Nekromanti Stjärnkarta vs karta

Regmolar

Swashbuckler
För övrigt så väcks min upptäckarlusta av gasmoln. Betydligt mer en skog på en karta. Lägg sedan ett namn på gasmolnet så är du i awesomeland nästan direkt. wink
Kommer direkt att tänka på datorspelet Homeworld, där man bestämmer sig för att passera igenom ett stort gasmoln för att undvika Det Onda Imperiet och det visar sig att gasmolnet är bebott av ett folk som gömt sig sig därinne för att Det Onda Imperiet inte ska finna dem. Problemet var att det här var tusen år tidigare, och grundplanen har utvecklats till en religion där de som kommer in i gasmolnet aldrig får lämna det för att De Som Vi Flydde Från inte ska hitta dem.

Att de sedan lever i gigantiska skepp med en helt egen design och har utvecklat sin teknologi enligt ett helt eget spår när de varit avskilja från resten av galaxen rätt länge är bara ett plus.

Gasmolnen är liksom en stor klump med Terra Incognita som kan ligga var som helst på galaxkartan, hur kan det inte vara bra? :gremwink: (speciellt med tanke på hur stora de jäkla grejjerna kan vara)

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Det där är en bra grund till en stjärnkarta. Tack för all er hjälp. Men det där kändes lite bra med namnen. Sen är jag lite mer för skogar än rymd verkar det som. Men jag måste tänka lite utanför boxen.

anth

Vetefan
Niklas73 said:
Och då får vi en galax stor som en knappnål om man inte ska ha en bok på 2000 sidor om galaxen. Det coola med ett universa är ju storleken och avstånden och det magiska som finns långt långt borta. Och det är där problemen, bland annat, finns.
"Hej, jag vill skapa en karta över Mundana som är så detaljerad att vartenda hus syns - ungefär som när man zoomar in med Google Earth. Men det blir en jätteplottrig och jättetråkig karta - hur gör jag den roligare?"

Byt ut husen i Mundana mot stjärnorna i Star Challenges galax...

solvebring

Superhero
Jag gillar vad krank har sagt och jag vill säga detsamma. Släng i de där äventyrliga småsakerna som gruvplaneter, skumma motellstops på asteroider, handelsrutter, militära utposter och hans nåd vetefan. Med andra ord lek med småsakerna. Gör rymden lika plottrigt mysig som fantasykartorna.

Och ändå inte, för jag tror ändå poängen ligger i hur fantasykartor tecknas. Det handlar inte så mycket om vad som finns där utan hur man illustrerat det. Trevliga kartor är, som anth sade, mer kul. Om du börjar översätta klassiska symboler från "roliga kartor" för att få dem Star Challange så kommer du att hitta vad du söker. Nå, jag nöjer mig här då får du fråga om du nu undrar vad fan jag menar.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag frågar vad fan du menar för jag vill ha det här mer utvecklat i ren inspiration och tanakr från andra. Jag gillar vad jag hör and I want more!

solvebring

Superhero
Niklas73 said:
Jag frågar vad fan du menar för jag vill ha det här mer utvecklat i ren inspiration och tanakr från andra. Jag gillar vad jag hör and I want more!
Om du tar klassiska "myskartor" så är det inte bara namnen och områdena i sig; träsk, djungler och dylika som är grejen. Grejen är markörerna och symbolerna. Och det finns ingenting som hindrar dig från att peta in sådana symboler och markörer i din stjärnkarta.

Ta till exempel haven på fantasykartor, som brukar vara markerade med så figurer som sjöjungfrur, bläckfiskar och sjöormar.

Skulle det inte vara värt om du försökte finna på dina egna markörer och figurer som kunde pryda stjärnkartan?
Det kanske finns en grupp planeter som tillhör ett visst imperium eller som är extra farliga, att då peta in deras symboler eller typ en dödskalle i bakgrunden av dessa planeter eller dylika vore då ett exempel på en sådan markör.

