Nekromanti Status

Rikard J

Veteran
Tänkte bara höra hur många som överlevt julen och som kommer att kunna leverera sina artiklar och bilder till den 5:e. Dessutom undrar jag hur det går för korrekturläsarna, får ni in material i en jämn ström och klarar ni av att hantera allt som kommer in?

EN till sak, vi på sättningen skulle gärna vilja veta hur vi ska kunna skilja på korrekturläst och "okorrat" material? Jag föreslog i ett tidigare inlägg att det skulle stå högst upp i texten tillsammans med all annan information som inte var brödtext.

Så ligger det till, allt material som kommer in till oss utan en TAG som säger att det är korrekturläst kommer att läggas åt sidan i väntan på den korrekturlästa varianten. (Läs: Vi gör en grundsättning och hoppas att det inte blir allt för många förändringar)

Men men, Gott nytt åt på er och i Januari gör vi en Djävulsk bra tidning, eller hur???

Layout och Design, Codex (Tillsammans med Johan L)

G

Guest

Guest
Jag överlevde.

Ni ska redan ha fått min tennfigurmålarartikel och bilder. Min nästa serieartikel kommer innan den 5:e. För att inte dränka korrläsaren så här i sista minuten och för att korrläsaren eller någon annan skrev om saker i mina andra artiklar tänker jag helt sonkia skicka direkt till er layoutare så att det blir rätt den här gången.

Daniel Schenström

Snow

Swashbuckler
Som tråden under antyder är jag i princip klar med mina kartor (den andra, över staden är klar den också). Jag väntar på lite klartecken från författaren bara. Slutliga bilder allra senast den 2:e

Markus Borbely

Snow
Dead, but still walking around

Azagthoth

Myrmidon
En intressant fråga. Jag är numera (eller från i morgon egentligen, eftersom jag sade åt den gode Ola att jag inte kunde tillträda före decembers slut) samordningsansvarig för korrekturläsarna och har en liten sak jag skulle vilja påpeka. Jag har inte fått en enda liten text till bjorn@rollspel.nu. Detta kan betyda tre saker:

1. Texter har skickats till annan korrekturläsare.

2. Texter är inte färdiga, eller har inte skickats till korrekturläsare.

3. Texter har skickats till mig, men inte till bjorn@rollspel.nu (vilket fram till 12/1 är den enda adress jag har tillgång till).

Om alternativ ett gäller är det ingen fara, de övriga två är det värre med. Det är inte kul att korrekturläsa, speciellt inte om det kommer texter för ca 70 sidor som skall korras på mindre än fem dagar.

Hur ligger det till egentligen?

/Björn, korrekturläsarsamordnare

/Azagthoth

Krille

Super Moderator
Följande artiklar arbetar jag med:

* Redigerar Hattens text om krut i Mundana, borde kunna skickas på korr den 2e.
* En artikel om att skriva rollspel. Kan skickas på korr den 2e.
* Spå din rollperson - hur man skaffar en personlighet och historia till sin rollperson med hjälp av en tarotkortlek. Borde kunna skickas på korr den 2e.
* Krig och hur man passar in det i rollspel. Hinner inte bli klar till #7.

Huruvida ni vill ha artiklarna är en annan femma. /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Riddaren

Swashbuckler
Jag har inte sett en enda text...men jag ger en mot fråga. Det är väl inte så många som vet vilka korrekturläsarna är?

Det gör det ju svårare att skicka dessa till några andra än Björn (som är samordnare).

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

hatten

Swashbuckler
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Följande artiklar arbetar jag med:

* Redigerar Hattens text om krut i Mundana, borde kunna skickas på korr den 2e.
* En artikel om att skriva rollspel. Kan skickas på korr den 2e.
* Spå din rollperson - hur man skaffar en personlighet och historia till sin rollperson med hjälp av en tarotkortlek. Borde kunna
skickas på korr den 2e.
* Krig och hur man passar in det i rollspel. Hinner inte bli klar till #7.

Huruvida ni vill ha artiklarna är en annan femma.

- Krille
http://www.foxtail.nu
<p><hr></blockquote><p>Följande saker syslar Hatten med...
*Är tacksam över det redigerings arebete som Krille gör.. ( troligen lysande med tanke på allt han brukar göra )
*Funderar över nya artiklar till Eon,
*Uppdaterar sin hemsida..
*Börjat fundera på att skissa lite på de psykologiska och kulturela olikheterna i Dvärgar, Alvers och Tirakers samhälle... ( Um ja ork vill säga.. )

Azagthoth

Myrmidon
Mitt jobb som samordnare är att agera målbur för alla texter. Dessa fördelar jag senare över till mina kära medarbetare.

Jag skulle gärna se att vi har en deadline innan texter skall vara på korrektur också, så att vi som arbetar med den biten inte sitter med ett dussin artiklar kvällen innan layoutarna vill ha alla texter. Ett litet förslag bara...

/Azagthoth

Rikard J

Veteran
Deadlines

Som jag påpekat redan tidigare, det behövs deadlines och de behöver hållas för att vi ska kunna göra världens bästa tidning utan att vi arbetare ska lastat ihjäl... Vi måste arbeta fram riktiga riktlinjer till nästa nummer, därefter ska vi modifiera dem så att de fungerar... nummer 10 måste var helt och håller organiserat, så ser jag det...

Ha det superhärligt i kväll, sup inte ihjäl er!

