Nekromanti Steve Jackson berättar om året som gått

Troberg

Sinister eater
Re: Skillnaden

Utan D&D och d20 är det en stor möjlighet att vi inte hade haft rollspel i butikerna idag, överhuvudtaget.
Eftersom folk brukar påpeka sådant för mig så:

Det där är bara spekulation. Ingen vet verkligen om det skulle vara så och det är svårt att testa. Det närmaste vi kan komma ett test är att DoD lyckades öppna upp rollspelsmarknaden i Sverige i princip utan draghjälp från D&D (eller d20...).

ibland har jag mina funderingar på om inte vissa hatar D&D och d20 så mycket att de hellre såg hobbyn dö än att de fanns
Nejdå. Däremot skulle jag lämna hobbyn om de var det enda som fanns.

Troberg

Sinister eater
Re: Katastrofer och innovation

Då borde troberg vara så stimulerad av d20 att han kan innovera oss 20 år in i rollspelens framtid!
I'm working on it. Om folk inte hört det redan så pysslar jag på mitt spel för närvarande, coh det är 20 år före alla andra. Minst.

(Inte för att det egentligen hänt så mycket mer inom rollspelen de senaste 20 åren än att de trycks med mer färgbilder.)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Spekulation? Jovisst...

...men det är spekulation som baserar sig på information om hur saker och ting förhåll sig innan d20 kom, vad som hände när d20 lanserades, och hur situationen är nu.

Min spekulation baserar sig på marknadstrender, på diskussioner från folk i branschen, på observation av trender, på information från spelbutiksägare, på kritikers kritik, på förespråkarnas hallelujatal, på mina egna erfarenheter inom branschen, på det faktum att jag inte har något emot något rollspel, på försäljningssiffror, på egna erfarenheter av den amerikanska situationen, på artiklar på internet och i speltidningar, och lite annat smått och gott.

Jag har bra på fötterna.

Men visst är det spekulation. Jag kan passa på att be om lite spekulation om hur allt hade sett ut om d20 inte skulle dykt upp. Gärna baserat på ovanstående underlag, självklart. :gremcool:

M.

Troberg

Sinister eater
Då får jag väl bli ful...

---och citera en privat diskussion:

Japp, fast en del av dem är faktiskt till det bättre.
GURPS Castle Falkenstein - Har inte testat någotdera, ingen åsikt.
GURPS Traveller - Föredrar faktiskt GURPS där. Det är precis den sortens spel som GURPS verkligen skiner på.
In Nomine - Tvärsuger. Ångrar att jag köpte skiten.
GURPS In Nomine - Har inte testat. Kan inte vara sämre än originalet.
GURPS Illuminati - Vet inte vad du menar här? Är det fel att göra brädspel och rollspel på samma historiska tema? Inget annat rollspel (vad jag vet) har baserats på detta tema på ett sätt att man kan säga att spelen är besläktade annat än genom sin historiska bakgrund.
In Nomine Anime - Vet inte ens vad det är.
GURPS Deadlands - Föredrar GURPS.
GURPS Conan - Inte testat. Inte den sortens fantasy som riktigt passar GURPS.
GURPS Vampire - Föredrar GURPS.
GURPS Bunnies&Burrows - Splittrad. Det blir ett annat spel, mindre Toon och mer Watership Down. Gillar den nog bättre än originalet.
GURPS Conspiracy X - Inte testat den, men känns som perfekt för GURPS.
GURPS Mage: The Ascension - Föredrar GURPS.
GURPS Vampire: The Masquerade - Har du inte listat den en gång redan?
Lägger dessutom till kommentarer för de nytillkomna:

GURPS Cthulhupunk - Inte testat, men låter som en kul grej för oneshots.
GURPS Blue Planet - Vet inte ens vad det är.

Och i viss mån deras omtolkningar av andra spel, mest noterbart In Nomine Satanis, som nu alltså för alltid aldrig kommer att få en vettig engelsk översättning.
In Nomine var såvitt jag förstått det en direktöversättning. Det verkar rimligt i alla fall, bara folket som är skyldiga till elsystemet i Citroen kan åstadkomma ett så uppfuckat system.

