ForgottenRealms
Veteran
- Joined
- 17 Jan 2002
- Messages
- 140
Hej,
Jag har alltid undrat över vad som gäller angående levels och när och hur man kan stiga i dessa. Min personliga mening är att man hela tiden lär sig under tidens gång och att man efter en viss tid blivit så pass mycket duktigare på att vissa saker att man helt enkelt "räknas" som en level högre och därmed också får den bonusen man får.
Enligt regelboken och vissa person så kan man inte levla förän i slutet av ett äventyr, av någon anledning jag aldrig fått något bra svar på.
Det naturliga vore ju att man successivt lär sig saker och blir bättre och bättre efter varje strid och varje gång man lyckats med en färdighet. Inte att man helt plötsligt efter ett äventyr eller när man "slår sig till ro" stiger.
Jag reflekterar lite också till dom växande antalen datorspel som följer 3:e upplagan av D&D reglerna. För visso är det datorspel och brukar inte vara strikta reglerna av praktiska själ, men i just detta fall tror jag inte att det hade någon inverkan.
Vad är det egentligen som gäller? Hur gör ni? Låter ni spelare gå upp i levels under äventyrens gång eller förbjuder ni detta?
Detta har i viss del också att göra hur man delar ut XP. Jag menar inte att man ska få direkt efter varje strid kanske, men åtminstående varje vecka eller dyligt. Alltför ofta händer det att man dessutom får tillräckligt att stiga mer än 1 level och då blir av med alla överskjutande poäng.
Jag har alltid undrat över vad som gäller angående levels och när och hur man kan stiga i dessa. Min personliga mening är att man hela tiden lär sig under tidens gång och att man efter en viss tid blivit så pass mycket duktigare på att vissa saker att man helt enkelt "räknas" som en level högre och därmed också får den bonusen man får.
Enligt regelboken och vissa person så kan man inte levla förän i slutet av ett äventyr, av någon anledning jag aldrig fått något bra svar på.
Det naturliga vore ju att man successivt lär sig saker och blir bättre och bättre efter varje strid och varje gång man lyckats med en färdighet. Inte att man helt plötsligt efter ett äventyr eller när man "slår sig till ro" stiger.
Jag reflekterar lite också till dom växande antalen datorspel som följer 3:e upplagan av D&D reglerna. För visso är det datorspel och brukar inte vara strikta reglerna av praktiska själ, men i just detta fall tror jag inte att det hade någon inverkan.
Vad är det egentligen som gäller? Hur gör ni? Låter ni spelare gå upp i levels under äventyrens gång eller förbjuder ni detta?
Detta har i viss del också att göra hur man delar ut XP. Jag menar inte att man ska få direkt efter varje strid kanske, men åtminstående varje vecka eller dyligt. Alltför ofta händer det att man dessutom får tillräckligt att stiga mer än 1 level och då blir av med alla överskjutande poäng.