Nekromanti Stigma ("Jag skäms för..." eller "AA"-tråden)

Foggmock

Myrmidon
Jag har längtat efter att få starta en tråd med titeln "Stigma" rätt länge nu, faktiskt, men det var i mitt sömnlösa delerium (i get those sometimes...) som visionen kom till mig:

Vad gör, lyssnar, läser, säger du som du uppfattar som stigmatiserande av andra?

Typ, någon musik som du skäms över, fulkultur du konsumerar, något som du egentligen håller med om att det är dåligt, men gillar ändå? För att föregå med gott exempel så börjar jag...

Hej, jag heter Fogge (inte helt sant), och jag gillar Avril Lavigne.

Hej, Fogge!

Jag vet att det kvalificerar mig som en tolvårig emo-tjej (fjortonåriga emo-tjejer har redan växt ifrån Avril), men alltså.. texterna är faktiskt lite bra. Eller rätt usla, eller skitbra. De är prettiga på ett dåligt sätt för att slå an precis rätt sträng inom den tolvåriga emokvinnosjälen, som känner sig alienerad från samhället och sviken av alla pojkar i hela världen trots att hon på sin höjd har hållt handen med någon. Avril liksom, sjunger om hennes liv! Avril är en jävla produkt, att vara rebellisk och girl-powrig är måhända bra, men inte när det sker på kapitalets villkor. Egentligen borde jag hata hennes inälvor, men jag gör det inte. Det är något smutsigt tilldragande och jag har väl hamnat där de tolvåriga emotjejerna vill vara, att jag faktiskt har upplevt svek och ångest - det som det sjungs om i låtarna, även om jag borde vara en manligt militärisk, kall och hård, om det, och det är inte min vana att obsessa över känslor (särskilt inte såhär länge), så retar musiken ändå något primalt hos mig. Hon representerar allt jag hatar med den kommersialiserade glätt-punken jag kommit att hata hos Sum 41, Blink 182 och UB 40 (eller...?) och sån skit. Good Charlotte också.

Musiken är lagom catchy och rockig med ett gäng halvschyssta riff och är tillfredsställande arrangerad. Den funkar att slölyssna på lika bra som den är bakgrundsmusik till en promenad eller en cykeltur, och man kan lägga sig, släcka lite, och bara lyssna. Shit, det där lät rätt gay.

Och sen är Avril jäävligt snygg. På ett tjurigt emo-sätt, givetvis.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag gör bara normala saker... [ant]

Förutom möjligen att jag påstår att jag spelar rollspel.

Krille

Super Moderator
Hej, jag heter Krille...

- Hej, Krille!

...och jag lyssnar på jpop. Jag borde egentligen inte lyssna på det, eftersom sångerskorna i princip undantagslöst inte kan sjunga, melodierna är totalt jättebanala och texten på japanska och därmed för mig obegriplig. Kort sagt, jpop är så kitch som något kan bli, men jag lyssnar på det i alla fall.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Hej, jag heter Dante.

Jag tittar gärna på lättsamma romantiska komedier (gärna med Meg Ryan eller Renée Zellweger) eller Jane Austen-miniserier (Stolthet och fördom, Förnuft och känsla, etc.).

Arfert

Facit
Hej, jag heter Tomas...

... jag gillar (när ingen ser och hör) så kallad "symfonirock" eller "konstrock" som hatas av kritiker och andra coola snubbar: ... som Genesis, Yes, Pink floyd, tidig Mike Oldfield, Camel, King Crimson, ELP, Hawkwind. Ja ni fattar prylen...

Sen äger jag ”British Steel” och tycker det är en bra skiva.

...och jag är 45 år, läser serier och spelar rollspel... SKÄMMES TA MIG FAEN ;-)

thark

Hero
Hm, finns så många 'guilty pleasures' att jag inte vet var jag ska börja, men efter lite fundering så kan jag ju ta den värsta...

