Nekromanti Steam1888

Pixie_UBBT

Veteran
Jag vill inte OT:a ner tråden för "Hammaren & Trollspöt" ännu mer än vad den redan blivit utsatt för, så jag tänkte starta en ny tråd där spelet som vi för stunden kallar för "Steam 1888" kan diskuteras.

För ett par år sedan kom skapar-andan på mig på det där sättet som den gör ibland - smack i fejjan - och jag var tvungen att skriva något. Jag och Tomas hade under en period varit med i design av ett dataspel vars värld var inspirerat av steam-punk och vi hade massa skisser och idéer därifrån. Detta dataspel var lite mer åt space-hållet och är inte alls likt det som Steam 1888 ser ut att bli nu om man bortser från vissa vapen och rustningar som är rätt så "crazy".

Hurlsomhelst så tänkte jag att ett rollspel i en lite mer action/agent betonad viktorians miljö vore rätt ballt. Att sedan twista till den verkliga historien något så att man känner igen sig men ändå inte vore ju ännu roligare. Jag pratade igenom saken med Tomas under ett antal långa telefonkonferenser som kom med ännu fler idéer - och så "skrev jag av mig" under ett antal dagar.

Min inspiration till Steam 1888 kommer från flera håll - några exempel: Bruce Sterling och William Gibson (främst The Difference Engine), Jules Verne, Arthur Conan Doyle (Sherlock ni vet...), Rudyard Kiplings mindre kända verk (With The Night Mail och As Easy as ABC). Dessa berättelser finns att ladda ner på nätet. Men även filmer som Wild, wild, west och många andra...

Dom äventyr som jag skissar på just nu har sin betoning på spännande action med roliga prylar i en cool värld. Bas-liret handlar som sagt var om agenter som ska göra diverse uppdrag - inget space, inget "weird science" eller skräck, men det är fritt fram att köra på det om man vill. Mina äventyr brukar handla mindre om mysterier och politik och mer om action :gremlaugh: Jag är säker på att Tomas och Mekanurg kommer med lite annorlunda lir, jag är inte lika smart som dom är :gremtongue:

Jag vill svara på några frågor som dykt upp om Steam 1888.

- Kom igen, Steam 1888 är ju en uppenbar ripp på Space 1889!
- Steam 1888 är ett arbetsnamn. Inget annat.

- Det är ju inte nyskapande!
- Måhända, men måste det vara det? Jag och Tomas (och en hel drös med andra lirare vi pratat med) vill spela den här typen av spel.

- När kommer vi kunna ladda ner det då?
- När det är så pass färdigt :gremsmile: Inte ännu, men det är inte så långt kvar :gremtongue:

- Sir, du stoppade dom men dom lyckas hugga av två fingrar på dig, hur är det!?
- ARgh, och det är blod över hela min nya kavaj! Typisk!

Rising

Vila i frid
- Det är ju inte nyskapande!
Jag skulle inte ens svara på sådana frågor. Jag skulle bara presentera de knorrar jag hade och som jag själv gick igång på, och sedan skulle jag inte ens försöka övertyga någon som menade att det bara var blaha eller att det redan fanns tidigare.

Men det sätter fingret på en del saker som är viktiga angående hur man presenterar ett pågående projekt; som vi alla alltså kan lära oss av:

1. Var tydlig med vad som är arbetsnamn och vad som ännu inte är färdigtänkt när du presenterar ditt projekt. Och kanske skall man bara skriva "vårt steamspel" eller "mitt dockskåpsfantasyspel" eller liknande medan man arbetar med det. Kallar man det för något mer utmejslat blir risken alldeles för stor att namnet fastnar eller att man får en diskussion kring namnet i sig. Samma sak med de delar av spelet som inte ännu är färdigtänkta. Var noga med att visa att "det här kommer ändras och broderas ut ytterligare framöver" om det föreligger risk för att folk ska tro att det som beskrivs i förhandstitten är hur spelet kommer bli när det är färdigt.

2. Se till att knorrarna (det annorlunda eller det specifika) kommer fram i förhandspresentationerna. Om nu Phobia skulle komma att vara som Kult fast med bättre regler; då är det dumt att bara presentera det som redan finns i Kult. Ska du göra ett fantasyspel ska du på samma sätt inte försöka sälja in hur ballt det vore att spela ett sagospel med alver och troll, för det finns redan. Presentera det som är unikt för ditt spel. Om spelets koncept inte är så nyskapande; sälj då något annat än konceptet. Berätta om hur bra reglerna kommer vara, om hur namnkunniga skribenterna är, om hur mycket mer spelbart det kommer vara att få uppleva det gamla konceptet i denna nya, förbättrade tappning.

