Nekromanti Stjärnkarta

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Stjärnkartan har bådat mig oerhört mycket trubbel. Bara för att en stjärnkarta blir så tråkig. Det är roligare med en bit land utan något utmärkt överhuvudtaget. Jag är kartfetishist så jag gillar verkligen kartor. Men en karta med bara en massa stjärnor... Kul. Inte ett dugg kul.

Nu har jag hållt på med en massa versioner och jag tror det blir nåt i den här stilen. Det här är självklart en mycket mycket grovhuggen version utan ens rätt namn eller saker utsatta.

Ger det här er någonting? Vad ger er mer?

Attachments

Krille

Super Moderator
Niklas73 said:
Nu har jag hållt på med en massa versioner och jag tror det blir nåt i den här stilen. Det här är självklart en mycket mycket grovhuggen version utan ens rätt namn eller saker utsatta.

Ger det här er någonting? Vad ger er mer?
Vad du har är en stor mängd prickar vita prickar på svart bakgrund, med små illustrationer och namn utploppade slumpvist på ytan. Det ger mig egentligen ingenting, och inga uppslag för äventyr eller ens uppfattning om hur det ser ut. Det enda som är informationsbärande är namnen på platserna och illustrationerna av vad som finns där, och eventuell stämning från illustrationerna störs av ett monotont prickfält.

Det finns helt enkelt ingen story i kartan. Det är det du saknar.

Cybot

Mest spelbar
Om man ska göra stämmningsfulla stjärnkartor så rekommenderar jag lätt att man tittar på hur Warhammer 40k:s kartor ser ut.

1. Det känns som kartan har en funktion. Den är inte en karta för spelare, utan en karta för personer i spelvärlden. Det kan vara allt ifrån de taktisk/strategiska 40k kartorna till en illustration av Yggdrasil.
2. Stämmningstext. Klassifikationer, landmärken osv.
3. Det finns en känsla av densitet och inflytande. Om man tittar på en 40k karta så ser man lätt var imperiet är starkt, var de har problem och var de är direkt desperata.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Ska kartan ge uppslag till story? Att namnen och illustrationerna ska förmedla något är nåt jag kommit på isf att ha en massa planeter eller områden i differece cloud färger.

Så mer story? Är inte det världstextens uppgift? Förlåt en oinvigd men hur i helsike kommunicerar du allt detta i dina kartor eller ge mig en länk till en karta som kommunicerar det och berätta hur den gör det om jag missar det. Och sen vill jag att du har den djupaste respekt för att det här är en stjärnkarta och det är fan så mycket mer klurigt att få till stämning i stjärnor än i länder. Monoton bakgrund håller jag med om. Jag provade vitt men det blev ännu sämre. Rymden ser ut som den gör. Det är rymd stjärnor ligger i. Vad ska jag göra med bakgrunden menar du? Kan du utveckla hur jag ska gå vidare så är jag dig tacksam.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag googlade på warhammer 40k map och de 4 alternativ som kommer upp har ett vettigt och det är det till höger. Samtidigt så förmedlar de ju inget utom prickar som visserligen visar vad det är för typ av världar men de säger ju inget. Ingen stämning. Jag vill försöka hitta en fantasykartas stämning översatt till stjärnorna. På ett sätt vore det lätt för det låter vackert men det är ju skitsvårt. Modellen till höger var okej att utgå från.

Sapient

Swashbuckler
Niklas, låt mig bara friska upp minnet - det var ett år sedan (och några dagar) sedan du startade den här diskussionen sist:
Stjärnkarta vs karta

(Den slutade iofs. med att du sa att du skulle återkomma, men det tycks ju samtidigt som du står och stampar på samma punkt som när den diskussionen startade, så det är ju ingen idé att vi upprepar allt som sades då utan bara hänvisar dit.)

