Stjärnfabel är mitt gamla sci-fiprojekt som utspelar sig i en avlägsen framtid i vårt egna solsystem, där de fyra stånden löst representeras av kaniner (arbetare och fack), lejon (aristokrati och sovjetisk stat), fåglar (religion) och råttor (borgare och kapitalägare).
För att bestämma vilka grundegenskaper som ska användas ställde jag mig frågan: Vad behövs för att lyckas i Stjärnfabel? Jag kom fram till följande:
Varje egenskap slås fram med 2T6 med ett värde mellan 2-12.
Men det första man ska göra är alltid att bestämma:
Ras påverkar ens ålder (fåglar kan t.ex. bli äldre än de övriga tre raserna), och ålder påverkar andra attribut.
Jag skrev ett kort dataprogram för att generera egenskaperna ovan. Här kommer ett par exempel.
En medelålders råtta med brett kontaktnät och stort läsintresse. Dessvärre är hon ganska korkad, något hon misslyckas med att dölja pga. sitt låga värde i diplomati. Hennes låga resursvärde vittnar om en obefintlig karriär, trots hennes höga kunskaper. Hon är väl helt enkelt för ostrategisk för att ta sig upp i livet. Man kan anta att hon bor i ett billigt kvarter på månen (som är kontrollerad av råttorna och helt igenom en rymdbas, som en uräten ost). Tur att hon har sina vänner och familj! Passar kanske bäst som SLP som RP kan kontakta för att få information.
Maxvärde i resurser! Den här fågeln är gammal men rik som ett troll, och duktig på att få vad han vill genom strategi och taktik. Han har inte ägnat större tid åt böcker och lärdom, men är smart nog för att förvalta sina ägodelar. Kanske är han chef och ägare för ett större fraktbolag, eller tar del i gruvdriften på Mars? Fåglarna har sin huvudsakliga rymdstation runt Venus, och är 50% färdiga med terrformeringen. Kanske har vår gubbe en stor insats i denna process?
En välbärgad medelmåtta som trots sin oförmåga i strid hamnat inom lejonens militär, förmodligen tack vare hans inflytelserika far (kontakter och resurser). Han är smartare än vad han ser ut, vilket kan visa sig i taktiskt kritiska situation. Denna unge man kommer snart ställas på prov!
Och så vidare. Nästa steg är att luska ut ett system för att generera karaktärens livsbana, med utbildning, jobb eller utanförskap.
För att bestämma vilka grundegenskaper som ska användas ställde jag mig frågan: Vad behövs för att lyckas i Stjärnfabel? Jag kom fram till följande:
- Kontakter (socialt kontaktnät i form av familj, vänner, kollegor och bekanta)
- Resurser (materiella)
- Aggressivitet (förmåga att lösa konflikter med våld)
- Diplomati (förmåga att lösa konflikter utan våld, att vara inflytelserik och påverka andra)
- Smart ("street smarts", IQ, klokskap och annan "smarthet" som är oberoende av utbildning)
- Lärdom (hur mycket man vet och studerat)
Varje egenskap slås fram med 2T6 med ett värde mellan 2-12.
Men det första man ska göra är alltid att bestämma:
- Ras
- Ålder
- Kön
Ras påverkar ens ålder (fåglar kan t.ex. bli äldre än de övriga tre raserna), och ålder påverkar andra attribut.
Jag skrev ett kort dataprogram för att generera egenskaperna ovan. Här kommer ett par exempel.
Code:
Kvinnlig råtta, 42 år gammal
Kontakter: 7
Resurser: 4
Aggressivitet: 5
Diplomati: 3
Smart: 3
Lärdom: 10
Code:
Manlig fågel, 72 år gammal
Kontakter: 8
Resurser: 12
Aggressivitet: 4
Diplomati: 8
Smart: 5
Lärdom: 5
Code:
Manlig lejon, 21 år gammal
Kontakter: 9
Resurser: 10
Aggressivitet: 6
Diplomati: 6
Smart: 8
Lärdom: 7
Och så vidare. Nästa steg är att luska ut ett system för att generera karaktärens livsbana, med utbildning, jobb eller utanförskap.