"
Jag har märkt att min syn på alver och dvärgar m.m. är väldigt enkelspårig. Alla dvärgar är varandra lika och detsamma gäller för alver."
Ett vanligt problem i fantasyspelen.. Att de görs enkelspåriga beror på att de tillskrivs personlighetsdrag, vilket gör att man egentligen bara kan spela en ras på ett eller två sätt och där sätten inte skiljer sig nämnvärt ifrån varandra.. Trollen i DoD6 kan exempelvis vara hur som helst, så de har
fått beröm för att kunna spelas varierade.. När jag var yngre så brukade jag ta ett av rasens personlighetsdrag och göra precis tvärtom.. En dvärg kanske var givmild.. En alv använde armborst.. En dvärg var rakad.. Typ så.. Det funkade väl för mig då..
För att undvika de stereotypiska dragen brukar jag vilja sammanknyta ett visst tänkande till det kulturella och inte till (rollspelares) fördomar.. Att att alla manliga frisörer är homosexuella är inte sant.. Att alla muslimer är talibaner stämmer inte.. Att säga att alla utlänningar i förorterna bär kniv och rånar och slåss är väl kanske inte så lyckat.. Allting ligger mer i det kulturella.. Jag försökte starta
en tråd om det på DoD-forumet, men det väckte väl ett halvtamt intresse.. Antagligen för att det krävde att man behövde skriva en större mängd text..
Jag anser att om man bara påpekar vissa kulturella beteenden så kan spelaren välja om denne vill bli påverkat utav det eller inte och
vilka drag i kulturen som dennes rollperson har tagit till sig eller kör benhårt på.. Ta asiater som exempel.. De är inte olika oss rent mänskligt, bara beteendemässigt, och det är kulturen som orsakat det.. Jag försökte skriva ner 10 frågor om alver, som baserades på (och lyfte fram) olikheterna mellan en alv och en människa, som en spelare skulle svara på när denne skapade sin alvrollperson.. Det gav resultat.. Alven skilde sig rätt mycket från normalalven.. Dock fick det ett sådant resultat att jag inte vet om jag ska använda frågorna igen..
Annars brukar jag skapa lite
trådar som brukar
fråga efter hur andra ser på raserna, fast ur ett lite annat perspektiv.. Det kan vara rätt intressant.. Drog- och matkultur har jag också avhandlat på DoD-forumet, vilket intresset också var relativt svalt för men jag antar att folk inte är intresserade av det djupet i sina världar.. För hur det än är, trots att de är rasstereotyper, så skiljer sig synsättet åt från spelgrupp till spelgrupp på vissa småsaker.. Ta bara din kommentar om "goda alver" och
Bobby Magikerns ifrågasättande utav det som ett exempel..
Annars så har jag gjort som
Gurgeh, alltså gjort de två raserna sällan förekommande..
Alverna i min DoD-värld har dragit sig tillbaka medan dvärgarna har jag tagit bort helt.. Istället så har vättarna fått ta dvärgarnas plats som bergens härskare.. Med vättarna kan jag göra mycket mer utan att det blir protester.. De kan dricka sprit gjort utav betor och inte mjöd.. De kan ha blåa naglar om jag så vill.. Hade jag prackat på dvärgarna de egenskaperna så hade det blivit vilda protester..
/
Han som fortfarande inte bestämt sig om hans vättar ska kunna utöva runmagi
<font size="1">[edit] Ändrade sista ordet skrattandes (och girig --> givmild)</font>