Nekromanti Stillastående värld

Orchson

Veteran
Nej, Eon utspelar sig inte på medeltiden. Medeltiden är en gängse beteckning på perioden i Europa mellan Roms fall och renässansens början (ca 400-1500), och är alltså tids- och platsbestämd. Varken tid eller plats har något med Mundana och Eon att göra. Det finns vissa kulturella och teknologiska likheter mellan Mundana och medeltiden, men det finns också enorma skillnader. I vilket fall som helst, Mundana är inte i någon "medeltid".

- Krille, posten "Ur led är tiden"...

Precis, så vilken är eons tid egentligen? Har eon en tid? har den i huvudtaget en period? Om utvecklingen inte går framåt, så är ju världen konstant. Vilket hade varit ganska fånigt... Jag menar inte rent kulturell utveckling, utan exempelvis tekonlogisk. Vad jag menar är: Varför har man inte uppfunnit krut? Varför finns det inga plasttyper? Var är gaslyktorna?
De är borta.
Mundana är en mycket gammal värld, och med alla krig borde utveckingen gått framåt, men tji får ni personer som är vetenskapligt lagda. För den teknologiska utvecklingen i mundana är stillastående. Man uppfinner krell-khan, ett automatiskt tungt armborst. Man uppfinner drycker och preparat som om man dricker dem ger otroliga krafter. Men man lyckas inte ens blanda svartkrut. Jag har många gånger blivit helt överrumplad av de fullkomliga tekonologiska misslyckandea som präglar eons akademiska värld. Och jag ställer mig frågande: Hur kommer det sig att det är så här?
Jag har valt att skylla på just det som borde ha fört tekonologin framåt: Magin.
Eftersom magi finns, så finns det inget behov av eldvapen, det finns inget behov av gaslyktor.
Men det låter som en alltför dålig förklaring.
Någon som vill hjälpa till?

"Folk som tar mig på allvar borde spärras in."

Vindhand

Myrmidon
Någon som vill hjälpa till?

Testa Gondica... det spelet har ju det uttryckliga syftet att ha en värld stadd i utveckling samt regler för att uppfinna saker.

Man Mountainman

Storsvagåret
Men förstår du inte? Har du inte insett? Det är bara en tidsfråga innan Mundanas utveckling formligen exploderar. Consaber är en latent krutdunk av förutsättningar för en industriell revolution. De har hela det ekonomiska och juridiska system som England hade och som gjorde det möjligt för dem att nå den position de gjorde, både politiskt och teknologiskt. Dvärgarna har uppfunnit ångmaskinen, och ingenting utom sagda dvärgars förtegenhet med sina skapelser hindrar Mundanas folk från att ta den i allmänt bruk. Det är bara det att när *vi* bekantar oss med Mundana så har ingen av dessa förändringar ännu slagit igenom, och på så sätt tillfredsställs alla förespråkare för den äkta fantasyvärlden, och Neogames börsar klirrar. Men de har lämnat en öppning för oss som vill se lite rimlighet i våra rollspelsvärldar.

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Targon

Hero
Jämför Kina

Utan tvekan är det en mycket intressant problematik du för fram. Samtidig tror jag att saken löser sig naturligt om man för några ögonblick lägger det historieevolutionistiska perspektivet på hyllan. Ta Kina som exempel, ett land som långt in på 1800-talet betraktades som det rikaste och mest utvecklade landet i historien. Kina var på flera områden mycket långt fram i tiden. Tänk på att det faktiskt fanns de som ansåg att Marco Polo for med osanningar när han kom hem till Italien och berättade vad han hade sett på sina resor. Man kan fundera på om kineserna faktiskt kunde ha nått månen redan på 1400-talet, dvs samtidigt som vi europeer började upptäcka att det fanns andra kontinenter på andra sidan gärsgårn. Nu nådde ju kineserna aldrig månen på 1400-talet, och förklaringen till det är mycket enkelt. Kina hade nämligen aldrig någon industrialisering. Likaså finns det inget land i Mundana som är industrialiserat och som därför utan större probem kan se ut ungefär likadant som 1000 år tidigare. Dataspelet Fate of the Dragon, som utspelar sig på 100-talet e Kr (då det romerska imperiet var som störst), rekommenderas för lite perspektiv på tillvaron.

