Nekromanti Stjärnornas Krig

Marcus_UBBT

Warrior
Joined
25 Nov 2000
Messages
361
Ja, alltså rollspelet från 1988, hur många böcker är det? Är det bra? Värt att köpa?
 

Krille

Lord
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Ja, alltså rollspelet från 1988, hur många böcker är det? Är det bra? Värt att köpa?"

På svenska, tre häften, eventuellt i en box. På engelska, en bok.

Stjärnornas Krig har en rätt trevlig översättning, men Ä-spel schabblade bort den oerhört trevliga produktionen i originalet. I vilket fall som helst så är det rätt gammalt. Det är en av de första inkarnationerna av D6-systemet, och barnsjukdomarna hade ännu inte visat sig.

Bästa versionen av Star Wars D6 är fortfarande 2nd Ed Revised&Expanded, förutom reglerna för Kraften, där jag faktiskt tycker bättre om de friare reglerna i första utgåvan.
 

Marcus_UBBT

Warrior
Joined
25 Nov 2000
Messages
361
men Ä-spel schabblade bort den oerhört trevliga produktionen i originalet. I vilket fall som helst så är det rätt gammalt. Det är en av de första inkarnationerna av D6-systemet, och barnsjukdomarna hade ännu inte visat sig.

jag fattar inte riktigt vad menar du med att äventyrsspel schabblade bort produktionen i originalet? att det kom ut för lite tillbehör?

och
vad är egentligen D6-systemet? ledsen att jag saknar all rollspelsbilding /images/icons/smile.gif.
 

Krille

Lord
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"jag fattar inte riktigt vad menar du med att äventyrsspel schabblade bort produktionen i originalet?"

Originalproduktionen var en prydligt upplagd bok med kaxiga hårda pärmar. Dessutom hade den en kasse med färgplanscher här och var - affischer för en konsert med Sy Snootles och Max Reebo Band, informationsblad om InCom T-65 X-Wing, värvningsaffisch för Kejserliga Flottan, reklam för astromechar och cyborgteknologi et cetera. Allt det som lyfte originalet till något mer än ett vanligt rollspel och som satte stämningen försvann i den svenska produktionen.

"vad är egentligen D6-systemet?"

D6-systemet är systemet i gamla Star Wars, i Ghostbusters mm. Det finns att skaffa som separat multigenreregelsystem som GURPS.

Principen är att man mäter vad man kan (grundegenskaper och färdigheter) i form av sexsidiga tärningar. En helt normal människa har 2D i en färdighet, och en specialist har 4D. När man gör något slår man så många tärningar som står listade vid färdigheten och försöker komma över en svårighet. Exempel: jag har Blasters 5D+2, så när jag skjuter en stormsoldat så slår jag 5T6+2. Svårigheten beror på avståndet, men säg att svårigheten är 15. Får jag 15 eller mer med mitt slag på 5T6+2 så lyckas jag.
 

Marcus_UBBT

Warrior
Joined
25 Nov 2000
Messages
361
åååååååkej, tack så mycket [nt]

D6 används i Shadowrun då eller? För det är väl så det funkade? eller hur var det nu...

(visst är det kul att skriva nåt fastän man satte nt?)
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Faktum är att jag gillade den svenska upplagan bättre i allmänhet. Det var faktiskt bara affischerna som jag verkligen saknade. Fast det är för att jag anser att 70-talsvitt är en viktig del av Star Wars-känslan för mig.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,513
Location
Helsingborg
Kul, men bra...

...att du satte text i NT-inlägget

"D6 används i Shadowrun då eller? För det är väl så det funkade? eller hur var det nu..."
Njaee.. Visst.. Tärningstypen D6 (dice 6) används i båda rollspelen men på olika sätt.. I SW så adderas alla tärningar medan i SR så tittar man bara på den tärning som slog högst.. Dessutom är SR:s tärningssystem "open-ended" (typ OB), alltså att om man slår en 6:a så slår man om tärningen igen och adderar till 6.. Denna addering är kumulativ så om du slår 6 igen så lägger du till 12 på nästa slag..
Har även för mig att det finns en Wild Dice i den senare upplagan (2ED?) av SW som är open-ended.. Någon som känner sig manad att förklara hur den funkar?

/[color:448800]Han</font color=448800> som inte är SL i något av spelen och vill gärna bli rättad om han har fel
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Kul, men bra...

Den vilda tärningen i SWd6 funkar ungefär som alla tärningar i SR: slår du en sexa slår du om och lägger till. Slår du flera sexor fortsätter du att slå om och lägga till. Om du däremot slår en etta så har du gjort bort dig, vilket kan leda endera till att du tar bort den tärningen och den högsta bland de övriga, eller till att något dumt händer som inte egentligen är ditt fel men ändå ställer till problem (du lyckas skrämma stormtruppsgruppen så att de flyr från dig och din wookieepolare, men plötsligt kommer ni till en återvändsgränd så att de *måste* vända sig och möta er, och märker att ni inte var så farliga).

Förresten så är det oftast inte bara den högsta tärningen som räknas i Shadowrun - oftast vill man lyckas med flera tärningar.
 
Top