Nekromanti STENHÅRD KRASCH

Max Raven

T12-kultist
krank;n41990 said:
Jag tyckte att jag preciserade mig en del? Någon form av distribuerad lösning. Idealet vore ju om det alltid fanns en extra (synkad) server som kunde ta över om en krashade. Gärna placerade på olika ställen geografiskt.

Men jag vet definitivt inte vad priserna brukar ligga på där. Det lär ju inte vara vi som önskar oss en stabil serverlösning som inte står och faller med en ensam maskin, men jag förstår givetvis om priserna rusar iväg såpass mycket att det inte blir realistiskt för vår del.
Jag har inte riktigt koll på exakt den lösning som används för närvarande - jag har för mig att vi använde oss av Sveroks grejer?

"Riktiga" servrar kan förstås bli riktigt, riktigt dyra. I det fallet kan, möjligen, saker som Amazon, Microsoft Azure etc vara billigare (beroende på hårdvarukostnader + driftskostnader [t ex el]), eller t o m att hyra serverplats - men de har andra potentiella problem. På plussidan så går migrering ganska fort, om man använder sig av virtuella maskiner (dock är det ofta inte direkt gratis att migrera ut ur många sådana platser)
krank said:
Jag vill minnas att vi flyttade ut från Sverok i samband med forumsystemsbytet.

micke_p

Veteran
Magnus Seter;n41946 said:
Det beror på kostnaden, har ingen aning om vad det skulle kosta att sätta upp en bra RAID på den aktuella servern. Så vad tror du det skulle kunna kosta mellan tummen och pekfingret?

/Magnus
Kostnaden beror lite på vad för hårdvara wrnu nu kör på.

I t.ex. Linux finns stöd för mjukvaru-RAID. Kostnaden där är alltså en eller två diskar plus lite svart magi för att lyckas konfigurera det.

En RAID-controller kan man få för ca 1500,- och uppåt. De billigare är sk. fake RAID och är inte värda namnet RAID. Fördelen med hårdvaru-RAID är att den avlastar CPU:n vid hård last.
Oldtimer said:
Vad jag kan se kör forumet på Debian 7. Men jag har ingen aning om vilka RAID-nivåer som finns med i Debian eller hur man konfar det.
Lupus Maximus said:
Den virtuella servern är Debian. Men det var VMWare-servern, som våran server snurrar på, som fick kraschen. Så oberoende hur mycket virtuell raid vi skulle ha haft i Debian, så hade det inte hjälpt.
Oldtimer said:
Okej. Pratar vi ESX/ESXi här alltså? Det låter ju inte som någon garageinstallation direkt. Borde inte hårdvaran ha lite schyssta diskarrayer då?
Max Raven said:
Tja, man _kan_ köra ESX/ESXi på en vanlig burk. :)

Lupus Maximus

Tekniker
krank;n41990 said:
Jag tyckte att jag preciserade mig en del? Någon form av distribuerad lösning. Idealet vore ju om det alltid fanns en extra (synkad) server som kunde ta över om en krashade. Gärna placerade på olika ställen geografiskt.
Var ett snabbt svar, eftersom jag ville komma iväg från jobbet :)

Men jag vet definitivt inte vad priserna brukar ligga på där. Det lär ju inte vara vi som önskar oss en stabil serverlösning som inte står och faller med en ensam maskin, men jag förstår givetvis om priserna rusar iväg såpass mycket att det inte blir realistiskt för vår del.
Det är ju den biten som är haken. Tillgänglighetstid att väga mot kostnad och administration (både tekniskt och att hantera insamlande av pengar samt det pappersarbete skatteverket brukar vilja se).

Tills ganska nyligt har jag bara sett mig som "vikarierande tekniker", och vissa beslut ligger mellan "ansvarig tekniker" och redaktörerna. Jag anmälde mig som kandidat som "ansvarig tekniker" för ett par veckor sedan, och vi satte upp teknikergruppen förra veckan (men bara två av oss han komma med innan serverkraschen).

