Nekromanti Steve Jackson berättar om året som gått

anth

Vetefan
Re: Vaddå "exakt"?

De argumenten har diskuterats i massor och är uttjatade, ibland vill man ha något nytt.
Nämn ETT argument i den här tråden som vi inte sett i någon tidigare tråd! :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Re: Sunt förnuft?

Men det är inte alls säkert att marknaden fyller tomrumment från DnD med en ny rollspelsprodukt.
Nejdå, den ger folk vad folk vill ha. Är det rollspel så blir det rollspel, är det datorspel de vill ha så blir det datorspel.

I slutänden tror jag ändå att det finns så många rollspelare att hobbyn skulle överleva oavsett vad som händer. Det finns så mycket kraft upplagrad i anhängarna att det skulle lösa sig automatiskt.

Jag tror ju tex inte att hockeyn skulle försvinna bara för att Zamboni skulle lägga av. Man hade helt enkelt listat ut ett annat sätt att fixa is (tex börja serietillverka Monster Garages Slamboni...).

Troberg

Sinister eater
Re: Vaddå "exakt"?

Nämn ETT argument i den här tråden som vi inte sett i någon tidigare tråd!
Min tågolycksliknelse och min hockeyliknelse. Ha! Två stycken!

Troberg

Sinister eater
Re: Based on a true story

Tja, lite på samma sätt som Blade Runner baserades på Do androids dream of electric sheep.
Japp, och det blev en intressant film.

Staffan

Myrmidon
Re: Dinosaurier

Vad hade hänt om D&D bara lagts ned utan en ny version att fylla vakuumet eller om den nya versionen varit usel bortom varje gräns?
Tja, enligt uppgift så var det väldigt knaggligt för en hel del återförsäljare under första halvan av 1997, då TSR gav ut 0 produkter. En del fick lägga ner, och om det hade fortsatt hade det nog inte alls varit skoj för försäljarledet.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Nja

Ska man vara petig var det ju "ingen spelar klassiska spel som Mutant Chronicles".

Och om nån ska vara petig om det sä år det väl jag! :gremlaugh:

M.

Bjorn

Hero
Andra spel!

Altså bor jag i en helt annan värld än er altså?

De senaste åren (=ungefär sedan d20 kom) har jag spelat och/eller varit SL för Eon, Neotech, Mutant:UA, Jade Claw, Buffy RPG, Call of Cathulu (orginalversionen), Star Trek RPG, DoD (-84ans årsmodell), Hero System...

Tar jag även upp spel jag under denna period införskaffat kan man lägga till spel som Blue Planet, Western, diverse Gurps Böcker och annat smått och gott.

Sist jag kollade är inget av dessa spel D20 och i samtliga fall är spelen antingen införskaffade på Tradition eller SF-bokhandeln i stockholm eller så har jag i alla fall sett att de finns tillgängliga där.

SÅ himla svårt att hitta icke-d20 spel kan det altså inte vara!

/Bjorn

Bjorn

Hero
Typiskt tjejer! (OT)

Har jag fel så ber jag om ursäkt.
Varför i #¤%#% ska du behöva göra det? Vissa andra i den här debatten har ju fel så att klockorna stannar och inte hör man dom ursäkta sig för det!

Typiskt obuffligt tjejbeteende! :gremlaugh: :gremgrin:

Skämt åsido tror jag att du även har rätt i sak.

/Bjorn

Bjorn

Hero
I don't get it?

Som inledning: Hur skraj kan man egentligen vara för WotC när man har bråkat med United States Secret Service och den federala statsmakten?

Wizards må vara den största fisken i den lilla rollspelsdammen/akvariet men ute i den stora oceanen är ändå alla rollspelsföretag tillsammans inte mycket mer än ett litet krillstim!

Sedan så pratas det mycket om D20s "begynnande monopolställning" och liknande. Har inte den ställningen varit begynnande väldigt länge i så fall?

Vill bestämt minnas att D&D/AD&D/AD&D2/DD3E alltid varit det dominerande spelet sedan tidernas begynelse. (Om vi pratar USA.)

Personligen tycker jag att det alldrig funnits ett så stort och varierat utbud av högkvalitativa och proffsiga rollspelsprodukter som idag.

Är också rätt övertygad av att om SJG kunde göra en d20 produkt med bra kvalitet och lönsamhet så skulle de inte tveka en sekund men de har vett att hålla sig till det de är bra på.

/Bjorn

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Re: Andra spel!

Altså bor jag i en helt annan värld än er altså?

Uppenbarligen gör du det. Eller så var det länge sedan du var ute i den..*S*

i samtliga fall är spelen antingen införskaffade på Tradition eller SF-bokhandeln i stockholm eller så har jag i alla fall sett att de finns tillgängliga där.

När då? Tradition har i stort sett ingenting längre, utom standardsortimentet med D&D samt White wolf (om ens det, det var väl ca ett ½-år sedan jag orkade ta mig dit). Sf börjar bli ganska mycket mindre välsorterade i sitt sortiment de också.. Tyvärr. Och som redan har sagts här: det finns inga andra affärer i stockholm. Vad jag vet.

Staffan

Myrmidon
Re: I don't get it?

Är också rätt övertygad av att om SJG kunde göra en d20 produkt med bra kvalitet och lönsamhet så skulle de inte tveka en sekund men de har vett att hålla sig till det de är bra på.
Evil Stevie har gjort d20-prylar: rollspelsversionen av Munchkin (som jag lyckats lura till mig en speltestarcredit i...). Förvisso parodiska, men dock d20.

Bombu

Hero

När då? Tradition har i stort sett ingenting längre, utom standardsortimentet med D&D samt White wolf (om ens det, det var väl ca ett ½-år sedan jag orkade ta mig dit). Sf börjar bli ganska mycket mindre välsorterade i sitt sortiment de också.. Tyvärr. Och som redan har sagts här: det finns inga andra affärer i stockholm. Vad jag vet.
Håller med om analysen av tradition, de gör väl ingen hemlighet av att det är dataspel som gäller för dem.

Hur ser det egentligen ut för Rollspelsmarknaden i sverige, går det att tjäna pengar på att sälja rollspel?

Har det gått nedåt, är rollspel på väg att åter bli nått som finns bara i små obskyra affärer som drivs utan vinstsyfte, och i så fall vem skall driva dessa affärer.

Finns det några pigga förslag vad som skulle kunna göra rollspel mer populärt för handlarna?

/Bombu

Havoc

Swordsman

Ett svenskt rollspel som passar för unga nybörjare. Det är det som behövs. Enkla regler. Korta och lättlästa beskrivningar. Affärerna behöver kidsens pengar. Vi äldre kan köpa online lika enkelt.

Håller på att knåpa på ett själv men lär aldrig skriva klart det då jag inte har någon möjlighet att nå ut till målgruppen.