Cybot
Mest spelbar
Okej. Lite bakgrundshistoria.
Efter att ha sett på de första avsnitten av den nya säsongen av X-files blev jag så grymt besviken att jag helt enkelt ville spelleda en kampanj inspirerad av den X-files som jag mindes (med kanske lite Fringe inblandat). Den bra X-files. Där Cancerman var en mystisk och farlig person. Där man aldrig riktigt visste vad som var sant och vad som inte var sant eller vad som gömde sig egentligen bakom olika händelser. Där varje gång man trodde att man drog bort konspirationens mask, så fanns det under den bara ytterligare en mask
Ganska tidigt så kom jag fram till att jag inte ville spela en kampanj i USA, just för att det hade blivit så tydliga kopplingar till X-files att de hade blivit bojor. Spelarna hade inte kunnat separera sin fiktion ifrån X-files mythosen (eller annan amerikanske conspiracy mythos), och jag ville att mitt konspirationsblad skulle vara lite blankare och tommare. Lite friare.
Vid tanken på att förlägga kampanjen i Sverige så sade min hjärna bara "*Suck*. Det hade ju bara blivit så betongdystert att man lika gärna hade kunnat lagt den i Östtyskland". Och där föddes tanken.
Alltså, att spela STASI är ganska risque (om man vill spela säkerhetsorganisationer är STASI inte precis den minfriaste fotbollsplanen), men det finns många saker som talar för det.
1. Det politiska spelfältet är komplext. Det finns motståndsrörelser och kriminella nätverk som båda motverkar regeringen. Det finns fientliga agenter i ett kallt politiskt och teknologiskt krig (CIA), IOM att ditt land är lite av en puppetstate så finns det också en högre rankad säkerhetstjänst (KGB) och ett land som inte tvekar att hålla saker hemliga eller att genomföra operationer i östtyskland utan STASIs medgivande (men som man samtidigt inte kan stöta sig med).
2. Det pågår ett teknologiskt och politiskt krig med en annan stat, och ett frenetiskt skuggkrig där alla organisationer försöker få fördelar över varandra.
3. Det är ett rikt och komplicerat kulturlandskap, speciellt om man letar efter det udda och farliga (kulturella spår efter nazismen t.ex.).
4. Det finns så många olika möjligheter till alla händelser. En Försvunnen person kan lika gärna ha flytt till västtyskland, blivit "Vanished" av STASI eller KGB eller blivit kidnappad av aliens. Ett UFO kan vara amerikansk black ops tech, rysk black ops tech, masshallucination orsakad av ett hemligt östtyskt experiment involverande "lojalitetsgas" eller vad som helst.
5. Det är ett farligt spel. Om du gräver i en konspiration är det ungefär lika stor chans att bli dekorerad med den Demokratiska Republiken Tysklands Hjältemedal som att du blir skjuten av dina egna kollegor på order uppifrån och begravd i en grund grav.
6. Det är en naturlig setting för dystopi, konspirationer och korruption.
Det är helt enkelt (IMHO) den naturliga platsen om man vill spela något som är mer X-files än X-files. Farligare, värre konspirationer, fler människor och organisationer som är villiga att sätta hälen i rättvisans ansikte och stampa
Så vad tror ni?
Efter att ha sett på de första avsnitten av den nya säsongen av X-files blev jag så grymt besviken att jag helt enkelt ville spelleda en kampanj inspirerad av den X-files som jag mindes (med kanske lite Fringe inblandat). Den bra X-files. Där Cancerman var en mystisk och farlig person. Där man aldrig riktigt visste vad som var sant och vad som inte var sant eller vad som gömde sig egentligen bakom olika händelser. Där varje gång man trodde att man drog bort konspirationens mask, så fanns det under den bara ytterligare en mask
Ganska tidigt så kom jag fram till att jag inte ville spela en kampanj i USA, just för att det hade blivit så tydliga kopplingar till X-files att de hade blivit bojor. Spelarna hade inte kunnat separera sin fiktion ifrån X-files mythosen (eller annan amerikanske conspiracy mythos), och jag ville att mitt konspirationsblad skulle vara lite blankare och tommare. Lite friare.
Vid tanken på att förlägga kampanjen i Sverige så sade min hjärna bara "*Suck*. Det hade ju bara blivit så betongdystert att man lika gärna hade kunnat lagt den i Östtyskland". Och där föddes tanken.
Alltså, att spela STASI är ganska risque (om man vill spela säkerhetsorganisationer är STASI inte precis den minfriaste fotbollsplanen), men det finns många saker som talar för det.
1. Det politiska spelfältet är komplext. Det finns motståndsrörelser och kriminella nätverk som båda motverkar regeringen. Det finns fientliga agenter i ett kallt politiskt och teknologiskt krig (CIA), IOM att ditt land är lite av en puppetstate så finns det också en högre rankad säkerhetstjänst (KGB) och ett land som inte tvekar att hålla saker hemliga eller att genomföra operationer i östtyskland utan STASIs medgivande (men som man samtidigt inte kan stöta sig med).
2. Det pågår ett teknologiskt och politiskt krig med en annan stat, och ett frenetiskt skuggkrig där alla organisationer försöker få fördelar över varandra.
3. Det är ett rikt och komplicerat kulturlandskap, speciellt om man letar efter det udda och farliga (kulturella spår efter nazismen t.ex.).
4. Det finns så många olika möjligheter till alla händelser. En Försvunnen person kan lika gärna ha flytt till västtyskland, blivit "Vanished" av STASI eller KGB eller blivit kidnappad av aliens. Ett UFO kan vara amerikansk black ops tech, rysk black ops tech, masshallucination orsakad av ett hemligt östtyskt experiment involverande "lojalitetsgas" eller vad som helst.
5. Det är ett farligt spel. Om du gräver i en konspiration är det ungefär lika stor chans att bli dekorerad med den Demokratiska Republiken Tysklands Hjältemedal som att du blir skjuten av dina egna kollegor på order uppifrån och begravd i en grund grav.
6. Det är en naturlig setting för dystopi, konspirationer och korruption.
Det är helt enkelt (IMHO) den naturliga platsen om man vill spela något som är mer X-files än X-files. Farligare, värre konspirationer, fler människor och organisationer som är villiga att sätta hälen i rättvisans ansikte och stampa
Så vad tror ni?