Om redaktörerna vill satsa tid/pengar på en mer avancerat och driftsäker lösning så fixar vi det. Men ambitions som jag rekommenderar är daglig offsite-backup, och minst en reservtekniker som har kompetens (om så via instruktioner) att få upp och forumet på ominstallerad, eller ny, maskin om så behövs.

På frågan vad det är för server, så vet jag inte så värst många detaljer för närvarande. Jag blev inblandad efteråt. Men jag vet så pass mycket att vi måste över budgetsegmentet om vi vill ha bättre och tillförlitligare än vad vi har idag.

Lupus Maximus

Tekniker
micke_p;n42007 said:
Kostnaden beror lite på vad för hårdvara wrnu nu kör på.

I t.ex. Linux finns stöd för mjukvaru-RAID. Kostnaden där är alltså en eller två diskar plus lite svart magi för att lyckas konfigurera det.

En RAID-controller kan man få för ca 1500,- och uppåt. De billigare är sk. fake RAID och är inte värda namnet RAID. Fördelen med hårdvaru-RAID är att den avlastar CPU:n vid hård last.
Sedan tillkommer kostnad för diskarna. Vid RAID-1, spegling, så dubblerar man antalet diskar. Vid RAID-5 är lagringsytan antalet diskar minus en disk (finns varianter med två paritetsdiskar också).

Dock, RAID ökar bara tillförlitligheten (även om det ökar rätt mycket). Det finns fortfarande risk att tappa all data.
Max Raven said:
Ja, faran med att ha lika gamla hårddiskar spelar ju in. Iofs var det visst databasen som la av den här gången?

För oinsatta: I princip kör de flesta som vill behålla information på hårddiskar med RAID-1 (Två hårddiskar, den ena är backup/extra för den andra - utrymme = den minsta hårddiskens utrymme) eller RAID-5 (minst tre hårddiskar, fallerar en HD så tar de andra två över, utrymme = mer än 1 hårddisk).
micke_p said:
Nej, RAID medför ju inte att man kan sluta med backuper. Eftersom systemet kör på VMWare så är ju läget ett annat.

Duktiga admins tycks ju finnas. Finns tid och möjligthet att ta fram en önskelista och prisidé på förbättringar? I så fall går det ju att starta en tråd här på forumet och diskutera detta. I slutänden kanske den ekonomiska biten delsvis går att lösa med en mini-crowdfund här på forumet.

Kärlekscraft

Swordsman
Det kan inte ha varit en slump att forumet sänktes precis på valdagen! :eek:
Rymdhamster said:
Nej, jag kände att det var en uppenbar plog för att ge oss en chans att lugna oss lite efter valet =)

Huggsnok

Veteran
Jag har inte koll på hur mycket plats som forumet tar, men bör det inte gå att ta fullbackup varje natt till en folder som sedan är med i Dropbox, SkyDrive eller dylikt? Då får man en backup off site och i molnet vid återskapande?

Dock så måste man ha koll så det inte äter upp all ens utrymme på kontot.
Snow said:
Kan man inte fråga NSA om vi får tillgång till deras backup? *höhö*
Bra idé med dropbox om man vill göra det lite enkelt för sig.

Den bästa lösningen är att ha två servrar där du har en aktiv spegling som står på olika ställen.
Men då ska vi ha en till server som står på ett annat ställe och där vi har allt uppsatt så att vi kan svänga forumet om huvud servern krashar.
Samt så borde man ha en tredje server som är en backup server där man tar dagliga backupper av huvud servern som står på en tredje plats i långa landet brunsås.

