Och vad har det med d20 vs GURPS att göra? Ingenting skulle jag glatt påstå.Citat:
Har vi inte mer för oss här i västvärlden än att slösa dyrbara timmar på att disskutera ett spelsystem? Då finns det nog mycket annat att lägga vår dyrbara tid på!
Jo, men efter ett tag blir man trött på att fylla i rutorna på ett block i skojiga mönster.
Då kommer vi in på frågan om vad som egentligen intresserar oss spelare. Är det företagen eller deras produkter? Personligen vill jag mycket hellre ha bra produkter än bra företag. Om något företag går omkull så är det ingen jättegrej för mig, men om en bra produkt blir sämre så finner jag det mycket irriterande. Man ser inte företagen, man ser produkterna.De exemplen? Ha! De är inte värda pixlarna som bildar orden, och det vet du. Chaosium har varit på fallrepet länge, länge, innan d20 kom upp på scenen så ditt försök att skylla deras problem på d20 understryker bara hur lite ni har på fötterna när det gäller er tes om att d20 dödat kreativiteten.
För mig är det snarare vad som kommer att ske. Om man ser att någon råkat växla in två tåg på kollisionskurs så kan man ju faktiskt försöka stoppa dem innan de kolliderar i stället för att vänta tills man är säker på att de faktiskt kolliderat. Eller åtminstone påvisa problemet så att man efter kollisionen kan peka och säga "Vad var det jag sade!".Ni påstår att ett mord har begåtts, men det är tydligen JAG som ska bevisa att det INTE har skett, istället för det naturliga, att NI bevisar att det skett.
Du påstår alltså att man kan mäta ett spels kvalitet med ett objektivt mätinstrument? Inte? Alltså måste varje bedömning ha ett element av känslomässighet. Det är oundvikligt.känsloladdade attacker på nya versioner av 20 år gamla spel som ingen visat ett intresse för innan den nya d20-versionen kom ut.
Jag svarade på ett inlägg med en fråga om andra tänkbara alternativ för att meningsfullt fylla ut tiden, en delfråga i diskussionen som dök upp.Och vad har det med d20 vs GURPS att göra? Ingenting skulle jag glatt påstå.
Jag vet inte om det är en skröna, men Gary Gyhax lär ha föreslagit för WotC att de skulle ge ADnD original edition igen.If it ain't broke, don't break it.
Där förvränger du vad jag skrev genom ett halvt citat. Du tog inte med biten där jag skrev att om man inte kan göra en ny version bättre så ska man låta bli. Nya D&D är faktiskt bättre än gamla.Jag vet inte om det är en skröna, men Gary Gyhax lär ha föreslagit för WotC att de skulle ge ADnD original edition igen.
Helt enkelt med motiveringen att reglerna faktiskt fungerade.
Aha! troberg är avslöjad!Finns det något i rollspelshobbyn som du inte ser som ett krig mellan d20 och resten?
...
Jadå, WW vs SJG tex.
En smaksak, Gygax tycker original edition är bättre, vilket förklarar hans ståndpunkt.Där förvränger du vad jag skrev genom ett halvt citat. Du tog inte med biten där jag skrev att om man inte kan göra en ny version bättre så ska man låta bli. Nya D&D är faktiskt bättre än gamla.
Nejdå, mellan alla möjliga företag.Aha! troberg är avslöjad!
Han ser det inte som ett krig mellan d20 och övriga rollspelsindustrin.
Han ser det som ett krig mellan GURPS och övriga rollspelsindustrin.
