Nekromanti Stenyxor, klubbor och obsidianknivar

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,291
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Sitter och filar på ett litet mysigt fantasyrollspel i stenåldersmiljö, med Eons regelsystem i grunden. Frågan infinner sig då genast: Vad bör vapen av sten, trä och obsidian ha för egenskaper (och värden) i Eons regelsystem? Är ute efter stenyxor och knivar i sten och obsidian, spjut, pilspetsar, klubbor, harpuner...allt möjligt. Är också intresserad av brons, och andra tänkbara material att göra eggar och spetsar av. Mig veterligen finns inga regler för det här i Eon, och jag är ingen vidare metallurg/vapenfetischist själv, så jag mottar gärna era förslag och eventuella faktakunskaper.

- Ymir, tackar på förhand.
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Jag är ingen expert själv, men ett tipps är att gör vapen mycket mer till "förbrukningsvara" när de är i sten, ben och trä. Sådana material håller helt enkelt inte lika bra som metall.
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Ett tilläg till mitt tidigae inlägg är att alla människor till stor del borde vara "sina egna smeder". Varje människa borde ha färdigheter för att göra verktyg och vapen, men att det ändå finns de som är bättre medelmänniskan är mycket troligt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,291
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Jodå, men...

Absolut, men sådana bitar har jag redan tänkt på, de är liksom väldigt grundläggande. Jag behöver mer teknisk info om hur sådana vapen fungerar. Regelmekanik, helt enkelt. Finns det andra material än trä, ben, sten och obsidian som man gjorde vapen av under stenåldern?

- Ymir, tackar ändå för hjälpen
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Jodå, men...

Finns det andra material än trä, ben, sten och obsidian som man gjorde vapen av under stenåldern?

Hmm detta går väl in under ben men. Klor,tänder och horn från djur. Kankse lite långt fram i tiden nu, slungor av läder. Men idé verkar kul med stenåldersrollspel.


Midar vet inte vad obsidian är.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,291
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Jodå, men...

Slungor fungerar givetvis, men själva 'vapnet' i dem är ju stenarna.

Obsidian är vulkaniskt glas, som man på stenåldern kunde använda till att göra väldigt fina knivar.

- Ymir, kommenterar och förklarar
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Re: Jodå, men...

Finns det andra material än trä, ben, sten och obsidian som man gjorde vapen av under stenåldern?
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, men jag rekomenderar illustrationerna på sidan nedan :gremsmile:

http://home.swipnet.se/~w-53782/stenganget.html

Tilläg:
Förresten, blåsrör, och svärd gjorda utav fisktänder (sydamerikanska indianer hade sånt) kan kanske vara något för dig..
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Re: Jodå, men...

Det tips som SGH kanske menade var att de ska ha vesäntligt låga Brytvärden. typ Stenyxa bv 3 eller nått. Hugg vapen bör nog inte göra mycket i skada om dom är av sten... Men klubor dom är ju som dom är... Pinnar med en sten längst ut kan vara ett förslag. Regel tekniskt så borde skadan på kluborna vara mellan ob1t6 till binderakk hammarens ofantliga ob4t6 beroende på hur stort det hela är. Öka styrke krav för det mesta och sänk BV är iaf ett generelt förslag...

/Hartland som börjar bli riktigt tröt trost ca 2 l cola i kroppen
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Jodå, men...

Men en primitv stenyxa gör nog mera krosskada än huggskada, jag tror att de hade en krossande skada....

Spjut spetsarn var nog inte så särskil vassa (om man jämför med metal) men tilräckligt för man skulle kunna tränga igenom huden på bytena.

Men iofs är ju alla gammla stenknivar etc väldigt slitna.

Midar har sovit för lite
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Tycker iden verkar kul men hur har du tänkt hur spelt ska vara? Blir ju nyfiken. Kommer det var ett överlevadagen rollspel?


Midar tycker Ymir ska berätta för Midar är nyfiken
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,213
Location
Stockholm
Re: Jodå, men...

Vad gäller huggvapen med obsidanegg så gör de nog nästan lika mycket skada som ett stålvapen mot en oskyddad motståndare som ett stålvapen. Under spanjorernas strider is syd- och mellanamerika finns det berättat att indianernas stridssvärd av obsidan högg huvudet av en häst med ett enda hugg. Dock borde de ha betydligt lägre BRYT än stålvapen, dessutom borde de vara betydligt mindre effektivt mot alla sorter av "hårdare" pansar än motsvarande metallvapen.

Ett gott råd är att titta på vilka vapen som användes i amerika före år 1500 samt i stilla havet, Maoierna användet t.ex träsvärd.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Tar vi ett helt vanligt spjut som "vi" använde för 15,000 år sedan (av Homo Sapiens Sapiens) så skulle jag säga något i stil med:
H: +1 K: +1 S: Ob1t6+3
Bryt: 5 STYK: 10
Fattn: 2H

Då menar jag ett vanligt spjut som man slåss med i två händer..
Ett kastspjut (vilka var ganska vanliga vid jakt för 15,000 år sedan) så skulle jag satt:
Kort: H+Ob1t6+2 Normalt: H+Ob1t6 Långt: H+3 Mkt Långt: H+1
Bryt: 4 STYK: 11
Fattn: 1H

Jag är heller ingen specialist på vapen, men detta är vad jag tycker i alla fall...
Det var ben, tänder och klor det... Låt oss leka med brons istället, låt oss ta ett kortsvärd i brons. Så här skulle jag göra med det:
H: Ob1t6 K: +1 S: +3
Bryt: 11 STYK: 7
Fattn: 1H

Eller i alla fall något i den stilen...

