Nekromanti Stiga i levels, hur och när?

G

Guest

Guest
Re: Ang. Sunless Citadel ...

Men om det är meningen att man ska stiga i levels under spelets gång, varför säger reglerna i PHB tvärtemot? Jag förstår inte detta.Jag är också väldigt förvånad att inte fler än jag tolkar reglerna som att man endast kan stiga i level (dela ut xp) efter avklarat äventyr!

Troberg

Sinister eater
Re: Strikt regeltolkning D&D 3,5

Det beror helt och fullt på hur långa äventyr man har. Om äventyret tar uppåt tio tillfällen a 5 timmar är det väl knappast skoj att behöva vänta så länge på att få komma upp en sketen liten level?
Och dessutom missa fem levlar för att en regelfascistisk spelledare tar bort överskjutande XP. Det är sånt som leder till att spelledare blir klubbade med Players Handbook...

Pom

Swashbuckler
Re: Förvirrad (eller kanske bara trött) ...

Skillnaden i tonfall mellan DMG och PHB har en enkel förklaring: det är DM som skall bedöma hur reglerna skall användas och spelarna som skall följa dem. Detta är essensen i alla traditionella rollspel, inte bara D&D.

Om du bara spelar med PHB (vilket är fullt möjligt) är de officiella reglerna att man avancerar mellan äventyren. PHBs syfte är att tillhandahålla ett svar på alla frågor.
Om du spelar med PHB och DMG är de officiella reglerna att DM kan tillåta levling när hon finner lämpligt. Med DMG tillkommer nämligen syftet att DM skall kunna anpassa spelandet.
Självklart är både PHB och DMG Core Rules. De är båda del i den regelkärna som utgör D&D.

ForgottenRealms

Veteran
Re: Ännu striktare regeltolkning ...

Detta inlägg tycker jag var helt klockrent. Det är PRECIS så jag tycker att det skall fungera.

Vid slutet av en session eller i början av en ny, så får spelare som kan och är värda det levla. Dock blir det kanske lite väl mycket att levela 2 levels per äventyr om det är normallångt. Men absolut tycker jag man ska tillåta att gå upp åtmistånde 1 level under själva äventyrets gång och sedan en till i slutet av äventyret om man då har tillräckligt med XP för det. Oftast kanske det inte räcker i slutet av äventyret, men har man lyckats göra många bra saker och lyckats besegra många svåra motståndare så ska man få gå upp igen.

ForgottenRealms

Veteran

Håller med dig också. DMG är lika mycket regler som PHB. Den ena är för spelledaren, och innehåller mer specifika och detaljerade regler som gäller ju spelledaren och hans uppgifter. Förkortningarna står ju faktiskt för Dungeon Master Guide samt Players Hand Book. Hade dom varit menade för ett annat forum hade dom nog varit döpta något annat.

XP är inte menat att spelare ska veta alla detaljer kring, utan dom ska helt enkelt koncentrera sig på att lära sig det som är viktigt för dom. Och det är inte hur XP ges ut. Detta är en strikt DM aktivitet. Därav tycker jag helt enkelt att det som står i DMG borde gälla över PHB vad gäller DM sysslor.

ForgottenRealms

Veteran

Det var precis detta som hände mig, på grund av att jag inte fick chansen att levla under äventyrets gång. När sedan en av mina karaktärer dog, så tilläts jag levla. Är det inte underbart med regeltolkningar eller missförstådda svårighetsgrader...

ForgottenRealms

Veteran

Allvarligt talat, om PHB nämner detta på ett sätt och DMG på ett annat så är det väl upp till var och en att välja den metod som dom tycker passar bäst. Båda böcker är lika mycket regler. DMG är regelboken för spelledare och PHB är för spelare. Om äventyret inte säger något specifikt om level adjustment under äventyrets gång, så bör man låta spelare levla en gång någonstans i mitten (om dom kan dvs) och sedan en gång i slutet. Detta vrider inte saker ur proportion på något sätt, det tillåter bara spelare att få ett roligare äventyr och även öka chansen att överleva de oftast överdrivet svåra äventyren.

ForgottenRealms

Veteran

Mycket bra och helt rätt väg att gå. Jag har hela tiden tyckt att det varit fel att man efter många äventyr "fastnat" precis innan nästa level för att överskjutande XP man fått går till spillo eftersom man inte får levla 2 levels per äventyr.

