Niklas73 said:
Så mer story? Är inte det världstextens uppgift? Förlåt en oinvigd men hur i helsike kommunicerar du allt detta i dina kartor eller ge mig en länk till en karta som kommunicerar det och berätta hur den gör det om jag missar det.
Okej, vi börjar med den här:
I grunden är det en Europa-karta som visar fyra sorters områden: vitt ointressant land, ljusgrått vatten, mellangrått med hammare och skära, och mörkgrått med swastika.
De två stora ikonerna drar till sig ögonen och identifierar dem som två separata fraktioner, och det faktum att de har en gemensam gräns antyder att där finns det en konflikt, i synnerhet som allt annat är odetaljerat vitt. Där
händer något. Det är vad kartan säger dig. Redan där har du en ståry. Man behöver inte ens titta på resten av kartan och de skillnader gentemot det riktiga historiska Europa som finns för att hitta stårypotential.
Nästa karta, den här gången lite mer rymdrelaterad:
Här är det bland annat namnen som berättar en story för den uppmärksamme. De finns av två sorter: de som är japanska och de som inte är det. Varför är det så?
Vet man om att hexagoner används för att identifiera portaler så kan man läsa in ännu mer. Portaler är lika med interstellära resor, dvs kommers. Ser du vad jag ser? Att innanför asteroidbältet finns två portaler knutna till två världar, men utanför asteroidbältet finns inte mindre än fem stycken knutna till en och samma värld. Nånting händer där ute som inte händer där inne = ståry.
Du har även den lilla grå blobben i Haywer-korridoren, som drar till sig ögonen och indikerar att det finns något utöver det vanliga där. Det kan vara något så tråkigt som att det är enda stället som är glest nog eller kartlagt nog för att man ska ta sig från yttre systemet till inre. Det kan vara fokus för en handelskonflikt, i synnerhet som de svarta (kanske bebodda) världarna innanför blobben inte har japanska namn. Men du har en fokuspunkt att kolla upp och läsa in dig på (eller hitta på). I vilket fall som helst, det händer något. Och när det händer något har du en ståry.
Mer interstellärt och mer informerande är den här:
Den berättar egentligen inte så mycket ståry, men det går att hitta lite ståry ändå. Camden, Tintagel och Nya Cornwall ligger avsides från den stora centrala klunsen, Salisbury, Nya Caledonia, Nya Camelot och Avalon. Det faktum att alla de här stjärnorna har namn från Arthur-sagan kan också höja ett ögonbryn eller två.
Men kartans huvudsakliga uppgift är att tala om hur man kan resa mellan de olika stjärnorna, och därför är andra saker borttagna.
Niklas73 said:
Och sen vill jag att du har den djupaste respekt för att det här är en stjärnkarta och det är fan så mycket mer klurigt att få till stämning i stjärnor än i länder. Monoton bakgrund håller jag med om. Jag provade vitt men det blev ännu sämre. Rymden ser ut som den gör.
När du tittar på en riktig karta så är det inte så ofta som den har samma färg som naturen. Kartor är inte en reproduktion av verkligheten, utan en
representation av verkligheten. Kartans jobb är att tala om vad som finns där, inte att illustrera hur det ser ut.
Niklas73 said:
Det är rymd stjärnor ligger i. Vad ska jag göra med bakgrunden menar du? Kan du utveckla hur jag ska gå vidare så är jag dig tacksam.
Förenkla designen så att vitt kan användas på ett snyggt sätt. Eller om det nu är helt omöjligt och bakgrunden inte har någon som helst funktion annat än att vara snygg, stjäl en bild från Hubble.
Eller gör en egen bild. Det är faktiskt lättare än man tror:
den här killen talar om hur man gör. Då har du dessutom fördelen att du kan skapa en bunt stjärnor som har en inbyggd ståry. Då kan du själv bygga stjärnkluster som slits sönder av inbördeskrig, eller system som krigar med andra system om resurser i nebulosan mellan dem, eller hur handelsstråk går och var tullavgifter tas ut och leder till konflikter och smugglare och pirater, eller vad du nu vill ha.