Nekromanti Statistik - för er inbitna rollsel.nu'are

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag tänkte att ni som verkligen har blykoll på den här siten skulle kunna rangordna de mest debatterade ämnena (gällande regler i existerande och ickeexisterande spel) ever på en typ 10 i topp lista:

tex:
1. Stridsystem
2. BRP mot icke BRP spel
3. Eon vs DoD system

I samma lista skulle jag uppskatta om man kunde ge någon form av kommentar (alla behölver absolut inte göra en lista utan bara nämna vad de tycker) i form av hur de uppfattar ställningstagandet. Tex Eons Skadesystem har hyfsat många anhängare medan Dod har en enorm klunga som hävdar att det är bättre.

Vore liksom kul att se lite hur folk tycker och hur det fördelar sig här på forumen.

Krille

Super Moderator
Ämne 2 och 3 pratas inte alls här. Möjligen pratas ämne 3 på DoD-respektive Eon-forumet, men det har varit hejjans tyst på den fronten under väldigt lång tid. Folk har väl lärt sig att det inte är någon idé att sandlådetrolla ("mitt system är bättre än ditt!" - "nähä, det är det inte alls!"), eller nåt.

Får jag, utan någon egentlig efterforskning, ta fram några populära ämnen, så skulle jag vilja lista följande i någon form av oordning:

<ul type="square">[*]Tärningspölar eller inte: En "tärningspöl" definierar jag inte som en stor näve med tärningar som slås, utan en stor näve tärningar som slås och där varje tärning jämförs för sig. Shadowrun och Storyteller är tärningspölssystem enligt denna definition, Eon och Star Wars är det inte. Tärningspölar ger kul möjligheter som satsning (se till exempel Riddle of Steel som använder den möjligheten), men ger å andra sidan konstiga fördelningar (se alla diskussioner om Storyteller-systemet).
[*]Nya grundsystem: Folk brukar ibland hitta på nya sätt att göra saker i rollspel. För att ta exemplet "dyrka upp en dörr". I BRP slår man helt enkelt under ett värde med en procenttärning eller T20. Lyckas man går dörren upp. Nu brukar folk inte nöja sig med det, utan hitta på alla möjliga konstiga varianter. Själv gillar jag till exempel att vända på det: slå högt är bra i alla lägen, så en tärning plus värde över svårighet är bättre enligt mig än en tärning under värde minus svårighet.

Sen kommer en massa konstiga idéer om tärningspölssystem och saker man kan göra med dem (se ovan), hur man gör långa och komplexa handlingar, varför man just måste använda tärningar, varför man måste använda siffror som värdemätare (jag är rätt stolt över ett adjektivbaserat system som jag hittade på som respons på att sifferlösa system oftast bara ersätter sifferskalan med en ganska godtycklig serie ord), hur man får konstiga fördelningar (Rising var rätt inne på kamelpuckelfördelning ett tag), och så vidare.
[*]Stridssystem: Allt ifrån enskilda detaljer som vilka färdigheter som bör ingå, till helt nya koncept som satsning och att ta hänsyn till förlorad gard och mark i närstrid (se Duellito eller vad nu Quadrante kallade sitt system).

En del av den här diskussionen brukar tillägnas varför kroppsdelar är bra/dåligt eller varför initiativ är bra/dåligt. Ibland avbryts den av långa nördorgier i riktig fäktkonst/kampkonst, ofta med en klase självutnämnda kampsportskillar på de olika sidorna som mest sandlådar om att deras stridskonst är häftigast och att den andres suger stenfett.
[*]KP kontra skadenivåer: Den här har inte varit uppe så ofta, men den kan dyka upp ibland.
[*]Upphovsrätt: Peter Brinks lilla älsklingsämne. Så fort nån säger "copyright" så är han där och länkar till sin upphovsrätts-FAQ. En gång i tiden så ledde det till några urspårade trådar om huruvida allting ska hamna i public domain eller inte, men det var länge sedan. Nu är det mest vanliga frågor om upphovsrätt, samt en massa bråk om d20 och OGL. Vilket för oss till...
[*]d20 och OGL: Sårry, Nicke, du är hejdlöst efter om du tror att det är BRP kontra icke-BRP eller Eon vs DoD som är på tapeten. Det där var möjligen åttital respektive tidigt nittital. Idag pratas det om d20-systemet (Dungeons&Dragons, inte BRP med T20) och dess dominans av marknaden, effekterna av d20-licensen, och de konstiga open gaming-licenserna OGL och d20, vad de har för effekter på mina spel, och vad de har inneburit för marknaden. Här är stämningen het: "dumknullad i fontanellen som barn" är ett exempel på ordval som används i den här debatten.