- Targon, skrivare

Krille

Super Moderator
"Men det låter som en alltför dålig förklaring.
Någon som vill hjälpa till?"

Bakom varje teknologiskt framsteg finns tre vitala saker: möjlighet, insikt och behov. Om bara ett av dessa uteblir kan det teknologiska framsteget inte göras.

Några exempel ur vår egen historia: Republikens Rom hade möjlighet att bygga en k-pist. De hade mekaniken. De hade metallurgin. De hade kemin som krävdes, visserligen inte med svartkrut utan med kvicksilverlegeringar. Gudarna ska veta att de hade behov. Ändå ser vi inga legionärer utrustade med Marcvs XI avtomatica ballistica machinae. Varför? Jo, insikten uteblev. Det kom aldrig in i romarnas begreppsvärld.

Heron föreslog för härskaren av Alexandria att bygga fungerande ångmaskiner (och inte av ånghjulstypen, utan av kolvtypen) för att utföra visst manuellt arbete. Den enda som realiserades var dörren till Apollo-templet och det för att det var en så ball grej. Men trots att både insikt och möjlighet fanns så uteblev behovet. "Vad ska vi i så fall göra med alla slavarna?"

Leonardo da Vinci skapade en ritning på en ornithopter - en fågelflygmaskin. Den var riktigt smart, och dess aerodynamik låg till grund för Otto Lilienthals flygmaskiner och därigenom bröderna Wrights mackapär några hundra år senare. Han antog vidare att hans sak skulle vara användbar i krigskonsten, eftersom man på så sätt kunde spana på fienden och ändå vara utom fara. Så både behov och insikt fanns, men möjligheten uteblev. Det som saknades var en kraftkälla. Människan skulle aldrig orka driva en sådan maskin med muskelkraft.

Det finns mängder med uppfinningar som bara "blev till". Champagnen var från början en olycka i vinberedning, liksom bayerskt öl. Krutet skapades inte för att skjuta kanonkulor, utan kom till som en bieffekt av kinesiska apotekares arbete och kom till att börja med enbart att användas som fyrverkerier. Ingen vet vilken olycka som fick kineserna att skapa raketartilleri av krutet, eller varför europeerna byggde kanoner för det här kinesiska pulvret. Nitroglycerin användes först som hjärtmedicin och kom att bli sprängmedel först senare. Sarin och soman började sina dagar som skadedjursbekämpningsmedel, men blev senare stridsgaser - sarinets största berömmelse kommer från Aum Shinriokus gasande av 5000 japaner i Tokyos tunnelbana.

Det finns också en annan möjlighet, och det är att vi är i en svacka just nu, att den tekniska nivån har varit högre förut, men har sjunkit av någon anledning. Det har också hänt förut. Under hela antiken kunde man göra degelstål. Processen försvann dock i glömska under medeltiden och renässansen och återuppfanns inte förrän under industrialismen.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Orchson

Veteran
*Jubel*

Jag tror nog att jag kan sammanfatta hela det följande meddelandet som jag skulle kunna skriva med:

Tack så mycket, det där behövde jag.

"Folk som tar mig på allvar borde spärras in."

Helmgast
Slår man kalisalpeter, kol och svavel på alkemitabellen i Mystik & Magi så har man uppfunnit krut. Men det kan även klassas som fummel i laboratoriet. Så jag tror att alkemisterna är rädda för att uppfinna såna våldsamma saker. Har för mej att Nobels bror dog av en dynamitexplosion, men jag vet inte.

// Avatarex, som härmed har dubbats till riddare.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Meningslöst inlägg

Tja, i Mage - Sorcerers Crusade så tog sig ju en kille faktiskt till månen på 1400-talet. Han kom aldrig tillbaka dock, och jag tror inte han var Shin'ta, Wu Lung eller Wu Keng, utan någon västerländsk magiker. Men man vet ju aldrig... :)

- Ymir, skriver meningslöst inlägg