Ett asteroidbälte kunde kanske märkas med ett odjur och ett folkmunsnamn som "De döda piloternas passage" eller något i den stilen.

Kort och gott handlar det om symboler och markörer som illusterar någonting och som därmed talar om någonting, rent stämningsmässigt. Det är just det som ger känslan av "Coolt, De döda piloternas passage, det måste vi undersöka!".

Så, vad jag menar är att du helt enkelt borde försöka att översätta fantasykartornas illustrativa förmåga till ditt spel.

Så...

Niklas73 said:
Kan fantasy-kartor ha sjöormar utritade så kan du ha... rymdormar.
Yes men de heter Sharakireen och är för små för att synas på en stjärnkarta. Exakthet är inte mitt mål. Mycket färg är planerat men jag är ute efter upptäckarlustan och inte fan finns det upptäckarlusta i att utforska ett gasmoln. Det finns det i att upptäcka Kaltes grottor i Kalte i Magnamund. Så hur väcker man upptäckarlustan med stjärnkartor utan att göra avkall på all den mängd solsystem som existerar bland miljarder och åter miljarder och åter miljarder stjärnsystem. Universum är så galet stort...
Det handlar inte om exakthet, det handlar inte om att vara precis. Det handlar om symbolik, och ikoner. Bara för att det finns en sjöorm betyder det inte att det finns en sjöorm där - men det ger oss känslan av ett stort mytiskt världshav. Så, det finns ingenting som säger att markörerna nödvändigtvis måste vara bokstavlig information. Som sagt, de ska vara illustrerande, inte nödvändigtvis faktabaserade.

Och för att besvara din fråga om hur man behåller lustan för stora jävla stjärnsystem, tja, hitta symboler för själva systemen då om du inte kan zooma in lite mer.

Sapient

Swashbuckler
Apropå diskussionen: Här är en karta jag jobbar med, som omfattar en mindre del av galaxen utgående från vårt solsystem.

Spiralarmarna är markerade. Solen är utmärkt med en rund, röd markering.

Originalet kommer från NASA/JPL och har därför upplåtits till public domain (inget copyright-skydd).

solvebring

Superhero
Sapient said:
Apropå diskussionen: Här är en karta jag jobbar med, som omfattar en mindre del av galaxen utgående från vårt solsystem.

Spiralarmarna är markerade. Solen är utmärkt med en rund, röd markering.

Originalet kommer från NASA/JPL och har därför upplåtits till public domain (inget copyright-skydd).
Soft, det är alltid mysigt när man behöver en bra utgångspunkt.

solvebring

Superhero
Niklas73 said:
Thank U Solve, det klarnar lite...
Så, när får vi se resultat av en preview eller iaf kladd? =)
Det här ämnet är högst intressant och det vore väldigt kul att se vad du kan göra av det.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Det kommer ta tid. Just nu skriver jag världen (i form av noveller och det är så jävla kul) och då den börjar kännas färdigdefinierad så är det dags att göra en karta. Igår på mammas sjukhem så skissade jag de allra första bilderna men har inget att visa. Tänk dig cirklar.... typ. Hehe. Men den här tråden har fått mig att se lite annorlunda på kartans funktion och galaxkartor. Jag behöver också någon som kan teckna den. Jag har en kontakt men jag vet inte hur han funderar kring kartor. Däremot ska jag i morgon börja leda 3D animatörer som kanske kan funka.

Adrian Granberg

Veteran
Jag brukar göra traditionella kartor i photoshop. Skulle kunna testa göra nån rymdkarta och se hur det går i fall du är intresserad?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Absolut. Om du är duktig får du gärna göra den. Min motprestation är att du kommer finnas med som medarbetare då spelet trycks.

Adrian Granberg

Veteran
Som sagt, har aldrig gjort en sjärnkarta förut, ska göra nån testkarta först för att se hur det går, brukar vanligvis göra fantasy kartor.

