Nekromanti [StarWars D6] Öka grundegenskapstärningar för RP

Eksem

Champion
Hej på er, Star Wars-fans. I jul tänkte jag dra igång en Star Wars-kampanj, användandes Ä-spels översättning av WEG-reglerna. Fast istället för att spela under upproret vill vi ha lite mer Knights of the Old Republic-vibbar på spelet. Därför vill vi ha lite andra arketyper, och eventuellt också höja nivån på rollpersonerna lite. Särskilt en spelare har uttryckt en önskan att spela Sith.

Därför undrar jag hur mycket man kan utöka rollpersonsnivåerna utan att sabotera balans och göra spelet svårhanterat. Vad jag hade tänkt:

Öka grundegenskapstärningarna från 18 till 20, eller kanske 22.
Öka taket för krafttärningar från 1 till 2, eller kanske 3.
Öka färdighetstärningar från 7 till kanske 10.
Ta bort regeln som avslutar en rollperson när han eller hon gått över till den mörka sidan.

Är detta görbart? Är Kraften för mäktig? Hur skulle ni göra en helt vanlig Sith under SW:KotOR-perioden?

Dimfrost

Special Circumstances
Re: [StarWars D6] Öka grundegenskapstärningar för

Problemet är ju lite att spelet fungerar sämre ju bättre rollpersonerna är eftersom man slår fler tärningar som behöver summeras. Därför skulle jag vara försiktig med alltför stora höjningar. Om alla vill spela jedis kan man ju säga att alla har tre krafttärningar från början, till exempel. Det ger mäktigare rollpersoner utan att för den skull leda till att man behöver slå och summera sju eller åtta tärningar (förutom när man slåss med lasersvärd, då...).

Jag skulle försöka sikta på en mer dynamisk mörka sidan-regel. I ett spel med tydligare regler för bakgrunder och drivkrafter skulle jag använda det som en lockelse att kämpa mot, och låta samvetet dra i motsatt riktning när man väl nått för långt in över kanten till den mörka sidan. Här är det lite knepigare, men om man tänker sig en längre kampanj skulle jag i alla fall göra något åt saken. I kortare spel kan det kanske i stället vara en perfekt avslutning, typ som i Polaris, där det gäller att finna ett sätt för rollpersonen att dö innan han eller hon övergår till demonernas sida.

/Dimfrost

Krille

Super Moderator
Behåll som det är!

Jag skulle nog säga så här: rollpersonerna är redan fetbra.

En normal expert har 4T i det han är tokbra i och 2T i allt annat. En normal rollperson har ungefär 5T i det han är tokbra i och ungefär 3T i allt annat. Förmodligen kommer han att opta lite, så att han har 4T i bas på det han vill vara bra på, och 6T i färdigheterna där; och 2T i det han vill vara mindre bra på vilket ger 4T i färdigheterna där.

Det innebär att normalrollpersonen på sitt sämsta är ungefär lika bra som en expert, hans grundförutsättningar i det han är bra på är lika bra som expertens spjutspetsar, och rollpersonens spjutspetsar är i medel en och en halv svårighetsnivå högre än vad experten nånsin kan önskas bli.

Så 18 tärningar i grund och 7 tärningar till för färdigheter räcker gott. Allt annat är färdighetsinflation, och det var det som sabbade WEGs spel förra gången. Var hellre mer generös med erfarenhetspoäng, som ju kan spenderas som extra tärningar. Det ger dessutom spelarna ett aktivt val om de ska bli bättre eller klara sig ur svåra situationer.

Enligt mig är regeln om att fallna rollpersoner blir spelledarpersoner det enda du behöver ta bort.

G

Guest

Guest
Re: Håller med Krille!

Jag skulle behålla det som det är. För börjar man med att boosta upp RP så är det lätt att man börjar boosta upp SLP´s och snart sitter man där med karakäter med aphöga T6 värden...

Jag skulle no kanske till och med sänka... För det spelar faktiskt ingen roll, det är ju tärningsantalet i förhållande till varandra som avgör hur bra du är.

Så en vanlig fuktfaramre kan ha 1T6 i allt utom i sin primära grundegenskap som kan höjas till 2T6.
En drillad soldat, eller RP skulle kunna ha 2-3T6 i grundegenskaper och vissa skills och en superduper mästare kanske har 4-5T6. på så sätt slipper man så många T6.

Typ Han Solo ska panga med sina laserkanoner, skeppsartilleri 10T6+enldgivning5T=15T6... massor med tärningar, berg avhårdplast i näven...!

Nä, låt det vara eller till och med minska...

Lindenius

Swashbuckler
Agree!

Älskare med Star Wars D6 som jag är, hållar jag ändå med föregående två talare. Gör gärna som Lexx föreslår och sänk skiten till och med. Ingen tjänar på att lattja med 15 D6:or.

I mitt egent hemmamoddade system lekte jag till och med med ett system som hade en gräns kring 6-7D.

//erik. julmustar på jobbet

Storuggla

Champion
Re: [StarWars D6] Öka grundegenskapstärningar för

Trubblet med Ä-spels SW är att det saknar skalor (som kom till under andra utgåvan som enbart finns på engelska), varför man behöver enorma mängder tärningar för att simulera fotontorpederna eller vad de nu hette (15T?). I övrigt, se Krilles inlägg.

