Nekromanti Stiga i levels, hur och när?

ForgottenRealms

Veteran
Re: Ang. Sunless Citadel ...

Levelkraven på äventyren, exempelvis, avser inte vilken level man ska vara genom hela äventyret utan enbart vilken level man bör inneha när man påbörjar äventyret .
Detta är också mycket riktigt. Bra inlägg!

ForgottenRealms

Veteran
Re: Rättning The Sunless Citadel

Herregud. Inte konstigt att mina level 1 karaktärer blev ordentligt spöade. Och inte konstigt heller att jag hade stora problem med de flesta på level 2 (dock var vi 6 st).

Om det verkligen står så i äventyret ska jag be min spelledare att läsa äventyren betydligt noggrannare i fortsättningen.

:gremfrown:

Zawoud

Veteran
Re: Inte regler. Förslag på variationer.

Det är en helt legitim synpunkt du har, särskilt om man är van vid tidigare utgåvor. Men jag tycker fortfarande att man är mer betjänt av att reglera detta genom en generell minskning av XP (något som också föreslås som en variant i DMG) än genom ett XP-tak.

Annars kan du komma i den tråkiga situationen att spelarna efter halva äventyret inser att inget de gör kommer att ge någon som helst utdelning i form av XP, och det kan bli ganska demoraliserande.

Om man dessutom som du vill menar att nya karaktärer ska starta långt under de andras nivå blir det näst intill omöjligt för dem att komma ikapp om man inte tillåter dem att gå upp i nivå ofta. Det är ju framför allt de som behöver det.

G

Guest

Guest
Bra argument.

Som du säger, detta är ett problem. Jag är inne på att man bör tillåta vissa levelstigningar under pågående äventyr. Just för att dels inte förlora poäng, som du mycket riktigt påpekar, dels för att hålla spelarna "hungriga" tills jobbet är utfört. Det bör dock finnas vissa inbyggda begränsningar. Som att man inte kan stiga i level över vad som äventyret är lämpat för. Eller att man max kan stiga 2 levels per äventyr. Och att det vid levelhöjning, som någon påpekade, ska finnas ett naturligt avbrott (inte bara för spelarna utan även för karaktärerna som måste antas tränar nya feats och skills som de lärt sig).

G

Guest

Guest
Ooops!

Där fick jag så jag teg. Då är det klart. Det bör alltså tillåtas levelstgning under äventyr. Men jag tycker ändå det ska ske under kontrollerade former.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Bra argument.

Och att det vid levelhöjning, som någon påpekade, ska finnas ett naturligt avbrott (inte bara för spelarna utan även för karaktärerna som måste antas tränar nya feats och skills som de lärt sig).
Det är naturligtvis ett sätt att spela, men jag föredrar att se rollfigurens utveckling som en kontinuerlig process. Spelmekaniken använder diskreta steg (grader), men det innebär inte att rollfigurerna måste göra något speciellt för att få ta del av detta steg. De antas ha gjort allt detta under den grad de just har lämnat.

Men, var och en spelar naturligvis som man själv trivs med.

/Mikael

Zawoud

Veteran

Jag ser ingen poäng med att begränsa antalet nivåer en karaktär kan stiga under ett äventyr. Ta Return to the Temple of Elemental Evil . Där börjar man på nivå 4 och förväntas stiga till nivå 14 innan klimaxen.

Frågan är väl vad man definierar som ett "äventyr".

Troberg

Sinister eater

Frågan är väl vad man definierar som ett "äventyr".
Jepp. Jag skulle säga att man på sin höjd ska begränsa per speltillfälle, inte per "äventyr". Om det förekommer en naturlig paus, tex matpaus, kan man dessutom tillåta levlingar där.

Troberg

Sinister eater

Det är naturligtvis ett sätt att spela, men jag föredrar att se rollfigurens utveckling som en kontinuerlig process. Spelmekaniken använder diskreta steg (grader), men det innebär inte att rollfigurerna måste göra något speciellt för att få ta del av detta steg. De antas ha gjort allt detta under den grad de just har lämnat.
Exakt, levels är en abstraktion för att man ska slippa kontinuerlig hantering under pågående spel, inte ett försök att återskapa en verklighet. Detta är vad jag menade tidigare när jag påpekade att levling mellan spelmöten är en praktisk fråga, inte en realismfråga.

Troberg

Sinister eater
Re: Ooops!

Det bör alltså tillåtas levelstgning under äventyr. Men jag tycker ändå det ska ske under kontrollerade former.
Och därför har man en spelledare.

Oldtimer

Slava Ukraini!

Om det förekommer en naturlig paus, tex matpaus, kan man dessutom tillåta levlingar där.
Folk har börjat samlats ute på gator och torg och mumla om att den yttersta domen är nära.

De ser järtecknen.

Oldtimer och troberg är helt överens om något som gäller D&D. :gremgrin:

/Mikael

Troberg

Sinister eater

Folk har börjat samlats ute på gator och torg och mumla om att den yttersta domen är nära.
De ser järtecknen.
Oldtimer och troberg är helt överens om något som gäller D&D.
Tror iofs snarare att vi är överens om attityden till rollspel snarare än specifikt D&D.