Och det är rena helgerånet att kombinera Cthulhu med Cyberpunk! Och utan att använda BRP-reglerna!
GURPS är iofs väldigt BRP.

ONSDKA! ONDSKA! ONDSKA!
Men, är det inte det som Cthulhu och In Nomine ska handla om?

Troberg

Sinister eater
Re: Spekulation? Jovisst...

Men visst är det spekulation. Jag kan passa på att be om lite spekulation om hur allt hade sett ut om d20 inte skulle dykt upp. Gärna baserat på ovanstående underlag, självklart.
Tja, eftersom jag inte har det underlaget så provar jag att spekulera baserat på sunt förnuft och orsak-verkan.

Låt säga att d20 inte kom och man hade tuffat vidare i AD&D. Vad skulle hänt.

Andra företag skulle inte pumpat in sina resurser i WotC marknadsföring i samma grad genom att producera för det. AD&D skulle sälja lite sämre, men spelarna skulle se sig omkring efter annat. Eftersom marknaden inte tillåter vacuum så skulle de andra efter hand gått in och täckt upp nedgången för AD&D med sina produkter. Man skulle fått en mer balanserad marknad, med mer jämställda aktörer.

Det låter inte orimligt tycker jag.

Troberg

Sinister eater
Re: Vaddå "exakt"?

Men det är inte vad du eller troberg har argumenterat för. Om ni skulle säga "d20 har förändrat villkoren för distribution på ett negativt sätt genom att..." samt "d20 riskerar att vara en bubbla, som när den spricker drar med sig resten av branschen", då börjar vi komma fram till kritk som betyder något, och kritik som vi kan tackla och försöka diskutera kring, och se om det finns något vi kan göra åt det.
De argumenten har diskuterats i massor och är uttjatade, ibland vill man ha något nytt.

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Your standard CoC-comment..

" GURPS Cthulhupunk - Inte testat, men låter som en kul grej för oneshots."

Den är införskaffad, omgjord till d100 och assimilerad av mig. Förvånansvärt ok faktiskt. Det enda som annars finns av cyber / future-CoC är Strange aeons / end time, samt i viss mån Delta green.

"Och det är rena helgerånet att kombinera Cthulhu med Cyberpunk! "

Ho, ho.. Varför det?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Sunt förnuft?

AD&D hade inte tuffat vidare. Det hade dött utan förnyelsen och d20-satsningen. Det är de flesta ense om. Det var i stort sett redan ett dött spelsystem när WotC tog över.

I USA spelar 50% av marknaden inte rollspel. De spelar D&D. Om D&D inte finns, så spelar de inte andra rollspel. Så ser det ut, och det finns tydligen belagt i marknadsundersökningar som jag tyvärr inte sett. Däremot motsvarar det mina erfarenheter i USA.

Så utan D&D så loosar vi direkt 50% av marknaden. Och det är ingen djärv spekulation, och om du vill påstå att alla eller ens majoriteten som spelar D&D skulle migrera till andra rollspel om D&D försvann är det inte sunt förnuft du baserar det på. Det är blint hopp.

Så jo, din spekulation låter i mina öron orimlig.

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det var väl inte fult?

Förutom att du nu försöker blanda ihop korten genom att citera dig själv, och prata om indivduella produkters upplevda kvalitet, och friskt lämnar diskussionen om WotC:s beteende bakom dig.

Ja, du kan väl inte annat när det visar sig att SJG är större kålsupare än WotC. Och det mycket tidigare än d20-systemets entré.

In Nomine var INTE en direktöversättning, det var en "anpassning". De fegade ur, bytte namn från In Nomine Satanis och gjorde det till ett actionspel! Ondska!

Vill notera igen att citaten i inlägget ovan alltså är troberg som citerar sig själv, och inte något jag sagt.

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Helgerån!

