Nekromanti Startutrustning i N2

Akutabi Gamma

Veteran
Jag har suttit och funderat och tittat på yrkena i N2 boken, men jag kan inte komma fram till vilket yrke som får Slott, med jaktmark etc. För borde inte Playboyen få ett Slott, med jaktmark etc? Inte för att man är Playboy så ofta, men...

Mindblow

Veteran
N2 satsar till stor del på realism. Så vilka har slott i verkligheten?
Svar: Vem som helst med tillräckligt mycket pengar. Gangster, artist, affärsman, företagsman, hacker, you name it... allt som krävs är kapital, spelledarens godtycke och att du kan förklara hur du fick tag på allt det där.

seinet

Swashbuckler
Alltså det finns med som startutrustning på listan efter de olika sysselsättningarna, men ingen sysselsättning har det som startutrustning (B9), playboy var, såvitt jag kunde se, det som hade bäst bostad med B8. Möjligtvis kan det kanske vara så att en händelse påverkar vad det blir för bostad så det ersätter det som står i sysselsättningsrutan.

/Seinet Wintermute

nexussix

Warrior
Re: Startutrustning i N2 [kanske OT?]

Är det inte så att spelarna alltid får massor av pengar när nya karaktärer slås fram? Kan vara kul ibland att få mycket pengar och köpa alla coola grejer från början, men om karaktären redan från början har en massa pengar, varför ska han då ut och äventyra och ta massa skumma jobb?

T-RED

Warrior
Skulle även kunna vara så att B9 fanns med i en beta version och senare så strök Neogames detta men missade att ändra tabbellerna kanske fanns som en bonus om man kom från den socialla eliten eller blev adlad vem vet.
Tycker nån som VET borde svara har tagit upp detta förr nämligen.

T-RED
"Johnn Wayne 2059"

DAKRilla

Hero

"om karaktären redan från början har en massa pengar, varför ska han då ut och äventyra och ta massa skumma jobb?"

Jag ställde precis samma fråga till en vän idag. Jag spelledde nämligen för någon dag sedan, och samtliga av de tre spelarna började med kring 200.000 Euro med deras nyskapade karaktärer.

En annan sak (ännu mer off topic) är att en spelare (dock vid ett annat tillfälle) fick 36 i media status. Med sådanna värden så borde t.ex. ett barn känna till personen i fråga bättre än sina egna föräldrar. Typ.

Enligt mej är det bakgrundstabellerna som är skurkarna, startkapitalen är inte överdrivna.

Mindblow

Veteran

Ju mer man har ju hårdare blir det att bli av med allting och ju mer förlorar man om rollpersonen dör. Dessutom dör man högst troligen av en kula i huvudet hur mycket pengar man än har. Alla har troligen sina egna kvaliteter och om nån inte har det kan situationen bli både intressant och komisk. Det är bara en fråga om gott rollspelande och välskrivna äventyr. Never forget there's always a bigger fish an' the biggest fish are also the toughest.

DragonLord

Warrior
Re: Smaka på detta då...[Hyfsat OT...]

Rollpersonerna i vår kampanj har circa en och en halv MILJON euro(/images/icons/yikes.gif). Och det hela blir inte bättre av att en av rollpersonerna har Mediastatus 69...japp, ni hörde(eller snarare läste) rätt...den sortens mediastatus borde han vara mer kändis än presidenten...eller typ ha en egen religion...

//DragonLord

DAKRilla

Hero

Du har alltså inga problem med att spelarna måste hitta på mer eller mindre långsökta historier för att ge sej ut på äventyr? Alla är inte äventyrare i blodet och alla är fram för allt inte galna. Om motivationen bakom att man ger sej ut på äventyr är att man är fattig och i desperat behov av pengarna så gör det allt betydligt intressantare och roligare.

Det där om att man förlorar mer ju mer rollpersonen har stämmer, men inte känns det om man förlorar något som man slagit fram med tärningar i början, inte för mej i alla fall. Särskilt inte då det är pengar! Däremot så känns det då man förlorar något (dock inte pengar) som man kämpat för länge. Som en av mina karaktärer i Eon. Han hade kämpat för en ytterst intressant bok i ett flertal spelmöten. När han väl hade den så skvallrade en av de övriga RPna till en SLP att jag hade den i ett meningslöst försök att rädda sitt eget skinn och givetvis för att djävlas med mej (han brukar rätt ofta förstöra för oss övriga spelare). Boken togs ifrån mej och brändes i en brasa framför mina ögon, och det kändes... på riktigt! Jag hatade honom i verkliga livet och funderade på att sluta rollspela eftersom det inte kan vara nyttigt att få sådanna känslor som jag fick av ett simpelt spel. Nåja, det kändes mycket bättre då hans karaktär (som han spelat med riktigt länge) fick ett snöpligt slut tack vare tre simpla ord som slank ur min karaktärs mun: "Han sprang dit."

eNo

Veteran
Re: Ultra playboy

Kan det inte var till för spelare som gör egna sysselsättningar?
Om man gör t.ex storviltsjägarbaron (specialicering av playboy) som sysselsättning kanske man vill ha ett slott som bostad. När jag tänker efter ska jag nog ta och göra just en sån sysselsättning...