Nekromanti Stealth Game intresse koll.

Zappline

Veteran
Hej Alla. Återvänder till forumet efter mängder av år.

Tänkte höra med er om det finns något intresse för ett Stealth Action RPG?

Grundidén är ett ypperligt enkelt och "minimalistisk" tärningssystem då jag ogillar att fler och fler använder komplicerade system med besvärliga uträkningar och stora siffror.
Systemet baseras på ditt Färdighetsvärde+1D6 för att lyckas med diverse handlingar. Jag ville göra spelet simpelt så att fokus kan läggas på viktigare saker så som taktik, stealth action och rollspelandet. Ville använda ett tärningssystem med tärningar som 99% av befolkningen har i sitt hem (alla har väl ett jatzy ;) ).

Så nu till själva spelet.
Du och dina vänner tar er an rollen som lönnmördare. Ni tar er an olika kontrakt från simpla "Slash and Dash" där ert Target bara behöver dö, till mer komplicerade kontrakt där det t.ex inga larm får startas och där mordet ska se ut som självmord. Till ert förfogande har ni era hjärnor, informatörer och Shadow Magics.

Spelet utspelar sig i Fantasy miljö med stora slott och små trähus. Fokus ligger på Stealth Action och Taktik hur man tar sig in och ut utan att bli upptäckt och hur man på bästa sätt ska avsluta kontraktet efter kundens önskemål. Systemet bygger också på one-hit-kill idén. Du och dina motståndare har alla 1HP, tar sig en attack igenom din Toughness och du misslyckas med din Save är det slutet för dig. Du är då antingen död eller tillfångatagen. Detta för att tvinga spelaren till taktiska val och inte bara springa rakt in Guns Blazing så att säga. Däremot gäller det samma för dina motståndare. Det finns ingenting som kan höja ditt HP men det finns rustningar och sköldar som kan höja din Toughness och på så sätt försvåra för din motståndare att lyckas med sin attack.

Rollspelandet.
Jag hör nu hur du tänker något i stil med "hmm jaha, så man smyger runt och tar livet av folk, visst det kan väl vara kul, men hur exakt blir det rollspel av det"
Jo rollspelandet ligger framförallt i spelet innan "The Hit" när dina spelare söker information om sitt Target, när de övervakar området, när de lär sig vakternas mönster osv.
Ju fler misslyckande rolls de gör under undersökningen, ju svårare blir deras "Hit" deras måltavla kommer t.ex utöka säkerheten, gömma sig i ett safe house eller kanske helt och hållet lämna staden eller kanske till och med landet.

Rollspelandet kommer ganska mycket från Spelledaren med. I kampanjen vi har speltestat blev spelarna hyrda för en Hit på en svårfångad individ från undre världen. De fick resa land och rike runt, söka information, spåra kurirer, samtala med informatörer, slåss med både mänskliga vakter till stora monster för att slutligen finna sitt Taget and take her down.

Nu är självklart frågan ifall detta "peaks your interest" kan detta vara något du hade kunnat tänka dig att spela? Jag har än så länge inte stött på denna genre i rollspelsvärlden och rätta mig gärna om jag har fel, men jag tror faktiskt inte att det riktigt finns något. Har ni några idéer eller frågor kring spelet är det bara att fråga så svarar jag så snart jag kan.

Mvh Zappline

micromonkey

Veteran
Jag är intresserad av DINA REGLER. Inte av din värld. Eller jo den låter intressant och säkert kul. Men jag skulle gärna läsa reglerna om du skulle publicera dem.

Zappline

Veteran
micromonkey;n99855 said:
Jag är intresserad av DINA REGLER. Inte av din värld. Eller jo den låter intressant och säkert kul. Men jag skulle gärna läsa reglerna om du skulle publicera dem.
Du har 1hp och 10mp
Sen har du Strenhet, agility, toughness och intelligens. Värdena är mellan 3 och 9
vill du slå någon i skallen rullat du Strench +16
Blir dit värde lika med eller högre än motståndarens T så gör du en lyckad attack
Nu får motståndaren göra en parry dodge eller block som börjar på 5+ kan göras bättre med upgrades osv.

Slår du 1 är det critical failed slår du 6 är det critical success. En critical fail misslyckas alltid även om du har 9 i en stat och behöver 10. 6 lyckas alltid även om du har 3 och måste slå över 10.

Normala test som är mot dig själv görs mot grundvärdet 10.

Oposed test t.ex du gömmer dig och någon ska hitta dig. Då slår du för att gömma dig och säg att du får 12 om motståndare slår 12 eller mer har han hittat dig.

Det är typ the basics. Eller svarade jag på helt fel grejer nu :p

micromonkey

Veteran
Jo du svarade rätt grej, bara väldigt basic.

(tog ett tag att svar :/ sorry)

Det jag är lite intresserad av är delen hur spelare jobbar för att vinna slaget. Är det mycket slå för att träffa sen slå dodge. Sen gör samma sak fast nu är det andra ninjans tur? Eller finns det en massa små nice stuffs som glödar till det hela?