst praktiskt så att materialet består av ett scenario man spelar med sina vänner. Detta ska kunna delas på nätet, spridas på evenemang.
Jag minns hur det var när jag var ung och hittade Sveroks scenariobank och WRNU:s rollspels-och scenariobank. Det var där någonstans det kändes lätt att börja spelleda. Bara att plocka upp någonting som någon annan redan bevisligen gjort bra (allt på internet var ju kvalitetskollat på den tiden :) ) och göra samma sak. Jag spenderade dagar med att läsa igenom alla gratisrollspel som fanns på WRNU, spelade en rätt respektabel del av dem för en kväll eller två med föreningen också. Det fanns ett piratrollspel som vi spelade precis efter att vi alla upptäckt Monkey Island, till exempel. Det tror jag är en bra början för att främja spelande och (framför allt) spelledande. Med tanke på att de där dokumenten finns någonstans borde det inte heller vara omöjligt att ha en respektabel drös att bara slänga upp igen vid start. Kan man dessutom få med några konvents gamla backloggar med konventsscenarion borde det kunna bli hur bra som helst.

Det måste vara LÄTT att spela, även om man inte kommer från en av de tre storstäderna. Det gör internet bra. MVH rollspelare uppväxt mitt på slätta' på en bondgård c:a 13 km från en "stad" med 1500 invånare.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Khan;n196684 said:
Det fanns ett piratrollspel som vi spelade precis efter att vi alla upptäckt Monkey Island, till exempel.
Mmmm... jag tror att tie ins med vad som än är stort för dagen skulle kunna göra mycket för hobbyn. Tyvärr är ju rollspelsmakare sällan "keyed in" på det sätt leksakstillverkare och annan merchandizing är, så de måste börja jobba efter att en film eller ett spel har släppts, och har således svårt att få ihop något som kan "rida på hypen".

Det hade ju varit fantastiskt om man när man går in på youtube för att kolla in senaste Star Wars-trailern snubblade över en actual play-video där några lirare sitter och spelar just Star Wars.

En del koncept som just Star Wars tillåter ju detta då spelet redan finns i en massa upplagor (i gengäld kan det vara svårt att slå sig fram på listan över sökresultat så att folk faktiskt hittar fram till vad man gör). Det blir svårare för nya (förväntade) storfilmer som Suicide Squad och Guardians of the galaxy (även om bakgrunden där är etablerad via serier sen tidigare), men där finns det ju ändå gott om rollspel som funkar till gengern.

Det viktiga känns som att "någon" slänger ihop en kampanj snabbt som attan när en snackis dyker upp och sätter igång och kör en liten serie på temat. Kanske gärna något som leder upp till preiären eftersom det oftast känns som att det är innan den faktiska produkten dyker upp som hypen är som allra störts, och folk slukar vad som helst om det bara har rätt namn och logga.

clarence redd

FrostByte Books
En kort sammanfattning av trådens mer pragmatiska inslag. Jag har säkert missat något.

Vad har vi:

[x] En förening

[x] Ett välbesökt och välmodererat forum

[x] Ett bra namn: Rollspel.nu (WRNU är däremot lite... svåruttalat)

[x] Ett erbjudande om sponsring (RiotMinds)

Vad behövs:

[ ] En snygg logga (vem gör den?)

[ ] Några ytterligare sponsorer (Fria Ligan? Helmgast? Vem mer?)

[ ] En medlemsavgift: 50 kr/person och år

[ ] En "projektjury" som delar ut projektpengar (förslag på sammansättning: en person från varje företag som sponsrar, en från något grannland (för att undvika lite av ankdammen), plus någon mer).

[ ] En öppen artikel- och scenariobank (det är väl på gång?)

[ ] En bra kontakt på Sverok som kan hållas underrättad om föreningens arbete

[ ] ...och kreativa projektidéer att stödja!

Låter det här som en rimlig väg framåt?

Arfert

Facit
[ ] En snygg logga (vem gör den?)

Jag.

[ ] Några ytterligare sponsorer (Fria Ligan? Helmgast? Vem mer?)

SagaGames kan tänka sig att vara med. Vi är ju ett litet och utfattigt förlag, jämfört med Fria Ligan, Helmgast och Järnringen till exempel. Men många bäckar små...

Vicotnik

Den onde
Staff member
Det mesta av de punkter du listar är vad jag ämnar att göra med föreningen. Vi har redan beslutat om medlemsavgift. Styrelsen kommer ansvara för att pengar går till projekt som föreningen kan tänka sig stödja.

Projekt ideer får samtliga hjälpa till med samt framför allt driva. Föreningen ska finnas till för att stötta de individer som vill driva projekten.

Gällande namn så kan man alltid byta namn på föreningen och det är något vi kan ta upp på nästa årsmötet.

Big Marco

Läskig
Med risk att låta jävligt grinig, men jag tycker att detta startas i helt fel ordning. Lösa, ogenomtänkta sammanhang - bara en container med blandade idéer. Vad för vem? Varför? Det finns otaliga antaganden och tyckanden, men vilka fakta finns det?

