Jag har inte riktigt koll på exakt den lösning som används för närvarande - jag har för mig att vi använde oss av Sveroks grejer?krank;n41990 said:Jag tyckte att jag preciserade mig en del? Någon form av distribuerad lösning. Idealet vore ju om det alltid fanns en extra (synkad) server som kunde ta över om en krashade. Gärna placerade på olika ställen geografiskt.
Men jag vet definitivt inte vad priserna brukar ligga på där. Det lär ju inte vara vi som önskar oss en stabil serverlösning som inte står och faller med en ensam maskin, men jag förstår givetvis om priserna rusar iväg såpass mycket att det inte blir realistiskt för vår del.
"Riktiga" servrar kan förstås bli riktigt, riktigt dyra. I det fallet kan, möjligen, saker som Amazon, Microsoft Azure etc vara billigare (beroende på hårdvarukostnader + driftskostnader [t ex el]), eller t o m att hyra serverplats - men de har andra potentiella problem. På plussidan så går migrering ganska fort, om man använder sig av virtuella maskiner (dock är det ofta inte direkt gratis att migrera ut ur många sådana platser)
krank said:Jag vill minnas att vi flyttade ut från Sverok i samband med forumsystemsbytet.