Det här ämnet har börjat lugna ner sig en aning, delvis på grund av att en av de mest antagonistiska debattörerna har bannats och en annan av de mest antagonistiska debattörerna (undertecknad) lugnat ner sig ett par hekto.
[*]Magi: Alltid ett populärt ämne, men det har varit ovanligt tyst om saken på väldigt länge. Under de senaste veckorna så har det varit två trådar om det, men annars så har det varit tyst. Det känns lite som att folk väntar på något paradigmskifte alternativt accepterar de vanligaste modellerna (improvisation från ett par färdigheter, besvärjelselistor, eller besvärjelselistor med möjlighet att bygga egna besvärjelser, typ) som de enda.

I samband med magi så brukar det pratas en del om Tolkien och magin i Midgård och hur trist det är med avsaknad av mystiken i magin, men annars händer inte så mycket.
[*]Andra delsystem: Det finns mer i rollspel än färdigheter, strid och magi, men det verkar en del inte ha upptäckt än. Ibland kommer någon och försöker uppfinna nya hjul, som till exempel prylbyggarsystem, drömsystem och andra konstigheter. De brukar pratas en stund och sedan glömmas bort.
[*]Existentiella frågor: Tja, i det här sammanhanget så är det mest frågor i stil med "behövs grundegenskaper" eller "prestationsrollspel kontra sociala rollspel". Här ifrågasätts de absoluta grunderna i hur man förväntar sig att ett rollspel ska vara. Till exempel, måste man alltid prestera något (dyrka dörrar) i rollspel, eller kan man kanske göra andra saker som man ska skapa regler för? Samberättarrollspel har varit populära i det här sammanhanget: idén är att spelledaren inte leder ett äventyr, utan att spelgruppen tillsammans berättar äventyret och att gränsen mellan spelledare och spelare suddas ut eller tas bort helt.
[*]Erfarenhet och förbättring: Åjävel vad det här ämnet kan få folk att explodera. Se, det finns två skolor kring det: "morötter är goda" respektive "jag behöver fanimej ingen jävla morot!", och de två skolorna enas i bästa fall om att vara oense. Sen finns det en klase vanligt folk också, som anser att rollspel utan erfarenhet är trasiga. Klart man ska bli bättre! Tanken att inte bli det föreligger dem inte ens, utan det handlar mest om huruvida man ska ha en realistisk takt eller en kul takt.
[*]Ståryflödesmekanismer: Rollspel är trots allt ett medium där man skapar/berättar en ståry. Trots det så finns det väldigt lite stöd för att skapa den traditionella uppstegrande ståryn i västerländska medier. Tvärtom, rollspel är verkligen antiklimaktiska! Vi skippade till exempel den hemska slutstriden i Shadows över Bögenhafen med en jättelistig men antiklimaktisk mutning av stadens klockare, så att ritualen som skulle utföras vid midnatt inte utfördes vid midnatt. Så jävla listigt och smart, men samtidigt så jävla odramatiskt!

Det är ju något som de som till exempel spelar Star Wars eller Sagan om Ringen har problem med: dessa är ju ärke-episka stårysar, som definitivt borde följa den västerländska uppstegrande dramaturgin men som på grund av rollspels egenheter alldeles för ofta inte gör det. Så då och då så ploppar det upp lite intressanta frågeställningar om hur man reglerar ståryflödet så att det faktiskt stegras med tiden till ett klimax.
[*]Spelvärldspresentationer: Det har inte så mycket med regler att göra, utom att det ibland kan spinna iväg olika regelmoment ur dem. Flygstridsregler brukar ploppa upp i samband med spelvärldar med flygstrider i, till exempel.