Men 3 servrar är dyrare än 1 och det finns möjlighet för 3 gånger så mycket problem. Då man måste administrera 3 burkar.
Troberg said:
Jo, jag hade ungefär så på RPG-Lab. Jag hade 4 servrar:

1 live
1 hotswapbackup
1 reserv (tex för att kunna lägga tillbaka en backup och sedan låta den ersätta en av de andra)
1 utveckling

Egentligen inte så mycket extra jobb, så länge som de är identiska nog för att man ska kunna ghosta dem. Kostnaden är ju dock högre, speciellt om man har dyra servra (vilket jag inte hade, för, face it, det är bara en jäkla webserver med ganska låg trafik).
Björn Wärmedal said:
Körde du på fysiska maskiner eller virtuella?
Troberg said:
Fyra identiska fysiska maskiner (jag köper ofta maskiner 4 åt gången, man sparar massor av jobb på att ha likadana maskiner).

Hade det varit virtuella maskiner så hade jag blivit sårbarare för hårdvarufel. Det var dessutom ett tag sedan, när virtuella maskiner var lite mer "experimentiella" än idag.

CapnZapp

Myrmidon
Förslagsvis skapar ni Anders o Toves forum (Ensamma Vargen) igen.

Finns där ingenting på google cache eller wayback att hitta?
Dante said:
Tack för påminnelsen. EV-forumet är upplagt igen.

Dock så skulle jag vilja säga att jag är grymt imponerade av de som jobbade under krashen.
Det tog vad? Ca 2 dagar att få upp allt igen och vi förlorade "bara" en månad. Det är inte illa.
Det man får komma ihåg är att de som jobbar med sidan och underhåll är volontärer och gör det på sin fritid och visst hade det här varit ett stort företag så hade det inte varit acceptabelt men det går det inte att jämföra med.

Så en stor applåd från mig till alla de som jobbade på problemet och gjorde ett mycket bra jobb.
Samt så vill jag säga att Lupus Maximus har gjort ett fenomenalt jobb att sätta upp servern igen! Så bra jobbat!
deusexmatteo said:
Ja, snyggt jobbat! Uppskattade felmeddelandet också, där det stod vad som hände och vem som jobbade på det. Känndes mycket mer betryggande än en 404 eller något sånt. Tack tack!
anth said:
Syns en 404:a betyder det att det finns en server som svarar med 404. Vi hade en serverkrasch och då syntes ingenting.
När felmeddelandet kom upp var alltså redan servern uppe igen och backupen återläst - men de ville inte slå på forumet förrän de gjort ett försök att få tillbaka förlorad data.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Förlåt, men jag tror inte det har sagts rakt ut. Är den här månaden borta för alltid eller görs det ett försök att rädda datan? Jag vet inte hur sånt här funkar, och jag undrar mest om det finns någon poäng att hoppas på att gamla trådar kommer tillbaka eller om man bara ska skapa en ny tråd och köra vidare med.
anth said:
Lupus slog på forumet igen när Darkspawn gett upp att rädda data - så den månaden är borta för alltid.
Var istället glad över att Lupus tog en backup den 16:e aug, annars hade vi backat ännu längre. :)
Nu är backuprutinerna ändrade så det tas backup varje dag.
Rymdhamster said:
Ingen anledning att bli så defensiv, Anth. Jag ville bara få det bekräftat =)
Kärlekscraft said:
Forumet kraschade för vi/jag började diskutera new world order/NWO precis innan det hände.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Den_nya_världsordningen_(konspirationsteorier)

Kärlekscraft

Swordsman
Rymdhamster;n42632 said:
Förlåt, men jag tror inte det har sagts rakt ut. Är den här månaden borta för alltid eller görs det ett försök att rädda datan? Jag vet inte hur sånt här funkar, och jag undrar mest om det finns någon poäng att hoppas på att gamla trådar kommer tillbaka eller om man bara ska skapa en ny tråd och köra vidare med.
Gone forever. Såvida du inte söker på specifika trådar via google och sen kör cachen. Har räddat lite trådar som "Att spela som sabbaten" och "Att spela som Mage" som återpostat Ymirs gigantiska guide till Kina och Yunnan. Allt har dock återpostats via mitt konto: dvs jag skapar nya inlägg och klistrar in andra användares inlägg.