Lite repetition är det kanske, men nog är statistik ett fantastiskt kraftfullt verktyg när man håller på med speldesign (både får moddar och i spelet). Nu säger jag inte att det är det enda verktyget, men har man lite koll på statistik så kan man fånga en del saker innan ens prylar ens testas. Här är ett par exempel:
Första: Ponera skillnaden mellan att två motståndare slår en 20-sidig tärning och att de drar från en kortlek med 20 olika utfall. Det tidigare ger lika höga odds för båda att slå högt och lågt. Med kort däremot så har den första som drar sämst odds att dra ett specifikt kort men man eliminerar möjliga utfall. Dessutom kan man lägga till en taktisk dimension i spelet om man vill (genom att låta båda dra 3 kort t ex).
Andra: Skillnaden mellan att slå 1t12 mot 2t6 - det senare ger störst chans att man slår 6, 7 eller 8, medan en tolvsidig tärning ger lika stor chans att få alla resultat.
Tredje: Man kan enkelt "vikta" chansen att få något resultat, t ex med en sexsidig tärning så kan man låta 1-3 ge ett resultat, 4-5 ett annat och ha ett tredje, ovanligare resultat på 6.
Även om man är dålig på att räkna själv (det är okej, alla älskade inte matematiken i skolan) så finns det enkla och snabba verktyg fritt på nätet som kan hjälpa en med ens funderingar, såsom anydice.
Jag tycker att statistik är ett awesome verktyg, och vi bör ha det i åtanke så fort vi går in på detaljregler.
Vad tycker ni om statistik?
Första: Ponera skillnaden mellan att två motståndare slår en 20-sidig tärning och att de drar från en kortlek med 20 olika utfall. Det tidigare ger lika höga odds för båda att slå högt och lågt. Med kort däremot så har den första som drar sämst odds att dra ett specifikt kort men man eliminerar möjliga utfall. Dessutom kan man lägga till en taktisk dimension i spelet om man vill (genom att låta båda dra 3 kort t ex).
Andra: Skillnaden mellan att slå 1t12 mot 2t6 - det senare ger störst chans att man slår 6, 7 eller 8, medan en tolvsidig tärning ger lika stor chans att få alla resultat.
Tredje: Man kan enkelt "vikta" chansen att få något resultat, t ex med en sexsidig tärning så kan man låta 1-3 ge ett resultat, 4-5 ett annat och ha ett tredje, ovanligare resultat på 6.
Även om man är dålig på att räkna själv (det är okej, alla älskade inte matematiken i skolan) så finns det enkla och snabba verktyg fritt på nätet som kan hjälpa en med ens funderingar, såsom anydice.
Jag tycker att statistik är ett awesome verktyg, och vi bör ha det i åtanke så fort vi går in på detaljregler.
Vad tycker ni om statistik?