En hel del av spelvärldspresentationerna kan delas in i två sorter: en ny DoD fast utan ankor, eller en värld där konstruktören medvetet försöker låta bli att skapa en ny DoD fast utan ankor. De förra trådarna brukar spåra ut i trådar om standardfjantasy och om Jordans-Eddings-Tolkien-triangeln, medan de senare antingen beskrivs som skitfräcka av alla inblandade och sedan rinner ut i sanden, eller inte begrips och försvinner. Bland de notervärda undantagen är Staden, som fortfarande inte begrips och betraktas som skitfräcka av alla inblandade, och som trots detta fortfarande pågår.
[*]Hjälp: "Hej ja skriver ett nytt rollspel men ny behöver ja hjelp kan nån komma på nåra bra namn på städer länder å sånt snälla svara snabbt!!!!111" Det är den ena sorten. Den andra sorten är "var hittar jag bilder till mitt rollspel?" eller "kan nån rita åt mitt rollspel för jag ritar så fult". Nära besläktat med det är...
[*]Tekniska frågor: Hur layoutar man? I vad layoutar man? Varför vill folk använda LaTeX för att göra layouter? Hur gör man PDFer? Hur mycket kostar det att trycka rollspel? Hur skriver man rollspel? Hur... et cetera.[/list]

Fler ämnen finns förstås, men dessa är de som jag minns mest.

Basenanji

Postd20modernist
Jag har ju inte riktigt samma rekylkoll på wrnu som Krille, men jag tycker ändå att de här ämnena tar fram den Mörka sidan hos folk:

Wizards of The Coast äter barn till frukost och tvingar pensionärer att korrläsa deras regler 23 timmar per dygn
Alltså, nog för att d20 är hin håle förklädd till regelsystem, men ondskan härstammar mest och främst från WoTC. De är som en blandning av McDonalds, Lundin Oil, Microsoft och Coca-Cola. Lika globala, lika utsugande, lika illvilliga fast värre. Det värsta är att de tror att de är något.

Rälsning vs Rätt Sätt Att Spela Rollspel På
Spelar ingen roll hur man försöker diskutera, rälsning är och förblir rollspelens gissel nr 1.

Varning för Vampyrer
Av någon anledning är det ett statement av oöverskådlig storlek att bekänna sig till vampyrspelarnas skara. Är det inte fel på kampanjidén, reglerna, eller namnet så är det något annat. Dessutom är det inte storytelling- trots att vampire är mest känt för det.

---

Jag gillar räls till viss grad, WoTC tycker jag gör ett jättebra jobb för det mesta och Vampire har jag aldrig spelat, men det verkar åtminstone kul när de som spelar det pratar om det.

Hoppas ingen blir galen på mig nu...det var liksom inte meningen! :gremwink:

/Basenanji

Feuflux

omjonasson.se
Rälsning vs Rätt Sätt Att Spela Rollspel På

Haha, dagens skratt. Inte svårt att se vilken som är den onda sidan där inte. :gremlaugh:
Det jag stör mig mest på hos rälsningsmotståndarna är att de verkar se allt så svart&vitt. Det finns användbar rälsning och dålig rälsning, all rälsning är inte dålig per automatik och mycket av vad som är dåligt eller inte beror på spelgruppen.

Annars är väl allt d20-käbbel den enda "moderna" konflikten på forumet (eller så har jag missat en massa annat bråk på sistone). Jag brukar mest sucka och tycka att det vore mycket enklare om folk lät bli system de ogillade och spelade sina favoritspel istället för att lägga energi på att gnälla på nåt som många andra uppenbarligen gillar (eftersom d20 är så stort). Men det hade väl varit alldeles för trevligt för att passa in i verkligheten.

