Nekromanti Steve Jackson berättar om året som gått

anth

Vetefan
Re: Visst

Och då blir det som hos skivaffärerna och videouthyrarna som bara har de senaste tio-i-topp-nyheterna. Yay...
troberg har äntligen förstått hur marknadsekonomi fungerar. :gremsmile:

En gång i tiden var Tradition en STOR rollspelsbutik.
Sedan fick de för sig att expandera och öppna flera butiker.
Problemet är att när de försökte skapa flera stora rollspelsbutiker så blev tillgången större än efterfrågan.
Om Trad istället bara haft rollspel i ett par butiker och dataspel i resten så hade de fortfarande varit stora på rollspel.

Du kan inte begära att varje varuhus ska ha ett fullsortiment med CD-skivor - det skulle inte bära sig ekonomiskt.
Den svenska marknaden är inte större än att ett par specialbutiker räcker för att serva hela sverige när det gäller lite udda musiksmak.

Samma ska gäller rollspel.

Troberg

Sinister eater
Re: trams...

Detta forum är en oas av nyanserade och rimliga åsikter både för och emot D20. Jämför med www.rpg.net t.ex...
Jo, jag vet. Det var i det vidare perspektivet jag såg det. Bara för att jag inte bryr mig om att posta på andra ställen så innebär det inte att jag inte kollar på dem ibland (Jag vet, det är ungefär som när folk måste stanna och kolla på trafikolyckor. Lyteskomik och sånt. Männsikan är underlig, men ibland måste man förena lytta med löje.).

Troberg

Sinister eater
Re: Dålig liknelse

Microsoft tillåter andra att skriva saker för deras system. Deras motivation för att göra detta är ungefär densamma som WotCs: de andra tillverkarna gör den egna produkten mer attraktiv.
Det var just därför XBox var en bättre liknelse. MS licens för att få utveckla på den är något i stil med "Sätt kulorna i städet och försök le medan vi drar åt skruven.". Bland annat kan de utan egentlig motivering stoppa ett spel dagen innan det släpps om det inte passar MS. Med tanke på hur mycket arbete som går ner i ett modernt spel så är det ofta nog för att sänka ett företag.

Bombu

Hero
Re: Visst

Hej !

En gång i tiden var Tradition en STOR rollspelsbutik.
Sedan fick de för sig att expandera och öppna flera butiker.
Problemet är att när de försökte skapa flera stora rollspelsbutiker så blev tillgången större än efterfrågan.
Om Trad istället bara haft rollspel i ett par butiker och dataspel i resten så hade de fortfarande varit stora på rollspel.
Tradition har haft ett stort problem när det gäller Rollspelsförsäljning. Detta problem innebär inget större problem när de har en monopolsituation men när det finns andra inköps ställen eller en vikande efterfrågan då blir det problem

Problemet jag iaktagit under de 20 år jag köpt på tradition är en oförmåga att rea bort varor som inte varit populära.

Rollspels reor på tradition har traditionellt varit ointressanta. Bara i stort sett helt ointressanta produkter har reats bort.

Och nu slutar man alltså med rollspel.

Vi får väl se vad som händer framöver.

Bombu

Leon

Leo carcion
Habeas Corpus

Var finns liket?
Liket? Du frågar efter lik? De ligger i drivor; möjliga speltillfällen av exotiska Miles Christi, ryggmärgskylande Call of Cthulhu, fantastiska Ars Magica, trofasta Drakar och Demoner och så många nyskapande friformskampanjer och hemmabyggen att jag vill gråta, alla nedmejade med samma hänsynslösa svar:
"Näh, vi ska spela Forgotten Realms."

...nå, det kanske är ett problem mellan mig och min spelgrupp snarare. Och för några år sen var det vampyrer och varulvar som stod vid gatlingkanonen med pipan riktad mot den kulturella mångfalden, men man kan ju kanske förstå om vissa blir frustrerade av att samma ointressanta spel kommer upp igen och igen och igen i alla sammanhang. :gremfrown:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jamen såklart! ...

Eftersom Forgotten Realms endast existerat sisådär femton år längre än d20 så är det ju helt uppenbart att onda, onda d20 ligger bakom dina problem.

För det kan väl knappast vara så att de övriga i spelgruppen faktiskt gillar FR?

Nä, hur skulle det se ut? Självklart har de blivit hjärntvättade av WotC:s d20-strålkanoner.

EchonCique

Hero
Street Performers Protocol

Utöver det kan vi även göra en ny sak som inte gjorts förut: Använda oss av nya sätt att producera, distribuera och säkra intäkter i förväg.