Det är hans rätt. Jag skulle dessutom aldrig sänka mig till att göra missvisande citat.En smaksak, Gygax tycker or(snip)gi(snip)e(snip)n är bättre, vilket förklarar hans stånd(snip)
Nej, där snubblar du över din logik. Han får tycka så och han får tycka att den gamla versionen är bättre och han får förorda att den nya ska bort. Det är hans rätt. På samma sätt så får jag tycka det motsatta. Det finns ingen motsättning där annat än den naturliga skillnaden i våra ståndpunkter, vilken är oundviklig utifrån förutsättningarna.Och där bevisades just att det inte är ett universellt krig mellan d20 och "den sanna läran" utan att det är ditt inbillade krig. Du påstår lite tidigare i tråden att om man ska göra något nytt ska man göra det bättre, men nu har vi kommit till ett vägskäl. Gygax tycker First Edition är bättre alltså borde, med ditt resonemang, inga rollspel kommit ut efter det? Men det var visst inte Gygax mått vi mätte efter, utan dina... Om vi går efter Pelles, som tycker väldigt mycket om d20, tycke så stannar utvecklingen vid att bara vara d20 istället. Likadant med vem man än väljer, för det är inte många som har precis samma tycke som någon annan. Därför är det bra att till exempel CoC och Star Wars kom i nya versioner, för de som inte gillar BRP och t6-systemet. Sen att du och ett gäng till inte gillar de nya inkarnationerna ger jag blanka skjutsingen i för då kan ni ta de gamla versionerna och sitta med dem, och de som gillar de nya bättre kan sitta med dem. Det dödar ingen kreativitet, det gör att fler kan ta till sig det och i min lilla inskränkta rollspelsutopi betyder fler människor att det är mer kreativitet.
Äh, lite skoj tar udden av en diskussion som annars lätt hettar till.Snälla människa, kan du inte undvika sådana där fånigheter någon enda gång? Gärna undvika många gånger, men då och då är en bra start... Håll diskussionen saklig nu när vi har en saklig diskussion. Tack.
Det är väl skillnader i uppfattningar som är grunden i alla krig?Det är det jag menar. Du har "hittat på ett krig" som inte finns och gjort det till ditt och d20s krig. Är det inte dags att skippa krigsstämpeln och inse att var och en har olika uppfattning om vad som är bra, bättre och dåligt.
Det är kreativitetsdödande. Problemet ligger i att om ett mindre företag gör en kass produkt så går de omkull och licensen hamnar så småningom hos någon annan. När ett företag som Hasbro gör det så blir licensen kvar hos dem för överskådlig framtid.Det är kreativitetsdödande att folk inte får ta vad någon redan gjort? Världarna (t.ex Star Wars) är copyright på. Det har inget med kreativitet att göra, och regler till sådana spel kan man göra ändå? Kreativiteten finns där, det som plockas bort är den delen som inte är kreativitetseggande. Det som redan finns och någon annan äger.
Det vara bara ett alltför uppenbart upplägg för att bara låta det passera.Då ser du till att det är roligt nästa gång då?
Nu börjar det här bli lite OT, men vad jag tror troberg hakade upp sig på nu var "exklusiva licenser".Problemet kommer först när det tecknas exklusiva licenser, som inte tillåter att någon annan gör motsvarande spel i ett annat system. Då blir det kreativitetsdödande."
...
Det är kreativitetsdödande att folk inte får ta vad någon redan gjort? Världarna (t.ex Star Wars) är copyright på. Det har inget med kreativitet att göra, och regler till sådana spel kan man göra ändå? Kreativiteten finns där, det som plockas bort är den delen som inte är kreativitetseggande. Det som redan finns och någon annan äger.
Jag anser att d20's dominans på marknaden är lika farlig som Windows dominans på operativsystemsmarknaden eller Otto-motorn på bilmarknaden. Dominans kan i början vara kreativitetsdrivande, men sedan går den över i en tillbakalutad avslappningfas där den bara funkar som ett drivankare för kreativiteten. Det är ofrånkomligt.
Enda sättet att komma åt problemet för mig är att motarbeta d20. Jag vill ha en stark och kreativ rollspelshobby, därför motarbetar jag d20. Det är inte alla som håller med, men de får agera utifrån sina åsikter och preferenser