Krille

Super Moderator
Av någon dum anledning så fick jag för mig att jag var på rollspelsmakarforumet när jag skrev inlägget, så jag koncentrerade mig på ämnen som hade med makarforumet att göra. Därför sket jag i de där ämnena som du tog upp, plus några andra sötingar som "Tolkien är fantasyns fader", "DoD'91 är mycket bättre än DoD6", "Varför inte trycka upp DoD'91 igen?" samt "Chronopia är inte fantasy", och en del andra nostalgiska DoD-vanföreställningar.

Björn den gode

Swashbuckler
Men hallå, kom igen nu, det där var väl en missvisande rubrik, statistik handlar inte om att resonera sig fram till ett korrekt svar. Det handlar om att dumpa en stor mängd data baserade på några siffror och sen påstå sig ha bevist något :gremwink: Så då bidrar jag väl med den biten då så tråden kan närma sig sitt eget ämne. Här kommer de mest lästa trådarna på de olika forumen med lite kommentarer om vad de handlat om samt lite observationer efteråt.

Drakar och Demoner
1. Vattnaskymmel (hipp skit) 3506
Om en trailer till en kampanj på riotminds forum
2. Drakar och Demoner MUD 3309
Rubriken säger väl det mesta, verkar dock handla en del om copyright också
3. Tidernas mest oanvändbara färdighet 3036
får mig att tänka på det köpta DoD-äventyret jag spellede som innehade meningen "Om någon av rollpersonerna innehar färdigheten 'värdera mattor' så..." fast den här tråden handlade snarare om färdigheter man aldrig hade använding av men som ändå fanns med som stavhopp.

Eon
1. Tankar om Eon III 5025
Om Eon III precis när det kom ut.
2. Serinenae hur ovanlig? 4193
Tråd jag måste kolla närmare på för hur dom lyckades få in 228 svar på en fråga om hur ovanlig en viss sorts båge är tycker jag just nu verkar lite roligt.
3. Om ni inte har något att säga, svara inte 3927
En liten moderatoruppmaning helt enkelt.

Fenix Speltidningen
1. Nummer 5 5924
2. Tankar kring tidningen 2741
3. Varför låtsaskrig? 2009
Alla tre handlade till större delen om Paintball och Airsoft passar i Fenix eller inte, samt en hel del beröm rent allmänt.

Gondica
1. Nästa steg 1073
Vad ska göras nu när bestariumet är klart
2. Debattera mera 1020
Meta-debatt om varför folk inte vågar diskutera på Gondicaforumet
3. Tips? 954
Tips eftersökes från gammelrävarna

Mutant
1. Köpa de nya reglerna? 1569
Värt att köpa nya (jättenya) mutant om man har nya (inte så nya) mutant
2. Underhållande missförstånd 1511
Om hur lämningar från den gamla civilisationen kan misstolkas på ett roligt sätt
3. Coolaste vapnet! 1119

Neotech
1. Neotech offensiv - en studie i brunt 3782
Trolltråd, "Den här tråden har givit precis ingenting..." var inledningen när den till slut låstes.
2. Mech i neothech 2802
Passar det in, och i så fall hur?
3. Mystik i N2 2775
Eon-Neothech-Mighty Morphing Power Rangers crossover kampanj. Som slutade med några varningar en banning och en låst tråd.

Rävsvans förlag
1. Vilken känsla ville Krille förmedla med Shi2? 2715
Upprört inlägg om att Shi2 är Manga-inspirerat
2. Andra imperiet: filer för speltest 2174
Första betaversionen av andra imperiet
3. Västmark 1940 2076
Funderingar kring ett nytt spel i västmark

Western
1. Bästa vapnet 1199
Vilket är det bästa vapnet helt enkelt
2. Absolut Spel upphör 908
Spelbutik där det spelets westernfigurer lägger ned
3. Kul västernfakta -- efterlysningssummor 897
Hur mycket olika kända laglösa var värda irl

d20 och Dungeons & Dragons
1. Hädelse! 4169
"Gnomiska munkar borde förbjudas; det är nästan lika vidrigt som halfling paladin och half-orc wizard..." Får man kombinera yrken och raser hur som helst? tråden låstes
2. Lemuria D20 2999
Vad handlar det om?
3. Kan man reda ut detta sakligt...? 2922
"Vad är det som är så fel med d20?"