För att det inte är standard-Cthulhu!!!!!!!! Det är inte den sanna produkten!!!!! Det tar kunder från Chaosiums version!!!!! Det fördummar Cthulhu!!!!!!

Är det inte så CoC d20-kritikerna brukar lägga upp sin "kritik"?

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Nytt? Nytt? Sa du "nytt"? Vad är nytt med den...

...här diskussionen? Förutom att det är en megadebatt utan att Rising och Krille är med? :gremlaugh:

M.

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Deet som är så gott!

" För att det inte är standard-Cthulhu!!!!!!!! Det är inte den sanna produkten!!!!! Det tar kunder från Chaosiums version!!!!! Det fördummar Cthulhu!!!!!! "

Förvisso, men som man säger: "beggars can't be choosers"..

:gremlaugh: :zeppelinare: :gremlaugh:

Är det inte så CoC d20-kritikerna brukar lägga upp sin "kritik"?

Possibly, but i ain't your average d20-critic..*S* Och jag spelar FORTFARANDE D&D. Sitter för övrigt och snickrar på en D&D-karaktär just nu..(OT)

Skämt åsido, jag tror att det har framgått med all önskvärd tydlighet att jag inte är emot D20, det är monopoliserande, strömlinjeformning och massproduktion som stör mig. Utav bara helvete ..*S* Hade ett ganska gott öga till Steve Jackson games också, när det var som värst. Som eklektiker vill man ha mycket att välja och vraka emellan förstår du..

:gremsmile: :gremsmile:

Vindhand

Myrmidon
Re: Katastrofer och innovation

Då borde troberg vara så stimulerad av d20 att han kan innovera oss 20 år in i rollspelens framtid!

Arghh, jag får massa Roseniustrippar framför ögonen. T.ex: "Nuförtiden är det ingen som spelar klassiska spel som chronopia!".

Troberg

Sinister eater
Re: Sunt förnuft?

AD&D hade inte tuffat vidare. Det hade dött utan förnyelsen och d20-satsningen. Det är de flesta ense om. Det var i stort sett redan ett dött spelsystem när WotC tog över.
I USA spelar 50% av marknaden inte rollspel. De spelar D&D.
Jag tycker du talar mot dig själv lite här...

Så utan D&D så loosar vi direkt 50% av marknaden. Och det är ingen djärv spekulation, och om du vill påstå att alla eller ens majoriteten som spelar D&D skulle migrera till andra rollspel om D&D försvann är det inte sunt förnuft du baserar det på. Det är blint hopp.
Jag har aldrig sett att marknaden accepterar att en nisch bara försvinner. På ett eller annat sätt så fångar andra upp det som D&D skulle tappa.

Troberg

Sinister eater
Re: Nytt? Nytt? Sa du "nytt"? Vad är nytt med den...

Det är första sådana diskussionen baserad på SJGs årsrapport, åtminstone såvitt jag kan minnas.

Bombu

Hero
Re: Sunt förnuft?

Jag har aldrig sett att marknaden accepterar att en nisch bara försvinner. På ett eller annat sätt så fångar andra upp det som D&D skulle tappa.
Men det är inte alls säkert att marknaden fyller tomrumment från DnD med en ny rollspelsprodukt.

Vi som håller till på med Rollspelsforum och är inbitna nissar tar det för självklart men det kan lika gärna vara nått annat som skulle ta för sig här.

Bombu

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag är min egen värsta fiende

Jag tycker du talar mot dig själv lite här...
Nä, det är skillnad på då och nu. Du vet, det som hände förr och det som händer nu.

Och eftersom AD&D var på väg att dö, höll 50% på att lägga av. Rollspelsmarknaden var i kris. Så är det inte nu.

Måste jag förklara det ännu tydligare?

Eller, rollspelsmarknaden är i kris, men den är alltid i kris. På ett eller annat sätt.

Din teori om utfyllnad av nischer är intressant. Men den motsägs åtminstone av Fighting Fantasy-boomen. När dominanten försvann, så fylldes inte nischen av andra Fighting Fantasy-böcker. Den nischen dog, trots att marknaden var så stor att den ett tag sågs som ett rejält hot mot de "riktiga" rollspelen.