Tillåt att stiga en gång under äventyrets gång, lämpligast i mitten då man kanske drar sig tillbaka efter en tuff strid och läker sina skador och rustar upp sig, och sedan en gång efter äventyrets slut, då man förbereder sina karaktärer för nästa äventyr. Detta förstör inte på något sätt förutsättningarna för ett äventyr eller gör slutmotståndare för svaga. Detta gör bara spelet mer balanserat, eftersom 99% av alla D&D äventyr är för svåra för dom som det är anpassat för (Sunless Citadel är ett otroligt bra exempel, för level 1 karaktärer...).

ForgottenRealms

Veteran
Istämmer helt med din syn på hur man stiger i levels. Detta är också i samma mening som alla dom nyare D&D datorspelen fungerar. Man lär sig successivt genom erfarenhet, inte av en pipa tobak och en whiskey på uteplatsen eller någon examination. I varje strid lär man sig något nytt och blir lite starkare i sin klass.

ForgottenRealms

Veteran
Re: Ännu striktare regeltolkning ...

I kapitlet Using the Rules, avsnittet Experience Awards (s. 36) kan man läsa följande: »You may wish to award experience points at the end of a session to enable the players to advance their characters in level if they have enough experience points. Alternatively, you may wish to give out XP awards at the beginning of the game session following the one in which the characters earned it.«
Detta tycker jag är så klockrent det kan bli. Står det till och med i DMG som är en regelbok att man kan låta spelare levla efter ett speltillfälle om dom har tillräckligt med XP varför gör man inte detta då bara för att det står ett par rader i PHB som säger något annat? DMG kom ju faktiskt efter PHB och är ju lika mycket regler som PHB. Fast för DM dvs. Den som normalt sett ska veta hur man delar ut XP och låter spelare levla.

Saken är ju lite luddig med 2 regelböcker som säger olika saker, men i detta fall så borde DMG gälla över PHB. Det är rätt självklart.

G

Guest

Guest
Inte regler. Förslag på variationer.

Citatet utgör inga regler. DMG innehåller mycket diskussioner om olika varianter. Exempelvis vad gäller xp. PHB är däremot fasta regler. DMG har många bra förslag, men också en del "extravaganta". DMG listar till exempel en mängd olika sätt att utdela xp på. Att man helt kan frångå xp för bekämpade fiender och istället helt bygga på story-awards. Eller att helt frångå Styck-poäng (CR 1 = 300 xp) och istället utgå från basen 75 multiplicerat med PCs level, osv. Givetvis innebär inte alla dessa förslag faktiska regler. Likaså med NÄR xp ska utdelas. PHB´s regler är mest logiska och passar bäst, även om man kan ge visst utrymme för DMG´s förslag. Exempelvis Story-awards tycker jag är lämpligt.

G

Guest

Guest
Rättning The Sunless Citadel

The Sunless Citadel är ett äventyr för 4-6 PCs level 1. Om PCs stiger under äventyret så de samtliga är level 2, då har situationen snedvridits. 6 PCs level 2 gör att slutstriden inte blir den utmaning som det är tänkt. Inget i The Sunless Citadel säger att man ska stiga under äventyret. Jag tvivlar starkt på att detta är meningen. Däremot innebär slutstriden att PCs får ihop så pass många xp att de flesta kan stiga till level 2. Vilket också är syftet med ett level 1 äventyr!

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Inte regler. Förslag på variationer.

Citatet utgör inga regler. DMG innehåller mycket diskussioner om olika varianter. Exempelvis vad gäller xp. PHB är däremot fasta regler.
Jag begriper inte varför vi diskuterar detta med sådan inlevelse. Varje spelledare gör naturligtvis hur han/hon vill.

Men om du vill veta vad jag anser att reglerna säger, så menar jag att regeln i PH är till för att ge bakåtkompabilitet med gamla AD&D, medan regeln i DMG är en stark rekommendation till SL att faktiskt dela ut EP efter varje speltillfälle.

Din åsikt att DMG inte innehåller regler finner jag lite underlig. Jag håller med dig om att DMG ger fler alternativ, men det beror ju på att den är skriven för SL, som ju ändå är den som bestämmer reglerna i sitt spel. Inte för att reglerna i den inte är regler.

Normalt brukar man också låta DMG vinna över PH om någon regel skiljer sig åt. Men jag håller helt med om att det bästa vore om grundregeln vore densamma i båda böckerna.

Om någon undrar har Dunder&Drakar inte med någon regel alls för detta. Där är det helt upp till SL när han/hon vill dela ut EP. Inte heller finns det med någon regel som gör att man tappar bort EP om man inte får ta en ny grad. Regeln som begränsar EP, som fanns redan i original D&D, var till för att förhindra att en äventyrare gick ut som första graden, snubblade över en miljon guldpengar och kom hem på kvällen som 37:e graden (eller nå't). Såsom EP-tabellen är uppbyggd nuförtiden är detta inte ett problem (om man inte gör det till ett genom att dela ut EP för sällan) och regeln fyller ingen vettig funktion.