Rollspel
1. Rollspelsriksdagen 2003 [tramsely] 7523
Humortråd om rollspelspartier
2. Vatten på Diddi och Björns kvarn? 6022
Om det tragiska mordet i halmstad och dess rollspelsvinkling i media
3. Rollspelsriksdagen [tramseri] 5845
se ovan, 2002-utgåvan

Rollspelsmakande
1. Trobergs Domgautmaning 2004 inlämningsdags 5974
2. Trobergs dogma-utmaning 3315
3. Trobergs Dogmautmaning - Finalen 3012
Alla torde veta vad dessa tre trådar handlar om.

Sciecne Fiction-Rollspel
1. Mutant Chronicles 2713
Attack på reglerna
2. Söker efter coolt sci-fi 2052
Hjälp med att hitta ett sci-fispel för hans spelgrupp
3. Starwars rollspelet 1842
Kommer det att komma ut igen, är det värt att skaffa d20 versionen?

Skräckrollspel
1. Vampire VS. Cthulhu 5385
klassiskt krigsupplägg :gremsmile:
2. Vilket är.... 3266
det bästa skräckrollspelet. "Se upp med att ställa sånna här frågor, det kan vara livsfarligt"
3. På förhand, inte särskilt rädd... 2840
Vad är så roligt med skräckrollspel?

Allmänt spelforum
1. Fluxdueller - ett litet brädspel... (!) 1740
Ett risingprojekt
2. Rapport från ett Gott Con 1645
Konventsrapport som väl hade legat på annat forum idag
3. Vilken är den grymmaste dataspelsbossen there is? 1589
En tävling i ondska, inget annat.

Evenemang och kontakt
1. DanCon IV! 4576
2. Så vad gjorde ni på Gothcon? 3051
(2005 års)
3. LinCondagboken 2542
(2004 års)

Köpes och säljes
1. Säljes: Diverse rollspel 1476
2. Säljes/Bytes: D&D minis 569
3. Priskoll/Säljes: Gamla Drakar och Demoner-grejer 491

Off Topic
1. Inte bara Nogger, utan nu också... 2359
Om glassens ev. rasism
2. Blaj om rollspelares politik 1775
Om rollspel är höger eller vänster
3. Forum Fight Club 1655
Vem vill du slåss med på forumet?

Rollspelarkultur
1. Låtom oss skapa lite kultur tillsammans! 4161
Stafettskrivande
2. Rollspelsgenerationer 2801
Klassificera rollspelarna efter när dom började spela
3. Fräckaste trollkarlen genom tiderna? 2524

www.rollspel.nu
1. trobergs banning 4865
2. Wrnu gnälligt och negativt? 3151
3. T-shirts någon? 2981
ska vi ha www.rollspe.nu-tshirts?

Zinescene
1. Sverox byter ansikte igen 4754
2. Nya Sverox. Vad tycker ni? 2145
3. jobba med tidning? 1353

Först och främst kan vi konstatera att i mutant handlar frågan om coolaste vapnet, i western om bästa vapnet. Att oanvändbara färdigheter får plats på DoD-listan är kanske inge större överaskning och mutanttrådarna stämde alla tre väl överens med mina fördomar. Är det en slump att det är just neotechforumet som har två urspårade trådar som mest lästa? Inte oväntat återfinns systemkriget under skräckrollspel. Kanske lite mer förvånande att hitta två humortrådar på rollspelsforumets topp-tre. Kändisfaktorn återspeglar sig på mest lästa wrnu-tråd och största zinet dominerar zinesceneforumet. Slutligen så är Eon-forumisterna uppenbarligen väldigt lyhörda när en moderatoruppmaning fått plats som en av tre mest lästa trådar.

ripperdoc

Myrmidon
Slutligen så är Eon-forumisterna uppenbarligen väldigt lyhörda när en moderatoruppmaning fått plats som en av tre mest lästa trådar.

