Nekromanti Startvärde i borttoning?

Siljestam

Veteran
När man lär sig magi så kan det leda till lite olyckor här och där, så jag tänkte att man skulle starta med borttoning om man är magiker.

Man tar antalet tärningar i sin högsta alstra-färdighet och subtraherar antalet tärningar i harmonisera, och så mycket borttoning börjar man med.

Säg att man har 5T6 i Pyrotropi, 3T6+2 i Biotropi och 2T6+3 i Harmonisera, då startar man med 3 borttoning.

Annars känns det lite skumt att man som magiker endast får borttoning då man börjar äventyra...

Kiwok

Veteran
Om borttoning är tänkt att fungera lite som quadosh i eon 3 så återfår magikern 1 borttoning per år den avstår från att utöva magi. Jag håller med dig om att det är mer sannolikt att en nyskapad magikerkaraktär bör ha utsatts för borttoning, men spelmässigt så är varje borttoning ett steg närmare en ny karaktär...

Kaigon

Helmgast
Har funderat i liknande tankar för Välmående (och eventuellt Fokus) och idén där har varit att man kan byta in Välmående för exempelvis Avtrubbningskryss. Något liknande skulle kunna fungera för Borttoning. Exempelvis kanske man kan byta 2 Välmående eller 2 Borttoning mot 1 Avtrubbningskryss i valfri kategori. Ännu mer generöst vore att tillåta 1 Borttoning = 1 enhet Mystikfärdigheter.

För övrigt: Borttoning läker 1 poäng per år oberoende om man sysslar med magi eller inte.

jensofsweden

Stjärnmagiker
Jag kan hålla med om att det känns konstigt att en (någorlunda) luttrad magiker startar med 0 Borttoning, men samtidigt så är det ju fullt möjligt att börja som Krigsveteran utan fysiska eller mentala skador också, så det balanserar ju ut sig någorlunda. Kanske kommer magiboken komma med en ny Kunskap/Mysterier tabell där vissa resultat kommer att orsaka att karaktären startar med ett grundvärde i borttoning (kombinerat med någon trevlig bonus såklart)?

Ymir

Liten kantbaron
I de nya reglerna kommer borttoning i sig inte att vara det som fuckar magikern, utan fältstörningarna som borttoningen leder till. Dessa blir progressivt värre i takt med att borttoning ackumuleras.