Nekromanti Steampunkäventyr, vad handlar de om?

Basenanji

Postd20modernist
Tja, titeln säger väl allt. Har fått frågan om att spela steampunk och jag diggar konceptet, men vet för lite om det. Jag har alltså några frågor:

1) Vilket är ditt favoritsystem/favoritsetting i Steampunkgenren?

2) Vad går Steampunk-äventyren ut på (vad handlar de om?)

3) Är det bra att placera en metaplott i settingen som allt (egentligen) kretsar kring?

Mundo

Myrmidon
Tjena. Jag har sedan länge hållt på att försöka skapa mitt eget steampunk rollspel, men i väntan på det har jag använt mig av Western och lagt till lite nya färdigheter som passar en steampunk värld.

Vad steampunk äventyr går ut på beror sig helt på. Det handlar mycket om vilken del av steampunk världen du vill utforska. Det kan vara allt från Jules Verne liknanade utforskningshistorier där man söker sig djupt ned på havets botten till vilda västern liknande historier om att bli jagade av någon ökänd prisjägare till intriger i hovet kring den koketta kejsarinnan. Eller varför inte Sherlock Holmes inspirerat deckar-äventyr i storstadsslummen? Luftpirater? Skyttegravskrig? Kontrollera mystiska försvinnanden i någon av kolonierna?

Vad det gäller metaplotten tror jag inte det finns något vara eller icke vara. Så längde det vävs in snyggt så ser jag inga problem med en meta-plott.

Krille

Super Moderator
Basenanji;n68516 said:
Tja, titeln säger väl allt. Har fått frågan om att spela steampunk och jag diggar konceptet, men vet för lite om det. Jag har alltså några frågor:

1) Vilket är ditt favoritsystem/favoritsetting i Steampunkgenren?
Personligen är jag toktrött på steampunk, eftersom alldeles för många vispar ihop mässingskugghjul, svetsglasögon, hög hatt, fickur och ändelsen -punk på slentrian till en visuellt överväldigande smet.

Det sagt, ballast har jag haft i Castle Falkenstein (som är mer fantasy fast 1870-tal – mer Fången på Zenda och Sherlock Holmes än Jules Verne) och Space: 1889 (som definitivt skulle kunna klassas som steampunk, men som har den goda smaken att inte överdriva den visuella smeten, utan håller sig till att vara ett typ afrikanskt vildmarkskolonialäventyr fast på Mars istället för i Afrika).

Basenanji;n68516 said:
2) Vad går Steampunk-äventyren ut på (vad handlar de om?)
Ond skurk har en maskin med vilken han vill förstöra världen/ta över världen/berika sig själv. Rollpersonerna försöker stoppa skurken med sin egna maskin eller genom att smyga sig in i hans lya och sabotera maskinen (oftast båda), samt under tiden gnäller på hottentotter, folk som inte kan uppföra sig, amerikaner, underlägsen vetenskap, dåliga verktyg, och avsaknad av te/sherry.

... eller om man är mindre elak, ungefär samma sak som fantasyäventyr fast med maskiner istället för magi, och med snorkiga britter istället för hårda barbarer.

Basenanji;n68516 said:
3) Är det bra att placera en metaplott i settingen som allt (egentligen) kretsar kring?
Det är bara dåligt om metaplotten är dålig. Så kör, vetja!

God45

#PrayersForBahakan
1. Savage Worlds. Vet ingen Steam Punk setting som jag är riktigt nöjd med.

2. Beror på. Antingen kan man välja att följa "Punk" grejen och då handlar det om att man är smutsiga, smutsiga arbetare som håller på att dö av lungsjukdomar från att ha jobbat i en gruva eller så är man någon som bor i en koloni som brittiska imperiet förtrycker fruktansvärt och så försöker man slåss helt utan coola leksaker mot folk med alla leksaker du kan tänka dig.

Men ingen vill spela riktigt Punk i den här genren. Folk vill ha Cogservatism. Där är man Engelsk adel som alla är rika, genier och moraliskt överlägsna de lägre klasserna och folken (alla som inte är engelsk adel). Sedan utreder man mysterium, slåss mot Moriarty stand-ins, koloniserar ställen som råkar ha dinosaurier och förtrycker de lägre klasserna. Om man spelar det här utan ironi är man antagligen en ganska dålig person.

3. I ett publicerat rollspel? Nej, det är fruktansvärt. I din hemmakampanj? Kan vara hur bra som helst.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
1. Mitt eget rätt avsomnade Steampunk Chronicles, som måste få ett bättre namn. Skulle jag väcka det till liv igen så skulle det nog använda regelsystemet Krank, alltså samma som ligger till grund för Rotsystem.