Bruce Baugh hade planer på att dra igång något liknande med Trinity när White Wolf lade ner hela Aeon Continuum för något år sedan. Han har dock inte kommit till skott ännu och det är många som var skeptiska till hans idé, men ungefär lika många som var positiva till den.

Det som krävs är produktivitet, marknadsföring och bra författare till rollspelsprodukter. Utöver det behöver man bra kontakter så man kan få ett bra pris på tryckning samt en jurist tillhanda om det är så illa att någon försöker göra dumma saker.

Jag själv var högst skeptisk till det hela, men om det står mellan att köra på den här modellen eller att se en bra produkt avrättas så är valet enkelt.

Street Performers Protocol

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Kortspelen

Man måste dock konstatera att rollspelsmarknaden och försäljningsställen har överlevt i ganska många år innan D20 kom, trots att utsikterna inte alltid varit strålande. Varför de skulle dött just nu, om det inte varit för D20s räddande inverkan, verkar litet oförklarligt.
Därför att samlarkortspelen knäckte marknaden. Försäljningen av rollspel sjönk under mitten och slutet av 90-talet med 90%. Alltså, det såldes bara en tiondel så mycket rollspel som innan. Alla pengar gick in i CCG-hysterin, och när den exploderade tog den nästan med sig hela hobbyn i efterverkningarna. Chaosium tex, har dålig ekonomi till dels på grund av CCG-satsningar, ICE sänktes, och många andra fick svåra skador.

Och desstutom såldes alltså bara en tiondel av vad som såldes innan. Av allting alltså, även D&D fick en rejäl släng av sleven. De var störst som vanligt, men kakan var mycket, mycket mindre. Ja, en tiondel så stor faktiskt.

I detta läge var rollspelsmarknaden på väg att dö. TSR var på fallrepet och även om få tyckte att det var synd om dem, så är det så att D&D är synonymt med rollspel för majoriteten, och om inte D&D finns, så försvinner marknaden för 50% av rollspelen. Övriga 50% skulle dras med i fallet, och även om de skulle klara sig ett tag och någon skulle försöka ta D&D:s plats, så skulle skadan redan vara gjord.

In kom WotC och räddade TSR. De lanserade tredje upplagan och visade för distributörer och butiker att rollspel kunde sälja bra. Och det revitaliserade marknaden, och gav utrymme åt andra speltillverkare att bygga upp sina företag igen. Till priset av att många gjorde d20-prylar, visst, men jag ser hellre att det finns d20-rollspel i butikerna än inga rollspel alls.

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Nu har du äntligen fattat hur landet ligger

Välkommen i gänget, du får din hemliga kodring i posten. Ordensmöten hålls i Stora Tuna Kyrka varannan onsdag efter fullmåne. Glöm inte att uppfylla din kvot! 1d20 brända GURPS-moduler! Annars blir det bakläxa!

Mucifer

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Re: Mina egna erfarenheter

När jag bodde i staterna var det stört omöjligt att hitta bra rollspelsbutiker. Och då bodde jag utanför San Francisco. Och en liten stund i Sacramento. Och så Salt Lake City, där min syrra bor. "Helt omöjligt" att hitta bra spelbutiker alltså. Och det här är första hands-erfarenheter.
Det var som fan..*S* Illa minsann. Men så kan det väl det inte vara överallt? That'd be mighty strange...

SF-bokhandeln är rena GURPS-antikvariatet jämfört med de butiker i staterna jag besökt.
Även nuförtiden?

Visst är äldre prylar svårare att få tag på. Så har det ALLTID varit och det är därför vi har antikvariat, och det är inte d20-systemets fel.
Fullt möjligt att det inte är, men det UNDERLÄTTAR inte att en massa nyutgåvor (jag är ju CoC-fixerad, som alla vet..*S*) centreras på d20.

Dessutom anser jag förresten att du har vääldigt fel; det var fantastiskt mycket lättare att få tag i (även äldre!) rollspelsprylar förr! För att ändra min åsikt på den punkten får du antingen radera minnet på mig, eller ta mig till liknande butiker som fanns för ca 5-10 år sedan. Jag skulle förvisso inte klaga om du lyckades med det sistnämnda.

:gremlaugh:

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Det är alltid trevligt..

...att bli förekommen med saker man själv tänkt skriva..*S* På så sätt känner man sig inte fullt så ensam liksom.

:gremlaugh: :gremlaugh:

"För att hitta det kreativa så krävs det att man vet vad man letar efter och jagar i postorderbutiker i Långtbortistan."

