Nekromanti [Stjärnfabel] Ändringar i solsystemet

stenhöna

tellstory
Efter suttit fast ett flertal år med Stjärnfabel har jag fått ett par idéer som kan lossa på de kreativa dammarna en smula, framförallt gäller detta ändringar i solsystemet. Följande gäller:
  • Jorden, Venus och Mars har atmosfärer
  • Asteroidbältet är väldigt tätt, mycket tätare än i vårt solsystem
  • Saturnus och Jupiter ligger inte så långt bort
  • Efter Neptunus och Uranus ligger ett dussintal (eller valfritt antal) mindre planeter som kan fungera som "blank", okänd mark, som SL kan fylla med valfritt material
  • Rymden mellan planeterna är tjockfull med skrot och gamla rymdstationer, skepp, satelliter, m.m., från tusentals år av olika rymdkulturer och svunna imperier
  • Rutter mellan planeterna är likaså fulla med trafik av olika slag
En fundamental ändring är att istället för att skildra en kultur i förfall och nedgång á la Oswald Spengler så sjuder solsystemet med aktivitet.

Grunden i spelet är fortfarande djuren och deras motsvarighet till de fyra stånden:
  • Kaniner - arbetare
  • Råttor och möss - borgare och företagare
  • Lejon - aristokrati och sovjetiskt statsbygge
  • Fåglar - präster och vetenskapsmän/-kvinnor

clarence redd

FrostByte Books
Det låter finfint. Ett lite tätare solsystem bäddar för mer kontakt.

Jag kommer att tänka på planeterna runt stjärnan Trappist som upptäcktes förra året. Där samsas alla planeter innanför motsvarigheten till Merkurius bana. Flera av har (kanske) atmosfärer och med så korta avstånd borde det vara lätt att resa mellan planeterna - redan under den tidiga rymdåldern.

stenhöna

tellstory
clarence redd;n303285 said:
Det låter finfint. Ett lite tätare solsystem bäddar för mer kontakt.

Jag kommer att tänka på planeterna runt stjärnan Trappist som upptäcktes förra året. Där samsas alla planeter innanför motsvarigheten till Merkurius bana. Flera av har (kanske) atmosfärer och med så korta avstånd borde det vara lätt att resa mellan planeterna - redan under den tidiga rymdåldern.
Tack för tipset om Trappist! Ska läsa mer om.