2. Jag kan tydligen bara få inspiration till detektiv-mysterielösande, så det är väl vad de skulle handla om isf. Den senaste skiss jag har på Steampunk Chronicles är att det är typ lika delar Sherlock Holmes och Jules Verne. Mest 20000 leagues under the sea, så typ mysterielösande och stora mytiska monster och märkliga halvanakronistiska uppfinningar typ.

3. Jag gillar generellt metaplot. Det ger mig som SL något att greppa tag i. Krävs dock att metaplotten är begriplig och transparent för mig; fan ta alla spelmakare som vill "överraska" spelledaren.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
2. Jag gillar när steampunk är setting of flavour, men inte själva temat för äventyren. Jag gillar mysterie-/deckaräventyr i stil med Sherlock Holmes, eller äventyr-äventyr i stil med Indiana Jones. För mig är det inga som helst problem att blanda in mystiska krafter eller fenomen heller: Hjältarna använder sin steampunkteknologi för att spåra upp och betvinga en svartkonstnär. Ett heligt artefakt och mörkrets följare som försöker korrumpera det. En maktgalen vetenskapsman som försöker korsa steam punk med ett magiskt föremål. Eller bara något helt mundant där de steampunkutrustade hjältarna använder alla sina gadgets för att spåra upp en seriemördare.

Kronenberg (eller vad han hette) i Hell Boy är steampunk för mig.
Doc Browns påhitt i Back to the future 3 är steampunk för mig.
Ichabods försök till en vetenskaplig undersökning av brottsplatsen i Tim Burtons Sleepy Hollow är steampunk för mig.
Ashs mekaniska hand och ombyggda oldsmobile i Army of Darkness är steampunk för mig.

Basenanji

Postd20modernist
Å tack för bra svar! Jag tror att jag greppar det lite bättre nu! :)

Njord

Veteran
Jag har länge letat efter en steampunksetting som jag gillat fullt ut men har hitintills famlat i mörkret. Ofta så blandas steampunk ganska friskt med fantasy vilket jag har lite svårt för. Jag vill ha mörk och smutsig steampunk som andas mer Edgar Allan Poe, Charles Dickens och Joseph Conrad än Conan Doyle. Jag vill ha de smutsiga överbefolkade industristäderna och de pressade kolonierna där miljö och oskyldiga arbetares liv offras på rövarkapitalismens altar, allt i drottningens och det växande imperiets namn. Men steampunk handlar också för mig om de filosofiska frågor som den expanderande nya teknologin väcker. Vad är vi egentligen beredda att offra för den ljusnande framtiden och vem tjänar egentligen på den? Dessa frågor brukar jag ofta ha som en slags metaplott. Sedan har jag egentligen inga problem med att det t.ex utspelar sig i en egen värld på klassiskt fantasyvis men det får inte slaska ut och bli fantasysteampunk. Inte heller vill jag se helt orealistiska teknologiska avancemang så som laservapen och tyngdlöshetsskepp utan fantastisk teknik som ändå känns hyfsat realistisk för den ångdrivna åldern. Steampunkgrenen är svår att få grepp om eftersom att den är så mångfacetterad men det här är ungefär vad jag är ute efter när jag kör mina egna steampunklir.

Mundo

Myrmidon
God45;n68645 said:
1. Savage Worlds. Vet ingen Steam Punk setting som jag är riktigt nöjd med.

2. Beror på. Antingen kan man välja att följa "Punk" grejen och då handlar det om att man är smutsiga, smutsiga arbetare som håller på att dö av lungsjukdomar från att ha jobbat i en gruva eller så är man någon som bor i en koloni som brittiska imperiet förtrycker fruktansvärt och så försöker man slåss helt utan coola leksaker mot folk med alla leksaker du kan tänka dig.

Men ingen vill spela riktigt Punk i den här genren. Folk vill ha Cogservatism. Där är man Engelsk adel som alla är rika, genier och moraliskt överlägsna de lägre klasserna och folken (alla som inte är engelsk adel). Sedan utreder man mysterium, slåss mot Moriarty stand-ins, koloniserar ställen som råkar ha dinosaurier och förtrycker de lägre klasserna. Om man spelar det här utan ironi är man antagligen en ganska dålig person.

3. I ett publicerat rollspel? Nej, det är fruktansvärt. I din hemmakampanj? Kan vara hur bra som helst.
Allt jag kan tänka på: