Nekromanti Steve Jackson berättar om året som gått

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,858
You go girl! [NT]

NT = No Text (Ingen text)
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Jag är med dig [ANT]

Jag står bakom dina argument i hela den här diskussionen Magnus. Jag som inte ens äger D&D..
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: Väl talat!

Citat:
Har vi inte mer för oss här i västvärlden än att slösa dyrbara timmar på att disskutera ett spelsystem? Då finns det nog mycket annat att lägga vår dyrbara tid på!



Jo, men efter ett tag blir man trött på att fylla i rutorna på ett block i skojiga mönster.
Och vad har det med d20 vs GURPS att göra? Ingenting skulle jag glatt påstå.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Exempel som jag diskvalificerar

De exemplen? Ha! De är inte värda pixlarna som bildar orden, och det vet du. Chaosium har varit på fallrepet länge, länge, innan d20 kom upp på scenen så ditt försök att skylla deras problem på d20 understryker bara hur lite ni har på fötterna när det gäller er tes om att d20 dödat kreativiteten.
Då kommer vi in på frågan om vad som egentligen intresserar oss spelare. Är det företagen eller deras produkter? Personligen vill jag mycket hellre ha bra produkter än bra företag. Om något företag går omkull så är det ingen jättegrej för mig, men om en bra produkt blir sämre så finner jag det mycket irriterande. Man ser inte företagen, man ser produkterna.

Frågan blir då inte vilka företag som drabbats, den blir vilka produkter som drabbats. Där är det lätt att hitta exempel.

Ni påstår att ett mord har begåtts, men det är tydligen JAG som ska bevisa att det INTE har skett, istället för det naturliga, att NI bevisar att det skett.
För mig är det snarare vad som kommer att ske. Om man ser att någon råkat växla in två tåg på kollisionskurs så kan man ju faktiskt försöka stoppa dem innan de kolliderar i stället för att vänta tills man är säker på att de faktiskt kolliderat. Eller åtminstone påvisa problemet så att man efter kollisionen kan peka och säga "Vad var det jag sade!".

känsloladdade attacker på nya versioner av 20 år gamla spel som ingen visat ett intresse för innan den nya d20-versionen kom ut.
Du påstår alltså att man kan mäta ett spels kvalitet med ett objektivt mätinstrument? Inte? Alltså måste varje bedömning ha ett element av känslomässighet. Det är oundvikligt.

Sedan sätter du likhetstecken mellan intresse och publicering. Det kan finnas intresserade spelare till ett spel som inte publicerats på 20 år. Titta på Paranoia, som har en trogen skara trots att det inte publicerats på länge. De gamla produkterna upphör inte att existera för att de försvinner ur butikshyllorna. Intresse är en sak, ekonomisk vinst en annan. Ibland hänger de ihop, ibland inte. Är det så otänkbart med en "Linux-incident" bland rollspelen? En okommersiell outsider som växer på enbart intresse, utan ekonomiska intressen?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Väl talat!

Och vad har det med d20 vs GURPS att göra? Ingenting skulle jag glatt påstå.
Jag svarade på ett inlägg med en fråga om andra tänkbara alternativ för att meningsfullt fylla ut tiden, en delfråga i diskussionen som dök upp.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
troberg och Gary Gygax :)

If it ain't broke, don't break it.
Jag vet inte om det är en skröna, men Gary Gyhax lär ha föreslagit för WotC att de skulle ge ADnD original edition igen.
Helt enkelt med motiveringen att reglerna faktiskt fungerade.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: troberg och Gary Gygax :)

Jag vet inte om det är en skröna, men Gary Gyhax lär ha föreslagit för WotC att de skulle ge ADnD original edition igen.
Helt enkelt med motiveringen att reglerna faktiskt fungerade.
Där förvränger du vad jag skrev genom ett halvt citat. Du tog inte med biten där jag skrev att om man inte kan göra en ny version bättre så ska man låta bli. Nya D&D är faktiskt bättre än gamla.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Aha ;)

Finns det något i rollspelshobbyn som du inte ser som ett krig mellan d20 och resten?
...
Jadå, WW vs SJG tex.
Aha! troberg är avslöjad! :gremwink:
Han ser det inte som ett krig mellan d20 och övriga rollspelsindustrin.
Han ser det som ett krig mellan GURPS och övriga rollspelsindustrin.
:gremlaugh:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: troberg och Gary Gygax :)

Där förvränger du vad jag skrev genom ett halvt citat. Du tog inte med biten där jag skrev att om man inte kan göra en ny version bättre så ska man låta bli. Nya D&D är faktiskt bättre än gamla.
En smaksak, Gygax tycker original edition är bättre, vilket förklarar hans ståndpunkt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Aha ;)

Aha! troberg är avslöjad!
Han ser det inte som ett krig mellan d20 och övriga rollspelsindustrin.
Han ser det som ett krig mellan GURPS och övriga rollspelsindustrin.
Nejdå, mellan alla möjliga företag.

Men visst, skulle man se det som andra världskriget så är väl d20 att jämföra med Tyskland, WW som Sovjet (de är i alla fall näst störst) och SJG, Palladium och alla de andra som resten av den brokiga skalan allierade. Företagen som hänger på d20 blir i denna metafor närmast att jämföra med smånationerna som hängde på Tysklands fälttåg; Japan, Italien, Finland och så vidare.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: troberg och Gary Gygax :)

En smaksak, Gygax tycker or(snip)gi(snip)e(snip)n är bättre, vilket förklarar hans stånd(snip)
Det är hans rätt. Jag skulle dessutom aldrig sänka mig till att göra missvisande citat.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,475
Re: troberg och Gary Gygax :)

"Det är hans rätt."

Och där bevisades just att det inte är ett universellt krig mellan d20 och "den sanna läran" utan att det är ditt inbillade krig. Du påstår lite tidigare i tråden att om man ska göra något nytt ska man göra det bättre, men nu har vi kommit till ett vägskäl. Gygax tycker First Edition är bättre alltså borde, med ditt resonemang, inga rollspel kommit ut efter det? Men det var visst inte Gygax mått vi mätte efter, utan dina... Om vi går efter Pelles, som tycker väldigt mycket om d20, tycke så stannar utvecklingen vid att bara vara d20 istället. Likadant med vem man än väljer, för det är inte många som har precis samma tycke som någon annan. Därför är det bra att till exempel CoC och Star Wars kom i nya versioner, för de som inte gillar BRP och t6-systemet. Sen att du och ett gäng till inte gillar de nya inkarnationerna ger jag blanka skjutsingen i för då kan ni ta de gamla versionerna och sitta med dem, och de som gillar de nya bättre kan sitta med dem. Det dödar ingen kreativitet, det gör att fler kan ta till sig det och i min lilla inskränkta rollspelsutopi betyder fler människor att det är mer kreativitet.

"Jag skulle dessutom aldrig sänka mig till att göra missvisande citat."

Snälla människa, kan du inte undvika sådana där fånigheter någon enda gång? Gärna undvika många gånger, men då och då är en bra start... Håll diskussionen saklig nu när vi har en saklig diskussion. Tack.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: troberg och Gary Gygax :)

Och där bevisades just att det inte är ett universellt krig mellan d20 och "den sanna läran" utan att det är ditt inbillade krig. Du påstår lite tidigare i tråden att om man ska göra något nytt ska man göra det bättre, men nu har vi kommit till ett vägskäl. Gygax tycker First Edition är bättre alltså borde, med ditt resonemang, inga rollspel kommit ut efter det? Men det var visst inte Gygax mått vi mätte efter, utan dina... Om vi går efter Pelles, som tycker väldigt mycket om d20, tycke så stannar utvecklingen vid att bara vara d20 istället. Likadant med vem man än väljer, för det är inte många som har precis samma tycke som någon annan. Därför är det bra att till exempel CoC och Star Wars kom i nya versioner, för de som inte gillar BRP och t6-systemet. Sen att du och ett gäng till inte gillar de nya inkarnationerna ger jag blanka skjutsingen i för då kan ni ta de gamla versionerna och sitta med dem, och de som gillar de nya bättre kan sitta med dem. Det dödar ingen kreativitet, det gör att fler kan ta till sig det och i min lilla inskränkta rollspelsutopi betyder fler människor att det är mer kreativitet.
Nej, där snubblar du över din logik. Han får tycka så och han får tycka att den gamla versionen är bättre och han får förorda att den nya ska bort. Det är hans rätt. På samma sätt så får jag tycka det motsatta. Det finns ingen motsättning där annat än den naturliga skillnaden i våra ståndpunkter, vilken är oundviklig utifrån förutsättningarna.

Problemet kommer först när det tecknas exklusiva licenser, som inte tillåter att någon annan gör motsvarande spel i ett annat system. Då blir det kreativitetsdödande.

Snälla människa, kan du inte undvika sådana där fånigheter någon enda gång? Gärna undvika många gånger, men då och då är en bra start... Håll diskussionen saklig nu när vi har en saklig diskussion. Tack.
Äh, lite skoj tar udden av en diskussion som annars lätt hettar till.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,475
Re: troberg och Gary Gygax :)

"Nej, där snubblar du över din logik."

Logik förstår jag mig inte på... :gremgrin:

"Han får tycka så och han får tycka att den gamla versionen är bättre och han får förorda att den nya ska bort. Det är hans rätt. På samma sätt så får jag tycka det motsatta. Det finns ingen motsättning där annat än den naturliga skillnaden i våra ståndpunkter, vilken är oundviklig utifrån förutsättningarna."

Det är det jag menar. Du har "hittat på ett krig" som inte finns och gjort det till ditt och d20s krig. Är det inte dags att skippa krigsstämpeln och inse att var och en har olika uppfattning om vad som är bra, bättre och dåligt. En kommentar som "man ska inte göra något om man inte kan göra det bättre" faller ju på att vissa tycker ju faktiskt att det blev bättre när det blev d20.

"Problemet kommer först när det tecknas exklusiva licenser, som inte tillåter att någon annan gör motsvarande spel i ett annat system. Då blir det kreativitetsdödande."

Det är kreativitetsdödande att folk inte får ta vad någon redan gjort? Världarna (t.ex Star Wars) är copyright på. Det har inget med kreativitet att göra, och regler till sådana spel kan man göra ändå? Kreativiteten finns där, det som plockas bort är den delen som inte är kreativitetseggande. Det som redan finns och någon annan äger.

"Äh, lite skoj tar udden av en diskussion som annars lätt hettar till."

Då ser du till att det är roligt nästa gång då? :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: troberg och Gary Gygax :)

Det är det jag menar. Du har "hittat på ett krig" som inte finns och gjort det till ditt och d20s krig. Är det inte dags att skippa krigsstämpeln och inse att var och en har olika uppfattning om vad som är bra, bättre och dåligt.
Det är väl skillnader i uppfattningar som är grunden i alla krig?

Jag anser att d20's dominans på marknaden är lika farlig som Windows dominans på operativsystemsmarknaden eller Otto-motorn på bilmarknaden. Dominans kan i början vara kreativitetsdrivande, men sedan går den över i en tillbakalutad avslappningfas där den bara funkar som ett drivankare för kreativiteten. Det är ofrånkomligt.

Enda sättet att komma åt problemet för mig är att motarbeta d20. Jag vill ha en stark och kreativ rollspelshobby, därför motarbetar jag d20. Det är inte alla som håller med, men de får agera utifrån sina åsikter och preferenser.

Det är kreativitetsdödande att folk inte får ta vad någon redan gjort? Världarna (t.ex Star Wars) är copyright på. Det har inget med kreativitet att göra, och regler till sådana spel kan man göra ändå? Kreativiteten finns där, det som plockas bort är den delen som inte är kreativitetseggande. Det som redan finns och någon annan äger.
Det är kreativitetsdödande. Problemet ligger i att om ett mindre företag gör en kass produkt så går de omkull och licensen hamnar så småningom hos någon annan. När ett företag som Hasbro gör det så blir licensen kvar hos dem för överskådlig framtid.