Vad jag undrar är:

Vad är syftet?

Vilken är visionen?

Vad är pitchen?

Vem är målgruppen?

Hur ser erbjudandet ut?

Vilken organisationsstruktur förordas?

Vilka kritiska resurser behövs?

Vilken är handlingsplanen, på kort, medellång, och lång sikt?

Vem ska leda projektet?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Big Marco;n196731 said:
Med risk att låta jävligt grinig, men jag tycker att detta startas i helt fel ordning.
Jag tycker vi kan ha kaosdiskussioner i några dagar till åtminstone. :)

Tids nog kommer den oundvikliga verkligheten smygande.

/Magnus

Big Marco

Läskig
Magnus Seter;n196732 said:
Jag tycker vi kan ha kaosdiskussioner i några dagar till åtminstone. :)

Tids nog kommer den oundvikliga verkligheten smygande.

/Magnus

Kör till, jag drar mig bort till Surskogen ett tag till. ;-)

Cissi

Up to no good.
Tack Marco.

Jag ska fortsätta vara grinig, det har jag ju varit hittills.

Jag är försiktigt positiv till idén om att forumet och föreningen borde kunna vara en mötesplats och en spridningsplattform men vill stoppa alla från att fatta beslut tagna i föreningens namn om logor (Björn har förresten redan gjort en fin logga), sponsringsavtal och liknande.

Föreningen WRNU har 35 (!) medlemmar och fick med nöd och näppe ihop en styrelse. Ingen i styrelsen verkar idag pigg på att lägga ner mer tid på att jobba med föreningen annat än att sammanställa och uppmuntra till aktiviteter, driva indierum och representera mot SVEROK (Rymdhamster är vår kontakt med SVEROK) så det känns lite främmande att det plötsligt börjas fattas beslut utan vår inblandning när folk inte ville vara med förut (Oj, nu låter det här som sagan om den lilla hönan, nåväl).

Behöver vi ha sponsring? Med sponsorer så kommer ett ansvar gentemot sponsorerna som inte kommer om förening och forum är fristående. Vill vi det?

Vad innebär det faktiskt att vara en plattform för rollspelssverige? Vilket ansvar får vi som forum och förening? Vi är fortfarande frivilliga som lägger ner vår fritid på det här. Måste vi anställa folk? Ska vi ge arvoden? Vad kräver en sån webplats av våra tekniker?

För vem? Är det så att känslan är att "ja, vi ska skapa nått som vi veteraner kan nostalgitrippa på" eller är känslan "ja, nu ska vi skapa nått för den nya generationen rollspelare så att fler kommer in i hobbyn!" Vad är ni ute efter?

Och den en av de mest spännande frågorna är: VAD är ett BORDSROLLSPEL???

RasmusL

Champion
Cissi;n196740 said:
Tack Marco.

Jag ska fortsätta vara grinig, det har jag ju varit hittills.

Jag är försiktigt positiv till idén om att forumet och föreningen borde kunna vara en mötesplats och en spridningsplattform men vill stoppa alla från att fatta beslut tagna i föreningens namn om logor (Björn har förresten redan gjort en fin logga), sponsringsavtal och liknande.

Föreningen WRNU har 35 (!) medlemmar och fick med nöd och näppe ihop en styrelse. Ingen i styrelsen verkar idag pigg på att lägga ner mer tid på att jobba med föreningen annat än att sammanställa och uppmuntra till aktiviteter, driva indierum och representera mot SVEROK (Rymdhamster är vår kontakt med SVEROK) så det känns lite främmande att det plötsligt börjas fattas beslut utan vår inblandning när folk inte ville vara med förut (Oj, nu låter det här som sagan om den lilla hönan, nåväl).

Behöver vi ha sponsring? Med sponsorer så kommer ett ansvar gentemot sponsorerna som inte kommer om förening och forum är fristående. Vill vi det?

Vad innebär det faktiskt att vara en plattform för rollspelssverige? Vilket ansvar får vi som forum och förening? Vi är fortfarande frivilliga som lägger ner vår fritid på det här. Måste vi anställa folk? Ska vi ge arvoden? Vad kräver en sån webplats av våra tekniker?

För vem? Är det så att känslan är att "ja, vi ska skapa nått som vi veteraner kan nostalgitrippa på" eller är känslan "ja, nu ska vi skapa nått för den nya generationen rollspelare så att fler kommer in i hobbyn!" Vad är ni ute efter?

Och den en av de mest spännande frågorna är: VAD är ett BORDSROLLSPEL???

Det är väl kanske bra att börja på ny kula om det ska göras något radikalt annorlunda så att en kommer undan från gammal hävd och ägarskap? Att det finns en koppling till forumet behöver väl inte betyda att det finns en stark koppling till WRNU och den inte allt för frenetiska aktiviteten i den föreningen skvallrar kanske om att det inte är där ledarskapet för Den Stora Rollspelssatsningen De Luxe ska ligga?