Nekromanti Steampunk-film - Golden Compass

Big Marco

Läskig
En film som iaf kittlar min fantasi; Golden Compass. Steampunk-Jules Verne-fantasy med Daniel Craig och Nicole Kidman (som häxa). :zeppelinare:

(och att trailern inleds med Holst: Mars - The bringer of War ger 1000 pluspoäng)

Olle Linge

Snigel
Yay!

Jag gillar verkligen boken. Uppföljarna är kanske inet lika vassa, men första boken är verkligen bra. Det är den jag rekommenderar ungar som frågar mig om vilken fantasy som är bra. Det är verkligen häftigt med parallellvärldar, zeppelinare och talande isbjörnar i rustning. Nyskapande och bra, om än kanske aningen ungdomligt för att jag ska ge det full pott.

Ärligt talat tror jag att det här har potential att bli en riktigt bra film. Det har också potential att visa allmänheten att fantasy inte måste vara orcher och alver. Nu är det bara att hålla tummarna för att det blir en bra filmatisering.

Och förresten heter boken Northern Lights ocskå, The Golden Compass är den amerikanska titeln om jag inte minns fel. Min recension av den kan man hitta här om man känner sig lässugen.

Jambu

Swordsman
Det kändes när jag såg någon tidigare trailer-grej som att New Line gick in lite löjligt hårt på "Vi har gjort Lord of the Motherfucking Ring, och nu gör vi något nytt. Omg. Det är du. Som säger omg. Bitch." Men jaja.

Just i förrgår läste jag ut The Amber Spyglass, som är sista boken i His Dark Materials triologin. De två uppföljarna skiljer sig mycket från Northern Lights, eller Golden Compass, eller vad man nu vill kalla första boken, och jag kan nog lätt säga att första boken var vassare än de andra, som Snigel uttryckte sig.

Jag skulle dock inte ha något emot att se slutet av Amber Spyglass på bioduken, in a "släng dig i väggen battle of Pelenor Fields"-sort of way.

Hur som helst så ser jag fram emot filmen.

Arfert

Facit
Jag har träffat Pullman IRL, när han fick Astrid Lindgren-priset för Mörka materien-trilogin... och så fick han träffa min dotter LYRA, vilket han tyckte var extra trevligt!

Arfert

Facit
...gör det för sjutton! De är riktigt bra, både på svenska - översättningen är gjord av Olle "Sinkadus" Sahlin - eller på originalspråk. Speciellt ettan (ett mästerverk).. men både tvåan och trean är väl läsvärda. Och mycket mer "vuxna" än Harry Potter och liknade.