Hej, jag går under pseudonymen thark (names have been changed to protect the... etc), och jag glor på sentai- och tokusatsu-serier.

Tror inte det behöver sägas mer (den som inte har den blekaste vad jag yrar om är förmodligen lika lycklig ändå), men det får bli en lång fundering innan jag faktiskt klickar "fortsätt" på det här... :)

Storuggla

Champion
Hej jag heter Fredrik och jag konsumerar wrestling, diggar tåg och finner Nordkoreas estetik tilltalande.

Alla tre är saker jag på ett mevetet plan vet att jag inte borde gilla, av olika anledningar, men jag finner mig dragen till det i alla fall. Och så lyssnar jag p polisscanner också!

Storuggla, peekaboohoo

Hunk

Hero
Mina mest stigmatiserande intressen:
- spelar rollspel
- spelar figurspel
- har ormar i min lägenhet

Att jag dessutom har en fallenhet för att berätta för mig jätteintressanta, men för mina medmänniskor oftast fullständigt ointressanta, detaljer om exempelvis amerikanska presidenter, svenska partiledare, diverse obskyra kommunistsekter, skillnader i internationell redovisningsnormgivning etc, etc, gör inte direkt att jag uppfattas som en direkt normal snubbe...

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Hej, jag heter Mekanurg, och jag lyssnar gärna på plonkig synthmusik och instrumentell New Age-ig jazz (t.ex. George Winston och Paul Winter). En av mina favoritlåtar är en live-inspelning när Paul Winter med band driver på en flotte genom Grand Canyon och improviserar med ekona som studsar mellan bergssidorna.

G

Guest

Guest
Hej jag heter nästan Zorbeltuss, och jag öl som smakar choklad.

Hej Zorbeltuss

Ja nu är inte det det enda stigmat jag har men det passade bra som inledning, jo mitt favorit öl för tillfället är "Young's double choclate stout" gärna till choclate chip cookies nu vet jag hur vidrigt det är med smaksatta öl de smakar ju tillochmed värre än corona men ändå gillar jag Youngs, jag vet också vad folk tänker på om de ser en med ett smaksatt öl i handen, man ses ner på för att man har ett smaksatt öl i handen fast än man inte borde haft det från början. Ett annat stigma jag har är att jag gillar "tommy february6/heavenly6" där february är kärleksballader för tjejer på japanska, medans heavenly är typ japans avril fast med lite gothpop med på ett hörn i vissa låtar, det är samma sångerska dock och hon är typ den rockigaste tjejen i japansk musikindustri väldigt snygg och bara typ 10 år äldre än mig samt att hon gillar harry potter pokemon och tickle me elmo http://wiki.theppn.org/Tommy (behöver jag nämna vad som är fel med att gilla detta?).
Mitt tredje stigma är nog gorehentai eller guro som det även kallasjag vågar inte beskriva det här för det strider nog mot forumet regler, men jag kan säga att jag mår illa av det själv men kan inte få nog (efter att en kompis introducerade mig för detta) det är inget jag ens skulle våga letat upp själv.
Mitt fjärde är att jag ofta attraheras av äldre kvinnor (men inte undantaget) detta anses väldigt tabu varför vet jag ej men ja jag vet att det är tabu.

/Zorbeltuss som måste avsluta här pga att det blir för mycket annars.
Tillägg till avslutningen: samt att jag inte vill förstöra mitt sociala liv totalt.

Andra tillägg: Jo avril är trevlig räkna det som en punkt till här.

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag tycker det är coolt med beatniks. :gremblush:

Jag lyssnar även - liksom arfert - på progrock, men det skäms jag inte ett dyft för.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Oskämsigt

Hej, jag heter Dewil. När jag gillar något, som t.ex. 94-disco, är det inte töntigt utan avant-garde. Det är bara ni andra som inte har fattat något. Än. Och när ni gör det är det redan för sent.

