[Stjärnmakt] Stormaktstiden i rymden

entomophobiac

Low Prep High Play
Inte för att bli politisk men för ett tag sedan blev jag rejält trött på allt yrande om hur bättre det var förr. Så jag började fundera på olika sätt att överdriva det påståendet. Resultatet är ett världskoncept jag kallar Stjärnmakt, där Svea Rike — extrapolerat från någon sorts 16/1700-tal — kontrollerar hela världen runt år 2200. Så det är framtiden, men mycket är som det var förr. Inklusive att vi nordbor givetvis blint tror att Atlantis måste ha varit i skandinavien.

Carl XXX:e är kung. Adel och borgare ("Hovleverantörerna") bor i fullt fungerande futuristiskt moderna städer medan vanligt folk bor på landsbygden under förhållanden som närmast liknar fattigt bondesamhälle anno 1700. Vanligt folk får svårt censurerad information från kyrkan på söndagarna och de måste skicka sina friskaste barn till militären för att aldrig se dem igen. I omloppsbana svävar Försvarsmaktens element som när som helst kan slänga en volframlans i skallen på de som inte lyder statens order. En insats som kan ske var som helst på hela jordens yta inom 20-30 minuter. Det upprätthåller ordningen genom hot om våld.

Borta är alla demokratiska fri- och rättigheter. Ingen har åsikts- eller mötesfrihet. Du skall frukta och älska Gud. Hustavlans ord är lag. Lilla katekesen etsas in medelst regelbundna förhör. Varje medborgare i riket får göra ett prov för att visa vad de går för. De smartaste får gå vidare. De allra smartaste tas ut till Stjärnmakten som är rymdflottan som ansvarar för försvaret.

Min insikt i skrivandet är att det här såklart måste bli i alla fall ett rollspelsscenario om inte ett helt rollspel. Det jag skrivit är en sorts handbok, inspirerad av militärens gamla SoldF (Soldaten i fält), men som tar upp knektarnas jobb i jordens omloppsbana istället.

Låter det här intressant? Diktaturmisär i framtiden, på svenska, inspirerat av hur det faktiskt var "förr"?

Bolongo

Herr Doktor
Jag frågar samma sak som alltid.

Vad GÖR man i denna setting? Alltså, vad skall rollpersonerna vara för typer?

Eftersom den är definierad som en diktatur ligger det nära till hands att gissa på motstånd som en kärnaktivitet. I så fall behöver det finnas inbyggt några sprickor i maktens fundament som går att utnyttja.

Risken med en setting så tydligt byggd på historisk förlaga är annars att tankarna går till händelseförloppet i historien, vilket inte var så spännande i rollspels-termer. Jag menar, absolutismens död var en väldigt långsam och utdragen process som var beroende av inkompetenta kungar för att några kilar skulle kunna slås in.

entomophobiac

Low Prep High Play
Bolongo;n340413 said:
Jag frågar samma sak som alltid.Vad GÖR man i denna setting? Alltså, vad skall rollpersonerna vara för typer?
Helt ärligt har jag mest snöat in på vad som sker i rymden och där spelar du i så fall antingen Stjärnmaktens förtryckare i form av rymdbesättningar eller folk som försöker kämpa mot regimen på olika sätt.

Men den enda Ståry von Plott jag skrivit ned handlar om att avslöja hur öppen och demokratisk världen var innan regimens intåg. Sen kan det te sig på rätt många olika sätt, egentligen.

Bolongo;n340413 said:
Risken med en setting så tydligt byggd på historisk förlaga är annars att tankarna går till händelseförloppet i historien, vilket inte var så spännande i rollspels-termer.
Skulle inte säga det, egentligen. Det blir ju en ganska absurd setting i praktiken eftersom det utspelar sig i någon sorts framtid, så det är snarare "känslan" av vår egna historia den är baserad på och inte några händelseförlopp eller liknande. Det tar sig väldigt många friheter för att få det hela att ha någon form av kontinuitet.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
entomophobiac;n340409 said:
Inte för att bli politisk men för ett tag sedan blev jag rejält trött på allt yrande om hur bättre det var förr. Så jag började fundera på olika sätt att överdriva det påståendet. Resultatet är ett världskoncept jag kallar Stjärnmakt, där Svea Rike — extrapolerat från någon sorts 16/1700-tal — kontrollerar hela världen runt år 2200. Så det är framtiden, men mycket är som det var förr. Inklusive att vi nordbor givetvis blint tror att Atlantis måste ha varit i skandinavien.

Carl XXX:e är kung. Adel och borgare ("Hovleverantörerna") bor i fullt fungerande futuristiskt moderna städer medan vanligt folk bor på landsbygden under förhållanden som närmast liknar fattigt bondesamhälle anno 1700. Vanligt folk får svårt censurerad information från kyrkan på söndagarna och de måste skicka sina friskaste barn till militären för att aldrig se dem igen. I omloppsbana svävar Försvarsmaktens element som när som helst kan slänga en volframlans i skallen på de som inte lyder statens order. En insats som kan ske var som helst på hela jordens yta inom 20-30 minuter. Det upprätthåller ordningen genom hot om våld.

Borta är alla demokratiska fri- och rättigheter. Ingen har åsikts- eller mötesfrihet. Du skall frukta och älska Gud. Hustavlans ord är lag. Lilla katekesen etsas in medelst regelbundna förhör. Varje medborgare i riket får göra ett prov för att visa vad de går för. De smartaste får gå vidare. De allra smartaste tas ut till Stjärnmakten som är rymdflottan som ansvarar för försvaret.

Min insikt i skrivandet är att det här såklart måste bli i alla fall ett rollspelsscenario om inte ett helt rollspel. Det jag skrivit är en sorts handbok, inspirerad av militärens gamla SoldF (Soldaten i fält), men som tar upp knektarnas jobb i jordens omloppsbana istället.

Låter det här intressant? Diktaturmisär i framtiden, på svenska, inspirerat av hur det faktiskt var "förr"?
Jag gillar det här! Angående plot:en så tänker jag att det blir en slags Fascist-Sverige variant på Mutant: Maskinarium-äventyret "Anden i Maskinen". Man får som rollperson plötsligt en slags "insikt" om hur det faktiskt förhåller sig och hur historien blivit fabricerad av den galne ledaren. Finns säkert en del inspiration att hämta från både dåtida och nutida diktaturer.

Tant Ragnar

Gamle usling
Låter asballt. Får lite liknande vibbar som av Brior s nya roman, som jag tror har arbetsnamnet "höstspel". Där är pitchen "romarriket men i nutid".

Sidd

”Bybo”
Massa häftiga ideér.
Gillar dystopier som äventyrarna ska försöka överleva i under svåra umbäranden.
Fnula vidare påt!