Niklas73 said:
Jag frågar vad fan du menar för jag vill ha det här mer utvecklat i ren inspiration och tanakr från andra. Jag gillar vad jag hör and I want more!
Om du tar klassiska "myskartor" så är det inte bara namnen och områdena i sig; träsk, djungler och dylika som är grejen. Grejen är markörerna och symbolerna. Och det finns ingenting som hindrar dig från att peta in sådana symboler och markörer i din stjärnkarta.
Ta till exempel haven på fantasykartor, som brukar vara markerade med så figurer som sjöjungfrur, bläckfiskar och sjöormar.
Skulle det inte vara värt om du försökte finna på dina egna markörer och figurer som kunde pryda stjärnkartan?
Det kanske finns en grupp planeter som tillhör ett visst imperium eller som är extra farliga, att då peta in deras symboler eller typ en dödskalle i bakgrunden av dessa planeter eller dylika vore då ett exempel på en sådan markör.
Ett asteroidbälte kunde kanske märkas med ett odjur och ett folkmunsnamn som "
De döda piloternas passage" eller något i den stilen.
Kort och gott handlar det om symboler och markörer som illusterar någonting och som därmed talar om någonting, rent stämningsmässigt. Det är just det som ger känslan av "Coolt, De döda piloternas passage, det måste vi undersöka!".
Så, vad jag menar är att du helt enkelt borde försöka att översätta fantasykartornas illustrativa förmåga till ditt spel.
Så...
Niklas73 said:
Kan fantasy-kartor ha sjöormar utritade så kan du ha... rymdormar.
Yes men de heter Sharakireen och är för små för att synas på en stjärnkarta. Exakthet är inte mitt mål. Mycket färg är planerat men jag är ute efter upptäckarlustan och inte fan finns det upptäckarlusta i att utforska ett gasmoln. Det finns det i att upptäcka Kaltes grottor i Kalte i Magnamund. Så hur väcker man upptäckarlustan med stjärnkartor utan att göra avkall på all den mängd solsystem som existerar bland miljarder och åter miljarder och åter miljarder stjärnsystem. Universum är så galet stort...
Det handlar inte om exakthet, det handlar inte om att vara precis. Det handlar om symbolik, och ikoner. Bara för att det finns en sjöorm betyder det inte att det finns en sjöorm där - men det ger oss känslan av ett stort mytiskt världshav. Så, det finns ingenting som säger att markörerna nödvändigtvis måste vara bokstavlig information. Som sagt, de ska vara illustrerande, inte nödvändigtvis faktabaserade.
Och för att besvara din fråga om hur man behåller lustan för stora jävla stjärnsystem, tja, hitta symboler för själva systemen då om du inte kan zooma in lite mer.