Nekromanti Steve Jackson berättar om året som gått

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Okej, jag kan inte hålla mig borta

Vassego, en annan lista att fundera på:

GURPS Castle Falkenstein
GURPS Traveller
In Nomine från SJG
GURPS In Nomine
GURPS Illuminati
In Nomine Anime från SJG
GURPS Deadlands
GURPS Conan
GURPS Bunnies&Burrows
GURPS Conspiracy X
GURPS Mage: The Ascension
GURPS Vampire: The Masquerade

Vem var det nu igen som dödade kreativiten genom att ge ut nya versioner av gamla spel?

M.

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Ha, ha, ha..!

Bra argument faktiskt! *S* Kan inte annat än att hålla med..

Men då ska du ju ha klart för dig att jag verkligen inte är något GURP's-fan heller! Det där har jag spytt över för länge, länge sedan..

Same story, different multicorporation / kingdom. Vet dock inte direkt hur det gått för GURP's nuförtiden, men du kan väl uppdatera mig? :gremlaugh:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Frånvaron av spel?

Vardå? Sverige är ju rena himmelriket för den som inte gillar d20. Alla inhemska alternativ finns ju tillgängliga i massor, och de utländska är en webbsida borta (tex www.sfbok.se eller www.hobbygames.se).

Jämfört med de amrisar jag ibland diskuterar med, känner jag mig väldigt, väldigt välförsedd på rollspelsfronten via de kanaler jag har. Och Hobbyhuset (www.hobbygames.se) har varit min rollspelslangare sen jag var tretton år. Toppenservice, bra sortiment, snabba leveranser.

M.

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Re: Frånvaron av spel?

Sverige är ju rena himmelriket för den som inte gillar d20.

Verkligen? I så fall vill jag inte se helvetet. *S*

Jo du, jag har handlat frekvent i de butikerna, och förmodligen nästan alla andra i Sverige. Menar du verkligen att "amrisarna" skulle ha svårare att hitta rollspelsprylar än svenskar? Helt omöjligt! Titta bara på e-bay, mer än hälften av alla intressanta saker där står det "will only ship in the US" på. Jag tror snarare att du har handlat dina saker i tid, äldre prylar är nästan stört omöjliga att hitta i svenska butiker...

http://www.nobleknight.com är mitt vattenhål i öknen.

Troberg

Sinister eater
Re: Frånvaron av spel?

Sverige är ju rena himmelriket för den som inte gillar d20.
Yikes, inser du hur skrämmande utlandet just blev?!?!?

Ymir

Liten kantbaron
Himmelriket

Menar du verkligen att "amrisarna" skulle ha svårare att hitta rollspelsprylar än svenskar?
Tja...med internationella mått med tycker jag samtliga stora svenska spel (och de flesta små) är riktigt bra produkter. Och ja, då menar jag Drakar och Demoner 6 lika väl som Eon. Andelen skräp verkar, i mina enkla ögon, mycket lägre här än i USA. Utbudet är mindre, visst...men jag tycker nog kvalitén kompenserar delvis för det.

- Ymir, som å andra sidan fortfarande föredrar fantasy...

Pom

Swashbuckler
Re: Suck

Intressant tråd. Det har framgått med bedövande tydlighet att WotCs agerande INTE hämmar kreativiteten i rollspelsvärlden för fem före. Att det framkom i samband med diskussionen efter din information om SJG visar hur välbehövligt detta klargörande var.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Mina egna erfarenheter

När jag bodde i staterna var det stört omöjligt att hitta bra rollspelsbutiker. Och då bodde jag utanför San Francisco. Och en liten stund i Sacramento. Och så Salt Lake City, där min syrra bor. "Helt omöjligt" att hitta bra spelbutiker alltså. Och det här är första hands-erfarenheter.

Och det fanns i stort sett bara nya prylar i hyllorna. SF-bokhandeln är rena GURPS-antikvariatet jämfört med de butiker i staterna jag besökt.