G

Guest

Guest
Korrekturläsare i all ära, men om dessa ändrar i texten så att meningen blir fel vad nytta gör de då. Att leta stavfel kan jag givetvis förstå men finns det oklarheter vill jag gärna att ni hör av er tillbaks till mig som skribent. I gengäld för detta privilegium är jag villig att flytta fram min egen deadline till 10 dagar innan sättdeadline.

Tack på förhand.

Daniel Schenström

Azagthoth

Myrmidon
Korrekturläsare i all ära, men om dessa ändrar i texten så att meningen blir fel vad nytta gör de då.

Mer eller mindre ingen alls. En vettig arbetsordning är skribent-korrläsare-skribent-korrläsare-skribent-korrläsare-layoutare. Stegen "skribent-korrläsare" upprepas till texten är bra och korrläsaren skickar alltid tillbaka texten till skribenten så denne kan godkänna korrekturen. Codex har dock inte kommit så långt i sin arbetsordning, för mig verkar det som om skribenterna har svårt att överhuvudtaget få in texterna innan deadline (nu endast fem dagar kvar, ännu ståtar korrekturarna med noll texter).

Hoppas alla hade det trevligt ikväll, min kväll var (för de som nu må vara intresserade) helt okej.

/Björn

/Azagthoth

G

Guest

Guest
Problemet med deadline är just att det är deadline då artiklarna ska vara inne, något annat har inte sagts. Det finns ingen korrekturläsardeadline senast jag kollade. Det går säkert att ordna.

Daniel Schenström

Azagthoth

Myrmidon
Det finns ingen korrekturläsardeadline senast jag kollade. Det går säkert att ordna.

Vilket jag med bland annat det förra inlägget försökte säga. Det blir både mindre arbetsbörda för oss korrekturare och skribenter blir inte missnöjda över att en text förvrängs till oigenkännlighet.

Alltså, fram för en deadline då texter skall vara på korrektur, sedan en deadline för oss korrekturarbetare innan texter skall vara hos layoutarna. Korrarnas deadline behöver inte vara känd för utomstående (så att folk verkligen försöker hålla deadline).

/Björn

/Azagthoth

Riddaren

Swashbuckler
"Problemet med deadline är just att det är deadline då artiklarna ska vara inne, något annat har inte sagts. Det finns ingen korrekturläsardeadline senast jag kollade. Det går säkert att ordna."

Det gör det...men antagligen inte till nästa nummer (#7). Varje inblandad kan ju kolla de kommande 2-3 numren hur mycket tid det går åt, och sedan räknar baklänges så har vi fått en struktur till #10. Dvs layoutarna kollar sin tid att layouta, den tiden läggs till det som tar för korrekturläsarna (får nog lägga till lite tid pga, att texterna kan vandra fram och tillbaka mellan skribent och korrekturläsare. Sedan kan en tid då texter senast skall vara inne sättas, för varje nummer.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Ola

Swordsman
Re: Deadlines

Det kommer dead-lines!

Det viktiga var att sparka igång en korr grupp så fort som möjligt :) Meningen är att det senare skall flyta in artiklar löpande och inte endast till specifik dead-line. Dead-line för artyiklar är den 5/1 och sedan skall artiklarna till Björn som har ett gäng dagar på sig att korra och sedan direkt till layoutarna. Men helst ska inte allt komma in till Björn samtidigt, och layoutarna blir bara glada om de kan layouta vissa bitar LÅNGT i förväg.

Codex är lite i sin linda när det gäller rutiner och medarbetare, det var ju inte länge sedan jag gjorde nästan allt själv... Men det kommer. Mer förslag, åsikter!

Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu

AndreasOlsson

Veteran
Får tyvärr säga att arrangera Lajv och att arrangera LAN tar på resurser. När man dessutom ska hinna fira jul o nyår så försvinner tiden totalt. Kommer med en artikel rörande World of Darkness och en rörande vampire och vampire lajv snart... troligtvis runt den 20-30/1...
Försent alltså... :-(

Don not be afraid. Be terrified.

hyperdrive

Veteran
Jag är klar med version 1.17 av Eon-äventyret och kartorna är klara (Tack Markus!). Jag vet inte om texten är korrekturläst av någon.

/Kristofer

Azagthoth

Myrmidon
För att någon korrekturläsare skall kunna korra texten måste den skickas till korrekturarna (och jag har inte fått någonting, tre dagar kvar...).

Fortfarande är det bjorn@rollspel.nu som gäller.

/Björn

/Azagthoth

DanielSchenström

Swashbuckler
Om material saknas

Med tanke på att det inte verkar finnas mycket inne, vad kommer att hända? Framflyttad deadline eller ska dom av oss som snabbt kan sno ihop något satsa på att inkomma med nytt material?

Daniel Schenström

Rikard J

Veteran
TIDSÅTGÅNG

Vi layoutare sätter tidningen på 3 veckor om vi kan jobba 8h om dagen utan att bli störda. Det är den tid som hittills har åtgått iallafall... Möjligtvis tar det kortare tid om vi inte har mycket att göra under tiden... Som det har varit nu har vi jobbat mellan 09.00 till 16.00 med skolarbete och sedan 17.00 till 03.00 med Codex. Om vi har mindre skolarbete eller får längre tid mellan korr-deadline och sätt-deadline kanske vi kan jobba effektivare... Det är jobbigt utan riktigt med sömn och någon som helst fritid under 3 veckors tid...