Nekromanti Stationära datorn dajmar, vad göra?!

solvebring

Superhero
Tjosan!
Jag funderar på att installera om, men jag är inte säker på om det faktiskt behövs. Det kanske går att fixa, själv vet jag dock inte hur.

Det är så att det krånglar med internet. Det funkar till och från, men ibland totalcp'ar det. Saken är då den att alla kommersiella - ja, alla stora sidor som hotmail, swedbank, osv. blir "websidan kan inte visas", och icke-kommersiella sidor som rollspel.nu, sverok, privata hemsidor etc. visar bara sin källkod. Det går inte surfa helt enkelt, inga sidor visas och det spelar ingen roll om jag uppdaterar och rensar historik hit och dit. Det spelar heller ingen roll vilken sorts webläsare jag använder. Samma sak i allihop.

... Så kan det plötsligt fungera några minuter ibland, och sedan blir det samma skit igen. Helskumt, och enligt felsökningen finns det inget fel i nätverket. Någon som vet vad som är felet och hur man kan fixa det?
Enligt mina skyddsprogram ska jag inte ha några typer av spyware eller virus heller så...

Möller

Hubert Hortlax
Vad för OS kör du?

Vad har du för internet-uppkoppling? Trådlöst? Fungerar internet för andra datorer?

Är det bara webben som inte funkar, eller fungerar t.ex. torrent-program och uppdateringar när webben är nere?

solvebring

Superhero
Möller said:
Vad för OS kör du?

Vad har du för internet-uppkoppling? Trådlöst? Fungerar internet för andra datorer?

Är det bara webben som inte funkar, eller fungerar t.ex. torrent-program och uppdateringar när webben är nere?
Det är Vista på den.
Den går via kabel, denna, den bärbara kör jag trådlöst med. Funkar klockrent.

Har inga problem med torrentklienter osv, dock cp'ar uppdateringar och dylikt.

solvebring

Superhero
Well... Jag blåser skiten istället, för säkerhets skull. Om inte annat skadar det väl aldrig egentligen. C:disken börjar bli full av en massa skräp så...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Craygh said:
Skaffa och installera Windows 7. Det är toppen.

Eller Ubuntu. Det är också toppen. Fast gratis.

Så kan man alltid ha en liten XP-partition för de gånger man vill spela nåt som inte går att göra genom Wine.

solvebring

Superhero
Har Ubuntu, dock inte installerat. Just för att min sambo som är superamatör på datorer och knappt reder sig i Windows skulle döda mig om jag bytte. :gremlaugh:

Möller

Hubert Hortlax
solvebring said:
Har Ubuntu, dock inte installerat. Just för att min sambo som är superamatör på datorer och knappt reder sig i Windows skulle döda mig om jag bytte. :gremlaugh:
Tja, man kan ju som krank nämnde ha två operativsystem på samma dator också.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Möller said:
Tja, man kan ju som krank nämnde ha två operativsystem på samma dator också.
Jepp jepp. Inte svårt:

1. Installera windows. Under partitioneringen alldeles i början, använd bara typ halva hårddisken (eller spara åtminstone en 20-30gig).
2. Installera Ubuntu. Ubuntu skapar automatiskt en meny som kommer upp när man startar datorn, som frågar vilket OS man vill köra.

Om nåt verkar konstigt, fråga.

Svårt, va =)

solvebring

Superhero
Jojo, så okunnig är jag inte så att jag inte klarar av det. :gremwink: Dock har jag redan gjort två partitioner av hårddisken, och jag behöver verkligen all plats som är på dem båda redan nu.

Har dock funderat på att köra det på två separata diskar någon gång då min ruttna plånbok tillåter mig att prioritera en.