Storuggla, slängbubba

Eksem

Champion
Höja taket för Kraft-tärningar?

Låter som att experterna är överrens, och jag tar er på ert ord.

Jag undrar dock fortfarande över taket på Kraft-tärningar. Kan man höja taket till 2 utan att tappa balansen? Hur mäktig är kraften egentligen? Om någon har t.ex. 2 tärningar i två krafter, hur mycket bättre blir de än någon som inte har några krafttärningar alls? Skall jag höja kostnaden för kraftärningar?

Jag kom också på att jag måste ta bort regeln som ger extra Kraft-tärningar om man har mörkerpoäng, för jag misstänker att det kommer nog plockas ett gäng sådana.

Lindenius

Swashbuckler
Re: Höja taket för Kraft-tärningar?

Tycker också du ska ta bort bonusen för mörkerpoäng. Vill man fixa pratet om att "den mörka sidan är starkare" så kan man ordna detta enkelt spelmässigt genom att konstatera att om man använder kraftfärdigheterna till att söndra och härska bland vanliga stackare så blir det enklare.

Light-användare är därmed lika "heffa" som darkies, men de måste hela tiden ta omvägar genom att inte vara elak med folk.

//erik. mot seminariet och vidare.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Skalor?

Trubblet med Ä-spels SW är att det saknar skalor (som kom till under andra utgåvan som enbart finns på engelska), varför man behöver enorma mängder tärningar för att simulera fotontorpederna eller vad de nu hette (15T?). I övrigt, se Krilles inlägg.
Olika skalor för skadetärningar har ju spelet redan, där personvapen anses ge skadan 1-2T mot farkoster och där skeppsartilleri och liknande, vice versa, ger dubbla skadan mot personer. I och för sig så ger chockmissiler och protontorpeder 9T i skada ändå. Protontorpeder mot personmål är å andra sidan som att jaga mygg med handgranat.

Vilka skalor infördes i senare versioner? Större skillnad?

Dewil

Storuggla

Champion
Re: Skalor?

"Vilka skalor infördes i senare versioner? Större skillnad?"

Ja,mer skillnad mellan de olika fordonen. Nu minns jag inte äggsakt, men den hade fler steg när det gällde fordon vilket löste en del problem i stil med "vi lastar på torpeder på skeppet bara, så kan vi spränga alla star destroyers i universum!" och så. Som sagt, skalan i version 2 och uppåt var bra. Det är allt jag minns av den...

Storuggla, och det var en liten tabell som förklarade

Krille

Super Moderator
Re: Skalor?

Skalorna var Personal, Speeder, Starfighter, Capital och Death Star. Det känns som att jag har missat ett par, men jag har inte böckerna här.

Tanken var helt enkelt att hålla tärningsskalorna samma. Ett medelvapen skulle göra 4T i skada, oavsett om det var en medelpistol eller medelkanon. Så om två slagskepp öste plasma på varandra så skulle man inte behöva två hinkar tärningar, utan man kunde nöja sig med fyra.

Sedan lade man till regler för vad som händer när man skjuter på något som inte är på ens egen skala, dvs när en starfighter försöker bomba ett slagskepp och vice versa, eller när en starfighter försöker strafea en rollperson. Först då blev det hejjans massa extra tärningar.

Senaste inkarnationen var trevligt enkel: man lade till en klase tärningar till vissa slag. Hur många berodde på vilka skalor de två typerna befann sig, och vilka slag berodde på vem som var stor och vem som var liten.

Om en rollperson sköt på en X-vinge så fick rollpersonen en klase extra tärningar för att träffa X-vingen (men förmodligen högre svårighet på grund av fetelångt avstånd och hög fart). Å andra sidan fick X-vingen lika många extra tärningar på att tåla stryk. När X-vingen sköt tillbaks så fick rollpersonen lika många extra tärningar på att ducka för att rollpersonen var så satans liten, men å andra sidan så fick X-vingen lika många extra tärningar på sin skada.

Men om en X-vinge skjuter på något annat på starfighter scale, så får vare sig X-vinge eller mål några extra tärningar.

Krille

Super Moderator
Skalor!

Skalorna är som nedan:
<table border=1><tr><td>Scale</td><td>Modifier</td></tr><tr><td>Character</td><td>--</td></tr><tr><td>Speeder</td><td>2D</td></tr><tr><td>Walker</td><td>4D</td></tr><tr><td>Starfighter</td><td>6D</td></tr><tr><td>Capital</td><td>12D</td></tr><tr><td>Death Star</td><td>24D</td></tr></table>

Tag skillnaden mellan de två skalornas modifier och använd som i tidigare inlägg.

Dvs, Luke försöker spränga en AT-AT. En snowspeeder är på Speeder Scale (2D), en AT-AT på Walker Scale (4D). Skillnaden är 4D-2D=2D. Luke får +2D på att träffa en AT-AT, medan AT-ATn får +2D på att tåla stryk. När AT-ATn skjuter tillbaks så får Luke +2D på Dodge, men om han misslyckas så får AT-ATn +2D på skada. Och 6D+2D=8D i skada mot en snowspeeders 3D i Body Strength... tja, Luke gör bäst i att inte misslyckas.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Skalor!

Smart. D6-systemet är bra!

Den skalan borde väl kunna användas till den svenska utgåvan utan handpåläggning?

Dewil