Tyr

Hero
Går det att översätta känslan från kartan över skogar, hav och berg till universum? Jag har en del tankar kring det men de är alldeles för lösa att ens andas.
Visst går det, men kanske inte på en praktiskt användbar karta. Men om du gör en karta som belyser "sevärdheter" i olika delar av universum och skiter i saker som skala och avstånd så kan man nog få till samma känsla. På "kartan" kan du skala upp sevärdheterna för mer detaljrikedom och lägga till transparenta infoboxar med en sales pitch för just den sevärdheten. Inte alla planeter är intressanta så fokusera på ett par som är det. För de övriga planeterna räcker ett namn, och speledaren kan använda någon av dem om han behöver en skräddarsydd planet någonstans.

Exempel 1:
Galax som hotas av en supernova inom en snar framtid. Experter tror inom 20 år. Det finns näst intill inget lagväsende i galaxen och pirater när sig på de svaga. Till "sevärdheterna" hör en planet som fortfarande är långt ifrån evakuerad, och frågan är om den någonsin kommer bli det. Kan tänka er hur den är. En annan planet innehåller en av den största fyndigheterna av en ovanlig metall som finns i galaxen. Företagen bakom gruvdriften börjar bli desperata och skickar extra arbetskraft i form av kriminella medan de arbetar på en "lösning". Det finns en sopdumpningsplanet som mer eller mindre är övergiven nu. Verksamheten är redan flyttad och det finns på tok för mycket sopor för att försöka forsla iväg för återvinningssyfte. Planeten är ett paradis för scavengers. Det ryktas också om ett piratfäste någonstans i galaxen.

Exempel 2:
En galax i utkanterna av universum med ett flertal beboeliga planeter, många av dem fyllda med ruiner från svunna civilisationer (Mekka för arkeologer). En av planeterna bebos av en hemlighetsfull utomjordisk ras. Mycket mer än då vet man inte eftersom dom förintar alla som närmar sig planeten. Dock har dom en handlingsstation som drivs av androider där andra kan handla med rasen, och de betalar bra. En annan planet är en semesterplanet för de som kan betala riktigt bra. All inclusive! Temperatur och väder kan i viss mån regleras för den perfekta semestern! En annan planet, en med resterna av en svunnen civilisation, är också mänsklig koloni. Kolonin är otursförföljd och har drabbats av olycka, efter olycka sedan den anlades. Trots detta håller de god min, och det är ett bra ställe att stanna till vid om man är i trakten.

Inte på långa vägar perfekta exempel, men du förstår vad jag menar.

Sapient

Swashbuckler
Med inspiration från en av de tidigare kartorna (vad gäller färgskala framför allt) har jag börjat konstruera en frihandskarta utifrån miljön för mitt tänkta spel: Stjärnkarta.jpg

Jag har lånat en del existerande namn för nebulosor som inte alls ligger på de platser den här kartan egentligen täcker. (Och jag har inte varit så noggrann med hur de närmaste stjärnorna förhåller sig till jorden, men det syns kanske inte än eftersom de inte är namngivna...)

Jag är inte helt nöjd med bildbakgrunden, då den fick en lite för tydlig struktur. (Man kan ana cirkelformiga gardienter av de olika blå nyanserna...) Men jag kommer eventuellt att maskera detta med ett mellanlager så småningom.

solvebring

Superhero
Förresten så har väl ingen nämnt Lady Blackbird i den här tråden?

Om man kollar här i PDF:en, på sida 2, så kan man se en liten stjärnkarta över The Wild Blue. På sida 3 finns en del information om den. Nu täcker detta är rätt så litet område, gentemot vad du är ute efter, men det kanske kan ge lite inspiration?

Trots allt, om man kollar in The Wild Blue och läser om de olika platserna, så är det trots allt mycket intressant hur pass mycket det finns att jobba med vid de olika platserna. Det känns ganska så fantasy...

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Nja, jag gillar det lite grann men jag börjar få någon bild av det jag vill ha tack vare alla era kommentarer här. Ber att få återkomma men tack för tipset. Allt är mycket välkommet just nu...