Krille

Super Moderator
Niklas73 said:
Så mer story? Är inte det världstextens uppgift? Förlåt en oinvigd men hur i helsike kommunicerar du allt detta i dina kartor eller ge mig en länk till en karta som kommunicerar det och berätta hur den gör det om jag missar det.
Okej, vi börjar med den här:

I grunden är det en Europa-karta som visar fyra sorters områden: vitt ointressant land, ljusgrått vatten, mellangrått med hammare och skära, och mörkgrått med swastika.

De två stora ikonerna drar till sig ögonen och identifierar dem som två separata fraktioner, och det faktum att de har en gemensam gräns antyder att där finns det en konflikt, i synnerhet som allt annat är odetaljerat vitt. Där händer något. Det är vad kartan säger dig. Redan där har du en ståry. Man behöver inte ens titta på resten av kartan och de skillnader gentemot det riktiga historiska Europa som finns för att hitta stårypotential.

Nästa karta, den här gången lite mer rymdrelaterad:

Här är det bland annat namnen som berättar en story för den uppmärksamme. De finns av två sorter: de som är japanska och de som inte är det. Varför är det så?

Vet man om att hexagoner används för att identifiera portaler så kan man läsa in ännu mer. Portaler är lika med interstellära resor, dvs kommers. Ser du vad jag ser? Att innanför asteroidbältet finns två portaler knutna till två världar, men utanför asteroidbältet finns inte mindre än fem stycken knutna till en och samma värld. Nånting händer där ute som inte händer där inne = ståry.

Du har även den lilla grå blobben i Haywer-korridoren, som drar till sig ögonen och indikerar att det finns något utöver det vanliga där. Det kan vara något så tråkigt som att det är enda stället som är glest nog eller kartlagt nog för att man ska ta sig från yttre systemet till inre. Det kan vara fokus för en handelskonflikt, i synnerhet som de svarta (kanske bebodda) världarna innanför blobben inte har japanska namn. Men du har en fokuspunkt att kolla upp och läsa in dig på (eller hitta på). I vilket fall som helst, det händer något. Och när det händer något har du en ståry.

Mer interstellärt och mer informerande är den här:

Den berättar egentligen inte så mycket ståry, men det går att hitta lite ståry ändå. Camden, Tintagel och Nya Cornwall ligger avsides från den stora centrala klunsen, Salisbury, Nya Caledonia, Nya Camelot och Avalon. Det faktum att alla de här stjärnorna har namn från Arthur-sagan kan också höja ett ögonbryn eller två.

Men kartans huvudsakliga uppgift är att tala om hur man kan resa mellan de olika stjärnorna, och därför är andra saker borttagna.

Niklas73 said:
Och sen vill jag att du har den djupaste respekt för att det här är en stjärnkarta och det är fan så mycket mer klurigt att få till stämning i stjärnor än i länder. Monoton bakgrund håller jag med om. Jag provade vitt men det blev ännu sämre. Rymden ser ut som den gör.
När du tittar på en riktig karta så är det inte så ofta som den har samma färg som naturen. Kartor är inte en reproduktion av verkligheten, utan en representation av verkligheten. Kartans jobb är att tala om vad som finns där, inte att illustrera hur det ser ut.

Niklas73 said:
Det är rymd stjärnor ligger i. Vad ska jag göra med bakgrunden menar du? Kan du utveckla hur jag ska gå vidare så är jag dig tacksam.
Förenkla designen så att vitt kan användas på ett snyggt sätt. Eller om det nu är helt omöjligt och bakgrunden inte har någon som helst funktion annat än att vara snygg, stjäl en bild från Hubble.

Eller gör en egen bild. Det är faktiskt lättare än man tror: den här killen talar om hur man gör. Då har du dessutom fördelen att du kan skapa en bunt stjärnor som har en inbyggd ståry. Då kan du själv bygga stjärnkluster som slits sönder av inbördeskrig, eller system som krigar med andra system om resurser i nebulosan mellan dem, eller hur handelsstråk går och var tullavgifter tas ut och leder till konflikter och smugglare och pirater, eller vad du nu vill ha.

Jarl

Hero
Jag spinner vidare lite på idéer som Krille tar upp (läs hans inlägg först).

