Statusen på Eon IV är att det mesta är klart när det gäller text och regler. Nu vet jag att vi har sagt att det mesta har varit klart en lång, lång tid men det är mer sant än någonsin.
Vi har skaffat en illustratör som har arbetat med att få fram den rätta känslan för det Jargiska kejsardömet och nu börjat producera bilder för folkslag och yrken (ja - ni ska få se när vi har något att visa). Likaså har vi tagit fram ett antal olika Layoutförslag och arbetat en hel del med att få rätt typsnitt och känsla och även här känner vi att vi är nära att slå huvudet på spiken.
Magireglerna är färdiga. Det finns besvärjelser, böner, ceremonier och mycket mer. Jargiska kejsardömet är beskrivet. Spelledartips och hur man bygger äventyr. Tabeller och regler för att skapa rollperson. Yrken och utrustning. Vapen och vapenegenskaper och så vidare.
Men... och det är ju alltid ett men...
Där vi är just nu är att vi håller på att slipa på strids och skadesystemet. Det här har vi gjort i flera olika versioner och testas oss fram. Vi har haft versioner med extrem detaljrikedom och andra som varit snabba och enkla men kanske lite smaklösa.
Vårt mål är att skapa ett stridssystem där man som anfallare och försvarare har ett antal taktiska val som faktiskt spelar roll. Ett system där det vapen man hanterar har mer inverkan på hur man slåss än bara initiativ och skada. Ett system som ska vara snabbt med precis rätt mängd tärningsslag som behövs för att få en bra känsla för utfallet.
Likaså så vill vi att skadorna man får i strid skall tillföra spänning och drama. Några ska vara direkta som stjälper om striden och förutsättningarna såsom att ett vapen slås bort, man blir tillbakaknuffad, blod i ögonen som distraherar en till en elak träff i underlivet. Andra mer långvariga såsom en punkterad lunga, en dödlig infektion eller en kraftig inre blödning.
Så vi är i en viktig kalibreringsfas just nu. Att skapa något som är detaljerat och samtidigt snabbt och enkelt är svårt så vi försöker hitta balansen i detta.
Men... och det är ju alltid ett men... på bara de senaste veckorna har speltesten lett till stora förändringar dels när det gäller hur man hanterar skada både för spelare och spelledarpersoner samt hur initiativet sköts i strid. Två förändringar som snabbat upp spelet avsevärt och samtidigt gjort det mer taktiskt intressant.
Nu måste vi bara speltesta dessa och se så det inte är några buggar. Skriva om strids och skadekapitlet.
Medan detta görs så layoutas de övriga kapitlen och bilder petas in där de hör hemma.
När det gäller tidsplanen så är jul lite väl positivt. Vi vill att boken ska kännas komplett, färdig och spelbar och inte bli sönderstressad i sista stund. Så räkna med att det kommer ut i början av 2013, kanhända till GothCon.