Nekromanti Starta snabbtkapitel

Big Marco

Läskig
Jag gillade annars den apporachen som fanns med i 85:ans DoD, där det alldeles i början var ett kort soloäventyr om ca 12 paragarafer eller så, för det gav läsaren precis lagom mängd med info och feedback.

Jag funderar på att ha med något liknande framgent. Om jag kan skaka ur mig den ångest som kommer av alla WAP-spel jag gjorde för ett par år sedan baserade på soloäventyrsmodellen (kuriosa - det var baserade i Eons värld och var illustrerade av Alf Svensson).

MrG

Swashbuckler
Tror du det skulle gå att göra något likartat för flera spelare, så sl hade läsninen av äventyret och spelarna hade käbblet om vad de ville göra och kanske lite lätt integration med slps?

(tänker jag rätt att soloäventyr är det som Ensamma vargen var? länge sedan har läste DoD 85, det är svarta boken, eller blandar jag ihop utgåvor?)

Big Marco

Läskig
Ja, du minns rätt.

Det går - det blir ju ett enormt styrt och rälsat spel, men man lär sig ändå det grundläggande tänket vad "grundläggande" rollspel är.

MrG

Swashbuckler
Vet inte om rälsningen gör så mycket för den fjortonåriga nybörjan och just den biten tror jag är lättast att lära om till ett mindre rälsat spelsätt.

Och då skulle man kunna se ungdomar som öppnade sin julklapp och några timmar senare rollspelade, är det inte en trevlig vision?

Krille

Super Moderator
Silver Age Sentinels har en snabbstartguide, som går ut på att man slumpar fram ett antal rollpersoner och skurkar, och sedan slänger in rollpersonerna i att stoppa ett bankrån. Det tar en kvart, ungefär.

Zire

Swashbuckler
Re: Sidan 269

"Nu när jag inte hittade det, kan du berätta om det hade färdiga karaktärer? Är det snabbt, lättspelat och anpassat för nya rollspelare (också)?"

Nej ...
Men det finns ju åtminstone färdiga rollpersoner i boken, även om de inte är anpassade efter äventyret.

- Zire