Nekromanti Starta snabbtkapitel

MrG

Swashbuckler
Efter att på julaftonen gett min fjortonåriga systerdotter ett rollspel och sett vad som hände, funderar jag på om det saknas nått i spelkonstruktionen.

Reaktionen var nämligen, lycka, bläddrande, huggandet av den ett år yngre kusinen, gå undan för att testa och strax efter komma frågande tillbaka.
"Morbror Gunnar, hur gör man?"
"Vad har du hunnit läsa?"
"Det här" *visar kapitelet om rollspel* följt av pedagogosik förklaring av min sambo hur spelande går till.
Varpå systerdottern frågade "vad resten av sidorna var till för?"
Följt av förklaring av kampanjvärldar och så vidare... och löfte om att rollspela dem om inte annat till nästa gång vi har tid.

Men vad jag saknade var ett tidigt testäventyr. Något basic, med färdiga karaktärer och enkla sl-anisningar. Har sett liknande varianter i spel. Så man skulle kunna få folk att testa snabbt och sedan tvinga dem att läsa vidare för att kunna spela mer...

Är det en dum idé?

Johan K

Gammal & dryg
Är det en dum idé?
Nej, det varken tror eller tycker jag. Snarare tvärtom, faktiskt. Det låter som en ganska nra idé. Då speciellt om man nu är en total nybörjare & inte har lirat förut. Så tror jag att det kan vara en ypperligt bra idé att ha i början.
Man får ju iof hoppas att det inte innebär att man måste dra ner på något annat när det gäller sidantal & liknande bara för att man stoppar in en sådan grej i en bok.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Men vad jag saknade var ett tidigt testäventyr. Något basic, med färdiga karaktärer och enkla sl-anisningar. Har sett liknande varianter i spel. Så man skulle kunna få folk att testa snabbt och sedan tvinga dem att läsa vidare för att kunna spela mer...
Jag tycker att de flesta moderna rollspel i allt för hög grad verkar förutsätta att läsaren är en erfaren rollspelare som har full koll på allting och bara köper spelet för att få ett nytt regelsystem och en ny kampanjvärld. Så är det naturligtvis ofta, men det är synd att man inte ägnar lite fler sidor åt att förklara hur det ska gå till för den stackars nybörjaren som råkar få rollspelet i händerna. Ett introduktionsäventyr borde vara ett minimikrav. Ännu bättre om det var upplagt så att man kan spela det nästan helt utan förkunskaper. (Jag har för mig att Chock hade ett extremt pedagogiskt introduktionsäventyr med färdiga rollspersoner, som man kunde spela igenom utan att ha läst regelboken.) Det behöver inte ens vara speciellt långt, bara ett par sidor. Det finns inget bättre sätt att lära sig spela rollspel än att göra det, och det borde vara värt de extra sidorna det tar upp.

/tobias

MrG

Swashbuckler
Har samma minnen av Chock, men var osäker på om jag mindes rätt.

Fördelaktigt när det ligger i en box, att ha ett starthäfte, med karaktärer och basic-äventyr. Men svårare när det är en bok, men borde kunna funka och inte ta mer än några sidor.

Annars har någon nått sånt på nätet? Ett testa på scenario, finns det?

Känns som det borde finnas lösningar idag utan att behöva jaga reda på ett gammalt Chock :gremlaugh:

Krille

Super Moderator
Tja, kan du få tag på det så leta upp konfirmationsrollspelen från Västerås stift: Vägen, Quo Vadis, Ansgar och Tellus. Utöver att de är föredömligt enkla så bygger de på en klase scenarier med tillhörande moralisk/etiska frågeställning för diskussion efteråt, och de är gjorda för att även nya spelledare ska kunna hantera dem. De är inte perfekta, men de är Sveriges bästa nybörjarrollspel i nuläget.

MrG

Swashbuckler
Gott tips! Men går de att köpa fortfarande?

Och vad tror du om tanken att ha något sånt i dina egna rollspel, eller som kompliment?

Krille

Super Moderator
"Gott tips! Men går de att köpa fortfarande?"

Fråga Västerås Stift, vetja!

"Och vad tror du om tanken att ha något sånt i dina egna rollspel, eller som kompliment?"

Jag tror såhär.

MrG

Swashbuckler
Gôtt! Har jag tips om en födelsedagspresent till syskonbarnet i fråga. Nio systrar var ett skojsigt äventyr (och Skymningsheim andra imperiet var julklappen, så det passar ju ihop).

Möter tyvärr inte det jag efterfrågade riktigt, men kan duga :gremlaugh:
Funderar på om man ska ta med syskonbarnen på konvent istället som första fix av rollspel...