Vilket jag gjort en ganska lång tid nu, känns det som. Och om det inte bevisar likriktningen inom utbudet så vet jag inte vad man kan säga.

- "Your arms off!!"
- "No, it isn't!! It's just a fleshwound.."

Etc, etc, ad nauseam. :gremsmile:

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Re: Rollspelens död

"Jag tror att vi idioter som hållit på i snart 25 år skulle hålla på att prångla ut rollspel på ett eller annat sätt ändå, via Internet. Så rollspelen skulle inte dö... "

Det tror inte jag heller faktiskt... Jag skulle väcka liket. Igen, och igen och igen och..

:gremgrin:

Och även om vi kanske inte har direkt likartade åsikter så är det här i alla fall en ganska viktig diskussion, tycker jag. För övrigt vill jag bara än en gång påpeka att jag också spelar D&D. *S*

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Och...

...du gillar att provocera lite för att få igång en diskussion. Det har du sagt själv på en forumsöl! :gremlaugh:

M.

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Ooops!

Jag hade inte räknat med att du skulle minnas det. :gremsmile: Hoppades i uppenbar futilitet att alkoholen skulle radera sådana bekännelser, eller något..

Men ibland tycker jag dock att det är behövligt; det är ofta när meningskiljaktigheter uppstår som man i överhuvudtaget har något att diskutera, eller hur? Så länge man håller sig till ämnena och undviker poänglösa och fördummande personangrepp tycker jag att det är ganska kul, jo...*S*

Det bör iofs även vara något relativt intresseväckande, annars ids jag nämligen oftast inte.

:gremgrin:

Staffan

Myrmidon
Re: Mina egna erfarenheter

Dessutom anser jag förresten att du har vääldigt fel; det var fantastiskt mycket lättare att få tag i (även äldre!) rollspelsprylar förr!
Det är nog en del av att rollspel som helhet säljer sämre nu än förr, vilket gör att möjligheterna att driva en butik som säljer rollspel blir sämre. Dessutom har nog lokala butiker till viss del konkurrerats ut av Internet.

Men en del av svårigheten att få tag i gamla prylar kan nog faktiskt skyllas på d20. På grund av den höga totala utgivningstakten så fokuseras väldigt mycket på de nyaste releaserna - en bok är "gammal" efter en månad, och 90% av en boks upplaga är förhoppningsvis såld efter tre. Ur butiksägarnas synpunkt är detta förvisso något bra - det finns ingen butiksägare som vill ha en massa hyllvärmare som inte blir sålda.

Troberg

Sinister eater
Re: Nu har du äntligen fattat hur landet ligger

Välkommen i gänget, du får din hemliga kodring i posten. Ordensmöten hålls i Stora Tuna Kyrka varannan onsdag efter fullmåne.
Attans, jag kan nog inte vara med i så fall. Jag tror inte jag blir insläppt i Stora Tuna Kyrka längre.

Vindhand

Myrmidon
I huvudet på en D20-skeptiker

Därför att samlarkortspelen knäckte marknaden. Försäljningen av rollspel sjönk under mitten och slutet av 90-talet med 90%. Alltså, det såldes bara en tiondel så mycket rollspel som innan. Alla pengar gick in i CCG-hysterin, och när den exploderade tog den nästan med sig hela hobbyn i efterverkningarna. Chaosium tex, har dålig ekonomi till dels på grund av CCG-satsningar, ICE sänktes, och många andra fick svåra skador.

Det om något borde i.o.f.s. göra en viss skepsis mot D20 ganska förståelig. På ytan har det betett sig ganska mycket på samma vis: tar över marknaden, lockar existerande producenter att hoppa på den nya trenden o.s.v... vad händer om den krashar?

Där du ser ett uppsving som räddade branchen kan man istället se en ny fluga som hotar att krossa de bitar CCG lämnade kvar.

TSR var på fallrepet och även om få tyckte att det var synd om dem, så är det så att D&D är synonymt med rollspel för majoriteten, och om inte D&D finns, så försvinner marknaden för 50% av rollspelen.

Det är möjligt, men är det intressant för den som inte spelar D&D? Man har ingen nytta av en spelare eller spelledare som bara spelar D&D och man behöver inte D&D-produkterna. Hade D&D gått under istället för att utveckla D20 skulle en del affärer säkert gått under. Idag går en del affärer istället över till enbart D20. Vad är skillnaden för icke-D&D-konsumenten?

Troberg

Sinister eater
Mycket bra inlägg! [ANT]

Önskar jag kunde fått till det lika bra själv.