Nekromanti Startutrustnig

wop

Veteran
Hur fungerar det när man skapar en ny gubbe och startutrustnig , förstår inte det här med X-valen och vapnen, får man välja fritt , köpa för startkapitalet eller är det upp till spelledaren att avgöra ?
Hittar inget i regelboken.

Tackar ödmjukast för svar.... :gremconfused:

Ackerfors

Alas, your rapids!
När man slår fram yrke så får man ju ett antal x-val a,b och c-val eller vad det är. Lite längre bak i boken finns ett gäng tabeller där det står vad man får välja på med de olika valen. Hoppas du förstår vad jag menar för jag är inte så bra på att förklara...

wop

Veteran
Jag förstår hur det fungerar med x-valen , man kan välja t.ex ett 1h närstridsvapen för 1 x-val m.m
men väljer man det där vapnet ur utrustninglistan då , och får man välja hur dyrt vapen som helst då eller , fattar noll egentligen :gremconfused:, tråkigt om rp´na får starta med t.ex ett kraggsvärd...!! :gremtongue:

Mouja

Hero
Egentligen är det så att under varje yrke står det hur många val man får av allt.. låt oss ta ett exempel:

Thom ska skapa en rollperson som han tycker ska vara Andebesvärjare (Medium). Så Thom slår alla slag för hur lyckad karriären är, Thom's rollperson får en framgångsrik karriär. Då kollar han under Andebesvärjare och Startutrustning, där står det (t.ex) "2st X-Val" så då kollar han på sidan 74 (I EONv2 boken) och ser att allting kostar olika mycket... t.ex så kostar ett enhandat närstridsvapen 1 X-val medans ett tungt avståndsvapen kostar 2 X-val... Thom anser att hans rollperson ska ha ett kortsvärd (á 1 X-val) och en hjälm (á 1 X-val)... det blir totalt 2 X-val

Men själv så tycker jag att spelaren ska välja (Tillsammans med SL's hjälp då)

Krille

Super Moderator
"Hur fungerar det när man skapar en ny gubbe och startutrustnig , förstår inte det här med X-valen och vapnen, får man välja fritt , köpa för startkapitalet eller är det upp till spelledaren att avgöra ?"

När du har gjort en gubbe och gått igenom karriärerna så ska du ha fått ett antal så kallade utrustningsval, exempelvis 1 st A-val, 0 st B-val, 2 st C-val, 2 st D-val och 1 st X-val.

Slå nu upp sidan 72-74 i regelboken. Vad den där harangen ovan innebär är att du får välja en grunka under rubriken A-val, inga under rubriken B-val, 2 grunkor under C-val, 2 grunkor under D-val och en grunka under X-val.

X-val (sidan 74) är dock lite speciella. Det finns en siffra inom parentes på dem. Så många av dina val kostar det att plocka den grejen. Har du ett X-val så kan du till exempel välja en hjälm som "kostar" 1 X-val, men inte ett Främmande vapen, eftersom det "kostar" 5 X-val och du bara har 1. Hade du haft tre X-val så skulle du till exempel kunna välja Hjälm (1) och Metallpansar (2) som totalt blir tre X-val. Eller så kunde du ta Lätt skjutvapen (1), Kastvapen (1), och Enhandat närstridsvapen (1). Däremot kan du fortfarande inte ta ett Främmande vapen (5).

Naturligtvis krävs spelledarens godkännande på dina vapenval. Om han tycker att det är löjligt att din bonde med två X-val ska ha ett tvåhandssvärd så får du respektera det.

Bara välja fritt. Fast förstås, betänk längst ner där det står 'Främande Vapen 5 x-val'
Bara en Kraggbarbar får ett kraggsvärd för ett X-val.
Någon annan får det för 5.
Och tänk på att vapen ska passa karaktären, inte vara så bra som möjligt.

Ja, det gör jag. Fasen, jag tänkte tillochmed två X-val, men funderade på en annan sak involverande tvåhandsvapen och X-val....