Arfert;n207856 said:
De tidigare versionerna hade varit bra om de hetat något annat än Drakar och Demoner, de hade inte fattat vad namnet stod för. Nu gör det rätt, med att separera DoD och Trudvang som separata spel.
yokowermland;n207920 said:
RMs Trudvang är skitballt och hela svarta solen kampanjen något av det bästa jag spelat men det behövs en tydlig separation mellan DoD och Trudvang.
Jag håller inte med.
Efter typ ett decennium utan ett traditionellt DoD, men däremot med ett Chronopia, behövdes en produkt som nytände varumärket. Det hade inte gått med en retro-DoD då, eftersom nostalgi-vurmen inte riktigt tänt och blivit hipster-inne. Det behövdes istället en ny spelvärld och en ny produkt med en tydlig ny identitet, men ändå ett traditionellt anslag, som kunde bygga upp en ny fan-bas och få varumärket att överleva till nu.
På så sätt var DoD Trudvang HELT rätt.
Sen kan jag gnälla en hel del på att reglerna var totalkajko, att kvinnosynen i DoD-böckerna var väldigt skev, att äventyrsserien snarare var en krönika över en kampanj som spelledaren kan läsa upp för spelarna, och att digitalsatsningen var korkad, men det är detaljer. Jag tycker inte att DoD Trudvang är en bra produkt av dessa skäl, MEN DoD överlevde genom att Trudvang hade en så egen stil som inte fanns någon annanstans.
Poängen är att utan DoD Trudvang hade nog inte DoD Retro varit möjlig.
Och inte nog med det: tack vare DoD Trudvang kunde även varumärket Mutant komma tillbaka och överleva först i Järnringens regi och sedan i Fria Ligans, och det banade också väg för Symbaroum och Coriolis.