Re: Inte regler. Förslag på variationer.
Citatet utgör inga regler. DMG innehåller mycket diskussioner om olika varianter. Exempelvis vad gäller xp. PHB är däremot fasta regler.
Jag begriper inte varför vi diskuterar detta med sådan inlevelse. Varje spelledare gör naturligtvis hur han/hon vill.
Men om du vill veta vad jag anser att reglerna säger, så menar jag att regeln i PH är till för att ge bakåtkompabilitet med gamla AD&D, medan regeln i DMG är en stark rekommendation till SL att faktiskt dela ut EP efter varje speltillfälle.
Din åsikt att DMG inte innehåller regler finner jag lite underlig. Jag håller med dig om att DMG ger fler alternativ, men det beror ju på att den är skriven för SL,
som ju ändå är den som bestämmer reglerna i sitt spel. Inte för att reglerna i den inte är regler.
Normalt brukar man också låta DMG vinna över PH om någon regel skiljer sig åt. Men jag håller helt med om att det bästa vore om grundregeln vore densamma i båda böckerna.
Om någon undrar har Dunder&Drakar inte med någon regel alls för detta. Där är det helt upp till SL när han/hon vill dela ut EP. Inte heller finns det med någon regel som gör att man tappar bort EP om man inte får ta en ny grad. Regeln som begränsar EP, som fanns redan i original D&D, var till för att förhindra att en äventyrare gick ut som första graden, snubblade över en miljon guldpengar och kom hem på kvällen som 37:e graden (eller nå't). Såsom EP-tabellen är uppbyggd nuförtiden är detta inte ett problem (om man inte gör det till ett genom att dela ut EP för sällan) och regeln fyller ingen vettig funktion.
/Mikael