Ämne 2 och 3 pratas inte alls här. Möjligen pratas ämne 3 på DoD-respektive Eon-forumet, men det har varit hejjans tyst på den fronten under väldigt lång tid. Folk har väl lärt sig att det inte är någon idé att sandlådetrolla ("mitt system är bättre än ditt!" - "nähä, det är det inte alls!"), eller nåt.
Får jag, utan någon egentlig efterforskning, ta fram några populära ämnen, så skulle jag vilja lista följande i någon form av oordning:
<ul type="square">[*]
Tärningspölar eller inte: En "tärningspöl" definierar jag inte som en stor näve med tärningar som slås, utan en stor näve tärningar som slås och där varje tärning jämförs för sig. Shadowrun och Storyteller är tärningspölssystem enligt denna definition, Eon och Star Wars är det inte. Tärningspölar ger kul möjligheter som satsning (se till exempel Riddle of Steel som använder den möjligheten), men ger å andra sidan konstiga fördelningar (se alla diskussioner om Storyteller-systemet).
[*]
Nya grundsystem: Folk brukar ibland hitta på nya sätt att göra saker i rollspel. För att ta exemplet "dyrka upp en dörr". I BRP slår man helt enkelt under ett värde med en procenttärning eller T20. Lyckas man går dörren upp. Nu brukar folk inte nöja sig med det, utan hitta på alla möjliga konstiga varianter. Själv gillar jag till exempel att vända på det: slå högt är bra i alla lägen, så en tärning plus värde över svårighet är bättre enligt mig än en tärning under värde minus svårighet.
Sen kommer en massa konstiga idéer om tärningspölssystem och saker man kan göra med dem (se ovan), hur man gör långa och komplexa handlingar, varför man just måste använda tärningar, varför man måste använda siffror som värdemätare (jag är rätt stolt över ett
adjektivbaserat system som jag hittade på som respons på att sifferlösa system oftast bara ersätter sifferskalan med en ganska godtycklig serie ord), hur man får konstiga fördelningar (Rising var rätt inne på kamelpuckelfördelning ett tag), och så vidare.
[*]
Stridssystem: Allt ifrån enskilda detaljer som vilka färdigheter som bör ingå, till helt nya koncept som satsning och att ta hänsyn till förlorad gard och mark i närstrid (se Duellito eller vad nu Quadrante kallade sitt system).
En del av den här diskussionen brukar tillägnas varför kroppsdelar är bra/dåligt eller varför initiativ är bra/dåligt. Ibland avbryts den av långa nördorgier i riktig fäktkonst/kampkonst, ofta med en klase självutnämnda kampsportskillar på de olika sidorna som mest sandlådar om att deras stridskonst är häftigast och att den andres suger stenfett.
[*]
KP kontra skadenivåer: Den här har inte varit uppe så ofta, men den kan dyka upp ibland.
[*]
Upphovsrätt: Peter Brinks lilla älsklingsämne. Så fort nån säger "copyright" så är han där och länkar till sin upphovsrätts-FAQ. En gång i tiden så ledde det till några urspårade trådar om huruvida allting ska hamna i public domain eller inte, men det var länge sedan. Nu är det mest vanliga frågor om upphovsrätt, samt en massa bråk om d20 och OGL. Vilket för oss till...
[*]
d20 och OGL: Sårry, Nicke, du är hejdlöst efter om du tror att det är BRP kontra icke-BRP eller Eon vs DoD som är på tapeten. Det där var möjligen åttital respektive tidigt nittital. Idag pratas det om d20-systemet (Dungeons&Dragons, inte BRP med T20) och dess dominans av marknaden, effekterna av d20-licensen, och de konstiga open gaming-licenserna OGL och d20, vad de har för effekter på mina spel, och vad de har inneburit för marknaden. Här är stämningen het: "dumknullad i fontanellen som barn" är ett exempel på ordval som används i den här debatten.
Det här ämnet har börjat lugna ner sig en aning, delvis på grund av att en av de mest antagonistiska debattörerna har bannats och en annan av de mest antagonistiska debattörerna (undertecknad) lugnat ner sig ett par hekto.
[*]
Magi: Alltid ett populärt ämne, men det har varit ovanligt tyst om saken på väldigt länge. Under de senaste veckorna så har det varit två trådar om det, men annars så har det varit tyst. Det känns lite som att folk väntar på något paradigmskifte alternativt accepterar de vanligaste modellerna (improvisation från ett par färdigheter, besvärjelselistor, eller besvärjelselistor med möjlighet att bygga egna besvärjelser, typ) som de enda.
