Nekromanti Statistik - för er inbitna rollsel.nu'are

Big Marco

Läskig
Re: Nej. [ANT]

Ah, du har rätt - i mitt huvud såg jag att parterna var dessutom jämnbra, blir det tennis.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Det blir väl snarare…

…slantsingling? Båda parterna har 50% chans till vinst, och den ene av dem kommer ju vinna – det kommer inte bli oavgjort på så sätt att båda blir skadade (såvida man inte drar till med någon av specialarna Riz nämner nedan), och chansen för att båda klarar sig helskinnade är ju rätt liten (beroende på tärningsmekanik, förstås). Grundprincipen med tennis är väl att den ene parten (vi kan kalla honom Albert) agerar först, varvid motståndaren (vi kan kalla honom Bertil) reagerar, varvid Albert i sin tur reagerar på Bertils reaktion, varvid (…).

Så blir det ju helt enkelt inte med motståndsslag, för enligt den principen händer ju allt samtidigt. (Nu ignorerar vi vad som faktiskt händer i spelvärldens fiktiva verklighet, och fokuserar istället på vad systemet i sig talar om för oss; även med tennismatchsystem så kan man ju föreställa sig att allt sker samtidigt, men runt spelbordet gör det ju bevisligen inte det – det gör det dock med motståndsslag.)

Så jag ser inte riktigt hur det blir tennis ändå. Möjligen kan det bli slantsingling (eller sten/sax/påse) enligt ”bäst av tre”-principen…

Big Marco

Läskig
Re: Det blir väl snarare…

Hmm, jo. Sant. Jag står korrekterad.

Det är rätt spännande - Just nu skriver jag på ett motståndsslagsbaserat stridssystem, jag har skrivit två tennis-system tidigare (Eon + Viking) och ett ... ja... turordningsystem (?) i form av Neotech 2. Enligt trendgurus här så är jag trendig mtp att motståndsslag är trendiga, eller?

Selly

Level 5 Laser Lotus
Trendigt. [OT/ANT]

”Enligt trendgurus här så är jag trendig mtp att motståndsslag är trendiga, eller?”

För att vara riktigt trendig så skall man väl dessutom ha en hel hög spelarinteraktion; gärna med roliga egenheter som taktikkort, satsningsmöjligheter, etc. Det är åtminstone intrycket jag fått. ^_^

Helmgast
Eontennis

Eon är väl med sin uppdelining mellan anfallare och försvarare lite mer än bara tennis? Om nu tennis är att man slår varannan gång så är ju Eon inte tennis.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Eontennis

”Eon är väl med sin uppdelining mellan anfallare och försvarare lite mer än bara tennis? Om nu tennis är att man slår varannan gång så är ju Eon inte tennis.”

Jag tycker att Riz säger det bra här. Eon har visserligen ett lite annorlunda initiativsystem (samt en mängd påbyggnadsmekanismer i och med alla ämlans stridstekniker), men i grund och botten så är det fortfarande en tennismatch.

Helmgast

Jag är skeptisk till att bunta ihop som Western figurspel (deltagarna slumpar fram initativvärde på 1-20 varje runda, högst börjar handla, sen näst högst osv) med Eons system med anfallare och försvarare.

Eon kan ju lika gärna ses som en variant på motståndsslag då att vinna initiativet i Eon handlar om att bryta igenom den andres gard.

Stridsteknikerna och varianterna lämnar vi därhän tills vidare.

Selly

Level 5 Laser Lotus

”Eon kan ju lika gärna ses som en variant på motståndsslag då att vinna initiativet i Eon handlar om att bryta igenom den andres gard.”

Snarare tvärtom: Eon inför ett tennismoment även i initiativet. Traditionellt sett så rullar alla sina tärningar, och den som slår bäst går först – ett motståndsslag, mer eller mindre. När man rullar sina tärningar för initiativ i Eon så är det inget motståndsslag, utan en som är offensiv (förra rundans försvarare, som försöker ta initiativet) och en som är defensiv (förra rundans anfallare, som försöker hålla initiativet); dessutom bollas ju rollerna fram och tillbaka hela tiden, vilket gör det hela ännu mer tennisartat. När sen själva initiativet är avgjort är resten av systemet också en tennismatch, med dedikerade anfalls- och försvarsslag – inga motståndsslag.