Och amrisarna är inte lika uppkopplade som vi, och även om eBay är stort är det en minoritet av oss/de som använder det för att få tag på gamla saker. På samma sätt som RPGnet och EN World kanske representerar 10% av rollspelarna i USA, tror jag det förhåller sig med eBay, fast ännu mindre andel när jag tänker efter.

Visst är äldre prylar svårare att få tag på. Så har det ALLTID varit och det är därför vi har antikvariat, och det är inte d20-systemets fel. Du hittar samma fenomen inom alla andra branscher också. Förutom möjligen VHS-marknaden och så, där man ger ut gammalt och nytt lite blandat. Men även där är det svårt att få tag på exakt vad man vill ha om man har specialsmaker.

M.

Troberg

Sinister eater
Re: Suck

Det har framgått med bedövande tydlighet att WotCs agerande INTE hämmar kreativiteten i rollspelsvärlden för fem före.
Konstigt, jag har kommit fram till precis motsatsen baserat på samma fakta. Så det kanske är så att det bedövade ligger i betraktarens öga.

Problemet ligger i att vi lägger olika innebörd i kreativitet. d20-förespråkarna pekar på antalet skapade d20-produkter som säljs, medan jag ser på nya spel över huvud taget, inte bara försäljning. Det är ungefär som att Titanic var en rätt usel film, trots att jättemånga såg den.

Troberg

Sinister eater
Re: Mina egna erfarenheter

SF-bokhandeln är rena GURPS-antikvariatet jämfört med de butiker i staterna jag besökt.
SF-bokhandeln är inte riktigt representativ, den är exceptionell internationellt sett även som SF-bokhandel. Jämför med en genomsnittlig Traditions-butik i stället.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Dubbelsuck

Det är NI som tjatar om antalet spel, och hur mängder av kreativa spel har försvunnit från marknaden i och med d20. För att bemöta det argumentet måste jag framhålla att ni har fel, och att de mängder ni anför som bevis inte existerar.

När ni ska underbygga er tes säger ni "mängder av spel har försvunnit för att d20 finns. Titta en fågel!"

Jag tittar på vad som verkligen ges ut och säger "det finns kreativitet i rollspelshobbyn. Titta på Godlike. Titta på Little Fears. Titta på My Life With Master. Titta på Mutants&Masterminds. Titta på Dawnforge. Titta på Midnight. Titta på Dynasties&Demoagogues. Titta på Nyambe. Titta på Nobilis. Titta på Freeport. Titta på SpyCraft. Hur kan ni missa all kreativitet?"

Jo, därför att för er är d20-produkterna endast onda, och därför missar ni ÄVEN de produkter som ges ut som INTE är d20 och är kreativa, OCH de produkter som är d20 och är kreativa. Ni stirrar er blinda på ett enda segment, och eftersom ni gör det kan ni inte se det som finns bredvid d20. Ni är så upptagna med att ropa att himlen faller att ni inte ser all den kreativitet som finns i hobbyn, inom d20 och utanför d20.

Det har inte med antalet spel att göra, och om det är det du tror att jag propagerar för, så ber jag om ursäkt. Jag har tydligen varit icke-pedagogisk i det här fallet.

Det har med kvalitet att göra. Det har med kreativitet att göra. Och det har att göra med att ha ett öppet sinne för var denna kreativtet och kvalitet kan dyka upp.

Ett tips förresten. Om man vill propagera för en produkt finns det få saker som är så kontraproduktiva som att hela tiden föra huvudkonkurrenten på tal. På så sätt gör du hela tiden reklam för d20, särskilt som du sällan i samma veva berättar vad som är bra med GURPS. Förutom att det inte är d20, vilket i sannningens namn är ett väldigt dåligt säljargument.

"Köp en SAAB! Det är inte en Volvo!"

Vem köper en SAAB med den säljpitchen? Ja, förutom de terminalt envisa SAAB--fanatikerna alltså. Men det är väl knappast de som behöver övertygas?

