Har du några bra idéer när det gäller att skriva stadgar? Jag tycker att Sveroks standardstadgar är ganska bra men jag skulle vilja utveckla dom lite. Skulle till exempel vilja skriva i stadgarna att föreningen inte ska syssla med kortspel som Magic. Kan man göra så? Har du några andra tips?
Det är ju helt okej att ta Sveroks exempelstadgar och skriva om dem som ni själva vill. Man kan ju skriva i stadgarna vilka saker föreningen ska/inte ska syssla med, man kan även skriva det i verksamhetsberättelsen, men en sådan har ju inte samma genomslagskraft som stadgarna. Jag personligen tror nog att det inte är bra att skriva i stadgarna att man "förbjuder" ett visst sorts spel som tex. Magic, detta kan tyvärr avskräcka spelar som kanske håller på med både det och någonting annat, så kanske de söker sig till en förening som tycker att det är okej med båda.
En annan grej jag har tänkt mycket på är hur man ska använda intäkter (medlemsavgift och bidrag). Föreningen är juh givetvis mest intressant om man lovar medlemmarna att dom på ett eller annat sätt ska få nytta av/tillbaka sina pengar. En idé jag har haft är att skriva in i stadgarna att intäkterna från medlemsavgifter ska gå tillbaka till medlemmarna i form av material. Typ då att Spelledaren Kalle ska få få köpa kampanjmaterial för medlemsintäkterna från spelarna i hans grupp. Tanken med detta skulle alltså vara att föreningen blir mer lönsam att vara med i, men också att olika intressegrupper inte hamnar i skymundan. Ett sånt system har givetvis många nackdelar. Vad tycker du?
Vi har gjort så att vi har åkt på konvent, köpt lite brädspel å sånna prylar till föreningen. Sen blir det ju även en viss, om än liten del administrativa kostnader, som frimärken, kuvert o sånna saker.
Sen funderar jag också över hur man ska rekrytera medlemmar. Att vi ska ha en jävligt bra hemsida är självklart, men det vore juh kul att göra lite mer än så. En idé jag har haft är att köpa några feta Warhammer arméer. Warhammer är snyggt och iögonfallande, perfekt för nybörjare. Dessutom är det dyrt så folk som blir intresserade lär inte kunna bygga upp feta arméer sådär i ett kick- och ett alternativ till att ha en egen fet armé är forstås att gå med i en förening som lånar ut en sådan. Men frågan är om man alls ska satsa på nybörjare? Om man gör det.. vad ska man tänka på då?
Tycker faktiskt att tex, Warhammerarmé idén var väldigt bra, och då även se till att man har öppet så att allmänheten kan komma o testa. Nackdelen med just Warhammer är ju att de är väldigt dyra, o jobbet med att måla 2 kanske tre kompletta arméer, visst det är en hobby i sig /images/icons/smile.gif
Jag anser ju att man måste satsa på nybörjare, vi har gjort missen att inte försöka rekrytera nya medlemmar de senasten åren, nackdelen är nu att vi har som sagt bara gammla medlemma, en nackdel till är att det blir inte vidare variation på verksamheten, eftersom vi spelar mycket rollspel så blir det så att alla de som spelleder har varsin kampanj, och det är sännal nån som har en kampanj med en massa tillbehör börjar på att köpa en ny, som tex skulle jag väldigt gärna vilja lira NeoTech eller N2, men det är ingen som är intresserad av att börja handla på sig en massa saker /images/icons/frown.gif