Det sagt så är jag tveksam till om exklusiva licenser borde tillåtas (i många sammanhang är de inte tillåtna, titta bara på Microsofträttegången), men det är en större fråga än rollspelshobbyn.

Då ser du till att det är roligt nästa gång då?
Det vara bara ett alltför uppenbart upplägg för att bara låta det passera.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: troberg och Gary Gygax :)

Problemet kommer först när det tecknas exklusiva licenser, som inte tillåter att någon annan gör motsvarande spel i ett annat system. Då blir det kreativitetsdödande."
...
Det är kreativitetsdödande att folk inte får ta vad någon redan gjort? Världarna (t.ex Star Wars) är copyright på. Det har inget med kreativitet att göra, och regler till sådana spel kan man göra ändå? Kreativiteten finns där, det som plockas bort är den delen som inte är kreativitetseggande. Det som redan finns och någon annan äger.
Nu börjar det här bli lite OT, men vad jag tror troberg hakade upp sig på nu var "exklusiva licenser".
Wizards har den exklusiva rollspels-licensen för STAR WARS, och Jackson Games kommer ALDRIG att få göra en GURPS-version av STAR WARS.
Jag håller med om att det hade varit roligare om flera olika företag fick göra sina egna rollspel till t.ex. STAR WARS.
Nu tvivlar jag dock på att någon annan skulle ha råd att betala STAR WARS-licensen även om flera rollspelsbolag kunde teckna den.
(för säkerhets skull: STAR WARS är bara ett exempel, jag kunde lika gärna skrivit Conan)
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Re: troberg och Gary Gygax :)

Jag anser att d20's dominans på marknaden är lika farlig som Windows dominans på operativsystemsmarknaden eller Otto-motorn på bilmarknaden. Dominans kan i början vara kreativitetsdrivande, men sedan går den över i en tillbakalutad avslappningfas där den bara funkar som ett drivankare för kreativiteten. Det är ofrånkomligt.

Enda sättet att komma åt problemet för mig är att motarbeta d20. Jag vill ha en stark och kreativ rollspelshobby, därför motarbetar jag d20. Det är inte alla som håller med, men de får agera utifrån sina åsikter och preferenser

Men jag håller ta mig fan med dig! Det var väl dock ganska uppenbart..*S*

Och btw, jag har FORTFARANDE ingenting emot d20; jag har alltid spelat D&D..*S* Jag gillar bara inte heller maktfullkomlig dominans, med de relativt ofrånkomliga konsekvenser som du så fint redogjorde för. Visserligen kan man diskutera exempel och motexempel till döddagar, men jag tycker att den så talande frånvaron av andra spel (i Sverige) är tillräcklig för att man ska kunna dra någorlunda intelligenta slutsatser själv. Man behöver inte ens vara cynisk.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,867
Location
Värnhem, Malmö
Re: Suck

"De gamla funkar fortfarande fint. Låt dem vara ifred."

Frågan är om inte d20 erbjuder en sådan förankring i ett känt system att det helt plötsligt att ge ut ett gammalt spel, medan det utan d20 inte skulle funger alls? Jag ser det som så att d20 ger en större möjlighet att få ut sin produkt i butikerna, medan man inte skulle komma ut lika lätt om man gav ut en gammal produkt. Men visst, det känns lite tråkigt att man tvingas kompromissa på detta vis. Dock är kompromisser att föredra framför att en produkt inte kommer ut alls. Ett bra koncept går ju faktiskt att använda även om man inte använder regelmotorn.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,867
Location
Värnhem, Malmö
Re: I dare you

"Dessutom är det så många amerikaner där, de skulle bara få krupp när det dyker upp en israelhatande, USA-fientlig kommunist/socialist/syndikalist. De brukar få det på andra forum i alla fall."

Det kanske inte är något som är direkt nödvändigt att dra upp i samband med själva utmaningen, såtillvida den inte heter "Kommunistiska/socialistiska/syndikalistiska dogmautmaningen för Israels upplösning". Och det vore ju lite klumpigt att skriva.
 
Top