Re: Dubbelsuck
Det är NI som tjatar om antalet spel
Vi är, till skillnad från d20-folket, inte en homogen grupp, så det blir lite konstigt när du klumpar ihop all vår argumentation i samma hög.
Jag tittar på vad som verkligen ges ut och säger "det finns kreativitet i rollspelshobbyn. Titta på Godlike. Titta på Little Fears. Titta på My Life With Master. Titta på Mutants&Masterminds. Titta på Dawnforge. Titta på Midnight. Titta på Dynasties&Demoagogues. Titta på Nyambe. Titta på Nobilis. Titta på Freeport. Titta på SpyCraft. Hur kan ni missa all kreativitet?"
Visst. Och jag tittar på dem och undrar om det är på grund av d20 eller om det är trots d20. Jag undrar också om d20 kommer att försämra eller förbättra förutsättningarna för kreativa icke-d20-produkter i framtiden.
Tyvärr gillar jag inte vad jag kommer fram till.
Som jag nämnde tidigare, man behöver inte vänta tills tågen kolliderat innan man inser att det är ett problem när man har två tåg på kollisionskurs.
Jo, därför att för er är d20-produkterna endast onda, och därför missar ni ÄVEN de produkter som ges ut som INTE är d20 och är kreativa, OCH de produkter som är d20 och är kreativa.
Ja.
och därför missar ni ÄVEN de produkter som ges ut som INTE är d20 och är kreativa
Nej, varför skulle vi missa det vi spelar?
OCH de produkter som är d20 och är kreativa.
Naturligtvis. Om man inte spelar d20 om det kan undvikas, varför ska man då gynna det genom att skaffa d20-produkter?
Ni stirrar er blinda på ett enda segment, och eftersom ni gör det kan ni inte se det som finns bredvid d20.
Tvärtom, det är det vi ser, även om det blir svårare och svårare att hitta.
Ni är så upptagna med att ropa att himlen faller att ni inte ser all den kreativitet som finns i hobbyn, inom d20 och utanför d20.
Varför skulle kreativiteten inom d20 beröra oss?
Det känns lika idiotiskt som märkesverkstaden för Pontiac (som också är märkesverkstad för SAAB (för jäkla synd att Uffe sålde bort den biten)) som inte kunde skaffa fram en ny vinge till min Pontiac men som (på fullt allvar) erbjöd sig att skaffa fram en ny vinge till en SAAB i stället. Jag har ingen jävla SAAB och jag tänker inte skaffa en, hur jäkla fina vingar de än har. Jag har en Pontiac och det är den jag vill ha min vinge till. Inget annat är meningsfullt för mig. Jag har ingen nytta av en SAAB-vinge.
Så den kreativitet som stöps i d20-formen passar inte mig. Den är inte bara ointressant, den är näst intill oanvändbar. Alltså letar jag efter min kreativitet någon annanstans trots d20-evangelisternas mässande, och jag letar rätt på en Pontiac-vinge trots att SAAB aktivt motarbetar mig (ingen i Sverige kunde skaffa fram den, en reservdel från världens största biltillverkare...).
Det har inte med antalet spel att göra, och om det är det du tror att jag propagerar för, så ber jag om ursäkt. Jag har tydligen varit icke-pedagogisk i det här fallet.
Sorry, då har jag rört ihop dig med andra som kommer med sådana argument.
Det har med kvalitet att göra. Det har med kreativitet att göra. Och det har att göra med att ha ett öppet sinne för var denna kreativtet och kvalitet kan dyka upp.
Håller med helt och hållet. Min invändning har egentligen två horn.
Det första och enklaste är att jag inte tror att man kan bygga något högkvalitativt på en dålig grund. Jag tycker att d20 är ett föråldrat lappverk av patchar och det är inte den grund jag skulle bry mig om att bygga på. Andra tycker inte så, men jag gör det.
Det andra är att likriktning (vilket bred användning av d20 är (tro mig, jag skulle inte gilla det om GURPS blev lika dominant som d20 heller)) inte bara hämmar kreativitet och kvalitet, den gör något mycket värre. Den tar bort alla säkerhetsmekanismer och kontrollmekanismer från kvalitetsbegreppet. Har du inte längre någon fristående referens att jämföra med så har du inte längre någon kontroll av kvaliteten. Man kan inte inom ramarna för ett slutet system (inte slutet kontra öppet som i OGL alltså) validera systemets kvalitet. Det krävs externa referensobjekt.
Ett tips förresten. Om man vill propagera för en produkt finns det få saker som är så kontraproduktiva som att hela tiden föra huvudkonkurrenten på tal. På så sätt gör du hela tiden reklam för d20, särskilt som du sällan i samma veva berättar vad som är bra med GURPS. Förutom att det inte är d20, vilket i sannningens namn är ett väldigt dåligt säljargument.
Jag tror inte att jag vill värva sådana som köper något bara för att namnet upprepas tillräckligt ofta.
Dessutom tror jag att du missuppfattar min intention. Jag ser inte GURPS relativa litenhet som problemet. Jag ser d20's begynnande monopolställning som problemet. Jag ser därför inte det som prioriterat att förorda GURPS, åtminstone inte lika prioriterat som att bromsa d20. GURPS klarar sig, det kan stå på egna fötter. Kan man dessutom slå bort fötterna lite för d20 så gynnar man alla oberoende system på samma gång.
"Köp en SAAB! Det är inte en Volvo!"
Vem köper en SAAB med den säljpitchen? Ja, förutom de terminalt envisa SAAB--fanatikerna alltså. Men det är väl knappast de som behöver övertygas?
Tja, jag köpte till min nya dator ett ATI-kort i stället för GeForce, bara för att det inte var GeForce (har haft mycket problem med sådana). Som en parentes så kan jag nämna att jag dessutom har räknat efter och kommit fram till att jag har (betydligt) fler datorer än gafflar. Jag använder dock inte alla samtidigt, försöker man stoppa in för många gafflar i munnen samtidigt så skadar man sig bara.