Men i övrigt när det gäller diskussionerna om ert steamspel skulle jag - om jag var ni - bara skaka på huvudet och luta mig tillbaka. Till och med ett superkonventionellt steamspel skulle vara ganska fräscht i mina ögon, så vad man än hittar på så blir det nog tillräckligt anmärkningsvärt i slutändan ändå. Men det är intressant att se hur mycket folk tror sig veta om ett spel innan det är färdigt.

Jag tycker man kan bedöma förhandspresentationerna i sig, men att man ska låta bli att tro sig kunna uttala sig om de faktiska spelen utifrån presentationerna.

Big Marco

Läskig
Jag delar Risings uppfattning, att gå ut med ett arbetsnamn som låter som ett färdigt namn ställer bara till det för er, marknadskommunikationsmässigt. Jag skulle skrota alla vidare referenser till "Steam 1888" om ni inte skall använda det namnet.

Bara en snabb detalj sådär.

Arfert

Facit
äh, nu ska vi inte måla fan på väggen här, Marco ;-)

.det är ju bara en liten del som vet om arbetsnamnet, och de VET ju (nu i alla fall) att det är ett arbetsnamn. Kommer inte påverka marknadsföringen ett smack... (är ju som arbetsnamn på filmer, de insatta vet om dom, men publiken i stort gör det inte)

..sen, vem vet, vi kanske inte byter... det är ju lätt att komma ihåg i alla fall, och säger vad det handlar om.

Pixie_UBBT

Veteran
Men i övrigt när det gäller diskussionerna om ert steamspel skulle jag - om jag var ni - bara skaka på huvudet och luta mig tillbaka.
Låter ju som en bra idé faktiskt :gremlaugh: Eller snarare - skaka på huvudet och börja testspela. När jag kört igenom ett par äventyr så kanske jag hör av mig här på forumet för att hitta testspelare.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag ser steam, men var är punken? Finns det tillräckligt mycket underliggande tema av misstro mot auktoriteter, uppror och samhällsklyftor för att termen steampunk ska vara befogad, eller rör det sig enbart om ukronisk viktoriana?

Big Marco

Läskig
Jag målar inte fan på väggen alls, jag baserar uppfattningen från vad ni ger för information på er officiella hemsida.

Jag citerar:

Välkommen till SagaGames nya webbsajt! Här finns det en massa godis, plus information om både Saga och ett nytt spel vi håller på med - Steam 1888

Ni presenterar spelet som att hetandes just Steam 1888. Inget annat. Så det är snarare så att det är en liten del av publiken som vet att det är ett arbetsnamn. Alla andra tar det som det officiella namnet.

Självklart gör ni som ni vill. ,-)

Arfert

Facit
svar ja, det måste ju finnas en inneboende konflikt i spelvärlden. Betydligt mer så än spel som Castle Falkenstein eller GURPS Steampunk i alla fall.

Pixie_UBBT

Veteran
Du har alldeles rätt Marco. Och eftersom spelet är så pass klart att vi snart kan lägga ut reglerna för nerladdning så borde vi spika dess riktiga namn.

Jag tycker iofs att folk på forumet lägger för mycket fokus på det här spelet. Vi gör det ju inte för att bli kända eller tjäna pengar. Med våra minimala ekonomiska möjligheter så är det inte ens säkert att spelet blir tryckt :gremlaugh:

Feliath

Swashbuckler
Alltså, det här med steampunk [OT]

Det här är en alllmän reflektion; den är alltså inte riktad till Bobby mer än någon annan, jag bara kom att tänka på det nu.

Jag ser steam, men var är punken?
Varifrån kommer egentligen den här knepiga idén att det måste finnas någon slags association till punkrörelsen i steampunk? Jag känner mig rätt säker på att begreppet primärt är en referens till cyberpunk, för att förklara att »jomen vi har sådana här androider och implantat och så, och estetiken är rätt skitig, men nu är allt gjort av kugghjul och ångmaskiner istället för nanotech och el«. Inte ens cyberpunk, åtminstone inte den jag läst/sett/spelat/offa grutt, har egentligen det där socialpolitiska schtuffet med särskilt ofta; jag tycker ändå att man kan kalla det cyber/steampunk om stilmarkörerna finns där.
»Punk« betyder dessutom egentligen bara »ungjävel«, så om man nödvändigt ville angripa termen semantiskt skulle man ju lika gärna kunna kräva huliganbarn. (Minns jag rätt använder dessutom Gibson termen i den här bemärkelsen ett par gånger. Typ som en boostad scriptkiddie.)