Viktigt:kartor är intressanta när de behövs för att ta sig till platser.

Rymdkartor är sällan kartor i denna bemärkelse; att resa mellan platser sker ofta genom hyperrymdshopp från vilket ställe som helst. Kan man resa från vilken punkt på kartan som helst till vilken annan man vill så är kartan inte en karta, utan en lista! Och listor är sällan spännande.

Det som gör kartor är med andra ord a) vägar och b) terräng. Hur behöver man färdas för att ta sig till plats Z, och vad för områden måste man passera?

För rymdkartor blir detta ett problem, för man behöver inte vägar, och det finns ingen terräng. Normalt sett. Men stoppa in det ändå! Ändra i världen så att man bara kan ta sig till platser via existerande rutter. Vägen till paradisiska Lhiowanne går tyvärr förbi ondskeimperiets utpost G'ar'hkar. Bam! Äventyr! Här kommer skumma nebulosamoln, områden med anomalier och annat skumt in. Det visar sig att det går att åka runt G'ar'hkar, men bara genom Fritz-nebulosan, där många skepp försvunnit spårlöst. Bam! Äventyr!

Så: vägar och terräng, även om det är i rymden.

Extra tillägg: coola platser. Skriv en cool grej med varje planet på kartan, à la:
G'ar'hkar - imperiets sjätte fångkoloni
Lhiowanne - De Oupplystas Tempel finns här
Vedriine - home of federationens tredje flotta
etc

Genesis

Ni dés ni maître
Jag håller med Krille om att kartor inte ska vara bilder av verkligheten. Eller, det kan de vara, men då är de mest intressanta för typ geografer. Vad du vill ha är en karta som visar det som är viktigt i ditt spel. Du vill ha saker som andra har nämnt: handelsrutter, gränsområden, konflikter, farliga områden, fantasieggande namn och "vad fan är det där för nå't"-grejer. Du kommer rakt av att behöva göra en schematiskt karta, om inte annat så för att du plottar en 3d-rymd på en 2d-yta. Gör gärna flera kartor över samma område. Gör en som visar transportleder som traffikeras av det största transportföretaget. Inspireras av kartor som den här:

Gör en annan karta som visar den politiska indelningen av stjärnsystemen genom att färglägga olika delar av rymden. Och sedan en tredje karta som visar intressanta fenomen i rymden, typ nebulosor, svarta hål, pulsarer, supernovor, tvillingstjärnor, röda superjättar, warpstormar och vad det nu finns. Då kan du ha enkla översiktskartor och samtidigt ge folk upptäckarkänslor. Typ "Varför finns det inga rutter mellan de här två systemen? Hm, den politiska kartan säger att Lichtenauer är politiskt obundet, trots att det ligger mitt i Xhosa-rymd ...".

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Och jag var för lat att leta upp tråden, erkännes. Dessutom ahde jag en 4 åring som skrek på mig så det är mitt skäl.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Krille, Jarl, Genesis

Tack för era bidrag. De är inte bara bra för mig utan för de som ska sätta sig att göra kartor överlag.

Vad ingen av er riktigt tagit upp är en sak jag tycker om med kartor: Små illustrationer, struktur och färg.

Det ger mig jättemycket inspiration. Men jag kan få inspiration av att läsa Gula Sidornas kartdel (på den tiden telekatalogen fortfarande fanns). Men jag tror att det är en fetish som inte bör ta så stor plats på kartmakeriet. Jag bör hålla mig till att ge krokar till story och väcka nyfikenhet och visa transportsamband och beskriva små platser som inspirerar.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Re: Krille, Jarl, Genesis

Det jag tror i ärlighetens namn är problemet här är att du inte vet vad du ska ha kartan till. Så det är nog första frågan.

Vad ska kartan användas till?

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Orientering med avseende på informationen i världsavsnittet. Prio secundo: Inspiration.

