Nekromanti "Stealth kills" i Eon IV

Deckard

Veteran
Jag vet inte om jag missat något, men för tillfället ser det ut som att det inte finns något direkt regelstöd för att till exempel smyga upp på en vakt på sin post eller liknande och strypa dem i det tysta, så jag tänkte försöka komma med lite förslag och även be er andra om input för hur detta kan tänkas fungera. Jag tänker mig att man kör det som konflikttypen duell möjligtvis, men kanske med modifikationer som på något sätt ger anfallen ett grymt övertag om smygandet lyckas?

Om man till exempel försöker strypa någon så slår anfallaren för smyga (som då är låst), slagsmål och kanske kroppsbyggnad. Problemet med dessa är att en väldigt smidig person som försöker strypa en stark person kommer förmodligen att vara i underläge i två av dessa slag, medans jag nog tycker att det bör vara tvärtom då den starke försvararen trots allt blir överrumplad. Strypningen är ju egentligen ett grepp, så man kanske bör införa expertisen brottning som har den styrande attributen rörlighet (för att brottning hänger knappast på rå styrka utan snarare kroppskontroll och smidighet) och slå för brottning istället för slagsmål. Det sista slaget för kroppsbyggnad kommer ju den stora försvararen ha övertaget, vilket är rimligt då det ju naturligtvis är svårare att strypa biffiga motståndare, men anfallaren kommer trots allt ändå att kunna förlita sig på sin smidighet i två av slagen. Ju mer anfallaren vinner med desto tystare och snabbare går det.

Finns det några regler jag missat som bör användas istället? Är det lämpligt att ta det hela som en duell? Vilka färdigheter bör anfallaren respektive försvararen slå mot? Bör anfallaren få en bonus på sina andra slag om smygandet lyckas och tvärtom?

Mundo

Myrmidon
Om man lyckas smyga upp på någon bör attack-slaget rullas utan att motståndaren får göra något försvarsslag. Det bör garantera en hel del fördelar (då motståndaren räknas som han har slagit 0) och därmed kommer du ge vem du än siktade dig in på en rejäl smäll.

Belmont

Veteran
I ett av spelexemplen i Eon IV pdfen så lyckas en karaktär (Salima) med just den här typen av "stealth kill". I det fallet lyckas hon dupera en vakt med väldigt god effekt varefter SL låter henne snabbt utdela en nådastöt när han tittar bort.

Jag kan tycka att vanliga motståndsslag mellan vaksamhet och smyga skulle kunna spela stor roll i den här mekaniken. Beroende på hur väl man lyckas så får man in ett gratis anfall, eller kanske till och med en nådastöt.

Vill man göra det mer spännande och komplext kan man göra det till en konflikt där man exempelvis inleder med att slå smyga mot vaksamhet, sedan slagsmål mot kroppsbyggnad när mördaren greppat sitt offer och sist dolk mot undvika/förflyttning för att avgöra om mördaren lyckas skära halsen av motståndaren.

Har inte läst reglerna till Eon IV. finns det någon färdighet eller manöver som tex "anfall bakifrån" "lönmord" eller liknande?

Cieylor

Veteran
En dolk och sådär 3 övertag, vilket man får om motståndaren inte försvarar sig, har visat sig vara ganska dödligt. Vill man få upp dödligheten ytterligare så skulle jag nog ge ett par bonustärningar på anfallet om smygandet lyckades bra.

När det gäller strypningar så känns det som att grundproblemet är att det inte finns några regler alls för att greppa, så jag skulle vilja börja i den ändan och försöka få till något generellt som även kan användas för strypningar i lönndom.

Telephalsion

Swordsman
Slå ett smyga mot målets vaksamhet. Om du lyckas får du göra ett anfall gratis.
Skulle det vara okej eller absurt bra om man fick lägga till övertag från smygaslaget till anfallet?
Deckard said:
Jag håller nog fortfarande på att spela det som en utmaning snarare än en strid; om utmaningen misslyckas så kan man öppna strid.

Purgatid

Warrior
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Jag skulle troligen göra som Telephalsion föreslår, fast jag skulle göra det till en konflikt där lönnmördaren är den som initierar konflikten. Eventuell kontroll tillfaller lönnmördaren i form av övertag i följande anfall vilket offret inte får försvara sig mot. En skicklig lönnmördare som landar på dryga OB4T6 eller mer i relevanta färdigheter kommer sannolikt ligga på såpass många kontroll över motståndaren att denne relativt enkelt kan ta personen av daga.