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Varför då?

Ja, varför ska jag jämföra med Tradition? Det kan väl du göra. Och titta gärna på den historiska utvecklingen, och det faktum att Trad har fasat ut rollspel länge, länge. d20 gjorde att de sålde rollspel några år längre än de annars skulle ha gjort, så du kan tacka d20 att de hade GURPS i sortimentet så länge de hade.

Min teori är att Trad kommer att släppa allt vad rollspel heter inom något år eller så. De begränsade sortimentet i butkerna beror inte på att d20 mördat GURPS och slängt honom i ett hörn av lagret, utan på att rollspel inte säljer bra. Förutom för en extrem specialbutik. Trad är inte en specialbutik.

Visst, SF är extremt välsorterad. Men det innebär inte att SF inte existerar. De finns, du får köpa från dem, du kan köpa via postorder/webb, och du har tillgång till hela deras sortiment var än du är i Sverige. Och övriga norden, tror jag.

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
En sak till om Trad

De tar inte in d20 längre heller. Så de diskriminerar d20 också.

De tar in Dungeons&Dragons.

Om jag vill ha nått annat går jag till SF. Och visslar glatt på vägen dit, för de har ett bra sortiment av d20, GURPS, WW, D&D och svenska spel.

Och så får jag ju lite motion på köpet.

M.

Krille

Super Moderator
Re: Dubbelsuck

"det finns kreativitet i rollspelshobbyn. Titta på Godlike. Titta på Little Fears. Titta på My Life With Master. Titta på Mutants&Masterminds. Titta på Dawnforge. Titta på Midnight. Titta på Dynasties&Demoagogues. Titta på Nyambe. Titta på Nobilis. Titta på Freeport. Titta på SpyCraft. Hur kan ni missa all kreativitet?"

...därför att de inte finns i butikshyllorna?

För det är framförallt där som jag märker det. Spelbutikerna tar ju inte in annat än de mest säljande sakerna, vilket råkar vara de mest säljande d20-linjerna och White Wolf.

För att hitta det kreativa så krävs det att man vet vad man letar efter och jagar i postorderbutiker i Långtbortistan. Case in point: senast jag var inne i en spelbutik så kunde jag hitta två produkter i listan ovan, Nobilis och Spycraft - och Nobilis var undanstoppad i junk-hörnet. Med andra ord, det är faktiskt inga som helst problem att missa all denna kreativitet.

Och ska man jämföra med bilförsäljning så är inte "Köp en SAAB! Det är inte en Volvo!" riktigt relevant. Det känns snarare som "SAAB? Sånt franskt bjäfs tar vi inte in, det säljer ju inte." Jag kan inte hjälpa det, men jag får känslan av att orsaken till att det säljer är att det inte finns något annat i hyllorna. Tror fan det att D&D och Vampire säljer bäst när 80% av butikens hyllor upptas av D&D och Vampire.

Kreativitet i all ära, den lever till stor del vidare på grund av ren frustration.

Bombu

Hero
Re: Mina egna erfarenheter

Hej du!

Ett problem med tillgängligheten på rollspelsprodukter är att marknaden minskat stadigt under slutet av 80-talet och under 90-talet.

Färre köpte rollspel.

Vissa händelser, gjorde att rollspels köpandet gick upp under en period, Vampire. När det kom och fick en hype.

Sen Dungeons and Dragons, när det kom i ny utgåva.

Se inte bara det negativa.

rollspelsmarknaden finns faktiskt kvar, men den är hårt ansatt, inte från DnD utan från konkurrerande hobbies.

DnD gör det inte svårare att komma ut med ett helt annat spel, än det annars skulle varit, utan DnD skulle färre veta vad rollspel är och marknaden skulle vara mindre.

Kom med ett riktigt bra spel, packetera det väl, marknadsför det väl och genomtänkt, jag tror inte det är omöjligt.

