Deckard
Veteran
- Joined
- 24 Feb 2014
- Messages
- 95
Jag vet inte om jag missat något, men för tillfället ser det ut som att det inte finns något direkt regelstöd för att till exempel smyga upp på en vakt på sin post eller liknande och strypa dem i det tysta, så jag tänkte försöka komma med lite förslag och även be er andra om input för hur detta kan tänkas fungera. Jag tänker mig att man kör det som konflikttypen duell möjligtvis, men kanske med modifikationer som på något sätt ger anfallen ett grymt övertag om smygandet lyckas?
Om man till exempel försöker strypa någon så slår anfallaren för smyga (som då är låst), slagsmål och kanske kroppsbyggnad. Problemet med dessa är att en väldigt smidig person som försöker strypa en stark person kommer förmodligen att vara i underläge i två av dessa slag, medans jag nog tycker att det bör vara tvärtom då den starke försvararen trots allt blir överrumplad. Strypningen är ju egentligen ett grepp, så man kanske bör införa expertisen brottning som har den styrande attributen rörlighet (för att brottning hänger knappast på rå styrka utan snarare kroppskontroll och smidighet) och slå för brottning istället för slagsmål. Det sista slaget för kroppsbyggnad kommer ju den stora försvararen ha övertaget, vilket är rimligt då det ju naturligtvis är svårare att strypa biffiga motståndare, men anfallaren kommer trots allt ändå att kunna förlita sig på sin smidighet i två av slagen. Ju mer anfallaren vinner med desto tystare och snabbare går det.
Finns det några regler jag missat som bör användas istället? Är det lämpligt att ta det hela som en duell? Vilka färdigheter bör anfallaren respektive försvararen slå mot? Bör anfallaren få en bonus på sina andra slag om smygandet lyckas och tvärtom?
Om man till exempel försöker strypa någon så slår anfallaren för smyga (som då är låst), slagsmål och kanske kroppsbyggnad. Problemet med dessa är att en väldigt smidig person som försöker strypa en stark person kommer förmodligen att vara i underläge i två av dessa slag, medans jag nog tycker att det bör vara tvärtom då den starke försvararen trots allt blir överrumplad. Strypningen är ju egentligen ett grepp, så man kanske bör införa expertisen brottning som har den styrande attributen rörlighet (för att brottning hänger knappast på rå styrka utan snarare kroppskontroll och smidighet) och slå för brottning istället för slagsmål. Det sista slaget för kroppsbyggnad kommer ju den stora försvararen ha övertaget, vilket är rimligt då det ju naturligtvis är svårare att strypa biffiga motståndare, men anfallaren kommer trots allt ändå att kunna förlita sig på sin smidighet i två av slagen. Ju mer anfallaren vinner med desto tystare och snabbare går det.
Finns det några regler jag missat som bör användas istället? Är det lämpligt att ta det hela som en duell? Vilka färdigheter bör anfallaren respektive försvararen slå mot? Bör anfallaren få en bonus på sina andra slag om smygandet lyckas och tvärtom?