I samband med magi så brukar det pratas en del om Tolkien och magin i Midgård och hur trist det är med avsaknad av mystiken i magin, men annars händer inte så mycket.
[*]
Andra delsystem: Det finns mer i rollspel än färdigheter, strid och magi, men det verkar en del inte ha upptäckt än. Ibland kommer någon och försöker uppfinna nya hjul, som till exempel prylbyggarsystem, drömsystem och andra konstigheter. De brukar pratas en stund och sedan glömmas bort.
[*]
Existentiella frågor: Tja, i det här sammanhanget så är det mest frågor i stil med "behövs grundegenskaper" eller "prestationsrollspel kontra sociala rollspel". Här ifrågasätts de absoluta grunderna i hur man förväntar sig att ett rollspel ska vara. Till exempel, måste man alltid
prestera något (dyrka dörrar) i rollspel, eller kan man kanske göra andra saker som man ska skapa regler för? Samberättarrollspel har varit populära i det här sammanhanget: idén är att spelledaren inte leder ett äventyr, utan att spelgruppen tillsammans berättar äventyret och att gränsen mellan spelledare och spelare suddas ut eller tas bort helt.
[*]
Erfarenhet och förbättring: Åjävel vad det här ämnet kan få folk att explodera. Se, det finns två skolor kring det: "morötter är goda" respektive "jag behöver fanimej ingen jävla morot!", och de två skolorna enas i bästa fall om att vara oense. Sen finns det en klase vanligt folk också, som anser att rollspel utan erfarenhet är trasiga. Klart man ska bli bättre! Tanken att inte bli det föreligger dem inte ens, utan det handlar mest om huruvida man ska ha en realistisk takt eller en kul takt.
[*]
Ståryflödesmekanismer: Rollspel är trots allt ett medium där man skapar/berättar en ståry. Trots det så finns det väldigt lite stöd för att skapa den traditionella uppstegrande ståryn i västerländska medier. Tvärtom, rollspel är verkligen antiklimaktiska! Vi skippade till exempel den hemska slutstriden i Shadows över Bögenhafen med en jättelistig men antiklimaktisk mutning av stadens klockare, så att ritualen som skulle utföras vid midnatt inte utfördes vid midnatt. Så jävla listigt och smart, men samtidigt så jävla odramatiskt!
Det är ju något som de som till exempel spelar Star Wars eller Sagan om Ringen har problem med: dessa är ju ärke-episka stårysar, som definitivt borde följa den västerländska uppstegrande dramaturgin men som på grund av rollspels egenheter alldeles för ofta inte gör det. Så då och då så ploppar det upp lite intressanta frågeställningar om hur man reglerar ståryflödet så att det faktiskt stegras med tiden till ett klimax.
[*]
Spelvärldspresentationer: Det har inte så mycket med regler att göra, utom att det ibland kan spinna iväg olika regelmoment ur dem. Flygstridsregler brukar ploppa upp i samband med spelvärldar med flygstrider i, till exempel.
En hel del av spelvärldspresentationerna kan delas in i två sorter: en ny DoD fast utan ankor, eller en värld där konstruktören medvetet försöker låta bli att skapa en ny DoD fast utan ankor. De förra trådarna brukar spåra ut i trådar om standardfjantasy och om Jordans-Eddings-Tolkien-triangeln, medan de senare antingen beskrivs som skitfräcka av alla inblandade och sedan rinner ut i sanden, eller inte begrips och försvinner. Bland de notervärda undantagen är Staden, som fortfarande inte begrips och betraktas som skitfräcka av alla inblandade, och som trots detta fortfarande pågår.
[*]
Hjälp: "Hej ja skriver ett nytt rollspel men ny behöver ja hjelp kan nån komma på nåra bra namn på städer länder å sånt snälla svara snabbt!!!!111" Det är den ena sorten. Den andra sorten är "var hittar jag bilder till mitt rollspel?" eller "kan nån rita åt mitt rollspel för jag ritar så fult". Nära besläktat med det är...
[*]
Tekniska frågor: Hur layoutar man? I vad layoutar man? Varför vill folk använda LaTeX för att göra layouter? Hur gör man PDFer? Hur mycket kostar det att trycka rollspel? Hur skriver man rollspel? Hur... et cetera.[/list]
Fler ämnen finns förstås, men dessa är de som jag minns mest.