Jag tror inte det vore lättare om DnD försvann.

Konkurrens sporrar.

Lycka till

Bombu

Troberg

Sinister eater
Re: Dubbelsuck

Det är NI som tjatar om antalet spel
Vi är, till skillnad från d20-folket, inte en homogen grupp, så det blir lite konstigt när du klumpar ihop all vår argumentation i samma hög.

Jag tittar på vad som verkligen ges ut och säger "det finns kreativitet i rollspelshobbyn. Titta på Godlike. Titta på Little Fears. Titta på My Life With Master. Titta på Mutants&Masterminds. Titta på Dawnforge. Titta på Midnight. Titta på Dynasties&Demoagogues. Titta på Nyambe. Titta på Nobilis. Titta på Freeport. Titta på SpyCraft. Hur kan ni missa all kreativitet?"
Visst. Och jag tittar på dem och undrar om det är på grund av d20 eller om det är trots d20. Jag undrar också om d20 kommer att försämra eller förbättra förutsättningarna för kreativa icke-d20-produkter i framtiden.

Tyvärr gillar jag inte vad jag kommer fram till.

Som jag nämnde tidigare, man behöver inte vänta tills tågen kolliderat innan man inser att det är ett problem när man har två tåg på kollisionskurs.

Jo, därför att för er är d20-produkterna endast onda, och därför missar ni ÄVEN de produkter som ges ut som INTE är d20 och är kreativa, OCH de produkter som är d20 och är kreativa.
Ja.

och därför missar ni ÄVEN de produkter som ges ut som INTE är d20 och är kreativa
Nej, varför skulle vi missa det vi spelar?

OCH de produkter som är d20 och är kreativa.
Naturligtvis. Om man inte spelar d20 om det kan undvikas, varför ska man då gynna det genom att skaffa d20-produkter?

Ni stirrar er blinda på ett enda segment, och eftersom ni gör det kan ni inte se det som finns bredvid d20.
Tvärtom, det är det vi ser, även om det blir svårare och svårare att hitta.

Ni är så upptagna med att ropa att himlen faller att ni inte ser all den kreativitet som finns i hobbyn, inom d20 och utanför d20.
Varför skulle kreativiteten inom d20 beröra oss?

Det känns lika idiotiskt som märkesverkstaden för Pontiac (som också är märkesverkstad för SAAB (för jäkla synd att Uffe sålde bort den biten)) som inte kunde skaffa fram en ny vinge till min Pontiac men som (på fullt allvar) erbjöd sig att skaffa fram en ny vinge till en SAAB i stället. Jag har ingen jävla SAAB och jag tänker inte skaffa en, hur jäkla fina vingar de än har. Jag har en Pontiac och det är den jag vill ha min vinge till. Inget annat är meningsfullt för mig. Jag har ingen nytta av en SAAB-vinge.

Så den kreativitet som stöps i d20-formen passar inte mig. Den är inte bara ointressant, den är näst intill oanvändbar. Alltså letar jag efter min kreativitet någon annanstans trots d20-evangelisternas mässande, och jag letar rätt på en Pontiac-vinge trots att SAAB aktivt motarbetar mig (ingen i Sverige kunde skaffa fram den, en reservdel från världens största biltillverkare...).

Det har inte med antalet spel att göra, och om det är det du tror att jag propagerar för, så ber jag om ursäkt. Jag har tydligen varit icke-pedagogisk i det här fallet.
Sorry, då har jag rört ihop dig med andra som kommer med sådana argument.

Det har med kvalitet att göra. Det har med kreativitet att göra. Och det har att göra med att ha ett öppet sinne för var denna kreativtet och kvalitet kan dyka upp.
Håller med helt och hållet. Min invändning har egentligen två horn.

Det första och enklaste är att jag inte tror att man kan bygga något högkvalitativt på en dålig grund. Jag tycker att d20 är ett föråldrat lappverk av patchar och det är inte den grund jag skulle bry mig om att bygga på. Andra tycker inte så, men jag gör det.