Nu har den visserligen fått en liten revival... i och med d20... :gremlaugh:

I det här fallet skulle man kunna nämna Eon och hur de tog över DoD:s position, men då förvandlades Eon till Sveriges motsvarighet till D&D på köpet. Eon blev dominanten, och ett tag hörde man inget om nått annat rollspel för Eon var det största, det bästa, det mest realistiska. Det mest populära helt enkelt. Endast återkomsten av en gammal dominant, Drakar och Demoner, kunde rubba Eon.

Att Eon kunde göra det har mycket att göra med Sveriges storlek, och det faktum att Sverok finns som ett samlande nätverk. Jag ser inte att det skulle gå att göra i USA. Jag ser inte att butikerna skulle ha ekonomiska incitament att bygga upp kunskapen som behövs för att ta in rätt saker i en värld där D&D inte finns. Det blir lättare för dem att inte ta in rollspel alls. För vi ska inte lura oss och tro att rollspelsbutikerna har så där värst bra koll på vad de säljer, rollspel som rollspel tänker de... och minsta lilla tröskel leder till att de inte tar in något alls. Då tar de hellre in fler RotK-dvd:s som de vet säljer bra.

Och därför (bland annat) kommer vi inte att se rollspel i butikerna vare sig i Sverige eller USA om D&D lägger ner. Varför påverkar detta Sverige? Jo, därför att då kommer det inte att finnas distributörer som bryr sig om att ta in GURPS och annat, och då kommer SJG och de andra inte att trycka lika många böcker, och de böcker de säljer kommer att sälja via webben.

Detta händer redan idag. Columbia har sålt direkt till kund ett tag, och ICE drar igång sitt experiment (som de ironiskt nog tror att de är först med) att sälja över webb, direkt till kund. Fler kommer att följa efter, vilket jag tycker är bra.

För att möta detta tror jag att vi måste hitta andra sätt att promota spelen. Andra kanaler, andra sätt att bygga efterfrågan. Genom Internet, genom exklusiva rollspelstidningar, genom communities och bokklubbar. Genom annonser i Dragon och Dungeon. Genom att använda kraften i D&D till vår fördel, och plocka upp de som är intresserade av lite mer.

Men... det finns en möjlighet att åtminstone en liten del av de som spelar D&D kommer att hänga kvar och bidra till rollspelsmarknadens utveckling, även om D&D läggs ner. Vilka då? Jo, de som spelar d20 och som plockar upp EverQuest, eller Arcana Unearthed, eller något annat alternativ som är såpass lika D&D att de kan tänka sig att spela det. Och eftersom D&D3e-reglerna är OGL, så skulle någon snabbt som attans kunna trycka upp en ganska straight kopia och kalla den Swords&Sorcery, och sedan tuffa vidare. Med kraftigt minskad marknad, men ändå.

Så tyvärr, du lär få dras med d20. :gremlaugh:

Nu tror ju jag att någon kommer att plocka upp licensen om den faller hos WotC, men om det inte är WW eller någon med enorma distributionsmuskler, så kommer de flesta inte att märka det efter att övergången sker. För dem kommer D&D att vara dött, även om det återuppväcks efter något år. Och det kommer att vara ett stort slag för marknaden. Butikerna kommer att tänka "om inte WotC klarade att göra pengar på D&D, då är det en loserprodukt, och inget jag kommer att tjäna pengar på heller". Och då tar de heller inte in andra rollspel, och då tar inte distributörerna in andra rollspel, och så är domedagsscenariot ett faktum.

M.

PS. Detta har alltså inget att göra med huruvida D&D är ett bra eller dåligt spelsystem, eller vilka produkter som görs för den eller för d20, utan har att göra med dess position på den amerikanska marknaden, och vad som skulle kunna hända om D&D försvann. DS.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Based on a true story

Tja, lite på samma sätt som Blade Runner baserades på Do androids dream of electric sheep.

M.