Basenanji;n68516 said:
Tja, titeln säger väl allt. Har fått frågan om att spela steampunk och jag diggar konceptet, men vet för lite om det. Jag har alltså några frågor:
1) Vilket är ditt favoritsystem/favoritsetting i Steampunkgenren?
Personligen är jag toktrött på steampunk, eftersom alldeles för många vispar ihop mässingskugghjul, svetsglasögon, hög hatt, fickur och ändelsen -punk på slentrian till en visuellt överväldigande smet.
Det sagt, ballast har jag haft i Castle Falkenstein (som är mer fantasy fast 1870-tal – mer Fången på Zenda och Sherlock Holmes än Jules Verne) och Space: 1889 (som definitivt skulle kunna klassas som steampunk, men som har den goda smaken att inte överdriva den visuella smeten, utan håller sig till att vara ett typ afrikanskt vildmarkskolonialäventyr fast på Mars istället för i Afrika).
Basenanji;n68516 said:
2) Vad går Steampunk-äventyren ut på (vad handlar de om?)
Ond skurk har en maskin med vilken han vill förstöra världen/ta över världen/berika sig själv. Rollpersonerna försöker stoppa skurken med sin egna maskin eller genom att smyga sig in i hans lya och sabotera maskinen (oftast båda), samt under tiden gnäller på hottentotter, folk som inte kan uppföra sig, amerikaner, underlägsen vetenskap, dåliga verktyg, och avsaknad av te/sherry.
... eller om man är mindre elak, ungefär samma sak som fantasyäventyr fast med maskiner istället för magi, och med snorkiga britter istället för hårda barbarer.
Basenanji;n68516 said:
3) Är det bra att placera en metaplott i settingen som allt (egentligen) kretsar kring?
Det är bara dåligt om metaplotten är dålig. Så kör, vetja!