Tycker skadeslaget är ganska nödvändigt eftersom det absolut inte finns någon garanti för att man skall lyckas ta någon av daga bara för att man råkar lyckas ta sig fram till denne osedd. Speciellt inte om offret är rustat och man själv inte är speciellt kunnig i lönnmord. Det bör finnas en stor skillnad på effekten av att en professionell yrkesmördare lyckas ta sig fram bakom ett offer och hur Bengan Bonde lyckas ta sig fram osedd.
Big Marco said:
Fast i Eon är det ju möjligt att strypa ett troll. Bara mycket, mycket osannolikt.

(Va fan - Leia ströp ju Jabba the Hutt!)
Big Marco said:
Det jag menade är snarare att i Eon finns sällan "100% omöjligt". :)

Jag skulle lägga upp lönnmordet som en utmaning, med sista slaget låst för mördaren, till dennes vapen. Sedan skulle jag använda trollets Kroppsbygnad på 6T6+10 för att stå emot vapnet. Skulle mördaren vinna så är trollet besegrat, men skulle trollet vinna startar en strid där trollet har vunnit initativet och har med sig sin kontroll som extra tärningar in i striden. High Risk-High Reward.
Deckard said:
Ok, så du skulle inte ta med hela alltet i utmaningen så som jag föreslog [smyga, brottning, kroppsbyggnad]?
Deckard said:
Det är ju där kroppsbyggnaden kommer in, men det räcker kanske inte?
Deckard said:
Big Marco har en poäng! Vidare vad anser en helmgastare är bäst? Jag verkar vara i minoritet som inte vill ha någon direkt strid alls i stealth kills utan köra hela alltet som en konflikt med hjälp av det nya fina systemet.
Purgatid said:
Jag skulle nog inte det, nej. Vissa människor kommer ju ofelbart att panika och försöka bryta sig loss, andra behåller huvudet kallt och försöker skada den som greppar genom att kasta sig in i något vådligt, ytterligare andra är tränade att bryta sådana grepp. Jag skulle absolut använda konfliktslag, men det finns andra variabler som man inte riktigt kan glömma.
Purgatid said:
Annars finns ju risken att systemet medger att någon med högt i brottning och smyga skulle kunna strypa ett grottroll, för grottrollet har inte högt i dessa färdigheter, medan grottrollets nackmuskler är såpass starka att det skulle vara som att lyckas strypa en tjur.
Purgatid said:
Nja, troll har ju OB6T6+10 i kroppsbyggnad, så de kan nog klara sig bra på just den biten. Vad jag menar är att om konflikten bara handlar om dessa tre slag så medger systemet att troll kan strypas av människor. Det skall överhuvudtaget inte vara möjligt med bara färdighetsvärden.
Purgatid said:
Jabba the Hutt är inte ett troll, och ingenting säger oss att det var Leias lönnmördarskills som tog livet av Jabba. Så jag förstår inte jämförelsen. Jag menar; om jag slår awesome mot smyga, gömma och strypsnaror så kommer min output av kraft inte öka, även om jag är awesome på de färdigheterna.

Därför anser jag att man bör ha en skadekontroll och dylikt också.
Fanns regler för strypning i EON III, man kan gott porta dem till IV.
Belmont said:
Fiffig lösning att låta kontrollen övergå i övertag. Påminner om exemplet på en duell som konflikt i regelboken där den som vinner duellen får ta med sig den kontroll han vann i form av övertag ifall duellen övergår i faktisk strid på liv och död.

Gruspastej

Veteran
Skulle nog säga att det sköts som en konflikt där hur väl man lyckas över moståndaren avgör vad som händer. Tillexempel, om man knappt vinner så vänder sig offret om i sista sekunden och får försvara sig (kanske med minus) och blir försvarare. Om man lyckas med råge så får den inget försvar, vilket innebär stor risk för död. Om man lyckas mycket väl så behövs inget slås, offret faller kontrolerat till marken och vår lönnmördare kan gå vidare till kompisen...
Deckard said:
Det är precis så jag tänkte mig.