Alltså: termen steampunk är väl befogad så fort det är weirdtech i artonhundratalsmiljö? (Gärna dåligt rengjord.) Vad är problemet här?

/Feliath — samma spörsmål kan överföras på cyberpunk

Arfert

Facit
Re: Alltså, det här med steampunk [OT]

Du har helt rätt, steampunk och cyberpunk har inget med punkrock eller "uppror" att göra, utan en "skitig" stil bara. Cyberpunk i motsatsförhållande till allt annat än skitig "startrek" SF, till exempel. Mer "street" helt enkelt. Gibsons böcker är ju bra exempel på det.

Och byter man ut framtid mot 1800-tal blir det föjdaktligen ångpunk om man kör samma stil för övrigt.

Pom

Swashbuckler
Re: Steam1888 [ANT]

Jag tycker iofs att folk på forumet lägger för mycket fokus på det här spelet.
Nu är jag ingen reklamman själv, men är detta verkligen den bästa inställningen? :gremwink:

Arfert

Facit
Re: Steam1888 [ANT]

jag tror Johan menade att det kanske är lite väl tidigt att dissikera "steam", det är ju fortfarande ett work in progress...

...och självklart VILL vi trycka det när det är klart. Jag har det ganska klart för mig hur det ska se ut och kännas att hålla i handen.

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Re: Alltså, det här med steampunk [OT]

Varifrån kommer egentligen den här knepiga idén att det måste finnas någon slags association till punkrörelsen i steampunk? Jag känner mig rätt säker på att begreppet primärt är en referens till cyberpunk, för att förklara att »jomen vi har sådana här androider och implantat och så, och estetiken är rätt skitig, men nu är allt gjort av kugghjul och ångmaskiner istället för nanotech och el«. Inte ens cyberpunk, åtminstone inte den jag läst/sett/spelat/offa grutt, har egentligen det där socialpolitiska schtuffet med särskilt ofta; jag tycker ändå att man kan kalla det cyber/steampunk om stilmarkörerna finns där.
»Punk« betyder dessutom egentligen bara »ungjävel«, så om man nödvändigt ville angripa termen semantiskt skulle man ju lika gärna kunna kräva huliganbarn. (Minns jag rätt använder dessutom Gibson termen i den här bemärkelsen ett par gånger. Typ som en boostad scriptkiddie.)

Alltså: termen steampunk är väl befogad så fort det är weirdtech i artonhundratalsmiljö? (Gärna dåligt rengjord.) Vad är problemet här?

Det är nog ingen som hävdar att steampunk har med Sex Pistols att göra på något direkt sätt. Däremot står 'punk' för en attityd gentemot en äldre generation, gentemot traditionen. Detta gäller både för punkrörelsen och för steampunk.

Problemet med att bara se steampunk som en fråga om teknik är att det reducerar genrens potential och försöker osynliggöra dess underliggande och drivande konflikter. Det är i mitt tycke ett avkönat och blekt sätt att se saker och ting på. För hur kommer det sig att wierdtech uppstår? Varifrån kommer röken som ger det skitiga? Man kan gilla det eller ogilla det, men steampunk har sina rötter i en revolutionär attityd och ett brott mot traditionen. Vetenskaplig ny mark bryts på detta vis och ger upphov till wierdtech. Produktionssätten förändras i en ökande industrialisering som ger upphov till röken som gör tekniken skitig. Någon måste stå för det gamla om wierdtech ska vara nytt och spännande. Någon måste arbeta i fabrikerna om det ska komma rök från dem. Därav de socialpolitiska, religiösa, idémässiga etc spänningar som i högsta grad är en del av både steampunk och vår världs artonhundratal. T o m den blekaste tedrickande-britt-steampunk grundar sig ju på att det finns en underklass så att rollpersonerna kan vara överklass.

Det finns inget problem med att säga att steampunk är befogat så fort det är wierdtech i artonhundratalsmiljö, så länge ens konception av artonhundratalsmiljö inte är begränsad till en neutraliserad och frikopplad lista på uppfinningar. För är den det har man reducerat en rik och spännande genre till flyktig ... ånga.

Hälsar

Christian