Det låter bra, men tyvärr är det en felaktig slutsats. Moderatoruppmaningen var en klistrad tråd som fanns längst upp på forumet i minst ett år (lång tidsrymd i vilket fall). Självklart hann ruggigt många läsa den under tiden. Nu har den avklistrats men ligger fortfarande kvar i forumet. Så rimligtvis borde den uteslutas ur jämförelsen.

/RipperDoc

Quadrante

Grisbonde
nä, vafför då

Så rimligtvis borde den uteslutas ur jämförelsen.
Statestik bygger på observationer inte på omständigheter.
Så om kriteriet är mest lästa inlägg, så har det "ingen betydelse" om den varit klistrad.

Ser man det så här, efter din kommentar, så är förhållandet mellan att ha läst inlägget och följt inlägget 0,2. (korrelans).

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Tre frågor

Rälsning? (styrda äventyr där det är svårt att sas ta en sidoväg eller vad?)

Hur funkar det därna D20 systemet då?

Har alla nu enats om att BRP är över och vilket system föredrar man (ang att jag är hopplöst efter för att tro det :gremsmile: ?

Jag tycker det här var särdeles skoj att läsa. Och Krille - det här låg under makarforumet men flyttades så du tänkte nog rätt.

Rising

Vila i frid
Tre svar

Rälsning? (styrda äventyr där det är svårt att sas ta en sidoväg eller vad?)
Juppz. Typ att det står i "manus" att någon skall dö på ett sådant sätt att man tänker "jamen om spelarna gör -si- eller -så- ... kommer mordet verkligen kunna ske då? Spelledaren måste styra handlingen rätt hårt..."

Hur funkar det därna D20 systemet då?
Systemet i sig är inte så konstigt: ett slag med T20 + Värde som skall komma över Svårighetsgrad. Men med i systemet så kommer också en uppdelning i färdighetspoäng och Feats (specialregler; typ särskilda yrkesförmågor), samt levlar, hit points och klasser.

Har alla nu enats om att BRP är över
Nä, överlag så är det många som återgått till något BRP-liknande. Här på forumet så är det bara BRP:s "tennismatcher" i närstrid som är hopplöst ute. Alltså att man agerar varannan gång; slag och parering följt av nytt slag och kanske en ny parering, osv. De flesta föredrar numera någon sorts motståndsslag istället; ett "fäktningsslag" för att se vem som fäktas bäst och som får en möjlighet att skada den andra.

Krille

Super Moderator
Re: [NOT] Quadrantes grejs

Jag kommer aldrig någonsin att komma ihåg de där namnen. Det går helt enkelt inte. Jag vet exakt vad jag menar och tycker det är skitbra, men namnet rinner bara bort.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Tre stjärnor

...till dina svar. Det enda som gjorde mig lite nojig var ditt svar ang närstrider. Jag förstår problemet med tennismatcher; börjar själv uppleva det i mitt system även om man kan köra viss taktik med paradsystemet. Men hur får man det mer spännande med det sätt du beskriver? Om man slår högre/lägre ges mer variationer i skada/mer skada/fler träffområden?

Helmgast
Rälsning [OT]

När jag praktiserade på Neogames sprang det runt en del praoisar där (omyndiga praktikanter). När Eon III skulle skrivas så kom vi in på att prata om rälsning (till rollspelskapitlena). En praois frågade vad rälsning var för spelstil och Nallo svarade "gissa". Svaret blev: "Det är väl en sån spelstil där man kan åka fram och tillbaka mellan olika platser och själv välja hur man ska förflytta sig, ungefär som spårvagnsnätet".

Så ordet går helt enkelt att dubbeltolka.

Krille

Super Moderator
Re: Tre stjärnor

"Men hur får man det mer spännande med det sätt du beskriver? Om man slår högre/lägre ges mer variationer i skada/mer skada/fler träffområden?"