Jag skulle gärna vilja hjälpa till med ett sådant fantasyrollspel, säg bara till om du behöver hjälp :gremsmile:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,291
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Efter istiden

Överleva dagen? Naeh, spelstilen är väl snarare tänkt på renodlingshållet*. Många spelstilar lär väl fungera, men stenålderssamhället i sig lär ju göra konceptet väl begränsat för de flesta. Det är en historisk setting till min hemmasnickrade kampanjvärld 'Efter Istiden - Sånger från kalla hav', kalla det en teaser om man så vill. Ursprungligen var det mitt försök till dogmarollspel, men formerna för trobergs dogmautmaning var i mitt tycke löjligt begränsande.

- Ymir, lär publicera det inom kort, förmodligen.

*En stenåldersvariant av grisodling, Ymirs anm.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,291
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Hmm...det är nog bra. Problemet är att det med Eons regelsystem är förbaskat svårt att ha ihjäl någon, eller något, med de vapnen, och det var det uppenbarligen inte för Cro-Magnon.

Ett helt vanligt spjut i Eon skadar SOb3T6. Stenåldersspjuten är väl kortare, förstås, men bör de verkligen göra så mycket mindre skada? Är eggar av flinta så mycket dåligare? Allt de behöver göra är ju att hugga genom kött, trots allt. Iofs, med en vettig grundskada kommer ditt spjut lätt upp i Ob3T6, och det är ju rätt bra, egentligen...det är kanske rimligt, trots allt. Antar att jag inte tänker på de där '+3'...

Min första tanke var att rustningar borde skydda bättre om alla vapen med stickande och skärande eggar är av sten, ben, obsidian och så. Men att helt sonika höja läder- och pälsrustningars skyddsvärde vore ju inte kompatibelt med det nutida Mundanas regelsystem.(Förvisso utspelar sig rollspelet jag filar på inte i Mundana, men jag vill senare använda samma regler till en mer medeltida setting i samma värld, så förhållandet mellan stenåldersvapnen och medeltidsvapnens värden måste kännas trovärdigt).

Hjälp är alltid användbart - kontakta mig på IRC eller ICQ. (Se min profil).

- Ymir, fundersam.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Min första tanke var att rustningar borde skydda bättre

En kommentar. Läder är läder, liksom. Päls är päls. Jag tycker nog att skyddsvärdena borde bestå, men att skadorna moddas på vapnen. Själv skulle jag nog sätta spjutet på S+Ob2T6+1 eller något sådant. Så länge det är hyffsat vasst och personen bakom har lite kraft att stöta med så...
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,213
Location
Stockholm
Grattis!
Du har just träffat på en av de större buggarna med EONs (vapen)skadesystem!

Problemet är att skadesystemet inte tar hänsyn till vapnen effekt när de träffar rustningar, utan skadesatserna är satta efter deras effekt mot ett oskyddat mål. Felet med detta är att ett vapen (om vi pratar stick) med en bred spets gör mera skada mot ett oskyddat mål (större hål= mer skada) än det ofta nålliknande spetsar man kan se på vapen som var till för att slåss mot folk i rustning. Träffar man dock en rustning så borde det bred vapnet få en radikal skadesänkning (större blad= mer pansar att komma igenom) medan det smala bladet borde göra nästan lika mycket skada som mot ett oskyddat mål om man kommer igenom skyddet.

Ett exempel vad gäller huggvapen är att en hillebard och ett sågtandat svärd har lika lätt att hugga igenom ett plåtharnesk. Det kan jag acceptera om målet hade varit naken, men inte om han har ett plåtskal.


Så mitt förslag skulle nog vara att helt enkelt dra bort skadetärningar om man träffar lite "tyngre" rustning.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Givetvis så har reglerna i Eon en abstraktionsnivå - just bladstorlek på stickskador kändes irrelevant att göra egna regler för. Den främsta anledningen är att man i vild närstrid sällan får in klockrena träffar. Det är en stor skillnad på hur effektivt A eller B är i labb-liknande test, jämfört med hur det är i strid.

(Under en period hade faktiskt alla vapen i Eon Penetrationsvärden som var skilda från Skadevärdena, men det gav mer negativa effekter än positiva, så det skippades)
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,213
Location
Stockholm
Givetvis så har reglerna i Eon en abstraktionsnivå - just bladstorlek på stickskador kändes irrelevant att göra egna regler för.
Stickvapen är det ena exemplet, men det stor problemt är huggvapen, ett svärd som har utomordentligt på mjukaremål (men som inte kunde penetrera en plåtrustning) är lika effektiv mot pansar som en hillbard eller pålyxa, vapen som utvecklades specifikt för att slå igenom rustningar.
Den främsta anledningen är att man i vild närstrid sällan får in klockrena träffar. Det är en stor skillnad på hur effektivt A eller B är i labb-liknande test, jämfört med hur det är i strid.
Precis, så varför har ni räknat med klockrena träffar? 2-300 (1350-1550) års erfarenhet visar på att svärd (hugg) och breda spjut är verkningslösa mot pansar, man använde antingen tunna spetsar på pikar och pålyxor, eller olika former av yxblad och hammare.
Man hugger inte igenom en plåtrustning med ett svärd.
 
Top