(Och Västerås stift hade blankt under sin rubrik rollspel :gremfrown:)

gråhök

Veteran
Paranoia har liknande saker i åtminstone en del av böckerna (kortäventyr, färdiga karaktärer). Dock inte speciellt i början.

Urgamla Drakar hade ett mikrosoloäventyr i första eller andra kapitlet ("Slå ihjäl en råtta med ett stolsben", om jag minns rätt).

MrG

Swashbuckler
Minns gamla skellettbyn som väldigt simpelt som start också och samma sak med Uppdrag i MosMossel, fast saknade där färdiga karaktärer.

Så det verkar funnits i rollspel, men varför har det försvunnit?

Taranis

Veteran
Så det verkar funnits i rollspel, men varför har det försvunnit?
Jag kan heller inte förstå den "trend" som uppstått det senaste decenniet. Introäventyr har helt plötsligt försvunnit ur arsenalen hos många (även väletablerade) rollspel. Till och med Eon saknade ett introduktionsäventyr.

Krille

Super Moderator
*vill ha uppmärksamhet*

"Jag kan heller inte förstå den "trend" som uppstått det senaste decenniet. Introäventyr har helt plötsligt försvunnit ur arsenalen hos många (även väletablerade) rollspel. Till och med Eon saknade ett introduktionsäventyr."

Andra Imperiet och Västmark har!

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Till och med Eon saknade ett introduktionsäventyr."

Å andra sidan så saknade tidigare versioner av Eons regler både bra världsbeskrivning och sådana saker som stridskonster och djupare information om magi och cermonier.

När det gäller introäventyr så är både Krille och Rävspel föredömen, det ingår ett introäventyr i Västmark och Western verkar ha med äventyr i varenda modul. Men jag tror att man även kan tjäna på att se bortom enbart regelboken, för till exempel Järnringen, Rävspel och Mutant har alla gratis äventyr på sina hemsidor, i vissa fall även konventsäventyr med färdiggjorda karaktärer.

Egentligen tror jag inte att det är så illa, av de svenska rollspel som jag äger och har spelat så är det egentligen bara Eon som saknar ett introduktionsäventyr. Men om man köper den nya boxen så ingår å andra sidan ett litet äventyr så även här finns det starthjälp. Sedan kanske kvalitén och nybörjarvänligheten skiljer sig åt, men äventyr att börja med finns för det mesta tillgängliga på ett eller annat sätt.

nimbus

Veteran
Vampire - the Requiem har ett bra introduktionsäventyr (som inte finns med i böckerna, vad jag vet, utan i en liten booklet som delades ut gratis när man köpte grundboken), det heter "marys child" om jag inte minns fel. Den innehåller förutom färdiga karaktärer alla regler som behövs i äventyret, man behöver således inga regelböcker. Det tyckte jag var ett smart grepp.

MrG

Swashbuckler
Re: Sidan 269

Najs!

Ska hänvisa min systerdotter vidare till det. Och försöka dämpa hennes ungdomliga iver att komma igång att spela med en gång...

Nu när jag inte hittade det, kan du berätta om det hade färdiga karaktärer? Är det snabbt, lättspelat och anpassat för nya rollspelare (också)?

Krille

Super Moderator
Re: Sidan 269

"Nu när jag inte hittade det, kan du berätta om det hade färdiga karaktärer? Är det snabbt, lättspelat och anpassat för nya rollspelare (också)?"

Nej, nja, njo, nej, respektive. Det är bland annat det som jag tänkte ordna med Nio Systrar Special Extended Edition.

Taranis

Veteran
Ja, Västmark är ett utmärkt exempel på spelvänlighet, och "trenden" har ju börjat vända (vet inte hur det är i Götter. och senaste Drakar&Demoner dock) men jag kan fortfarande inte förstå varför så många ändå valt att strunta i en sådan viktig sak när de skrivit sina grundregler.

Egentligen tror jag inte att det är så illa, av de svenska rollspel som jag äger och har spelat så är det egentligen bara Eon som saknar ett introduktionsäventyr. Men om man köper den nya boxen så ingår å andra sidan ett litet äventyr så även här finns det starthjälp.
Synd bara att det tog dem tio år att infoga ett introduktionsäventyr.

Ett bra exempel på introäventyr är annars äventyrshäftet i Drakar och Demoner 1991, vilket var det första rollspelet jag kom i kontakt med. Jag vet inte hur många gånger vi räddade Rosita ur rövarborgen, men det gav i alla fall det sug efter mer äventyr som fick en att fastna i rollspel för gott.

Big Marco

Läskig
Till och med Eon saknade ett introduktionsäventyr.

Inte i boxarna - i Eon II var det Regnsynd och i Eon III Diamantäpplet.