/Mikael

Feliath

Swashbuckler

Men om det är meningen att man ska stiga i levels under spelets gång, varför säger reglerna i PHB tvärtemot?
Därför att de är en sammanfattning. Faktiskt. Jag tror din förvirring härrör från din uppfattning att PHB har någon form av precedens över DMG, regelmässigt. Det är nämligen ett missförstånd. DMG och PHB är precis likvärdiga källor; om något har DMG företräde framför PHB emedan den behandlar vissa ämnen med mera djup. XP varande ett av praktexemplen på detta, tillsammans med magiska föremål och NPCs.

Jag är också väldigt förvånad att inte fler än jag tolkar reglerna som att man endast kan stiga i level (dela ut xp) efter avklarat äventyr!
Det är väldigt enkelt, faktiskt: du har fel. Din tolkning av reglerna och regelböckernas förhållande till varandra är inkorrekt. Det finns inget stöd varken i spelet, från spelmakarna eller i den allmänna uppfattningen för att det skulle vara på det sätt du menar. Levelkraven på äventyren, exempelvis, avser inte vilken level man ska vara genom hela äventyret utan enbart vilken level man bör inneha när man påbörjar äventyret.

Vill du spela annorlunda är det givetvis utmärkt. Men det är faktiskt du som använder "hemgjorda regler".

/Feliath - du kan ju prova att fråga på ENWorld...

G

Guest

Guest

Men jag menar faktiskt att xp-gränsen fyller en funktion idag. Just den att inte stiga för många levels för snabbt. Även om man inte stiger genom gold pieces nu, så kan ju faktiskt en level 1 PC stiga till exempelvis level 4 under ett fullspäckat level 1 äventyr. Det tycker jag är för snabbt.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Rättning The Sunless Citadel

The Sunless Citadel är ett äventyr för 4-6 PCs level 1.
Nej. Det är för 4 spelarfigurer av grad 1. Jag citerar:
The Sunless Citadel is a DUNGEONS & DRAGONS (R) adventure suitable for four 1st-level player characters.
Om PCs stiger under äventyret så de samtliga är level 2, då har situationen snedvridits. 6 PCs level 2 gör att slutstriden inte blir den utmaning som det är tänkt.
Och 4 spelarfigurer av grad 1 blir slaktade i den. Den har EL 6.

Inget i The Sunless Citadel säger att man ska stiga under äventyret. Jag tvivlar starkt på att detta är meningen.
Låt oss se vad äventyret säger. Meningen efter den jag citerade ovan lyder:
Player characters (PCs) who survive the entire adventure should advance through 2nd level to 3rd level before the finale.
Så författaren har planerat att gruppen stiger under äventyret och skall vara av tredje graden i slutstriden. Vilket gör den betydligt rimligare.

Okej?

/Mikael - lyckades faktiskt hitta sina D&D-äventyr i flyttkartongerna

Oldtimer

Slava Ukraini!

Men jag menar faktiskt att xp-gränsen fyller en funktion idag. Just den att inte stiga för många levels för snabbt. Även om man inte stiger genom gold pieces nu, så kan ju faktiskt en level 1 PC stiga till exempelvis level 4 under ett fullspäckat level 1 äventyr. Det tycker jag är för snabbt.
Det får du naturligtvis tycka om du vill. Men eftersom ett "fullspäckat level 1 äventyr" förmodligen tar en månad eller två att spela färdigt (om man spelar en gång i veckan), känner ju jag att man borde vara mer än andra graden när man är klar.

Tittar du på de fullspäckade äventyr som finns ute på marknaden, så skall du finna att de flesta förutsätter att man stiger mer än en grad av dem.

Version 3 av D&D har ju uttalat att författarna har beräknat att man skall stiga en grad av 13 1/3 utmaningar. Om då äventyret är så fullspäckat att det innehåller betydligt fler utmanande situationer än så, är det ju en konsekvens att man bör komma längre än en grad av det.

/Mikael

Troberg

Sinister eater

Ha inga illusioner, regeln finns där av praktiska skäl för att hålla flyt i spelet, inte för att reglera hur fort man levlar. Om man levlar tre levels under ett äventyr är man antingen för generös med XP eller så har karaktären gått genom så mycket att man faktiskt lärt sig så mycket. Jag ser inget konstigt i det.

Archer

Swashbuckler
Jag brukar låta mina rollpersoner får "levla" när det känns logiskt. Spenderar de ett par månader med att träna, om de nyssa har genomgått ett riktigt eldprov, etc.