[Stellar] Setting

entomophobiac

Low Prep High Play
Har petat med ett "spioner i solsystemet"-rollspel i nästan två år har det visat sig. Nu råkar jag gilla projekt av det här slaget, som får vara långkok, för min erfarenhet är att många projekt tjänar på det (de som överlever).

Stellar är i alla fall tänkt att bli spelet vi spelar i nästa kampanj, och jag tänkte presentera settingens (för mig) mest intressanta drag. De är tänkt att vara en eskalering av modern tids trender, men med några extra nypor rymdscifi.

Tre nyckeltermer
  • Exoglobal: We have settled and begun exploiting the vastness of the Solar System.
  • Postmedial: Media has been outplayed by the near-instant exglobal proliferation of memes and the growing importance of influencers.
  • Cold War: Two economic power blocs that could each throw the Solar System into total war at any moment, and the clandestine landscape this creates.
Två fiender
  • Downwell: Planeten Jorden och dess fem-sex allierade stormakter. Post-scarcity-samhälle som fungerar tack vare tillförsel av resurser från solsystemet. Hela ekonomin domineras av Jorden. Det är Downwellekonomin som styr och ställer, överallt, och som med ekonomiska medel betvingar alla.
  • Upwell: Ovanför Jordens gravitationsbrunn hittar vi månen, alla planeters omloppsbanor, asteroidbältet, Kuiperbältet, med mera. En massiv och utspridd ekonomi med få gemensamma nämnare och en frihetsanda som ofta skär sig mot Downwells byråkrati men som ändå måste rätta sig i ledet (än så länge).
Ett Casablanca
  • Tianchuan är den stora staden på Månen, som representerar knutpunkten mellan Upwell och Downwell.
  • Här tillses alla intressen, spioner lurar bland både företagskoncerner och politiker, och den som inte kan spela spelet går snabbt under.
En viktig regel
  • Inga rymdvarelser. Det här känns alltid som en billig plot device för att slippa förklara saker. Men vi vill ha konflikter som uppstår politiskt.
Rollpersoner
  • Spioner. Antingen för någon av brunnarnas räkning (Upwell, Downwell) eller för pengarna. Det här kommer vara hemlig information när vi spelar, och i bästa Tinker Tailor Soldier Spy-anda tänker jag att dubbel- och trippelagenter blir enklare med bara två centrala sidor i konflikten.
  • Bakgrunder. Ett experiment jag tyckte funkade skitbra i Grand Slam var att lägga ut världsinformation på rollpersonerna. Hackern Joule har exempelvis Minority (Un-Modded) för att markera att det är ovanligt och lite konstigt att folk inte har implantat. För att åstadkomma detta i ett spel där spelare skapar egna rollpersoner är det en kombination av slumpmässiga händelser och mer Burning Empires-aktiga World Burner/Character Burner-val som görs per rollperson. Detta är inte helt klart än, men känns spontant som det passar just spioneristilen.
  • Kontakter. En svinviktig grej, som också kommer ur bakgrunderna, är att knyta rollpersonerna till världen. Att konkretisera kontakter. För ändamålet kommer det finnas lite tabeller och val även för detta, och varje kontakt skrivs sedan ut på en lapp. Systemet är skrivet så att det är relativt sannolikt att flera spelare har samma kontakter för vissa saker.
  • Bekantskap. Finns inget som kräver att rollpersonerna känner varandra eller arbetar mot samma mål. Att ha en scen i Merkurius omloppsbana och sen en scen på Manhattan, där två olika rollpersoner gör sina saker, är del av planen. Men med en röd tråd av spioneri och kallt krig.

Några tankar på det?

Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Har jobbat på generatorer för ett antal olika saker. Mycket av inspirationen kommer från Transhuman Space, med memetik som en faktisk forskningsgren, och från Cyberpunk (framförallt ‘13 och RED), med lifepaths. Men också Cryptomancer, och dess lysande hantering av hacking.

Vad innebär allt detta i praktiken?

Att du som spelare eller spelledare kan skapa karaktärer, memes, rymdskepp, och företag, som är kopplade till varandra. Rehbock Munitions tillverkar kanske kärnstridsspetsar, och leds av Downwell-VDn Lynn Eier, som också har kopplingar till ett antal Upwell-assets i L5. Vi vill komma åt Rehbock och ta reda på vilka som köper de (enligt Downwell) olagliga stridsspetsarna. Så vi skapar en meme som går ut på att L5-tillgångarnas arbetare strejkar, så vi kan få henne att komma dit—rakt in i vårt bakhåll. Hon kommer anlända via kurirskepp imorgon…

Som infopunk kan du skapa memes. Som dispatcher kan du styra om trafik. Som broker kan du ta reda på företagsrelationer. Etc. Samtliga med möjlighet att använda generatorer för att skapa resultaten baserat på dina tärningsslag!

Återstår att sätta ihop bra formulär för dem!

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Coolt, men vilken sorts info letar spionerna efter? Det har du förmodligen tänkt på, men det finns inte riktigt med här. Sådant går det ju också att skapa generatorer för. Liksom för de relationer, som jag antar att spioner i princip alltid har. Uppdragsgivare, informatörer, mullvadar, måltavlor, rivaler och fiender. Jag ser att du skriver om kontakter men är inte helt säker på vad det omfattar.

Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Coolt, men vilken sorts info letar spionerna efter? Det har du förmodligen tänkt på, men det finns inte riktigt med här.
Det här handlar helt om smak i slutänden och är därför en medveten frånvaro. Hela det här konceptet är en premiss för kallt krig i rymden. Vad vi vill åstadkomma, stoppa, hitta, etc., kommer handla om vilka vi är och vad som står på spel--saker som är helt avhängt våra rollpersoner och kontakter. Därför finns det ingen äventyrsgenerator eller dylikt, för det är "taggarna inåt" som gäller. :)

Om vi skapar fram ett par företag som ligger i luven på varandra, och kanske indicier som kan tänkas vara konspirationer mot någon av stormakterna, så är det där vi börjar spela.

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Det här handlar helt om smak i slutänden och är därför en medveten frånvaro. Hela det här konceptet är en premiss för kallt krig i rymden. Vad vi vill åstadkomma, stoppa, hitta, etc., kommer handla om vilka vi är och vad som står på spel--saker som är helt avhängt våra rollpersoner och kontakter. Därför finns det ingen äventyrsgenerator eller dylikt, för det är "taggarna inåt" som gäller. :)

Om vi skapar fram ett par företag som ligger i luven på varandra, och kanske indicier som kan tänkas vara konspirationer mot någon av stormakterna, så är det där vi börjar spela.
Så premissen är mer ATT det finns anledningar att spionera, medan infon man kan få fram som spion (typ hemliga vapen och möjliga mullvadar) mer ligger i skapandet av företag eller andra organisationer?

Cool setting! Påminner en hel del om The Expanse. Är det en källa du tagit inspiration ifrån?
Är det här något du planerar att släppa framöver?

entomophobiac

Low Prep High Play
Är det här något du planerar att släppa framöver?
Missade att svara på den här frågan. Om jag släpper det blir det som gratis/PWYW via min itch.io-sida. Det hänger mest på om jag orkar renskriva och layouta eller inte. Har en rätt diger backlog olika saker som jag skulle kunna släppa (one-shots etc) men det har helt enkelt inte blivit så.