Det andra är att likriktning (vilket bred användning av d20 är (tro mig, jag skulle inte gilla det om GURPS blev lika dominant som d20 heller)) inte bara hämmar kreativitet och kvalitet, den gör något mycket värre. Den tar bort alla säkerhetsmekanismer och kontrollmekanismer från kvalitetsbegreppet. Har du inte längre någon fristående referens att jämföra med så har du inte längre någon kontroll av kvaliteten. Man kan inte inom ramarna för ett slutet system (inte slutet kontra öppet som i OGL alltså) validera systemets kvalitet. Det krävs externa referensobjekt.

Ett tips förresten. Om man vill propagera för en produkt finns det få saker som är så kontraproduktiva som att hela tiden föra huvudkonkurrenten på tal. På så sätt gör du hela tiden reklam för d20, särskilt som du sällan i samma veva berättar vad som är bra med GURPS. Förutom att det inte är d20, vilket i sannningens namn är ett väldigt dåligt säljargument.
Jag tror inte att jag vill värva sådana som köper något bara för att namnet upprepas tillräckligt ofta.

Dessutom tror jag att du missuppfattar min intention. Jag ser inte GURPS relativa litenhet som problemet. Jag ser d20's begynnande monopolställning som problemet. Jag ser därför inte det som prioriterat att förorda GURPS, åtminstone inte lika prioriterat som att bromsa d20. GURPS klarar sig, det kan stå på egna fötter. Kan man dessutom slå bort fötterna lite för d20 så gynnar man alla oberoende system på samma gång.

"Köp en SAAB! Det är inte en Volvo!"

Vem köper en SAAB med den säljpitchen? Ja, förutom de terminalt envisa SAAB--fanatikerna alltså. Men det är väl knappast de som behöver övertygas?
Tja, jag köpte till min nya dator ett ATI-kort i stället för GeForce, bara för att det inte var GeForce (har haft mycket problem med sådana). Som en parentes så kan jag nämna att jag dessutom har räknat efter och kommit fram till att jag har (betydligt) fler datorer än gafflar. Jag använder dock inte alla samtidigt, försöker man stoppa in för många gafflar i munnen samtidigt så skadar man sig bara.

Troberg

Sinister eater
Re: Varför då?

Trad är inte en specialbutik.
Och hur många specialbutiker finns det kvar då? Hur stora är de? Hur många finns som butiker och hur många måste man krångla med posten för att handla hos (personligen handlar jag inte på postorder om orderbeloppet understiger några tusenlappar (3 eller 4), det är inte värt krånglet)? Hur många av specialbutkerna har ett vettigt sortiment?

Visst, SF är extremt välsorterad. Men det innebär inte att SF inte existerar.
Nejdå, visst finns den. Den är dock inte representativ får något annat än sig själv, varken i Sverige eller internationellt.

Och övriga norden, tror jag.
Är det en anglikaniseringsk bortagning av prickar där?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Varför?

Varför skulle kreativiteten inom d20 beröra oss?
Därför att d20 är rollspel, och om man vill driva tesen att d20 dödat kreativiteten i rollspelshobbyn, så måste man ta hänsyn till att d20 också är rollspel.

M.

Troberg

Sinister eater
Re: Varför?

Därför att d20 är rollspel, och om man vill driva tesen att d20 dödat kreativiteten i rollspelshobbyn, så måste man ta hänsyn till att d20 också är rollspel.
Jag tror inte att jag använt ordet "döda" i sammanhanget. "Hämmat" eller "begränsat" tror jag är mer passande begrepp, och att stöpa kreativiteten i en form passar rätt så bra in på de beskrivningarna.

Tvärtom så har jag varit väldigt återhållsam i mina beskrivningar av vad som hänt och i stället fokuserat mer på vad som kommer att hända, tex min återkommande tågkollisionsliknelse.