Jadu, det där är ett föremål för evig träta. Till att börja med så ska man nog fråga sig "vad är spännande"? När du har svaret på den pumpluringen så kan man börja fundera på hur man når dit. Så jag tror att du tittar på detaljer alldeles för tidigt.

Ett ganska bra sätt att designa ett stridssystem är att designa det som om man gjorde ett brädspel eller ett datorspel, och att göra alla komponenter så färglösa som möjligt. Man slåss inte med sköld och bredsvärd, utan med vänsterhandskorkskruv och gaffel, och eventuella specialtekniker heter saker som "ge skada-specialteknik", allt för att systemet ska vara så distansierat från formgivningen som möjligt. I så fall kan man testa själva systemet för sig och bygga systemet så att systemet blir kul. Sen kan man byta ut de färglösa komponenter mot det som ska vara i spelet - då först slåss man med sköld och bredsvärd och använder tekniken Kwons Slaga.

Syftet med det här arbetssättet är att separera mekanik från fluff, så att man kan testa dem för sig. På så sätt så kan man upptäcka huruvida fajten bara är rolig på grund av att det är min rollperson som är insyltad, eller trots att det är min rollperson som är insyltad.

Ska vi flytta den här deltråden till makarforumet igen?

Quadrante

Grisbonde
Re:ingen kommer ihåg mig.

Jo jag har noterat det.

och det gäller inte bara dig. Combatolito är väl det lättaste av dem tu.
Tänkt på det lite, men fokuset var inte att de skulle vara lätta namn,
utan att de skulle kännas rätt.

Ett bra namn är ett enstavit eller ett med x i har jag hört, men jag tror att
det snarare handlar om "något att koppla det till". World of Synnibarr RPG är svårare
att komma ihåg än Shadows and dust RPG. (eller SoR)

Big Marco

Läskig
Re: Tre svar

Nä, överlag så är det många som återgått till något BRP-liknande. Här på forumet så är det bara BRP:s "tennismatcher" i närstrid som är hopplöst ute. Alltså att man agerar varannan gång; slag och parering följt av nytt slag och kanske en ny parering, osv. De flesta föredrar numera någon sorts motståndsslag istället; ett "fäktningsslag" för att se vem som fäktas bäst och som får en möjlighet att skada den andra.

...vilket bara är en tennismatch med lägre upplösning. Faktiskt.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Nej. [ANT]

”...vilket bara är en tennismatch med lägre upplösning. Faktiskt.”

Eftersom kombattanterna inte slår varannan gång så är det alltså inte alls en tennismatch. Faktiskt.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
OK! (OT)

Dra reglerna i detalj och jämför med tennismatchen. Grymt intresserad.

Rising

Vila i frid
Re: OK! (OT)

Dra reglerna i detalj och jämför med tennismatchen.
Det finns inga regler att dra "i detalj", då både motståndsslag och tennismatcher är två principer som kan tillämpas på väldigt många olika sätt. Men här är två grunder:

Tennismatch
A och B slår först ett initiativslag, av tradition baserat på smidighet/snabbhet. Den som vinner får anfalla, och den andra blir försvarande. Om anfallsslaget lyckas medan försvarsslaget misslyckas så utdelar anfallaren skada på försvararen.
Variationer: Främst kring vad personen som tappat initiativet skall göra. Vissa spel menar att det inte kostar någon handling att försvara sig, och att den andre därmed skall få banka tillbaka när det blivit hans tur, medan andra spel har mekansimer som ser till att långsamma personer i stort sett får välja mellan att antingen parera eller löpa hög risk att ta skada och sedan få slå tillbaka.

Motståndsslag
A och B slår först ett fäktningsslag, av tradition baserat på stridsfärdigheten. Den som vinner anses ha brutit sig igenom den andres försvar och får således utdela skapa på den andra.
Variationer: Främst förslag som gör att vunna fäktningsslag ger en ett övertag, och att det krävs tillräckligt stort övertag för att få utdela skada på den andra. Det finns också variationer som besvarar frågan "kan inte båda skada varandra samtidigt?", exempelvis genom dubbla fäktningsslag.