Nekromanti Statistiska Centralbyrån

Yheela_UBBT

Veteran
Jag fick ett brev på posten idag, från ovanstående byrå...
Det var en undersökning av hur studenter med utländsk bakgrund såg på universitets/högskolestudier.

Jag har faktiskt aldrig sett mig som utländsk... så min första reaktion var ett asgarv.
Men sen slog det mig att jag nog faktiskt är det, mina föräldrar är från Finland och det gör ju mig till utlänning
(2:a generationens invandrare, men fortfarande utlänning i statistiken).
Min poäng?

Att det är skillnad på utlänning och utlänning. Och att jag inte har funderat så mycket på det faktiskt.
Så: Ut med mig jävla utlänning! :gremgrin:

Eksem

Champion
En kille som arbetade här som någon slags skivbolagskille, amerikan, som inte kunde ett ord svenska; förklarade att så länge man har pengar och är vit så går det rätt bra att vara utlänning i Sverige. Extra bra om man är amerikan.

Phelan

Hero
Jag har en kompis som formellt är dansk (född i Sverige av danska föräldrar men har bott här utom några år då han pluggade på danskt universitet). Då han kom tillbaka efter studierna fick han ett fint litet introduktionshäfte från Migrationsverket om Sverige!

Mvh / Phelan

Ceram

Hero
utläningskap

Jag har faktiskt aldrig sett mig som utländsk... så min första reaktion var ett asgarv.
Men sen slog det mig att jag nog faktiskt är det, mina föräldrar är från Finland och det gör ju mig till utlänning
Som arbetande på ett jobb med mycket hög procent människor med invandrarbakgrund och sånt vet jag hur det hela ligger till egentligen.
Svenskar är svenska.
Adopterade är svenskar.
Finländare är svenska även om vissa själva hävdar att de är utlänningar.
Tyskar, österrikare, engelsmän, nordamerikaner, danskar, norrmän och schweisare är svenskar.
Polacker och balter är nästan svenskar.
Ryssar, fransoser, balkanfolk och italenare är lite svenska.
Spanjorer är inte svenska för de blir latinamerikaner istället tack vare språket.
Turkar och utomeruropeer är utlänningar även om de är väldigt svenska.

/Ceram, bringare av avancerade sociologiska utredningar.