Dewil

Örnie_UBBT

Swordsman
Hej jag heter Örnie, och ibland när jag är ensam hemma smyger jag på en CD med lite blandad extremt risig och superkommersiell, utslätad 90-tals danstechno a la 2 Unlimited och filmmusiken till "Mortal Kombat"!

Det är nog det mest stigmatiserande jag kan komma på...

hälsar
Örnie

G

Guest

Guest
Re: Oskämsigt

Avant garde är bara för de som inte har mod nog att vara oldschool eller udda, och i ett oändligt universum hur stor chans är det att du är nyskapande eller går i täten med med en fransk benämning.

/Zorbeltuss som övar på att vara en oförskämd guru.

G

Guest

Guest
filmmusiken till "Mortal Kombat"!
hade du kunnat nämna några band och deras låt som det hade i filmmusiken hade det nog inte varit lika illa, för vem kan säga att tillexempel låten "burn" med "sister machinegun" är dålig (även om det inte är deras bästa låt) för de flesta har inte hört talas om det.

/Zorbeltuss som har sett ett visst uppsving för intresset i 2 unlimited på senare tid.

Hjalle

Swashbuckler
Hej jag heter Hjalle

Hej Hjalmar! För du heter väl Hjalmar?

Jo, ja, och jag älskar hip-hop. Jag älskar att driva med det, men när det väl kommer till kritan älskar jag soundet av en fetbra rappare. Det finns en uttrycksfullhet och en känsla hos hip-hopen, en slags vrede som är svår att efterhärma med den hårdaste hårdrocken. Samtidigt finns en slackighet och en softa som är så jävvela skön. Musikvideona suger visserligen pung i nio fall av tio, fast då och då kommer någon som är riktigt grym, och det kan jag faktiskt inte säga om rock - huvudsakliga musiksmaken. Där är typ Dani California det bästa som hänt någonsin, och det är tamejfan nästan inte ens rock.

Och fanimej vad Eminem är häftig.

-Hjalle, den mamma är het, för hon är fet... öh, jag tog henne första maj, sen så... rökte vi braj... yo yo

(Dessutom blir jag mest förvirrad av CS)

Johan K

Gammal & dryg
Hej, jage heter Johan & jag skämms iblan för att jag är så förbanant lat, inimellanåt. Lyckats stt skjuta saker framför mig allt som oftast, som jag borde ha vett att göra fortare... :tekopp:

Pom

Swashbuckler
Hej, jag heter Pom.

Rent allmänt skäms jag för att jag är så trög på att haka på nya saker att de i praktiken hunnit till DNs kultursidor innan jag upptäckt dem.
Fast att jag dröjde till i fjol med att skaffa mobiltelefon är jag stolt över.

Men specifikt skäms jag för att jag älskar Belinda Carlisles Heaven is a place on earth. Det blir ingen julstämning utan henne. Bitch.

magoo

Hero
Hej, jag heter Elin...

...och jag smyger titt som tätt in på ungdomssektionen på biblioteket och läser böcker som jag är alldeles för gammal och vis för att läsa, typ Tre deckare löser... eller Enid Blyton. Ibland smygläser jag Kamratposten också.

Som motvikt till mitt fjortisjag diggar jag Tom Jones och Dolly Parton och country får mig att vicka på foten i takt. Men bara i smyg...

Dessutom gillar jag horskor och har flera par i garderoben!

/Magoo, avslöjar bara tre mörka hemligheter

Marcus J

Hero
Hej jag heter Marcus

Hej Marcus

Jag suger på att värva datorspel. Det är i princip bara baldurs gate 2 som har klarats. Sen kan man väl säga att jag klarat Civ4 med, men det är bara n00bs som skulle kalla att vinna flertalet omgångar på monarch för att klara spelet.

Trots att flera spel fångar mitt intresse så tappar jag intresset så fort att jag inte hinner klara spelen.

/Marcus