Men det är material som uppkommer i den här tråden som visar på vad mer en karta kan förmedla. Mina världstrådar och karttrådar är nog inte så dumma för det här är en konstart som inte diskuteras så ofta och är komplexa.

Sen kan man bara såsa på och köra på en schysst karta men arbetet kan fördjupas och bli bättre om man tar reda på komponenter i den här tråden.

Krille

Super Moderator
Om illustrationer, struktur och färg

Niklas73 said:
Tack för era bidrag. De är inte bara bra för mig utan för de som ska sätta sig att göra kartor överlag.

Vad ingen av er riktigt tagit upp är en sak jag tycker om med kartor: Små illustrationer, struktur och färg.
Det är dels en designfråga, men det är också en fråga om kartans informationsinnehåll.

En bra karta är inte snygg, utan tydlig. Den talar om vad som finns var. De små ikonerna (det jag antar att du menar med "illustrationer") för städerna visar hur stora städerna är och vilken fraktion de tillhör; strukturen över terrängen och färgerna för klimattyperna talar om vad som finns var. Dessutom är de snygga, men det är en bonus: huvuduppgiften för en karta är att tala om vad som finns var, i det här fallet för att läsaren ska kunna orientera sig och veta var Ensamma Vargen kutar omkring i just den här boken. I grunden är det en sån här karta:

... fast man representerar saker i terrängen med små teckningar av berg, träd, hus etc, istället för med prickar, streck och höjdkurvor. Snyggare, ja, och på den övergripande skalan fungerar det utan att hindra kartans huvudfunktion, men principen är densamma: du har en viss ikonografi som används för att representera terräng och bebyggelse.

Som spelskapare är vi ute efter en specifik uppgift hos kartan. Vi ska dels orientera oss efter den, på samma sätt som orienteringskartan eller Magnamund-kartan, men den ska också peka på var ståryn och äventyret finns. Där funkar Magnamund-kartan bättre än orienteringskartan: massor med vulkaner, grått och platser med onda namn med Z oxh X i, alldeles bredvid ett snällt och trevligt grönt land med vagt anglosaxisk-aktiga namn. Kan det vara så att där finns ett krig eller så?

Vad kartkonstruktören just har gjort är att tala om för oss att här är en plats med massor med potential för coola äventyr. Det är den uppgiften som är det primära för rollspelskartografen.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Skitbra tråd!
Eller hur? Den här tråden måste vara till nytta för många för som jag sa på annan plats. Det här snackar vi inte mycket om men det är en hel vetenskap.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker

Niklas73 said:
Orientering med avseende på informationen i världsavsnittet.
Vad är det för information som du vill orientera för spelarna/spelledaren?

Niklas73 said:
Prio secundo: Inspiration.
Okey, vad vill du inspirera till? Specifika äventyr? Rollpersoner? Skeenden?

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Jag tycker inte det duger med A ligger söder om B men väster om C. Jag vill att informationen ska vara visuell.

Sen vill jag visualisera information kring regioner och krig.

Sen vill jag ge inspiration till scenarion: Wow, Tänk om Chaltes isbarbarer drog i krig tillsammans med klonerna från Nechropia - vad skulle hända då? Tänk om Nachterinnens hantlangare gick i land på DE svarta citadellen - vad händer då?

Sen vill jag att man bara ska se "De svarta citadellen" och känna: De verkar coola, jag vill läsa om dem. DÄrför måste kartan vara snygg.

Informationen i tråden ger en hel del råd kring det här.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker

När det kommer till relationer för planeter mellan varandra så spelar väl det ingen roll var de faktiskt ligger i och med 1. de rör på sig och 2. avstånden är så stora att det inte spelar någon roll liksom...

Jag skulle snarare ha gjort något i still med den här. Dvs. en relationskarta, då kan du plunka in siffror för restid mellan olika system/planeter och deras inneboende relationer osv. osv.

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Mmm... Men den informationen är jag inte så intresserad av. Tid och avstånd är luddig o SC för det är inte intressant i min bok. Jag försöker få in mer av det Jarl, Krille och Genisis pratar om.