Rangertheman
Myrmidon
Lysande!!RasmusL;n196610 said:BordsRollspelsProjektet?
Lysande!!RasmusL;n196610 said:BordsRollspelsProjektet?
Kom att tänka på SJ reklamen som nu snurrar på TV.terje;n196640 said:Liknande bok: http://www.adlibris.com/se/bok/politikens-bog-om-rollespil-9788756782708
Något liknande skulle kunna vara bra även för vuxna - i synnerhet om boken i första hand är praktiskt inriktad med scenarion och enkla spel att pröva på själv. Helst skulle man då få ut en sån bok i pockethyllorna i vanliga butiker, på flygplatser och järnvägstationer osv.
Vet inte hur det är med bordsrollspel men bland lajvare skämtas det iaf om att det i Norge är en utdöende hobby med väldigt få medlemar.terje;n196633 said:Den här boken borde så klart översättas och spridas i Sverige!
http://spillpikene.no/2014/08/15/laer-kidsa-om-rollespill/
https://imagonem.org/2014/06/26/i-fa...pill-for-barn/
Jag har heller ingen aning om hur det ser ut med mängden utövare i Norge. Det här skämtet bland lajvare, betyder det att lajvhobbyn *är* utdöende där eller består skämtet i att det är ett uppenbart absurt påstående för att den är så levande?RasmusL;n196644 said:Vet inte hur det är med bordsrollspel men bland lajvare skämtas det iaf om att det i Norge är en utdöende hobby med väldigt få medlemar.
Att den är döende. Sorry för otydligheten.terje;n196646 said:Jag har heller ingen aning om hur det ser ut med mängden utövare i Norge. Det här skämtet bland lajvare, betyder det att lajvhobbyn *är* utdöende där eller består skämtet i att det är ett uppenbart absurt påstående för att den är så levande?
Även lajvhobbyn lider nog av att den kräver så pass mycket engagemang. Och till skillnad från många idrotter som också är tidskrävande har den inte en hel industri kring sig, visas inte på tv och lovar inte en framtida karriär för den som är skicklig nog.RasmusL;n196654 said:Att den är döende. Sorry för otydligheten.
Stämmer nog. Danmark har ju nått någon form av kritisk massa och är i samma storleksordning som fotboll när det kommer till antal ungdomar som prövat på men det skiftar ju väldigt mellan länderna hur det ser ut!terje;n196667 said:Även lajvhobbyn lider nog av att den kräver så pass mycket engagemang. Och till skillnad från många idrotter som också är tidskrävande har den inte en hel industri kring sig, visas inte på tv och lovar inte en framtida karriär för den som är skicklig nog.
Men jag skulle inte bli förvånad om det kommer en våg av lajv-liknande AR-spel.
Edit: Ursäkta OT-spåret om lajv.
Jag minns hur det var när jag var ung och hittade Sveroks scenariobank och WRNU:s rollspels-och scenariobank. Det var där någonstans det kändes lätt att börja spelleda. Bara att plocka upp någonting som någon annan redan bevisligen gjort bra (allt på internet var ju kvalitetskollat på den tiden ) och göra samma sak. Jag spenderade dagar med att läsa igenom alla gratisrollspel som fanns på WRNU, spelade en rätt respektabel del av dem för en kväll eller två med föreningen också. Det fanns ett piratrollspel som vi spelade precis efter att vi alla upptäckt Monkey Island, till exempel. Det tror jag är en bra början för att främja spelande och (framför allt) spelledande. Med tanke på att de där dokumenten finns någonstans borde det inte heller vara omöjligt att ha en respektabel drös att bara slänga upp igen vid start. Kan man dessutom få med några konvents gamla backloggar med konventsscenarion borde det kunna bli hur bra som helst.Terje said:* En webbsida med information (text, ljud, video) om vad rollspel är och hur det går till. Här finns också färdiga scenarion och spel att ladda ned. www.rollspel.nu skulle kunna vara en bra adress... Webbsidan har också sidor på sociala media och en youtube-kanal.
* Ett material (både papper och digitalt) som enkelt förklarar grunderna i rollspel, helst praktiskt så att materialet består av ett scenario man spelar med sina vänner. Detta ska kunna delas på nätet, spridas på evenemang.
Mmmm... jag tror att tie ins med vad som än är stort för dagen skulle kunna göra mycket för hobbyn. Tyvärr är ju rollspelsmakare sällan "keyed in" på det sätt leksakstillverkare och annan merchandizing är, så de måste börja jobba efter att en film eller ett spel har släppts, och har således svårt att få ihop något som kan "rida på hypen".Khan;n196684 said:Det fanns ett piratrollspel som vi spelade precis efter att vi alla upptäckt Monkey Island, till exempel.
Det här var nog den hårdaste diss jag någonsin sett.clarence redd;n196721 said:Vad behövs:
[ ] En snygg logga (vem gör den?)
Jag tycker vi kan ha kaosdiskussioner i några dagar till åtminstone.Big Marco;n196731 said:Med risk att låta jävligt grinig, men jag tycker att detta startas i helt fel ordning.
Magnus Seter;n196732 said:Jag tycker vi kan ha kaosdiskussioner i några dagar till åtminstone.
Tids nog kommer den oundvikliga verkligheten smygande.
/Magnus
Cissi;n196740 said:Tack Marco.
Jag ska fortsätta vara grinig, det har jag ju varit hittills.
Jag är försiktigt positiv till idén om att forumet och föreningen borde kunna vara en mötesplats och en spridningsplattform men vill stoppa alla från att fatta beslut tagna i föreningens namn om logor (Björn har förresten redan gjort en fin logga), sponsringsavtal och liknande.
Föreningen WRNU har 35 (!) medlemmar och fick med nöd och näppe ihop en styrelse. Ingen i styrelsen verkar idag pigg på att lägga ner mer tid på att jobba med föreningen annat än att sammanställa och uppmuntra till aktiviteter, driva indierum och representera mot SVEROK (Rymdhamster är vår kontakt med SVEROK) så det känns lite främmande att det plötsligt börjas fattas beslut utan vår inblandning när folk inte ville vara med förut (Oj, nu låter det här som sagan om den lilla hönan, nåväl).
Behöver vi ha sponsring? Med sponsorer så kommer ett ansvar gentemot sponsorerna som inte kommer om förening och forum är fristående. Vill vi det?
Vad innebär det faktiskt att vara en plattform för rollspelssverige? Vilket ansvar får vi som forum och förening? Vi är fortfarande frivilliga som lägger ner vår fritid på det här. Måste vi anställa folk? Ska vi ge arvoden? Vad kräver en sån webplats av våra tekniker?
För vem? Är det så att känslan är att "ja, vi ska skapa nått som vi veteraner kan nostalgitrippa på" eller är känslan "ja, nu ska vi skapa nått för den nya generationen rollspelare så att fler kommer in i hobbyn!" Vad är ni ute efter?
Och den en av de mest spännande frågorna är: VAD är ett BORDSROLLSPEL???